Buigen triplex?

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Haha, nouja, dat is er in het verleden ook mee gezaagd. Hij is maarliefst 40 jaar oud hè! Toen was de Cranenbroek er nog niet! ;)

Maar daarom stagneert mijn project nog. Ik wil gewoon weten met welk gereedschap ik het moet maken! Ik wil graag investeren, maar niet in dingen die naderhand toch niet blijken te werken.
 
P

Pel

Guest
Wat ik al zeg koop een fatsoenlijke zaag dan kun je ook wat maken, 40 jaar oud dan zou ik zeggen het wordt tijd voor iets nieuws;)

Groet Pel.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Nouja: suggesties wellicht? Soort zaagtafel? Ik heb al snel een blik geworpen op het forum en een Einhell moet ik vanaf blijven volgens mij!

Nu loop ik wat te zoeken, en ik vind het zonde dat stilstaand gereedschap blijft staan en ik dan een splinternieuwe moet kopen. (vooral mijn portemonnee)

Zou ik het met zulk soort machines wél afkunnen?

http://link.marktplaats.nl/m1107243977 Deze staat bij mij in de buurt, ziet er netjes uit, maargoed. Ik weet niet waar op te letten.

http://link.marktplaats.nl/m1107817789

http://link.marktplaats.nl/m1107817789

http://link.marktplaats.nl/m1093057676

http://link.marktplaats.nl/m1087661572

http://link.marktplaats.nl/m1108166412

ohja, en zo'n apparaat vond ik net ook nog op zolder! Maar daar vraag ik maar niet naar of dat iets kan zijn ;)

http://link.marktplaats.nl/m1100782600
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Zoek maar op zaagtafel er staan vele topics over zaagtafels, ik weet ook niet hoeveel u wilt besteden? lees anders eerst maar de diverse topics.

Groet Pel.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Mijn budget is niet erg hoog. Vooral omdat het een startende hobby betreft. Mocht geld geen rol spelen dan haalde ik een gietijzeren tafel ergens vandaan of ehm zo'n festo ding. Maar, dat is het nu niet en op dit moment is het gewoon wat rommelen. Het blijft ook een hobby en de vakman blijft natuurlijk gewoon bestaan. Gewoon een latje zagen en een plankje. En soms een wat langer of breder plankje, of een plaatje. En mocht ik echt niets liever doen, dan kan ik over een jaar of wat meer uitgeven. Voor nu een simpel machientje, basis in te stellen, en die gewoon recht zaagt waar die dat moet doen. Voor dit project zou het al handig zijn als die wel 10cm hoog kan zagen denk ik....
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Je had het er eerder over dat je een "Susemihl SU300" hebt staan, die 100% haaks was. Ik begrijp niet helemaal waarom je (ook in je andere topic) niet eerst kijkt wat je hier nog mee zou kunnen. Een tafelzaag is (qua wat het kan, en wat het moet zijn om dat te kunnen) niet zo'n spannend apparaat. De voorwaarden voor een goede zaagsnede zijn:
- een scherp zaagblad (een nieuwe kost ca 50 euro)
- een rechte as
- voldoende vermogen (maar aangezien je 8mm materiaal wilt gaan zagen is dat geen issue)
- een rechte geleiding (Die kan je gewoon zelf maken)

Daarnaast zit er op moderne zaagtafels een aantal (be)veiligingsmaatregelen die wellicht niet op de Susemihl zitten, te weten:

- Een spouwmes
- Een beschermkap
- Hoogteinstelling
- Stofafzuiging
- Een rem
- Afhankelijk van hoe je geleidt, een hulpgeleider

De enige hiervan die (naar mijn mening) echt essentieel is, is het spouwmes. Dit voorkomt terugslag, hetgeen met zeer veel geweld, en nare verwondingen gepaard kan gaan. (zoek maar eens op youtube naar "Table saw kickback")

De overige veiligheidsmaatregelen helpen bij het veilig werken, maar kunnen met goed gebruik van gezond verstand weggelaten worden.

De voornaamste reden om het zaagblad lager in te willen stellen is dat als je een ledemaat in het zaagblad krijgt is de kans op amputatie groter bij een blad dat hoger boven het werkstuk staat.
Voor een mooie zaagsnede in multiplex kan je juist beter het blad wat hoger instellen.

De beschermkap beschermt tegen 2 dingen:
- vallen op het zaagblad, met verwondingen tot gevolg
- Omhoog slaan van materiaal bij een eventuele terugslag

Samenvattend:
Als je Susemihl een spouwmes heeft zou ik gewoon een nieuw zaagblad kopen en het eerst daar eens mee proberen voor ik op zoek zou gaan naar een andere tweedehands zaagtafel waarvoor je waarschijnlijk ook een nieuw blad nodig hebt.
Als je Susemihl geen spouwmes heeft kan je 2 dingen doen: Kijken of je er 1 kan installeren, of toch op zoek gaan naar een andere zaagtafel.

