Buitenhuis

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
20
4
Hallo lieden,

Ik ben bezig om een buitenhuis te bouwen en zou graag wat advies inwinnen.
Nu zeg ik wel buitenhuis, maar het eigenlijk gewoon een overkapping alleen een beetje groot uitgevallen en met veel comfort.

Ben niet onbekend met het bouwen van een overkapping, zie mijn eerdere ervaring in dit draadje: Overkapping


Natuurlijk begin ik eerst met wat plaatjes, omdat het altijd leuk is om te zien wat/hoe anderen het doen!

7-Vlinderen.jpg
Beton laten storten en vlinderen.

11-Frame.jpg
HSB Frame in elkaar zetten

8-Inkepen.jpg9-Inkepen.jpg10-Schoren.jpg
Het frame gesteld en vervolgens aan het schoren. @peterdorn nog bedankt voor de tips

12-Beplating.jpg
Frame bekleden met folie en beplating. Bij deze wand heb ik dat 'prefab' gedaan omdat het tegen een aangrenzende garage komt. @jpandriesse nog bedankt voor de tips over de beplating.

13-Wandjes.jpg14-Wandjes.jpg
Vervolgens de overige frames gemaakt en geplaatst.


En daarmee kom ik nu dan bij mijn vraag aan, waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.
De onderstaande schets laat zien wat ik van plan ben voor de voorzijde.
Constructie voorzijde.png
S1 t/m S3 zijn Douglas staanders van 20x20 cm.
L1 + L2 zijn Douglas liggers van 20x20 met een lengte van 415 cm
Alle schoren komen ook uit Douglas 20x20

Mijn vraag is: Is het oke, om L1 + L2 beide 10cm volledig op S2 te laten rusten en dus NIET een halfverbinding o.i.d. toe te passen?
- Als op deze manier de draagkracht van de liggers 100% blijft dan heb ik ruimschoots voldoende om mijn balklaag en dak te dragen.
- Verbindingen komen niet in het zicht, dus als het beter maar lelijker kan, dan is dat prima...

Ik hoor het graag!

Groet,
Ramon
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK en peterdorn

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@jpandriesse nog bedankt voor de tips over de beplating.
Graag gedaan

Mijn vraag is: Is het oke, om L1 + L2 beide 10cm volledig op S2 te laten rusten en dus NIET een halfverbinding o.i.d. toe te passen?
- Als op deze manier de draagkracht van de liggers 100% blijft dan heb ik ruimschoots voldoende om mijn balklaag en dak te dragen.
- Verbindingen komen niet in het zicht, dus als het beter maar lelijker kan, dan is dat prima...

Je liggers moeten sowieso volledig steunen op je staander, dat is juist iets wat vaak fout wordt uitgevoerd. wat het voordeel is als je ook een halfhoutverbinding toepast (met aan beide zijden dus wel volledige oplegging van de liggers), is dat je iets meer overlap hebt wat een sterkere onderlinge verbinding toelaat.
Echter als die verbinding niet in zicht komt (de rest van de balk wel neem ik aan), dan volstaat kops tegen elkaar leggen met een paar dikke/lange houtdraadbouten/tellerkop schroeven door de balken de staander in (eventueel tot halverwege verzonken, dan heb je iets minder lengte bout/schroef nodig). Komt daar ook nog constructiehout achterlangs? Mooiste is als je dat dan ook nog tegen de balk vastzet.

De bovenregel van het geheel, ga je die ook nog wel dubbel uitvoeren? Mocht onduidelijk zijn wat ik bedoel, zie post 24: Bouw van een houtskeletbouw schuur/garage
 
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
20
4
Maar bij een halfverbinding hangt 1 van de 2 liggers toch op z’n lip?! En daarom heeft die ligger eigenlijk nog maar 50% draagkracht?

Bovenregel wordt 3-dubbel uitgevoerd. Deur is geplaatst en moet nu de extra regels nog doen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Maar bij een halfverbinding hangt 1 van de 2 liggers toch op z’n lip?! En daarom heeft die ligger eigenlijk nog maar 50% draagkracht?

