DE invalcirkelzaag test waar iedereen al jaren op zit te wachten!

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mooi filmpje Sander, toen ik de duur zag kreeg ik wat schrik, maar op het einde had ik juist graag nog meer gezien.
De verslagen moet je echt proberen samen te vatten in niet meer dan 1 pagina maximum per machine voor alle testers samen, was beginnen lezen aan het verslag van Wino toen ik na 5 minuten nog geen woord over de zagen zelf was tegengekomen haakte ik af :p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Grappig hoe een topic over een machine die ik echt niet nodig heb toch de aandacht trekt. Filmpje ziet er goed uit !! De testverslagen zijn voor mijn gevoel wat aan de lange kant maar ik denk dat dit geen probleem is voor mensen die een invalzaag willen gaan kopen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
We hebben best veel gezaagd maar je kan niet alles laten zien, ik speel met de gedachten om het materiaal wat we hebben liggen achter elkaar te zetten en dan minder mooi ge-edit, al kost dit weer een paar duizend, de vraag is (behalve hier een paar freaks) wie gaat het kijken?

Sommige fragmenten zou ik interessant vinden om nog eens goed te bekijken. Is het mogelijk de resterende film te splitsen naar onderwerp? Dus rails apart, bestudering van de machines, zagen enz. allemaal apart in kortere films.

Vraag me nog steeds af wat het nut is van een invalzaag, ten opzichte van een normale cirkelzaag, die ook kan invallen...
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik vind mij er niet in terug. Vergeleken met een normale cirkelzaag zag ik de Makita als een stukje Japans barok met een overdaad aan extra knopjes. Uit het geheugen haal ik:
1 & 2 vergrendeling over 0° naar -1°
3 vergrendeling 22,5°
4 vergrendeling over 45° naar 47°
5 voorrits vergrendeling
6 bladwissel diepte vergrendeling
7 hoge positie vergrendeling
8 & 9 railspeling
10 rail haak tegen het kantelen
Diezelfde Makita zien beschrijven als "Geen extra snufjes, geen toeters , geen bellen." lijkt mij vreemd.

Ter vergelijking een andere dure zaag die ik aangeraakt heb, de Mafell KSS 300, zeker even interessant, heeft gewoon:
1 invalhendel
2 inval vergrendeling
3 binnen hendel voor de bladbeveiliging (je moet hier niet blind naast het zaagblad grijpen)
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Wat mij vorig jaar op de Houtbeurs in Ahoy al opviel bij de Mafell cirkelzagen is de relatief dunnen zaagbladen.
Die van Mafell zijn 1,2/1,8 mm, die van Festool 2,2 mm.
Dunnere zaagbladen hoeven minder te verspanen en belasten de motor minder.
Vergelijk maar eens een Japanse trekzaag (0,3-0,5 mm), een (duw)zaag (1,3 mm) en kapzaag (0,7 mm). Een wereld van verschil.
Makkelijker zagen en hele fijne zaagsneden.

Dit aspect wordt in de test onvoldoende behandeld.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Bedankt Scheppie, voor de uitgebreide uitleg op mijn vraag.

Ik heb zelf een zo goed als nieuwe TS55EBQ. Ik ben er zéér tevreden mee. Ik was immers de Hitachi cirkelzagen gewend. Vergeleken de Hitachi's is de Festool een hele vooruitgang. De Hitachi was een slechte zaag (mijn mening) terwijl hij volgens mij toch nog iets van 150 euro kost. Hij zaagde niet haaks (in de dikte) en na een tijd 'kneep' hij zich ook (het zaagblad ging vastzitten in de zaagsnede).

Ik ga de Mafell maar niet proberen. Waarom? De kans is groot dat ik hem dan ook graag wil hebben, wat me dus geld gaat kosten. En ik ben meer dan tevreden over mijn Festool.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Ik ga de Mafell maar niet proberen. Waarom? De kans is groot dat ik hem dan ook graag wil hebben, wat me dus geld gaat kosten. En ik ben meer dan tevreden over mijn Festool.

