Feedback gevraagd op constructie terrasoverkapping

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
11
0
Hallo mensen,

in het nieuwe jaar wil ik beginnen met het maken van een terrasoverkapping en zit nu te tobben hoe de constructie te doen.
Heb me in gelezen over het onderwerp maar het lukt me niet op de puntjes op de 'i' te zetten.

Ik zal eerst de huidige situatie uitleggen, dan de gewenste situatie, de constructie die ik bedacht heb en tot slot de zaken/vragen waar ik mee zit.
Hopelijk willen jullie mij helpen, ik nodig jullie graag uit om te reageren.

Huidige situatie

Woning is 6m breed. Terras is 3.70 diep. Zonnescherm is in de verkoop :D

Gewenste situatie (zonder trappetje overigens :p)


Uitleg gewenste situatie
Ik wil een terrasoverkapping van 5.90 breed en 3.70 diep.
Dak van glas (55.2 gelaagd glas)
Douglas balken van 20x20
Verder wil ik geen schoren zichtbaar hebben.
En wil ik aan beide zijden een balk hebben die van de staanders naar de muur gaan (i.v.m. een glazen-pui ooit in de toekomst en omdat ik het mooi vind)

Constructie




Aan de muurzijde wil ik 3 korte staanders (Balk C, Geel/Blauw) plaatsen d.m.v. chemische ankers.
In de linker en rechter wil ik d.m.v. pen/gat de dwarsbalken verbinden (blauwe deel)
Aan het einde van het terras (grens terras/gras) komen 3 staanders op poeren (die natuurlijk in lijn zijn met die op de muur gemonteerd zijn).

Omdat het niet praktisch is om de middelste staander precies in het midden van de 6m breedte te hebben, zal balk A (rood) 370,5cm zijn en balk B (roze) 219,5cm.

Als bevestiging van dwarsbalk naar de muur wil ik dus het onderstaande doen.


Geheel moet er dus ongeveer zou uitkomen te zien, zonder schoren (en middelste dwarsbalk).


Vragen
1. Is het oke om een terrasoverkapping zonder schoren te maken (zie er in ieder geval een flink aantal op internet... maar of het ook verstandig is?)
2. Zijn 2 chemische ankers per korte 'muur-staander' voldoende? (Heb 4 bakstenen tot mijn beschikking aangezien de staander 47cm hoog is)
3. Kunnen de 3 korte 'muur-staanders' een gevelbalk van 20x20x590 dragen? Ik weet dat er normaliter vaak dezelfde afmeting balk gebruikt wordt als voor de liggers maar ik wil de constructie rondom graag symetrisch (en dus in 20x20) hebben.
4. Is het zinvol om de gevelbalk ook te verankeren als deze met een pen-gat op de 3 muur-staanders ligt?
5. Is het boek 'houtverbindingen' zinvol om door te lezen voor een constructie als deze of is het boek meer op meubelen gericht?

Nog even een plaatje ter inspiratie. De strakke/cleane look zonder schoren is wat we mooi vinden.
Kop- en gevelbalken zullen met dezelfde half-om-half verbinding als hieronder tot een geheel van 5,90 worden gesmeed.


Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en reacties.

Groeten,
Ramon
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
445
3
Zweden-Delft
1. Wel een stuk beter, op de staanders aan de buitenkant en dan aan de breedte zijde (zou ik zelf doen). Het is de vraag of het echt fout zal gaan als je het niet doet, afhankelijk van hoe beschut het geheel staat. Als je zorgt dat het liggende deel niet kan knikken (door een balk in de hoek onder 45 graden te zetten) zie ik het niet zo snel in elkaar knikken, maar heeft niet mijn voorkeur

2. Geen idee, ik vind overigens 20x20 wel erg fors voor deze overkapping (of is het glas zo zwaar?), aan de muur zie ik al helemaal geen meerwaarde.

3. Waarom neem je deze 20x20? De balk zelf zal al rond de 150kg gaan wegen.

4.

5.

Ik vind persoonlijk een schuine liplas die strak is gezaagd en vast is gezet met toognagels veel netter dan een blokje half om half.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
755
0
Twente
1. Zonder schoren is wel mogelijk, als de constructie zelf dan maar niet kan vervormen, op je laatste foto zorgt het dakbeschot en de bevestiging aan de muur voor de stijfheid. Het is de vraag hoe dat bij jou glasconstructie gaat.