Bovenregel wordt 3-dubbel uitgevoerd. Deur is geplaatst en moet nu de extra regels nog doen.
Ik zou sowieso beide liggers 5 cm helemaal laten opleggen en dan hooguit voor de resterende 10 cm een halfhout verbinding toepassen. Door de balken op die halfhout verbingin te koppelen voorkom je dat ze kunnen afschuiven. Nooit over de volle lengte een halfhout verbinding maken want dan heb je inderdaad maar opligging op een deel van het hout en verlies te veel sterkte.
 

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
20
4
Ja dat gaat zeker lukken, tekening is verhelderend.
Ik ga voor 5cm volle oplegging en dan 5cm in overlap.

Het hout komt volgende week binnen, en zit nu te kijken naar de schroeven die ik nodig heb.
Bij mijn vorige overkapping met 20x20 heb ik balken+liggers aan elkaar geschroeft met Heco Topix CC schroeven 8.5x400.

Zie nu vaak tellerkop schroeven voorbij komen en probeer te achterhalen welke 'beter' is. Tellerkop of CC :rolleyes:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ken die cc niet, maar een snelle Google actie leert dat het denk ik niet veel uitmaakt. Het lijkt er op dat die CC iets meer toegespitst is op het verzonken schroeven. De tellerkop kent volgens mij een nog iets hogere trekkracht/sterkere verbinding door de grote kop, alleen blijft die altijd op het hout liggen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De tellerkop kent volgens mij een nog iets hogere trekkracht/sterkere verbinding door de grote kop, alleen blijft die altijd op het hout liggen.
Ik heb beide wel gebruikt, maar ik gebruik nu alleen nog de tellerkop. Die houden het beter bij elkaar door de brede kop.
Wil je dat de kop binnen het oppervlak zit, kan je eerst even met een vlinderboor een gaatje van een halve cm diep maken, dan voorboren en de tellerkop erin. Dan heb je geen last meer van een uitstekende kop.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
20
4
Vandaag de 20x20 liggers ontvangen.

Had ik op de kop getikt voor weinig… nou de schrik slaat me toch wel een beetje om het hart!

Zou gaan om verkeerd bestelde balken maar dit ziet er meer uit als een restpartij.

Denken jullie dat ik de onderstaande balken kan gebruiken als draagbalken voor het dak?

ze komen niet in het zicht, maar twijfel over de sterkte (doordat ze veel scheuren hebben).

Probeer al met de verkoper (bedrijf) tot een oplossing te komen maar zit weinig beweging in.

41B20BFE-761E-4749-8E7F-C35B379F09A4.jpeg2F6CC87F-3797-41AE-8C0F-780028FC1135.jpegED661520-DEE4-45C6-A814-226A54BD7CD8.jpegBF7F5AFF-A3DA-41B3-B000-9FE0349BEB0A.jpeg73D761BA-CB8B-4330-A529-A6BC3641E237.jpeg18D40E0D-5C20-4B7A-B588-CE0C05850E1B.jpeg362862FD-0B17-4D6D-AC09-67B24ACB1B14.jpegD1C0497E-165D-4494-AF25-BC3F0A006A47.jpeg

Hoor graag wat jullie mening hierover is.

Groet,
Ramon
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Scheuren doen meestal niet veel af aan de sterkte, als het maar niet door en door is.
Die eerste foto lijkt me wel een serieuze verzwakking, moet je echt kijken of je daar een plek voor kan vinden waar de scheur geen probleem is, in een staander bijvoorbeeld.
 

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
20
4
Sja, was relatief weinig en verkocht als ‘verkeerd besteld voor een klant, ligt hier net…’

Maar goed, denk dat ik ze maar flink ga inkorten en als 15x15 staanders ga gebruiken in een ander project.

Schiet ik mezelf niet helemaal in m’n poot :censored:
 

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
20
4
Inmiddels nieuw hout laten komen en de boel ligt al.
De andere balken ga ik later wel bruikbaar maken wanneer ik ze nodig heb.

Maar goed, zoals gezegd... de boel ligt al, hieronder wat foto's.

15-Staander.jpg16-Staander.jpg17-Staanders.jpg18-Ligger.jpg19-Ligger.jpg20-Ligger.jpg21-Ligger.jpg22-Ligger.jpg23-Ligger.jpg24-Liggers klaar.jpg

Kan dus nu mooi door met het plaatsen van de dakbalken. Weer een stapje verder
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.