De bouw van mijn Mancave...

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Volgens mij slijp je bij Forstner boortjes alleen de cutting edges aan de "binnenzijde" van de boor, de buitenkant wordt niet aangeraakt als ik het goed heb... Van FineWoodworking:
011208090_04-forstner-bit-sharpening_md.jpg
011208090_02-forstner-bit-sharpening_md.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
nee ik had alleen de 19mm boor met 8mm schacht

Wat bedoel je precies peter ? festool is voornamelijk machines, ecotools voornamelijk toebehoren of bedoel je het anders ?
Voor de hobbyist zeker geen spul, maar ook pro's zullen er wel shoppen denk ik
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Ik ben een hobbyist maar ben gestoken Door een groene stekker. Maar het is nogal prijzig dus vandaar dat ik met zulke dingen
Graag om me heen kijk.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.258
309
Heelsum
Waarom heb je eigenlijk geen borende frees gebruikt om de 19mm gaten te boren? Lijkt me makkelijker te gaan dan met zo'n boor als jij gebruikt hebt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
je bedoeld een frees met ondersnijdend draad ?
daar had ik het vorige werkblad mee gedaan, vond ik ook niet echt lekker gaan
dit was niet zo heel duur dus wilde ik dit proberen
voordeel was ook het puntje waardoor de boor minder zou gaan lopen (ik was toen nog niet getipt over de gaatjesboard methode)

Dat is een duur setje Viepert, vooralsnog ben ik dit tevreden over de ecotools boren
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Toch opletten met de boren van ecotools.
Heb een tijdje geleden een hoop houtboren gekocht, maar ben niet over alles tevreden.
De kleine maten (tot 8) zijn goed, maar heb boren van 12 en groter die niet eens recht zijn.
Deze laten je boormachine enorm hard wiebelen en ze zijn ook niet zo scherp.
Een wereld van verschil tov mijn Bahco boren, die doen het uitstekend.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb een tijdje geleden een stapeltje besteld, wat ik tot op heden gebruikt heb was in orde (maar dat ging niet verder dan 10)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor de verandering geen plaatjes
het laatste vak met gaten is geboord, nu dat zichtbaar is waar de gaten zitten (en geen schroeven moeten zitten) is er begonnen met het vastschroeven van de twee platen op elkaar (van onderaf)
Telkens een gat overslaan en dan een schroef centraal tussen de gaten, ongeveer elke 20 cm dus
Het zelfde patroon houdt ik aan voor de vakken die niet geboord zijn, dus de gehele werkbank elke 20cm een schroef, dat moet stijf genoeg zijn lijkt me
Inmiddels al een doos met woodies leeg, morgen weer een dag...
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ben je niet bang dat als je met je cirkelzaag gaat zagen je in de schroeven zaagt?
of heb je een plek om allen te zagen waar geen schroeven zitten?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee ben ik niet bang voor, ik speel met een paar ideeën

De ene is om twee zaaggleuven in het werkblad te maken, één in de lengte en één in de breedte
daar leg ik de liniaal tegen de aanslag (benchdogs aan) en zaag dus altijd op dezelfde plek

De ander is een simpel frame dat dezelfde afmeting heeft als het onderframe
dat frame (latten van 2cm dik) kan ik voor het frame zetten (zie je niet en staat ook niet in de weg)
Deze kan ik op het blad leggen als ik daar wil zagen

Optie 3 is gewoon een paar losse latten

ik denk er nog even over na
Dat zie ik wel als het nodig is, mochten er dan op de plek van de gekozen oplossing schroeven zitten dan draai ik die er uit en schuif ze op
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo trouwe volgers :cool: er is weer een stapel foto's
Én een vraag, die komt aan het einde !!


