De juiste stanley?

m.yapan

Nieuw lid
16 okt 2015
3
0
Hoi,

Ik ben en beginner en opzoek naar de juiste kwaliteit stanley van voor 1970. Is dit er één van, zie foto.
Het is handyman 'made in England', is het dan altijd goed?

Bedankt voor het beantwoorden!
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Boven het vak waar je kan reageren het 3e tekentje van rechts gebruiken, dan kan je een foto van de computer opzoeken en gebruiken.
Het is een vierkant tekentje met puntjes op de hoeken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Op je vraag kan ik heel kort antwoorden: nee, een handyman is niet goed. Of toch zeker niet als zoetschaaf. Als roffelschaaf (scrub plane) kan die wel nog dienen. Eigenlijk kun je als regel hanteren: als de Stanley houten handvatten heeft, is de kwaliteit goed (genoeg). Kijk zeker ook eens naar andere merken van gelijkaardige kwaliteit bv. Record en Nooitgedagt.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Ik heb een bailey 4 en een handyman 4 wat een verschil inderdaad. De bailey is zwaarder en de zool is stug. De handyman voelt alsof de zool kunt manipuleren door druk. Door omstandigheden gebruik ik een deel van mijn schaven niet meer. Mocht je interesse hebben stuur even een pb.
 
Laatst bewerkt:

m.yapan

Nieuw lid
16 okt 2015
3
0
Super bedankt voor de antwoorden! Heb inmiddels een bailey '62 op het oog. Mocht dit niks worden dan stuur ik je wel een pb Jensioo
 

karamba

Actieve deelnemer
13 sep 2019
33
1
Wat is de waarde van zo eentje, de foto is effectief de schaaf waarover we spreken ...
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
De schaaf van de foto is een Record, geen Stanley (ander merk dus). Handyman was een bepaalde productlijn van Stanley, zoals Bedrock en Defiance.
Wat staat er in het rode cirkeltje? 03 of 04?
Als het een 04 is, dan lijkt het wel alsof iemand aan de voorkant er een stuk afgehaald heeft, normaal zit die voorste knop niet zo ver op het randje (volgens mij bij een 03 ook trouwens).
Verder hangt de waarde af van of de schaaf helemaal compleet en netjes is, of de zool groeven heeft of niet, maar er zijn heel veel van deze schaven, dus verwacht er niet rijk van te worden.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Ik wil graag op deze discussie inhaken:
Vandaag arriveerde bij mij een pakketje met hierin een Bailey no 4: Vlakke zool, kunststof handgrepen, made in england en: g12-004 erin gegoten. Wat is dit dan voor gereedschap? het goede, het slechte? Ik heb al zo ontzettend lang gelezen dat ik de bomen niet meer kan zien.
Heb ik nu een goede?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik wil graag op deze discussie inhaken:
Vandaag arriveerde bij mij een pakketje met hierin een Bailey no 4: Vlakke zool, kunststof handgrepen, made in england en: g12-004 erin gegoten. Wat is dit dan voor gereedschap? het goede, het slechte? Ik heb al zo ontzettend lang gelezen dat ik de bomen niet meer kan zien.
Heb ik nu een goede?

Misschien is het een idee om even een foto te maken en die toe te voegen, dat zegt vaak meer dan 1000 woorden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Het antwoord op je vraag is ook een vraag. Hoe schaaft hij? Ik heb het idee dat er een hoop mensen elkaar na praten. Voor veel schaafwerk is het allemaal niet zo kritisch. Hele generaties hebben al hun schaafwerk met een simpel blok hout met een mes er in gedaan. Het enigste dat je kon verstellen was de uitsteeklengte van je schaafbeitel. Voor grof werk een schaaf met een grotere bek opening en voor fijn werk een schaaf met een kleinere bek opening. Hoe vaak heb je een timmerman zien klooien met de grote van de bek opening? Volgens mij weten de meesten niet eens waar dat schroefje voor is. Misschien dat bij meubelmakers en scheepstimmerlui wat meer kennis aanwezig is, maar ik denk dat ook deze mensen verschillende schaven voor verschillend werk hebben. De schaaf die ik in de werkplaats het vaakste pak is een houten blokschaaf met hoorn, die iemand in het verleden van een stalen zool heeft voorzien. Licht lekker in de hand, heeft door de stalen zool een lekkere massa, is voorzien van een snel te slijpen opgelegde beitel en gaat niet kapot als ik hem weer eens van de werkbank af schuif en op de grond laat stuiteren.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Nou: ik heb zoals gevraagd: de foto's:
IMG_5440.jpg
IMG_5447.jpg
IMG_5448.jpg

