Catalpa kistje met mahonie accenten

A

Athanor

Guest
Enige jaren geleden heb ik wat Catalpa stammen verzaagd uit de tuin van mijn buurman. Daarvan heb ik nu een kistje gemaakt met een mahonie top en inzetbakje. Hierbij de foto's en wat impressies van het maken.


Fons

IMG_1386.jpg

IMG_1390.jpg

IMG_1392.jpg

IMG_1241.jpg

IMG_1242.jpg

IMG_1250.jpg

IMG_1252.jpg

IMG_1257.jpg

IMG_1378.jpg

IMG_1381.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooi!! Nu effe een vraag hoe heten die houten strookjes op de hoeken in engels wordt het spline genoemd maar in het nl ........ zou ik het niet weten zijn in iedergeval geen wiggen .
Volgens mij komt de benaming van een veer het meest in de buurt ,maar is dat OK ?
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Het wordt ook wel een "miter key" genoemd, maar inderdaad een Nederlands woord ervoor zou ik ook niet weten.

Verder on-topic, erg mooi doosje :)

Heb je nu die latjes waar het inzetbakje op rust, zo op de zijkant gelijmd, of zit ie ook nog in een groef?
 
A

Athanor

Guest
@Rendew
Ik hou het ook maar op een groef met een veer. Maar misschien een goede gelegenheid om een nieuw woord aan de Nederlandse taal toe te voegen? Ik zal zometeen nog een filmpje plaatsen van de passing van het inzetbakje.....

@LMM
De latjes heb ik zonder groef gelijmd, even tijdelijk en klosje er onder gehouden om de hoogte te bepalen.
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Mooi!! Nu effe een vraag hoe heten die houten strookjes op de hoeken in engels wordt het spline genoemd maar in het nl ........ zou ik het niet weten zijn in iedergeval geen wiggen .
Volgens mij komt de benaming van een veer het meest in de buurt ,maar is dat OK ?

Ik ken het als hoekveer.
 
A

Athanor

Guest
Nou, dat lijkt me een prima Nederlands woord daarvoor! Kan gelijk in onze Nederlandse houttermen index worden opgenomen. Wie beheerde die ook alweer?


Fons
 
A

Athanor

Guest
Mooi kistje, laat het de buurman ook zien.

Sterker nog: het is een presentje voor de buren, omdat het goede buren zijn, en ook een beetje als troost voor de wachttijd die ze hebben vanwege de tafel die ik nog voor hen zal maken....... Waarover binnenkort meer in dit huis.

Dank allen voor de complimenten!


Groet van Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat voor zaagblad gebruik je Fons voor de hoekveer in te zagen. Op de foto een vrij fijnvertand blad, maar zijn de tanden zo geslepen dat je een mooi rechthoekige gleuf krijgt of werk je het na met een dunnen beitel?

jaap
 
A

Athanor

Guest
passing van de hoekveren

Goed gezien Jaap! Ik heb een zaagblad met de meest vlakke tand gebruikt, maar omdat dit het blad voor kunststof en aluminium is met een vlak- en daktand patroon bleef er een klein puntje in de zaagsnede staan. Eerst dacht ik de groef met een klein beiteltje uit te steken, maar door de hoeken van de veer met een paar halen van een schuurblokje af te ronden kon ik een goede passing bereiken. Dus eerst zo maar opgelost. Inmiddels heb ik wel een zaagblad met fijne vertanding die ik van de Robland heb overgehouden naar Sipke v.d. Weide van Slijperij de Eestroom gebracht om daarvan de tanden vlak te slijpen waarmee ik voor toekomstige klussen dit beter aankan! Overigen zie je op de eerste foto dat ik de tekening van het hout heb laten doorlopen. Dat lukte vanwege de korte plankjes jammer genoeg niet voor het hele kistje, de andere hoek is daarin minder geslaagd; dat kun je op de derde foto zien. Overigens heb ik de hoeken met tape afgeplakt voordat ik de zaagsneden maakte en dat pas verwijdert nadat ik de veren er had ingelijmd. Scheelde heel veel lijmresten wegwerken!

Fons

IMG_1406.jpg

IMG_1407.jpg

IMG_1402.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.