Desktop Linoleum lijmen op Betonplex (fenolhars)?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Daar lijkt het wel op. D'r staat niet voor niets 'nieuw lid' onder m'n avatar... Zie mezelf als amateur die erg z'n best doet om iets moois te maken. Absoluut geen profesional, zelfs geen ervaren houtbewerker.
Wat ik wil zeggen is dat je te laat op dit forum arriveert. Als je je plannen had voorgelegd voordat je materiaal kocht had je heel wat nuttige info opgedaan en had je een aantal valkuilen kunnen vermijden. Nu moet je het beste proberen te maken van een ongunstige situatie.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Die gebruikt een 2K lijm.
Ik zou de betonplex stevig schuren voor het lijmen zodoende dat de bescherm/antikleeflaag doorbroken is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik heb dat filmpje ook gezien & volgens mij was het gewone houtlijm. Maar de pot was niet lang in beeld, dus ik kan me vergissen. Hoewel de voice-over het wel had over houtlijm...
Je hebt gelijk. Ik heb niet goed geluisterd. Hij gebruikt inderdaad witte lijm omdat bij 2K lijm het van de eerste keer juist moet zijn.
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Contactlijm gaat ongetwijfeld werken, maar vergt stalen zenuwen. Handiger is gewone simpele houtlijm:
Plaat voor-ruwen met grof schuurpapier. Met een lijmkam houtlijm vol en gelijkmatig verdelen om blazen te vermijden. Linoleum hoeft niet ingesmeerd te worden. Na plaatsen het geheel 'klemmen' door er een plaat en gewicht op te leggen. Een nachtje laten drogen. Overstekende kant schoonsnijden en randlijst erop.
Bedankt voor je reactie, Bert.

Contactlijm boezemt inderdaad wat angst in. Het gaat immers om een flinke lap linoleum (ruim 3,0 x 0,65 meter).

Ga een proefje doen met houtlijm. Bedoel je met houtlijm dit spul:

1_transparant.png.thumb.1280.1280.png

Jouw reactie leest overigens alsof je hier eigenhandig ervaring mee hebt opgedaan. Klopt dat?
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Je kunt na het insmeren en laten drogen van beide delen een reeks kunststof electriciteitsbuizen op het plaatmateriaal leggen, daar de linoleum op en dan één voor één de buizen er tussenuit trekken. Deze zullen niet aan de contactlijm kleven. Ik zou geen houtlijm gebruiken eerlijk gezegd.

Rick
Bedankt voor je reactie, Rick.

Goeie tip, zal die zeker in het achterhoofd houden. Zoals gezegd het is een flinke lap linoleum die precies op de juiste plek moet landen...
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Neen, daar moet of een poot in het midden, of een stevige plank op zijn kant onder.
Dat vermoedde ik al. Het idee was juist om het werkblad / bureau zo elegant mogelijk te construeren. Zo min mogelijk massa (in beeld) ter ondersteuning dus. Ben wel tevreden met de keuze voor stalen profielen. Mede omdat het werkblad het gewicht van een volwassen persoon (makkelijk) moet kunnen dragen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
Hoi Mathieu,

Bedankt voor je reactie. Andere platen toepassen is nu geen optie (meer). Advies van Forbo was trouwens om linoleum aan beide kanten te plakken om kromtrekken te voorkomen. Doordat betonplex al aan twee kanten een stevige coating heeft zou zulks in dit geval niet nodig moeten zijn.

Rekening houdend met het uitgangspunt (betonplex platen) moet hier toch een mouw aan te passen zijn...
Beste Deskwarrior,

Mijn advies is uithuilen en overnieuw beginnen met een andere plaat. Geen idee waarom de Forbo je deze plaat heeft geadviseerd. Kromtrekken door vocht lijkt me onwaarschijnlijk om je geen vochtverschillen boven en onder hebt.
Is misschien niet wat je wilt horen, maar ik heb ook door schade en schande moeten leren dat je meestal sneller bent als je gewoon overnieuw begint.
Wat de plaat lengte betreft, ben je bij een goede houthandel langs geweest? Daar hebben ze soms afwijkende maten.
Ik zou hier op zijn minst ook aan de voorzijde een lip bevestigen zodat je niet halverwege een keer met je knieen vol op het staal knalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Ik heb dat filmpje ook gezien & volgens mij was het gewone houtlijm. Maar de pot was niet lang in beeld, dus ik kan me vergissen. Hoewel de voice-over het wel had over houtlijm...
Mooi filmpje. Gewone houtlijm (witte lijm?) lijkt dus voldoende om linoleum te plakken op regulier hout / plaatmateriaal.