Maar even beginnen met een fotootje van de laatste gaten die gisteren geboord zijn
P1090223.jpg

Zo zit het onder het werkblad geschroefd
Je ziet dat de gaten wel iets zijn uitgebroken, maar dat zit aan de onderkant, geen probleem dus
P1090224.jpg

tijd om een mal te gaan maken, ik had nog een stukje multiplex staan
P1090225.jpg

Rondom latjes geschroefd en de CMS module past er goed in
P1090226.jpg

Meten is weten dus ook maar de cms module van de TS75 passen...
P1090227.jpg

FOEI FESTOOL... de modules zijn dus NIET exact gelijk qua maat, ok het is maar een halve mm, maar toch....
De andere CMS module (ook een freesmodule) is wel dezelfde maat
P1090228.jpg

Nu ik de frees moest wisselen om het gat voor de CMS module te kunnen frezen kon ik ook mooi even de boor bekijken waarmee ik de 19mm gaten heb geboord
Oei, die is goed mishandeld maar ach, doelstelling bereikt
P1090231.jpg

P1090234.jpg

Ik schroef aan de binnenkant van het frame ook een latje zodat de freesmachine niet gaat kantelen
P1090236.jpg

Steeds een laagje dieper en na een paar rondes ben ik er doorheen
P1090238.jpg

Ik ben blij dat ik de gaten al geboord heb, zo kan ik de boel mooi vast zetten
P1090240.jpg

Dit had ik niet van te voren bedacht maar ineens zag ik het licht
door de liniaal over 2 vakken te verdelen, daar tegen aan de mal te plaatsen en vast te schroeven is deze perfect uitgelijnd met het gaten patroon
Voor de freesmodules misschien van minder belang, maar voor de zaagmodule wel ideaal als er haaks gezaagd moet worden
P1090241.jpg

Daar komt de CMS module
P1090242.jpg

Een paar rondjes later ga ik door het laatste laagje heen
P1090243.jpg

Even een #$@%$%$^@^ momentje :(
Omdat ik aan de buitenkant van de mal frees kan ik in theorie doorschieten, omdat te voorkomen wilde ik op de hoek langzaam rondkantelen
Aan de buitenzijde had ik een stukje van het multiplex gelegd tegen het kantelen van de machine, die geheel wilde ik rondom de hoek kantelen en dat ging fout
Gevolg, een beetje teveel weggehaald, dat moet ik weer even zien op te vullen
P1090244.jpg

En daar is het gat dan eindelijk, alleen nog even de hoekjes recht zagen...
P1090245.jpg

VRAAG:

om de module in het gat te kunnen hangen heb ik een hoekprofiel nodig
Die zou idealiter 1 zijde van 11mm breed hebben en 5mm dik
de andere zijde is minder van belang, als deze maar niet breder is dan ca 30mm
Echter zijn hoekprofielen van 5mm wel erg groot, vaak 100mm breed en kosten al gauw enkele tientjes per meter
Voor 3 modules loopt dat aardig in de papieren :(

De dikte van 5mm is wel nodig anders klemt de plaat niet goed vast als je de schroeven aandraait

Nu kan ik gewone profielen nemen (1,5 a 2mm dik) en die opdikken of zal ik een profiel uit hout frezen (wordt dat sterk genoeg)
Hebben jullie andere (betere) ideeën ???
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Volgens mij heb je in de nederlandse Kreg-shop van die hoekstukken die daarvoor bedoelt zijn.
Zo gemaakt dat je het later kan nastellen mocht dat mogenlijk zijn.
Zoeken gaat beetje moeilijk op mobiel, maar als je googled op kreg-shop.nl ofzoiets dan vind je hem vast.
Maar je zal die zaak vast al kennen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
neh, die ken ik niet, ik ga ff zoeken, bedankt

[EDIT]
niks gevonden waarvan ik denk dat het bruikbaar is
de cms module heeft een halfronde opening die over het hoekprofiel heen valt, de andere kant ligt er op en vergrendel je met de schroeven
met name het vergrendelen daar heb je een wat dikker profiel voor nodig

Niet helemaal een ideale foto (hoek) maar het gaat om deze vergrendeling
P1090228.jpg
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Kan je niet op de juiste hoogte een sleuf in je werkblad frezen van de juiste dikte en daarin dan een aluminium 'veer' van bijv 3 mm dik inlaten?
Dan kan je in die veer ook nog een paar gaatjes maken, er schroefdraad in tappen en daarmee dan de hoogte met schroefjes in die gaten uitlijnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.