Haha ja dat risico loop je wel en zoals je schrijft , de Festool is echt niet slecht, zelfs heel goed. Maar dat mag ook wel want hij is ook goed duur, net als de Mafell.
 

thiess1983

Nieuw lid
30 mei 2012
17
1
Net even een merantie deur afgekort, nou de zaag glijde door het hout heen.
1,5 maand geleden nog op het werk met een Festool atf 55 gedaan, nou dat ging voor geen meter. De zaag werd zo warm.
Moet zeggen, ben blij met mijn mafell.

De geleider bleef netjes liggen op de deur, jammer dat het niet bij geplastificeerde platen is.
Dan maar klemmen ;)
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
De geleider bleef netjes liggen op de deur, jammer dat het niet bij geplastificeerde platen is.
Dan maar klemmen

Thiess ik ga eens proberen wat er gebeurd als ik zon vervangstrip van Festool onder de Mafell strips plak, er zit in de rail ruimte om iets in te plakken, als de hoogte beetje uitkomt is dat misschien de oplossing.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
223
't hoofd van Overijssel
Haha ja dat risico loop je wel en zoals je schrijft , de Festool is echt niet slecht, zelfs heel goed. Maar dat mag ook wel want hij is ook goed duur, net als de Mafell.

Ja mag van mij gerust de zaagmachine de schuld geven. Maar heb je het Mafell zaagblad ook eens op de Metabo gemonteerd of een goed vergelijkbaar blad genomen. Zaagbladen kunnen een zaagmachine breken of maken. Als je met een zaagblad bedoeld voor aluminium geplastificeerd spaanplaat zaagt dan heb je geen voorritser nodig. EN zo heb je veel meer tandvormen en zettingen dan de plaatselijke hardware boer aanbiedt.
Ook aanvoersnelheid is heel erg belangrijk. Als de zaag kan snijden of hakken is wel degelijk van belang. Te langzaam en je hebt brand vlekken. Te weinig ruimte tussen de tanden en je hebt.............

Dus behalve de zaagmachine met heel veel technologie is er ook zo iets als een goed zaagblad.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Ja mag van mij gerust de zaagmachine de schuld geven. Maar heb je het Mafell zaagblad ook eens op de Metabo gemonteerd of een goed vergelijkbaar blad genomen

De zagen zijn getest zoals ze uit de doos kwamen, gezien de prijsnivo's van alle zagen mag je toch een goed op elkaar afgestemde set verwachten, zou wat van de gekke te zijn om te verwachten dat je eerst de zaag moet wisselen om goed te kunnen zagen? Sterker nog bijvoorbeeld de Festool levert niet eens dunnere zaagbladen, moet je dan maar een ander merk kopen om goed te kunnen zagen? Dat zou ik een vreemde stelling vinden. Mafell is blijkabar dan de enige die zijn huiswerk goed heeft gedaan en het zaagblad heeft afgestemd op de mogelijkheden van de zaag.

Ik zal echter de test eens doen, Mafell blad in de Festool zetten en kijken waqt er gebeurd, mag toch hopen dat het weinig verschil uitmaakt want als dit het verschil maakt dan hebben ze bij Festool echt zitten slapen. Dan hadden ze een van hun grootste problemen met de TS-55 op kunnen lossen door een dunner zaagblad mee te leveren.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
223
't hoofd van Overijssel
De zagen zijn getest zoals ze uit de doos kwamen, gezien de prijsnivo's van alle zagen mag je toch een goed op elkaar afgestemde set verwachten, zou wat van de gekke te zijn om te verwachten dat je eerst de zaag moet wisselen om goed te kunnen zagen? Sterker nog bijvoorbeeld de Festool levert niet eens dunnere zaagbladen, moet je dan maar een ander merk kopen om goed te kunnen zagen? Dat zou ik een vreemde stelling vinden. Mafell is blijkabar dan de enige die zijn huiswerk goed heeft gedaan en het zaagblad heeft afgestemd op de mogelijkheden van de zaag.