Groetjes,

Tom
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
De susemihl is voorzien van zgn spouwmes waar de kap op vast zit. 100% haaks zijn de woorden van mijn vader. De trotse eigenaar van deze machine. bij nader inzien kan het wel wat afwijken. Hij gooit niks weg, vandaar dat we dit ding nog hebben staan. Ik zou best eens wat advies willen inwinnen bij deze of gene mbt het gebruik van een tafelzaag.
 
P

Pel

Guest
@Bijtel, dat heb ik hem ook al aangeraden, om eens te gaan kijken bij een hobbyist, of een forumlid bij hem in de buurt, dan weet hij waar hij over praat, en wat een cirkelzaag is en doet. Trouwens ook voor het overige gereedschap, kan hij zich laten informeren.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
De susemihl is voorzien van zgn spouwmes waar de kap op vast zit. 100% haaks zijn de woorden van mijn vader. De trotse eigenaar van deze machine. bij nader inzien kan het wel wat afwijken. Hij gooit niks weg, vandaar dat we dit ding nog hebben staan. Ik zou best eens wat advies willen inwinnen bij deze of gene mbt het gebruik van een tafelzaag.

@McAvoy87, Als u zegt waar u ongeveer woont dan zijn er misschien forumleden waar u eens kan gaan kijken, zien doet immers meer als duizend woorden.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
@McAvoy87, misschien een nieuw topic openen met de oproep?

Groet Pel.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Geboren, en toen de eerste jaren weggeweest, en vanaf de middelbare school weer terug, dus dat is ook al zo'n 15 jaar weer ;)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Sinds iets meer dan een half jaar weg uit het fantastische Den Bosch, 5 jaar met heel veel plezier gewoond.
Ik benijdt je wel hoor :)
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2

diego.neyrinck

Nieuw lid
17 okt 2019
1
4
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en wil snel beginnen aan mijn eerste project: het maken van een hanglamp.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een design hanglamp, echter is die iets te duur voor mijn portemonnee, en lijkt het me iets wat ik zelf kan fabriceren.

Bekijk bijlage 48396

Nu lijken mij het een aantal ribben. Ik heb me laten informeren, en de ribben zijn 8x8mm. Dit wilde ik eerst gaan zagen, dmv van een electrische figuurzaag, echter bij nader onderzoek blijkt het gelamineerd "triplex" (?!?) te zijn?

Bekijk bijlage 48398

Mijn vraag aan jullie is: hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken? 8 mm dik hout kopen en heel geduldig gaan zagen? of een plaat triplex zagen in reepjes van 8 mm en deze op een mdf mal samen lijmen?

Alvast bedankt!

Groetjes Boudewijn
Hey,

Hierbij mijn realisatie.
1636544847559.png

Hiervoor heb de vorm eerst getekend en er een verticale doorsnede van gemaakt, daarna heb ik van de vorm een offset genomen naar binnen toe (dikte van mijn latjes). Met die vorm heb ik dan twee mallen getekend en uitgewerkt. De mallen passen op elkaar met een tussenruimte van mijn te maken latjes.
AM-JKLV3Dl-DDVLkYd20P9453YUsVRl0-w-Hi8twHT0RfakDnEiQmgTeJ4WZ544A95vmE4k87gOG1I3azTln6WrLP6mVWKLFNmX9cJjptQIRXd7uGQymBI-B7o_AH6Ktso64SEWb8RRq8vj7IMocKZ_ACKdN2A=w909-h1211-no
AM-JKLXfIk6rS-5eD26DQPknssPC2HdX1MAvIIjYVnWY4sJwmZVVr-NrT4IHslcqO-4Ku0IajrKdUmuHi7sQogieRsmZCFwkNhwN7MIQwV8HrRVSR--4Az9kBPdEFkr72LkgU_KzYe7cU-R3hypUTfDVqlKcEw=w1615-h1211-no

De malen heb ik enkele malen gefreesd en op elkaar geschroefd om een dikte te hebben van ongeveer 70 mm. Vervolgens heb ik stoken es fineer gesneden tot ik de gewenste dikte had bereikt. Op de mal had ik pvc plakband gekleefd om te voorkomen dat het werkstuk niet vastzat aan de mal. Zo heb ik ook een strook papier langs beide buitenkanten geplaatst. Voor de lijm heb ik gebruik gemaakt van structan (gebruik handschoenen) omdat deze me meer tijd gaf om alles te belijmen en op te spannen dan met gewone houtlijm, de lijmnaad is ook transparant.


