Ik leer steeds meer

.
Beide lintgeleiders zitten nu helemaal in elkaar. De bovenste hangt ook al weer in de machine, de onderste nog niet. Wat je nu ziet is dat de lintgeleider met een metalen roede verbonden zit, inclusief een propellorschroef zodat je hem naar voren en achteren kan verstellen naargelang de breedte van je zaaglint. Echter... er zit een groot metalen wiel in de geleider die tégen (de zijkant van) het lint hoort te draaien, doch hij is veel te groot om dat te kunnen doen. Je ziet dan ook aan de snij/slijtagesporen dat ze hem erachter hebben gehad, want er zitten verticale sporen in de voorzijde van dit wiel. Ik moet dus een kleiner wiel zien te regelen, of deze afdraaien (ik heb echter geen metaaldraaibank).
En dat brengt me gelijk op een volgende punt. De geleiderconstructie zit dus aan een metalen roede - die roede steekt weer in een metalen vorm, en die vorm zit weer aan de rode beugel gemonteerd. En dat is niet netjes gedaan. Het is mij overduidelijk, ook vanwege een nu geen dienst doende schroefdraad in die rode beugel, dat dit origineel ook een metalen roede had moeten zijn, zoals ook in de lintgeleider steekt. Die is echter ergens in de historie verloren geraakt. Wat men in plaats daarvan heeft gedaan, en ik uit armoe maar heb moeten hergebruiken: een houten bus gedraaid die in het gat steekt, en dan een bout erdoor met ringen en moeren. Het zit vast hoor, daar niet van, maar mooi is anders, en zo 'heurt' het natuurlijk niet. Ik ben niet voornemens een metaaldraaibank neer te zetten (zou er ook geen ruimte meer voor hebben) maar eigenlijk zou ik gewoon twee metalen roedes moeten (laten) maken, aan de lintgeleider voor onder de zaagtafel speelt namelijk precies hetzelfde verhaal. Als je goed kijkt zie je dat ik in de onderzijde, in het frame, de houten bus alweer terug heb geplaatst (met een beetje duct tape voor de passing).
Ik zou nieuwe houten bussen kunnen draaien, maar hun enige functie is die bouten gecentreerd te houden dus er valt weinig eer aan te behalen.
Ik snap nu wél waarom er zoveel restauratiekanalen zijn op Youtube. Dit spul is echt machtig mooi om weer op te bouwen, en je eigen onderdelen kunnen fabriceren zou echt de kers op de taart zijn.