Ik zal echter de test eens doen, Mafell blad in de Festool zetten en kijken waqt er gebeurd, mag toch hopen dat het weinig verschil uitmaakt want als dit het verschil maakt dan hebben ze bij Festool echt zitten slapen. Dan hadden ze een van hun grootste problemen met de TS-55 op kunnen lossen door een dunner zaagblad mee te leveren.

Ik ben er te lang uit om het uit te leggen. Maar je hebt met tandhoek, holte, positieve en negatieve snijhoek en nog een paar dingen te maken. Voor afkorten of schulpen heb je verschillende zagen. Zo ook voor laminaat en plaatmateriaal. Moet je maar eens gaan praten met een slijper van die handel die kan je haar fijn uitleggen hoe de theorie van de zaagbladen is. Verspaning is een prachtig onderwerp waarmee je meer uit een machine kan halen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
Ik zal echter de test eens doen, Mafell blad in de Festool zetten en kijken waqt er gebeurd, mag toch hopen dat het weinig verschil uitmaakt want als dit het verschil maakt dan hebben ze bij Festool echt zitten slapen. Dan hadden ze een van hun grootste problemen met de TS-55 op kunnen lossen door een dunner zaagblad mee te leveren.
Ik ben zeer benieuwd! Wil binnenkort extra zaagbladen kopen voor mijn Festool en zou nog de Mafell bladen kunnen overwegen als dat betere resultaten geeft (alhoewel de antisplinterstrip dan niet meer precies klopt).
 

wesley

Nieuw lid
5 mrt 2008
9
0
Heerlijke discussie, en een vooral eerlijke, een leuk filmpje. Maar het blijft groene appels vergelijken met gele bananen, blauwe druiven en rode peren. Het doet er even niet toe wat ik in het dagelijks leven doe maar deze test doe ik vrijwel jaarlijks en dan komt er ook altijd een winnaar uit. Deze winnaar is dan op basis wat wij belangrijk vinden en dat zijn weer andere elementen dan in deze test. Zal je beoordelen op prijs - kwaliteit dan zal toch echt Makita winnen Beoordeeel je op Veiligheid dan wint Festool TS55 R met DeWalt als tweede. Vergis je niet hoe belangrijk een spouwmes is. Wat de meeste ook niet weten is dat in NL de arbeidsinspectie op dit onderdeel strenger is dan in de rest van Europa. In Europa is het toegestaan icm een blad van 160 zonder spouwmes te werken. Echter mag een land zelf strengere regels hanteren dan er in Europa gelden. Wat in Nederland dus het geval is. Beoordeel je op systeem dan wint Festool weer want het is de enige machine die je dmv het CMS kan veranderen in een zaagtafel.

Het blijft wat mij betreft een Rode Peer tov de Groene Appel anders gezegd een vergelijking BMW X5 tov Audi A4 beide zijn zeer betrouwbare goede auto's overigens ook uit regio stuttgard ;) de BMW zal beter in het terrein rijden maar de Audi is toch echt een prettige veilige auto voor op de weg...waar de meeste van ons toch op rijden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Het doet er even niet toe wat ik in het dagelijks leven doe maar deze test doe ik vrijwel jaarlijks en dan komt er ook altijd een winnaar uit.

Wat doe je in het dagelijks leven dan, lijkt me best relevant, consumentenbond tester oid?

Deze winnaar is dan op basis wat wij belangrijk vinden en dat zijn weer andere elementen dan in deze test.

Deze test had als doel uit te vinden wat de beste zaag is, inderdaad iets als prijs kwaliteit is dus minder relevant, waren op zoek naar keihard de beste.

