DE invalcirkelzaag test waar iedereen al jaren op zit te wachten!

thiess1983

Nieuw lid
30 mei 2012
17
1
Wat wel gaat is de airofix van mafell.
Mafell beweert dat hun rail beter is, de rubbers van Festool schijnen snel te verslijten.
Ook heb ik even gevraagd waarom mafell geen 2de handvat heeft, ze zeggen dat je dan teveel druk gaat zetten tijdens het zagen en dat is niet voor de zaag.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dat 2e handvat aan mijn festool mag er van mij ook wel af, alleen zit de inbussleutel van de zaagas erin.:) Als ik van plan was met 2 handen de zaag vast te houden had ik de ts 75 wel genomen. Alleen bij het zagen zonder rail heb je wat aan dat extra handvat.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
... Afgezien daarvan vind ik het 2e handvat op de Festool gewoon erg handig. Voor mij is er dus geen reden om een Mafell te kopen.
Ik kan mij niet herinneren dat ik het voorste handvat van mijn TS55 ooit gebruikt hebt en zie het ook absoluut niet als voordeel. Maar goed, tis maar net wat je persoonlijk fijn vind werken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Waarom zijn de Mafellrails dan beter Scheppie? Ik heb ze niet in het echt gezien, maar ze lijken me wel makkelijker te koppelen. Ik heb al een paar keer gelezen, ook van Mafell eigenaren, dat ze slechter blijven liggen en dat je ze vast moet klemmen. Ook lijkt me dat je een invalzaag makkelijker op de festool/makita/aeg/scheppachrail kunt zetten dan op de mafell/boschrail. De laatste tijd let ik extra op bij het werken met m'n invalzaag, kan hem eigenlijk blindelings op de rail plaatsen. Sander heeft ergens gezegd dat op de Mafellzool een streep staat waar de gleuf voor de geleiding zit en dat je zo makkelijk kunt zien waar je hem moet neer zetten, handig, maar bij ik hoef helemaal niet te kijken om hem in de rail te zetten.
Vorige week gaten gezaagd in een plat dak voor lichtkoepels, moest direct strak werk zijn. Kon de rails niet klemmen aan een plaatrand, maar rail blijft gewoon liggen.
Mafell heeft niet voor niets de zaag zouitgevoerd dat hij ook op de andere rail past, maakt de drempel weer lager om bij het stukgaan van een invalzaag een Mafell te kopen en toch je rails te gebruiken. Ze zullen er toch wel van uitgaan dat hun eigen rail beter is, omdat ze niet overgaan, of is dat omdat hun eigen rail al hun icirkelzagen past?

@DervishD Wat vonden je nieuwe collega's van de beide cirkelzagen?

Mvg, Bjorn

Bjorn, ik vind de Mafell rail beter omdat:
* De strip er beter ingemonteerd zit en daardoor niet los kan raken (pees die ingevoerd wordt ipv plakstrip)
* De strip is stijver en dus vervormt hij minder waardoor je hem niet indrukt tijdens zagen dus betrouwbaarder zaagdiepte
* De rails zijn beter afgewerkt, standaard zitten er eindkappen op, hierdoor komt je snoer niet steeds vast te zitten in een van de gleuven. ( gebeurd mij standaard bij de feston)
* hierdoor blijft ook de afzuigslang niet zo haken, bij feston moet je daarvoor dat slangbeschermstuk kopen
* Hij is strakker en mooier afgewerkt
* Door de koppelplaten koppel je hem in seconden superstrak en haaks aan elkaar als je gaat verlengen, das echt veel beter dan alle andere systemen en daar gaat het natuurlijk wel vaak om, haaks koppelen
* Zelfs met de eindkap gemonteerd kun je een klem insteken zonder de kap te verwijderen
* De machine is heel mooi na te stellen op de rail, niet door excentrische wieltjes zoals bij Festool en de ander merken maar door een wig die te verschuiven is, dat werkt echt super en dus spelingsvrij.