2,3,4. Zelf zou ik ervoor kiezen om in ieder geval de gevelbalk goed te verankeren, zodat ie niet gedragen hoeft te worden door de staanders. Ik betwijfel of een 20 x20 balk aan de gevel mooier zal lijken.
Komen de liggers/kozijnprofielen van gevelbalk naar draagbalk waar het glas in komt op de gevelbalk en de draagbalk te liggen? Wat is het nut van een dwarsligger en een kort staandertje aan de muur bij de middelste paal? Vermoedelijk voegen zij constructief weinig toe, tenminste als de constructie die je glas draagt ook zorgt voor een goede koppeling van de gevelbalk met de draagbalk .

In feite is jou afdak te vergelijken met zoiets:http://www.drenthbouwservice.nl/wp-content/uploads/2015/06/116-DSC0440.jpg
Hier zal de draagconstructie met het glas ook voor de stijfheid zorgen, of het moet zo zijn dat de staanders zo aan de poer bevestigt zijn dat zij al enorm stevig staan van zichzelf.
 

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
11
0
Keuze voor 20x20 is puur omdat ik het mooi vind.
Liggers worden 7,5x15 of 7,5x20 moet ik nog bepalen wat mooi aansluit bij de kopbalk.
Wil de liggers trouwens deels in de gevelbalk plaatsen (d.m.v. inkeping) en geen overschot hebben aan de voorzijde van de overkapping.
Wel laat ik het glas een paar centimeters doorlopen.

Zoals ik het plaatje voor ogen heb, krijgt de middelste staander geen dwarsligger, enkel de 2 buitenste om dus in de toekomst daar een glazen schuifpui in te zetten.
Zoals ik het voor ogen heb is als het onderstaande plaatje, alleen dan uitgevoerd met houten staanders i.p.v. aluminium.


Verder staat al aan beide zijden van de overkapping een schutting. Dat geeft iets van beschutting...

Misschien is een gevelbalk van 20x20 inderdaad wel te veel van het goede... hangt dan inderdaad wel een enorm gevaarte.
Is een maatvoering van 10x20 gangbaarder en is deze maatvoering dan ook voldoende om de dwarsliggers van 20x20x370 d.m.v. een pen-gat aan de muurzijde met de muur-staander te verbinden?

Is een pen-gat voor wat ik wil (dwarsligger tussen staander voorzijde en muur-staander) wel de beste optie?

Sowieso alvast bedankt voor jullie reacties op deze oudjaarsdag ;)
 

vandikte

duurzaam is de weg
3 jul 2013
1.143
39
Almere
Inhoudelijk heb ik er onvoldoende verstand van om je beantwoorden, wel wil ik je complimenteren met je gedegen vraagstelling met afbeeldingen etc.

Succes!
 

Pel

Oud hout
25 aug 2015
5.285
2
Midden Limburg
Ik vraag me af waarom je een glazen overkapping wilt maken, ik neem aan dat dit op de zuidkant is omdat er nu een zonnescherm hangt? Dat wordt m.i. in de zomerdag bloedheet onder die overkapping.

Groet Pel.
 

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
11
0
Ik heb voor ogen om 2 screens - onder de overkapping/beglazing - te plaatsen. De serre-screens die bovenop geplaatst worden gaan er niet komen. Die vind ik afbraak doen aan het zichtwerk.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
185
0
Mijdrecht
1.Ja, het glas zorgt er uiteindelijk voor dat het een star geheel word.
2.Die muurstaanders voegen wat mij betreft niets toe voor de constructie.Dit word vaak toe gepast bij zonneschermen,waar er trekkracht op de muur komt ivm grote uitval van het scherm. in dit geval vangen de 3 staanders het op.
3.4. 10x20 is stevig zat.
5. Boek lezen over houtverbindingen kan nooit kwaad,het veranderd misschien wel bepaalde inzichten in dingen:)

