Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

verschil Stanley 'Handyman' - 'Bailey'

Hallo

ik lees veel over schaaf n° 4 als goede all-round schaaf. Ook voor een beginner als mij.

Als ik op dit forum en internet begin te zoeken, kom ik al snel uit bij de Lie-Nielsen, DICK, Veritas...ik weet niet wat die dingen speciaal maakt (buiten het uitzicht), maar dat is toch erg duur...heb ik het mis dat dit meer voor echte liefhebbers is?

Op baptist.nl vind ik ook iets beter betaalbare schaven: Stanley Bailey en Stanley Handyman, voor respectievelijk 67 en 50 euro...geen groot verschil in prijs, maar ik wou hier toch even polsen waar dat verschil in schuilt.

Alvast bedankt voor de info!

Groeten,

De Bailey is (mijns inziens, correct me if I'm wrong) de professionele lijn, waar de Handyman voor de minder veeleisende klussers is. Maar even los hiervan, als ik zo vrij mag zijn uiteraard, zal ik jou graag willen aanraden om een oude Stabley Bailey no 4 te kopen (pre 1970 is eigenlijk altijd wel goed). Hier heb je wat werk aan vaak, en misschien zijn ze ook iets duurder dan de nieuwe, maar je gaat het echt merken in 'feeling' en kwaliteit. Sowieso zou ik geen Handyman kopen als je van plan bent vaker te schaven, maar dat is mijn mening.

Je kunt ze vinden op MP, of op Ebay (.co.uk) (let er wel op dat je via Ebay hogere verzendkosten hebt, dus dat maakt de schaaf weer duurder).

Ik ben benieuwd of je hier iets mee kan/wil en naar het resultaat.

Groet,
    Marthijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deftone82 Bekijk Berichten
    Op baptist.nl vind ik ook iets beter betaalbare schaven: Stanley Bailey en Stanley Handyman, voor respectievelijk 67 en 50 euro
    google op stanley bailey, en je vind ze al gauw goedkoper.

Ik zie ze inderdaad op vooral Nederlandse tweedehands websites. MP bijvoorbeeld, maar dan lopen de verzendkosten naar België weer dusdanig op dat ik op 70/80 euro zit voor een oude Stanley Bailey n°4. Terwijl ik hier in de lokale ijzerwarenwinkel er nieuwe staan voor 47 euro...

Zo rond 1970 is Stanley eigenlijk gestopt met het maken van fatsoenlijk gereedschap, in ieder geval wat schaven betreft. Wat betekent dit? Slechter staal, geen vlakke zool, wat echt belangrijk is als je goed wilt kunnen schaven, zeker met een zoetschaaf (smoother). Zijkanten niet haaks met de zool, waardoor je em niet op een futselplank (shooting board) kunt gebruiken.

De oude Stanleys kosten je misschien een tientje meer (kijk eens bij Ducotools voor een grote collectie), maar geloof me, 't is de moeite waard. Alternatief kun je kijken op Marktplaats naar Records, Wodens, etc. Allemaal dezelfde modellen, en de oudjes zijn prima. Oh, en vergeet je lokale kringloopwinkel of rommelmarkt niet, daar vind je nog wel eens een oudje. Even schoonmaken, beitel wetten en je kunt aan de slag.

Goed, de raad is duidelijk. Maar kan ik ergens zien of dit over een schaaf gaat van voor 1970?
    Of worden die dingen ook verkocht als zijnde voor die periode terwijl ze dat niet zijn?

Verschil tussen bailey en handyman is de instelmogelijkheden.
    de handyman kun je minder aan afstellen.

@deftone82, als je een stanley met houten handgrepen kunt kopen dan zit je altijd goed.
    Trouwens een stanley bailey uit de 80er en 90 er jaren voldoen ook deze hebben namelijk ook nog een dik schaafmes (plusminus 2 mm)
    Halverwege de 90er jaren rusten ze hun schaven met een dun 1.8mm dik schaafmes en is dus wat lastiger klapper vrij te krijgen. Ook de keerbeitel is aanzienlijk dunner uitgevoerd.
    En voor zowel een nieuwe stanley als een oude geld: eerst kalibreren d.w.z. gebruiksklaar maken dan pas schaven.

@Aeolos voor een futselplank hoeven de zijden van een schaaf echt niet haaks te staan op de schaafzool hoor want door middel van de laterale instelling kun je het schaafmes haaks zetten op je werk. Het is natuurlijk wel prettiger als ze redelijk in de haak staan.

groetnis,
    Roeland

I stand corrected, meester Goed om te weten, anders had ik waarschijnlijk nog wel een paar weken staan schuren op die ouwe no.5 met ietwat scheve zijkanten...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aeolos Bekijk Berichten
    Alternatief kun je kijken op Marktplaats naar Records, Wodens, etc. Allemaal dezelfde modellen, en de oudjes zijn prima. Oh, en vergeet je lokale kringloopwinkel of rommelmarkt niet, daar vind je nog wel eens een oudje. Even schoonmaken, beitel wetten en je kunt aan de slag.
    Even ter info. Ik heb via een lokale 'sjacheraar' de volgende record schaaf gezien: 534528030435930.jpg

Wat mag zoiets nog kosten en is die in huidige staat (mits poetswerk) nog te gebruiken?

Forum Rechten