Van schuiven heb ik bij de grote cirkelzagentest niet veel gemerkt, je moet natuurlijk wel zorgen dat er geen zaagsel onder je rail ligt. Maar de afell zuigt zaagsel erg goed af heb ik gemerkt dus daar heb je ook minder last van :)

Plaatsen op de rail gaat probleemloos, de nok waar je hem opzet is een stuk smaller dan de Festool maar dat is echt geen probleem. Ik had hem nog nooit in de handen gehad en de 1e keer meteen pats er probleemloos op. Als je het al moeilijker zou vinden dan ben je daar echt in 5 minuten aan gewend.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik hem overal voor, dus allround :) In 35mm vuren of 36mm MDF kan je niet te snel zagen. Het blijft een kleine machine met maar 900W. Maar hij zaagt het wel.
Hij kan invallen, dat werkt prima. Stofafzuiging is ook uitstekend. Ik heb geen ervaring met andere zaagmachines, dus vergelijken kan ik niet. Ben er wel errug tevreden over, is een goede keus geweest. Zat toen even te twijfelen om een grotere te nemen, maar het meeste wat je zaagt is 18mm plaat, dan is het handig een kleine, handzame machine te hebben. Tot nu toe geen grotere zaag nodig gehad.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Ik heb niks beloofd. Mijn planning is anders dan van mijn 'vrijwilligers' die in tegenstelling tot ik nog een privé leven hebben :)
De film is af en heb ik hier, maar beetje raar om online te zetten zonder test verslag erbij.
Ik heb nu van 1 tester 16 A4tjes en van Scheppie 12 A4tjes het wachten is nu op nog 1 tester en dan bekijken hoe ik dat in een leesbaar iets giet. Zoals het er nu uitziet blijven het 2 of 3 losse verslagen, de boel is lastig te integreren.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb me lang afzijdig gehouden, meer omdat ik er zelf geen heb. Ik had in het begin een beetje mijn bedenkingen maar gaande weg is Sander er wel in geslaagd er een duidelijk onderwerp van te maken. Dat hij ook van anderen afhankelijk is moeten we dan ook respecteren. Ik vind dat er door meerder lezers een constructieve bijdrage word geleverd. Een onderwerp waar we als forum best wel een beetje TROTS op mogen zijn. Nu de resultaten nog.
Goed gedaan Sander
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Zoals het er nu uitziet blijven het 2 of 3 losse verslagen, de boel is lastig te integreren.

Prima toch. Voor allerhande presentaties heb ik geleerd om ook alle data inzichtelijk te maken, dus gewoon die verslagen publiceren zoals ze zijn, laat ook mooi eventuele tegenstellingen tussen testers zien.

i.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Dank je dan ga ik vandaag 2 verslagen er op zetten, plus hoe ze getest hebben, tabel, foto's etc.
De derde tester zit met privé omstandigheden waardoor zijn verslag later komt. Youtube film ook vandaag, die zal het eerste zichtbaar zijn.
Verder moet iemand anders maar links of iets maken want anders krijg ik weer reclame gezeur.

Hoop dat jullie het waarderen en positieve feedback geven zodat we met kleine diepgaande vervolgtesten dingen echt kunnen verduidelijken en uitzoeken!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Prima film, leuk opgezet met een intro en een mooie persoonlijke noot van de testers. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om ervaringen van 3 testers over 6 apparaten in 12 minuten te stoppen en waar het de specifieke verschillen betreft tijdens het zagen, zou wat mij betreft, wel een half minuutje extra film aan gewijd mogen worden. Mijn enige serieuze kritiek is dat er vrij weinig gezaagd wordt, dat het er niet ingegaan wordt op de verschillende type zaagbladen en hoe die toegepast worden. Mijn andere punt is dat er geen aandacht is voor de verschillen in de geleiderails en hoe die zich onderling verhouden.
Maar alle lof voor wat er nu staat!

jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Hey Jaap, terechte punten die je noemt er is echter ook wel een reden voor, er is wel geprobeerd om het zagen goed in beeld te bergen alleen dat is heel erg moeilijk. Bijna niet te doen om zonder het helemaal uit de hand te laten kwa tijd om dat goed in beeld te brengen. Volgens mij heeft Sander hier al aardig wat aan besteed en we zijn gevieren tot de conclusie gekomen dat het zagen zich het best leent om met hogere resolutie in beeld te brengen met foto's. Ik ben sinds gisteren ook de trotste bezitter van een Mafell MT55 (verjaardagscadeau van mijn vrouw ;) ) dus kan nu ook zaagtesten doen tussen de Mafell en de Festool. Als we er dan vanuit gaan tenminste dat de oude Festool en de nieuwe kwa zaagresultaat niet veel zullen verschillen.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
@Jaap dank je wel, het is bijna een nachtmerrie en nachtwerk aan het worden!
Film vind ik zelf erg mooi geworden en we hebben nog bergen materiaal liggen. Wat je zegt kopt grotendeels wel. De zaagbladen is echt een apart topic, wordt al aan gewerkt :) We hebben best veel gezaagd maar je kan niet alles laten zien, ik speel met de gedachten om het materiaal wat we hebben liggen achter elkaar te zetten en dan minder mooi ge-edit, al kost dit weer een paar duizend, de vraag is (behalve hier een paar freaks) wie gaat het kijken?
De film is nu meer een soort intro en in de tekst gaat het verder.

We hadden van te voren een hele geleiderrail test bedacht maar totaal geen tijd gehad om die te doen en te laten zien, maar het komt eraan zoals in Wino's test staat alleen later. Voor de mensen die niet alle tekst lezen (ja bijna 40 blz inmiddels) in augustus komen er detail tests. De bedoeling is elke week een detail test uit te voeren en jullie mogen zeggen waar het over moet gaan.
Teksten van Wino en Remco staan er nu op, ook als PDF. Test overzicht (wat we zouden testen), vergelijkingstabel en mindmap staan ter download op de site. Foto slideshow komen nog misschien vanaaf, maar heb het al wat gehad.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
@Scheppie: Gefeliciteerd met je cadeau:p. Waarom heb je er er naast je Festool ook nog een Mafell gekocht. Is dat gewoon voor 'de fun' of had je er ook een reden voor? (Kwam de Festool volgens jou wat tekort, wat de Mafell wel heeft?)

Groeten Rudolf.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
@Rudolf, tsja, ben blij dat jij het vraagt en niet mijn vrouw. Ik had 2 x de TS55 van Festool waarvan er 1 standaard onder de CMS tafel zit gemonteerd. Die kan er wel af maar das dan net natuurlijk maar ik heb hem als machine voor daaronder. Na de test was ik zo enthousiast over deze machine dat ik erg graag de Mafell wou hebben als handcirkelzaag, nog niet eens zozeer omdat de Festool niet goed zou zijn maar ook omdat ik een liefhebber ben van goede spullen. De Mafell is gewoon beter en mooier dan de Festool dus wilde ik hem graag hebben. Ik geef toe, een heel dik luxeprobleem maar goed hobby's mogen geld kosten. Ik wilde sowieso ook de Mafell rails hebben omdat die ook onder mijn P1cc decoupeer passen. Als ik al enthousiast ben geworden over de MT55 cirkelzaag ben ik het nog meer over de P1cc decoupeer. Ik had een Carvex maar de problemen daarmee kennen we. Na de cirkelzaagtest heft Sander me de decoupeerzaag laten proberen en dan ben je snel verkocht. Ik heb mijn Carvex ingeruild en na bijbetaling mocht de P1cc mee naar Arnhem. De accessoire sys van Festool via marktplaats verkocht en toen had ik voor een alleszins redelijk bedrag bijbetalen een echte goede decoupeerzaag met alle accessoires. Daar moest alleen dus nog de rails bij. Toen via Marktplaats voor mooie prijs mijn losse TS55 met en rail verkocht en toen weer met een niet te grote bijbetaling (als kado van mijn vrouw) de Mafell MT55 aangeschaft met een complete railset. Nu dus 2 Mafells en is er wat rood in de groen grijze werkplaats gekomen. Tot nu toe tot meer dan volle tevredenheid.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
En om terug te komen op je vraag komt de Festool wat tekort, voorritsen alhoewel ik niet vaak gelamineerde platen zaag, betere aftuiging, de betere Mafell rail en gewoon de hele machine, maar lees mijn review daar staat alles uitgebreid in. Niks wat je moet hebben maar een heleboel wat je wilt hebben in functies en bouwkwaliteit en degelijkheid.
 

thiess1983

Nieuw lid
30 mei 2012
17
1
Goede test Sander ook leuke verslagen. Ben alleen benieuwd naar de rail. Schijnt dat mafell sneller verschuift op gemelamineerde platen.
Optie is Festool geleiders nemen of de aerofix maar vind deze wel prijzig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.