Mogelijk lukt het met opgeruwd / geschuurd fenolhars (betonplex) ook. Heb inmiddels een proefstukje in de klemmen zitten.

Oh, en in het filmpje lijkt regulier linoleum te worden toegepast. Dit heeft de bekende jute aan de achterzijde. Het Desktop linoleum heeft papier als drager. Misschien dat dat ook nog iets uitmaakt voor het verlijmen?
 
Laatst bewerkt:

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Beste Deskwarrior,

Mijn advies is uithuilen en overnieuw beginnen met een andere plaat.
Daar komt het uiteindelijk misschien op neer, maar eerst even kijken wat de lijmproeven opleveren...
Geen idee waarom de Forbo je deze plaat heeft geadviseerd. Kromtrekken door vocht lijkt me onwaarschijnlijk om je geen vochtverschillen boven en onder hebt.
Forbo heeft deze plaat niet geadviseerd, alleen om tweezijdig linoleum te plakken. Ik heb daaruit geconcludeerd dat kromtrekken kennelijk tegen gegaan moet worden. Vervolgens heb ik zelf gedacht dat betonplex dan een goeie optie zou zijn.
Is misschien niet wat je wilt horen, maar ik heb ook door schade en schande moeten leren dat je meestal sneller bent als je gewoon overnieuw begint.
Ben me ervan bewust dat ik nu een conceptuele 'misser' probeer te corrigeren. Hoe het ook uitpakt, heb in ieder geval weer iets geleerd.
Wat de plaat lengte betreft, ben je bij een goede houthandel langs geweest? Daar hebben ze soms afwijkende maten.
Heb deze plaat via Opmaatzagen.nl besteld. Daar was de gewenste lengte niet beschikbaar. Bij de reguliere houtmarkt ook niet...
Ik zou hier op zijn minst ook aan de voorzijde een lip bevestigen zodat je niet halverwege een keer met je knieen vol op het staal knalt.
Dat is inderdaad ook voorzien.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Bedankt voor je reactie, Rick.

Goeie tip, zal die zeker in het achterhoofd houden. Zoals gezegd het is een flinke lap linoleum die precies op de juiste plek moet landen...
Als je de linoleum rondom 5 cm overmaat geeft, dan kom je veel beter uit en kun je daarna trimmen precies tot je betonplex. Hoef je ook niet zo te stressen over of je het wel precies op de juiste plek krijgt. Als je het linoleum met de lange kant met tape tegen het hout aan plakt, kun je het ook in één keer over het hout heen vouwen. Nogmaals: ik zou houtlijm niet gebruiken; als je de epoxylaag van de betonplex niet goed wegschuurt, dan zal houtlijm daar niet goed op hechten. Ik vraag me ook af wat het vocht in de houtlijm gaat doen met de backing van de linoleum, het zou wel eens kunnen gaan bobbelen op zo'n grote lengte. Met contactlijm heb je al die problemen niet, en je kunt ook nog eens direct door met je werk omdat het gelijk vast zit.

Voor wat betreft de stijfheid van het bureau: je zou ook nog kunnen overwegen om een aantal L-beugels onder het blad tegen de muur aan te maken. Wel een flinke maat nemen of iets (laten) maken, als je echt een heel stijf bureau zou willen hebben. Ik heb vorige week een berken multiplex bureau opgeleverd van 70 cm diep met een overspanning van bijna 240 cm. Links en rechts ondersteunt door een kast, dus daar kon het blad goed op steunen, aan de voorzijde opgedikt met nog een strook 18 mm berken multiplex erop verlijmd. Ik kon erop staan, uiteraard buigt het dan door, maar niet onbruikbaar veel.