Hoe ga je eigenlijk het glas vast leggen op het dak?
Succes en hou ons op de hoogte!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
783
0
Haarlem
Vind het een beetje lastig hoe het er nu echt eruit moet komen te zien. Bedoel je zoiets als dit?:
ding.jpg
De bruine balkjes kunnen zelfs weg en de groene balken kunnen goed genoeg aan de muur bevestigd worden, optisch gezien kun je ze verbinden op de plek waar de middelste staander staat. Sterker nog je zou de balk kunnen vervangen door aan de muur blokken te verankeren voor je sporen dak. Dit geeft wel een minimalistische beeld. Wil je wat ''traditioneler'' dan kun je nog een extra balk onder de groene balk plaatsen ter hoogte van de twee dwarsbalken. De twee dwarsbalken kun je ook in de muur plaatsen.

De constructie heeft niet veel te houden behalve wind, sneeuw en iemand die er op loopt. Problemen zul je niet ondervinden als je alles goed met elkaar verbind.
Ik zou nooit er van uit gaan dat het glas zorgt voor een star geheel. Wil je een minimalistische glaspui dan zullen de stijlen van het kozijn dun en niet erg stevig zijn. Als dit krachten op moeten vangen kan je deur gaan klemmen of het kozijn met glas springt kapot.

Ik hoop dat ik een beetje in de goede richting zit! De vraag is natuurlijk ook waar het om draait, is dit een constructieve vraag of meer architectonisch? Of allebei? Het is belangrijk om te weten wat voor aanzicht je wil creëren, zo min mogelijk of juist wat traditioneler.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
485
0
Ik zou eigenlijk eerst je staande lamp repareren ;).

Even serieus nu: met het houtwerk kan ik je niet helpen, maar ik wil wel iets opmerken over deze voorbeeldfoto:



Ga nou niet 50% van je dak afdragen op een linteel!

(Gelukkig zit dit geintje NIET in jouw initiële ontwerpen)
 

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
11
0
Lars,

dank je voor je schets. Komt overeen met wat ik wil bereiken.

Kun je iets meer vertellen over die 'blokken' ipv een complete balk aan de muur?
Maak ik dan voor iedere ligger een blok?

Glas wil ik trouwens bevestigen dmv van de onderstaande profielen.


Waar ik nog geen gedachte over heb is hoe ik de glasplaten zelf (met hulp van 2 vrienden) op het dak ga krijgen.
afmeting zal zo rond de 375x85 worden en dus zo'n 3 m2 (en dus 75kg) wegen.

Heb trouwens het boek maar besteld. Kan nooit kwaad om meer te weten.

Groeten,
Ramon
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
185
0
Mijdrecht
Als we op mijn werk dak glas plaatsen op een serre of terrasoverkapping,Dan plaatsen we een kunststof rol van ongeveer 80cm in de goot.
Dan zijn we met 2 of 3 man met glaszuiger en dan leggen we de ruit eerst op de rol en dan rollen we ruit steeds een stukje verder en gaan we om de beurt naar 'binnen' zeg maar om de ruit over te pakken

Het gewicht is het probleem niet,meer er voor te zorgen dat de ruit niet te ver doorbuigt
 

Ramonius

Nieuw lid
30 dec 2015
11
0
Zo... ik heb wat voortgang geboekt.












Ben de afgelopen tijd bezig geweest met het maken van bekistingen en wapening.
Verder lekker veel gegraven om de poeren een plekje te geven.
Uitlijnen van de poeren was ook nog een dingetje maar ook dat is gelukt (denk ik)

Kom ik nu zo zoetjes aan bij het frame dat ik wil gaan bouwen voor de terrasoverkapping… en daardoor ontstaan er bij mij weer vragen (heb trouwens het houtverbindingen boek gekocht maar moet dus meer iets over framing hebben i.p.v. diverse verbindingen. Als iemand nog een goed boek kan aanraden… graag!)

Vragen
1. Hoe boor ik een ‘recht gat’ - aan de onderzijde van de staander (20x20) –zodat de staander over het draadeind geschoven kan worden (ik maak trouwens gebruik van een plaat met vast gelaste moer)?
a. En hoe doe ik dat dan ook nog als de staander op de grond in de tuin ligt?