Zal je beoordelen op prijs - kwaliteit dan zal toch echt Makita winnen Beoordeeel je op Veiligheid dan wint Festool TS55 R met DeWalt als tweede.

Als je de verslagen gelezen hebt dan zou je tot een andere conclusie kunnen komen, namelijk:
* Prijs kwaliteit, je moet je realiseren dat we in het hoogste marktsegment getest hebben, geen rommel, alleen de toppers. Wat is dan prijs kwaliteit, de verschillen zijn echt niet zo groot dat mindere functionaliteit door 100 of 200 euro weggepoetst wordt. Ik deel dus je mening zeker niet dat de Makita kwa prijs kwaliteit de beste zou zijn. Als je met minder functionaliteit genoegen kunt nemen maar nog wel steeds een goede zaag-zaag wilt dan zou je voor beste prijs kwaliteit de Bosch moeten kiezen, kies je voor de beste prijs kwaliteit als je kijkt naar het inzetgebied voor dit soort zagen dan is de Mafell degene met de beste prijs kwaliteit, vor een geringe meerprijs krijg je de beste en meest complete zaag. Wat als je 1 keer een werkstuk verpest door een net iets mindere zaag, wat over produktiviteitsverlies? Prijs-kwaliteit in dit egment - de top - is meer kwaliteit dan prijs. Als je prijs kwaliteit over alle cirkelzagen meet kom je misschien wel uit op een goedkoper spero of scheppach die voor 200 of 250 euro al heel veel functionaliteit bieden en waarmee je ook een plank door kunt zagen.

Ben wel benieuwd op basis waarvan jij de Makita laat winnen op prijs-kwaliteit?

Mbt veilighied, je noemt de Festool vanwege het spouwmes, wij hebben ervaren dat de Mafell en de Bosch veel controleerbaarder door het hout liepen dan de andere zagen en daardoor veel beheersbaarder waren. De Festool en Festool R hadden de neiging tot achteruitslaan en vastlopen, die andere niet, wat is dan veiliger, dit lijkt op de discussie die weleens in de autoindustrie is gevoerd, actieve of passive veiligheid, zorg ik voor een degelijke rolkooi, of zorg ik door betere wegligging dat je die rolkooi niet nodig hebt?

Je reactie triggert een heleboel vragen, je laat doorschemeren dat je hier ervaring mee hebt maar gaat niet in detail, hopelijk wil je nog wat meer achtergrond geven.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Wesley,

Je mag je ook niet blindstaren op dat spouwmes hé, het is niet omdat een cirkelzaag ermee uitgerust is dat die dan ineens superveilig word en er de gebruiker niks meer kan overkomen.
Een spouwmes geeft de gebruiker eerder een vals gevoel van veiligheid. Zeker bij de oudere machines is dit het geval, je komt, of kwam legio situaties tegen waarbij ondanks de aanwezigheid van een spouwmes de zaag toch de neiging heeft om terug te slaan, of het effectief ook deed.

De enige goede manier om met deze machines veilig om te gaan is de volgende: sta tijdens het werken ermee altijd naast de machine, en nooit er pal achter, wat je wel veel ziet, maar het is om problemen vragen.
Nog zo een punt van aandacht is het werken met deze machines door een linkshandige, de meeste houden de machine met gekruiste armen vast, dat blijft niet goed aflopen. bij gebrek aan geschikte machines voor linkshandigen moet deze gebruiker zich aanwenden om de machine rechtshandig te gebruiken. Heb hier éénmaal een serieus ongeval mee weten gebeuren, de beste man werd op een haar na gecastreerd door de zaagmachine, kwam er vanaf met een zaagsnede in de lies waar 12 hechtingen voor nodig waren om de boel terug op zijn plaats te krijgen. Oorzaak, linkshandig, bediende de machine met gekruiste armen, machine slaat terug en oeps! ( deze machine was nochtans voorzien van een passend spouwmes)


Bij een stationaire zaagmachine is een spouwmes onontbeerlijk, bij de nieuwe generatie handcirkelzagen is het alleen een sta in de weg. Men heeft hier het terugslaan anders aangepakt. ( heel dunne zaagbladen) die kunnen bijna niet klemlopen in het hout. Deze bladen geven ook nooit een teruslag, daar is de weerstand van het blad te klein voor.