Rick
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Als je de linoleum rondom 5 cm overmaat geeft, dan kom je veel beter uit en kun je daarna trimmen precies tot je betonplex. Hoef je ook niet zo te stressen over of je het wel precies op de juiste plek krijgt.
Het desktop linoleum wordt oversized geleverd, dus dat gaat zeker helpen om het op de juiste plek te krijgen.
Als je het linoleum met de lange kant met tape tegen het hout aan plakt, kun je het ook in één keer over het hout heen vouwen.
Goeie tip — opnieuw. Thanks!
Nogmaals: ik zou houtlijm niet gebruiken; als je de epoxylaag van de betonplex niet goed wegschuurt, dan zal houtlijm daar niet goed op hechten. Ik vraag me ook af wat het vocht in de houtlijm gaat doen met de backing van de linoleum, het zou wel eens kunnen gaan bobbelen op zo'n grote lengte.
Heb wat lijmproefjes in de klemmen staan. We zullen snel zien hoe de verschillende opties uitpakken. Intuïtief heb ik ook m'n twijfels bij reguliere houtlijm.

De laklijm die Henk suggereerde wil ik eigenlijk ook nog wel testen. Lijkt ook een goeie optie.
Met contactlijm heb je al die problemen niet, en je kunt ook nog eens direct door met je werk omdat het gelijk vast zit.
Heb nauwelijks ervaring met contactlijm, maar wat ik erover gelezen en gezien heb is positief. Heb je suggesties met betrekking tot het soort / merk contactlijm en de wijze van aanbrengen? Ik heb een test gedaan met uitgestreken Bison kit uit een tube die ik nog had liggen.
Voor wat betreft de stijfheid van het bureau: je zou ook nog kunnen overwegen om een aantal L-beugels onder het blad tegen de muur aan te maken.
Het bureau komt in een kelder / souterrain. Derhalve kan er niet in de zijmuren / achtermuur geboord worden... Heb het nu opgelost met een balkenframe dat tegen de zijmuren is geklemd / gelijmd. Hierop zijn de stalen profielen opgelegd.
Wel een flinke maat nemen of iets (laten) maken, als je echt een heel stijf bureau zou willen hebben. Ik heb vorige week een berken multiplex bureau opgeleverd van 70 cm diep met een overspanning van bijna 240 cm. Links en rechts ondersteunt door een kast, dus daar kon het blad goed op steunen, aan de voorzijde opgedikt met nog een strook 18 mm berken multiplex erop verlijmd.
De constructie die ik heb bedacht lijkt hier enigszins op. Ben ook van plan om de voorkant op te dikken en af te werken met een sierstrip.
Ik kon erop staan, uiteraard buigt het dan door, maar niet onbruikbaar veel.
Geloof dat mijn bureau / werkblad ook voldoende stijf / sterk zal zijn. Waarschijnlijk over-engineered ;-)
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik heb de Bison contactlijm gebruikt met een zeer fijne lijmkam; snel werken zodat je het hele oppervlak gelijkmatig ingesmeerd hebt voordat het begint aan te drogen. Beide zijdes insmeren, minimaal 10-15 minuten laten drogen en dan samenvoegen. Een PU-roller is handig om het na te rollen en goed aan te drukken. Succes!

Rick
 

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Mooi filmpje. Gewone houtlijm (witte lijm?) lijkt dus voldoende om linoleum te plakken op regulier hout / plaatmateriaal.

Mogelijk lukt het met opgeruwd / geschuurd fenolhars (betonplex) ook. Heb inmiddels een proefstukje in de klemmen zitten.

Oh, en in het filmpje lijkt regulier linoleum te worden toegepast. Dit heeft de bekende jute aan de achterzijde. Het Desktop linoleum heeft papier als drager. Misschien dat dat ook nog iets uitmaakt voor het verlijmen?

Resultaat van de lijmproef: reguliere houtlijm plakt de boel best wel redelijk vast, maar als je het linoleum eraf probeert te trekken komt de papieren rug van het linoleum (gedeeltelijk) los van het betonplex. Bij grote oppervlakken zou het best kunnen werken — het linoleum zal niet snel met trekkrachten in opwaartse richting geconfronteerd worden. Ideaal is het echter niet:


lijmproef_betonplex_linoleum_houtlijm.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

DeskWarrior

Nieuw lid
21 okt 2022
17
2
Amsterdam
Ik heb de Bison contactlijm gebruikt met een zeer fijne lijmkam; snel werken zodat je het hele oppervlak gelijkmatig ingesmeerd hebt voordat het begint aan te drogen. Beide zijdes insmeren, minimaal 10-15 minuten laten drogen en dan samenvoegen. Een PU-roller is handig om het na te rollen en goed aan te drukken. Succes!