2. Hoe bevestig ik de ligger (20x20) op de staander?
a. Hoe diep moet de draadeindbout (neem ik aan) in de staander (en welke dikte eigenlijk)?
b. De staander is dus 20x20, hoeveel draadeinden gebruik ik om de ligger op de staander (kopse kant) te bevestigen
i. En waar positioneer ik de draadeinden het beste?

3. Vereist de verbinding tussen de ligger (balk 4) en dwarsligger (balk 5 en 6) op de staander (balk 1 en 3) nog extra aandacht of schroef/bout ik deze precies zoals bij de balk 4 op balk 2? (Jezus, wat een cryptische zin… hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel).



4. Iemand enig idee hoe ik een 6m lange balk van 20x20 door een steegje krijg waar aan weerszijden schuttingen staan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Ramon
 
Laatst bewerkt:

Pel

Oud hout
25 aug 2015
5.285
2
Midden Limburg
Rechtop lijkt mij bovenaan aan een ladder vastbinden zodat je een driehoek hebt, en dan met twee man, om en om zetten?

Groet Pel.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
206
2
Oisterwijk
Vragen
1. Hoe boor ik een ‘recht gat’ - aan de onderzijde van de staander (20x20) –zodat de staander over het draadeind geschoven kan worden (ik maak trouwens gebruik van een plaat met vast gelaste moer)?
a. En hoe doe ik dat dan ook nog als de staander op de grond in de tuin ligt?

2. Hoe bevestig ik de ligger (20x20) op de staander?
a. Hoe diep moet de draadeindbout (neem ik aan) in de staander (en welke dikte eigenlijk)?
b. De staander is dus 20x20, hoeveel draadeinden gebruik ik om de ligger op de staander (kopse kant) te bevestigen
i. En waar positioneer ik de draadeinden het beste?

3. Vereist de verbinding tussen de ligger (balk 4) en dwarsligger (balk 5 en 6) op de staander (balk 1 en 3) nog extra aandacht of schroef/bout ik deze precies zoals bij de balk 4 op balk 2? (Jezus, wat een cryptische zin… hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel).

1. Ik neem aan dat je M24 draadeinden hebt? Dan boor je in het midden een gat van 30 met een speedboor. Gelijk even de gaten voor je pitzl zittingen boren, daarmee zet je hem vast. balk erop zetten en op hoogte stellen, daarna een keer vast zetten tegen het opwaaien.

2. Ik heb dit laatst zelf gedaan door eerst een pot gat te boren en daarna 5 schroeven van 150 lang er in te draaien, mijn balken waren slechts 150, maar het principe is het zelfde.
a. b en i. Geen idee wat je bedoelt.....
 

jelmer

Post veel
10 jan 2009
1.358
74
Fryslân
Leuk idee. Het word goed uitgedacht voordat je er aan begint.
Ik ben ongeveer hetzelfde van plan.
Larixhouten onderbouw met glazen panelen. Waar ga je het glas en de bijbehorende bestellen? Ik heb al wel een paar leveranciers in het noorden van Nederland gevonden. Mijn overkapping gaat bijna 5 mtr diep worden en dus is dit een erg ongewone maat qua glas.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
679
0
Stad Groningen
Ja serieuze aanpak en gaat vast helemaal goed komen. Misschien "overconstuctioneer" je de overkapping een beetje. hoe dik is je draadeind? m20? en je poer? Het gebruik van wapening lijkt mij een beetje overkill. mijn visie is dat beton wel druk aankan maar geen trek, dan komt wapening van pas.

wat een mooi paal waterpasje heb je .

Wat mijn idee is dat hout en metaal niet al te beste vrienden zijn. maw metaal is altijd koud en er zou vocht op kunnen condenseren. Daarom is mijn filosofie dat je er altijd wat lucht tussen moet houden. (Ik maak voor mijn tuinhuis liggeroplegging azobe invul stukjes) 2a Misschien moet je de kopse kant v/d staander in de menie zetten en ik zou m niet meer dan 5 cm inboren.
Ik heb ook naar die pitzl pergola steun gekeken maar ben even naar de metaal stort geweest en wat gegalvaniseerd strip gekocht, was wel even flexen en boren.

voor de verdere constructie verwijs ik je naar ouderwetse boederijen of timberframing, dat vind ik wel mooi, dus balk 4,5 ,6 met een eiken deuvel verbinden?

succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.