IMG_5450.jpg
En ik ben ook nog in het bezit van dit 'Witte Plano' Schaafje.
IMG_5451.jpgIMG_5452.jpg

Feit is: door budget en advies gaan een hele hoop mensen op dezelfde stanley schaaf, (net zoals ik) en zal er genoeg zijn wat ook werkt. En iedereen roept een hoop. Maar een echte, duidelijke buy guide is er niet.
 

Bijlagen

  • IMG_5449.jpg
    IMG_5449.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 218

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Als je een nieuwe schaaf koopt, heb je er vaak werk aan om de zool wat gladder en te vlakker (niet te veel nodig hopelijk) te schuren, hier en daar bramen te verwijderen. Olie weg te halen etc.
Die G12-004 is volgens mij de huidige aanduiding, ik heb er 2, eentje uit engeland en die was OK, eentje uit China, en daarvan is het gietstuk een stuk ruwer. Veel werk aan gehad om die een beetje mooi vlak en glad te krijgen.
Plastic handvatten vind ik irritant, en ik had het plan om ze te vervangen door hout, maar toen kwam ik voor 10 pond een prima exemplaar tegen (complete schaaf) op ebay en eentje op een rommelmarkt in de buurt (USA Stanley voor weinig :D , ook compleet), dus de twee recente exemplaren liggen in een lade.
De nieuwe beitels vind ik wel prima, die gebruik ik nu dus. Wel het plan om een keer een stel andere schaafbeitels te kopen van Ray Iles of Ron Hock.
Zoals anderen ook al vermeldden, als ie goed is is ie goed. Het is maar net hoeveel tijd je erin steekt om hem tip top te maken.
Een nr 4 zit een schaafbeitel in onder een gewone hoek geslepen, de andere heeft 25 graden aan 1 kant en op de kant die normaal vlak is een randje onder een graad of 5. Niet nodig om zo'n dure Lie-Nielsen te kopen en een extra frog :D
 
Laatst bewerkt:

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
@ chevy: ik denk inderdaad dat het snel goed is, daar sluit ik me bij aan. Zoals bij fotografie of andere vaardigheden: het is niet de schaaf maar de man erachter die het verschil maakt.

@lflab: hoe bedoel je die 5graden hoek?


Het probleem is: als beginner wil je er niet té veel geld voor uitgeven, maar je wil goed gereedschap. En in mijn geval wil ik liever een oud stuk gereedschap met werk, dan een nieuwe uit China. Dus vragen we om hulp hier. Het is onmogelijk om door alle adviezen een duidelijk pad te bewandelen. De een roept oude schaaf, de ander zegt: maakt niet uit wat voor schaaf, nog weer een ander zegt: maakt ook niet uit, maar hij moet wel vlak zijn, en de laatste zegt, jaa, maakt niet uit en je moet hem vlakken en dan nóg een ander mes, handvat en een nieuwe kikker. :confused::confused::confused::confused:
...stanley, darex, narex, silverline, juumra,...,....,...

en de zool met sleuven of glad, dat was ook nog een puntje: ik heb gelet op de gladde zool, maar alsnog niet de goede keuze dus.....

Nu moet ik wel zeggen: dat witte plano schaafje, is wel écht van belabberde kwaliteit naast de Stanley, dus opzich is dat nog goed merkbaar voor een leek.

En als je dan al een schaaf hebt; komt het slijpen, machinaal, op glas, op een vlakbank?
welke korrels?
slijphulp: stanley, naamloos, veritas?

Rob cosman, Paul Sellers, John Malecki, en nog tig anderen hebben hun eigen wijze. maar het maakt het voor een starter niet gemakkelijker.

vandaar ook dat er zovaak naar gevraagd wordt.

Morgen komt er als het goed is nog een schaaf binnen, misschien wel met dé houten handvaten uit het goede oude tijdperk. Nu eens kijken of iemand me kan voordoen hoe er moet worden geslepen......
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.