Rick
Resultaat lijmproef met Bison Kit: het linoleum komt goed vast te zitten en wanneer je het probeert los te trekken blijft de papieren rug achter op het betonplex. De lijmverbinding lijkt dus solide; linoleum laat eerder los van de rug, dan dat de rug los komt van het (opgeruwde) betonplex:

lijmproef_betonplex_linoleum_bison_kit.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Peter Traag

Nieuw lid
4 nov 2022
6
8
Amsterdam
Resultaat lijmproef met Bison Kit: het linoleum komt goed vast te zitten en wanneer je het probeert los te trekken blijft de papieren rug achter op het betonplex. De lijmverbinding lijkt dus solide; linoleum laat eerder los van de rug, dan dat de rug los komt van het (opgeruwde) betonplex:

Bekijk bijlage 125453
De uitdaging van contactlijm om linoleum te verlijmen bij grotere oppervlakken is het mooi en gelijkmatig aanbrengen van de lijm. Doe je dat niet, dan ga je dat onherroepelijk terugzien. Vaak wordt om deze reden ook de contactlijm gespoten. Nu ga ik er vanuit dat je niet over een dergelijke spuit beschikt. Je kunt dan eens een test doen met contactlijm uit spuitbussen, die kun je wat makkelijker gelijkmatig aanbrengen op grote oppervlakken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is. Als je jezelf niet wil tegen komen tijdens het lijmen gebruik je een lijm met een lange open tijd. Een lijm waar je nog kan corrigeren na het aanbrengen.
Dat is ook de reden waarom die restaurateur in het filmpje witte houtlijm gebruikt en geen 2K.
Maar op betonplex ben je beperkt in de keuze van lijm. Dat lijkt ook in dit draadje het geval te zijn.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
196
41
Nog een idee: schiet met een tacker met lekker veel nageltjes een plaatje van 3 mm mdf op het betonplex. Gaatjes plamuren, schuren, en dan met houtlijm het desktop op het mdf lijmen. Dikkere plaat erop leggen van het formaat van het blad, daar balkjes overheen en aandrukken. Ik heb ervaring met desktop verlijmen. Contactlijm werkt en is handig als je niet goed kunt persen, maar iedere ongelijkheid in de lijm voel of zie je. Je moet sowieso met een aandrukroller narollen. Desktop heeft een papieren rug en kan dus met houtlijm goed gelijmd worden op hout, kaal mdf is dan heel geschikt. Het kromtrekken komt wel meer voor wanneer je met houtlijm werkt omdat daar vocht in zit, dat is bij contactlijm weer minder, maar jouw stalen profielen gaan het kromtrekken sowieso tegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

jorisvh

Post veel
Ik zou zeker voor contactlijm kiezen.
Als je overmaat hebt is de positionering niet zo kritisch.
Contactlijm 2-zijdig aanbrengen, 10-15’ wachten.
Als het droog aanvoelt een reeks afstandhouders op de drager (plastiek buizen, stukjes spaanplaat met melamine, … zolang het maar niet kleeft aan de 1-zijdige droge contactlijm).
Dan vel er op, goed positioneren en van 1 kant beginnen met afstandhouders verwijderen en aanrollen.

Met een lijmkam en een pot gaat het maar ik maak er altijd een kliederboel van omdat het draden trekt en niet echt goed uitsmeert.
Met een spuitbus is het veel makkelijker om het proper te houden.
Onlangs een HPL vel op een reeds bestaande omkasting van een hangtoilet gekleefd. Dat ging vlot.
Je moet de oppervlaktes wel verticaal houden bij het spuiten. Dat is voor de linoleum misschien een uitdaging.

Tip: kanten van de drager afplakken, dan kan je eventuele gemorste contactlijm makkelijk verwijderen voor je flush trimt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.