Het is hier ook niet onbelangrijk dat het de Duitse merken zijn die deze trend als eerste doorvoeren, die fabrikanten zijn heus niet over één nacht ijs gegaan alvorens deze aanpassing in de handel te brengen. De Duitse TUV zit ook niet te slapen, die hadden wel de alarmbel geluid als het onveilig mocht zijn. Nieuwigheden worden door keuringscentra altijd septisch bekeken, dat past dan niet in de bestaande regelgeving en dan is er op slag paniek in de rangen. Pas als na enige tijd ze zelf ook testen uitgevoerd hebben en de wetgeving in die zin aangepast is komt er daar witte rook uit de schouw. Door de aard van deze keuringscentra lopen die dan ook altijd achter op de nieuwe trends van de fabrikanten.

Veilig werken met machines begint en eindigt bij de gebruiker, al de rest zijn steeds lapmiddelen, je kan, of je mag er nooit op vertrouwen dat het ding 100% zeker zijn werk gaat doen, ga steeds uit van het ergste dat kan gebeuren en hou daar rekening mee.

Zo overleef ik al 45 jaar werken met machines zonder één lichaamsdeel kwijt te spelen;)


Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het spouwmes op mijn Festool is toch wel goed gebouwd, zodra je duikt valt het naar beneden zodat je een snit makkelijk in 2 keer kan doen door het in de zaaglijn te doen vallen. Het is ook niet "vast" dus als je een duik snit maakt binnen een paneel dan zakt het pas zodra er een zaagsnede onder is.
Ik kan me inbeelden dat machines die trager draaien en een dikker zaagblad hebben, dat die degelijk een spouwmes moeten hebben voor veiligheid. Indien ze naar achter vliegen dan heb ik toch liever dat er een spouwmes tussen mijn been en het draaiend zaagblad staat. Een absolute veiligheid is het niet, maar buiten de miljoenen die de fabrikanten bij het ontwerpen kunnen uitsparen door geen spouwmes te ontwerpen, zie ik geen reden waarom het zonder beter is, en het is ook niet zoals bij tafelzagen waarbij het spouwmes sommige bewerkingen moeilijker of onmogelijk maakt. Bij een invalzaag heeft het geen enkel effect op de gebruiksmogelijkheden.
Financiële uitsparing ten koste van veiligheid, omdat het wettelijk mag?

Op de Festool is het in ieder geval noodzakelijk omdat je het in een CMS kan gebruiken als zaagtafel, of op de MFT om kleine stukken af te korten, als de Mafell in een gelijkaardig systeem paste dan had het zo nooit goedgekeurd kunnen raken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
De enige goede manier om met deze machines veilig om te gaan is de volgende: sta tijdens het werken ermee altijd naast de machine, en nooit er pal achter, wat je wel veel ziet, maar het is om problemen vragen.
Nog zo een punt van aandacht is het werken met deze machines door een linkshandige, de meeste houden de machine met gekruiste armen vast, dat blijft niet goed aflopen.

Terecht punt. Maar of je links of rechtshandig bent maakt soms niet uit. Bij het zagen van een smalle strook van een nieuwe plaat heb je geen keus. Dan moet een rechtshandige dus eigenlijk een linkshandige machine gebruiken. Waarom wordt er in handleidingen hier niets over gezegd?

Ik bedien de zaag in dit soort gevallen soms met de linkerhand, dat werkt ook. Overigens nooit bij stilgestaan dat de zaag naar achteren kan schieten. Wel eens een vastloper gehad, maar nooit dat ie wegschoot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.