AM-JKLWOe488jaIrrK1xE_YbxEJdAVOWUY46fht8i-WXS-B1bZknt3Oy2E8OTlUQurO4kpElUgzHvuE9VNxDDSQYsrBV4GJUvM0cR4Jn-dqj5pYaWRkg6GVE-ys7iBkkj2re_vrSTBOG5MNGaYEQPjYhWTlEig=w1615-h1211-no

Nadat alles droog is heb ik de buitenkant en binnenkant van papier ontdaan door op te zuiveren. Vervolgens één zijkant ontdaan van de uitpuilende lijm (wegsnijden met beitel) om die kant vlak te schaven met de schaafmachine. Daarna kon ik de lat in stroken zagen langs de breedte geleider op de paneelzaag met een groot zaagblad. Er werden dus meerdere latten gelijmd in de mal om te laten zagen. De latten werden op de werktekening geplaatst om de eindlijnen af te tekenen en de latten in de lengte af te zagen. De zijkanten van de laten heb ik dan geschuurd met de breedbandschuurmachine. Langs de onderkant maakte ik een inkeping zoals op de foto van Boudewijn bij ieder latje met de pennenbank en een mal .

Tijdens het ontwerp heb ik rekening gehouden met een diameter van een pvc buis. Op die tekening heb ik al mijn latjes in het bovenaanzicht getekend 7 x 14 en die op de buitenkant van de cirkel verdeeld.
Voor de onderste cirkel heb ik triplex berk gebruikt en die laten laseren en de kanten opgezuiverd.
Daarna heb ik een mal gemaakt in plaatmateriaal met de binnendiameter van mijn triplex en in de midden een gat gemaakt met de diameter van de pvc buis.
AM-JKLWnecLfGGf9lOj8d69hHBo7U3jaNcDMNQMVoNUabyZzF-wAHCkKyt5nBibt9CvKjaTeT3geYNvzMuvrx6tW_Y2uDn57FwdZtkw4_Egkg6IbrLvFsa5ze6ehU_kYN7QGDkLQlwMBWHOpL6Y7hu98OZyAQg=w909-h1211-no

AM-JKLVKd_5B6geN0_cp7qCSV7Iyhzt4VC0-wS7C62jXlNdncQfYMKszmJxPYfUv2G6DiMqWe-1JIBvbKlnUIq6o5DblqyqQv9qjNL0tUWtrTDnScjrCQqyjP2UcMhbKmRWXk5oNQNQvO4rKJyqG6ZG4aJjYPA=w909-h1211-no


Met deze opstelling kon ik al mijn latjes eens presenteren tot de bovenste "koker" gesloten was. De buitenste latjes heb ik verdeeld op de onderste cirkel en de plaats aangeduid. Mijn opstelling was klaar om te lijmen en ik heb hier verschillende zaken geprobeerd om dit te kunnen lijmen.

Uiteindelijk is het me gelukt door een fineerstrook van een staaltje te gebruiken (voorzien van een papieren kant). Hierdoor kon je het fineer oprollen zonder dat het scheurt. Ik heb de de helft van mijn latten gelijmd op die strook die ongeveer een hoogte had van de koker bovenaan - de diepte waar ik de triplex met lampenfitting ging steken. De latten werden naast elkaar opgespannen tussen twee platen.

Zo kon ik een stook fineer kleven langs de binnenkant bovenaan. Dit heb ik tweemaal toegepast. Bij de twee opstellingen heb een lapje fineer verder laten lopen bij de ene langs de rechterkant en de andere aan de linkerkant.

Na het drogen kon ik de eerste helft op de mal plaatsen. Ik lijmde telkens enkele latjes vast aan de onderste cirkel met contactlijm. Bij het toevoegen van het tweede deel heb ik de flappen fineer bovenaan voorzien van lijm en de bovenste koker opgespannen met elastieken. Daarna kon ik het werk onderdaan verder zetten met de latjes van het tweede deel vast te lijmen.

Nadat alles klaar was kon ik de pvc koker uit mijn mal halen. In de houten koker van de lamp heb ik een triplex cirkel gelijmd deze was al voorzien met een gat voor de lampenfitting en enkel koelingsgaten.

Daarna moet ik de houten koker wat manueel bijschuren vooral de overgang waar de fineerflapjes zitten om de twee delen met elkaar te verlijmen. Het voordeel van de lagen fineer is dat je telkens een laagje kan afschuren om gelijk te komen met de andere latjes er naast.

Het was echt een projectje met veel proberen en denkwerk. Maar super fier op mijn resultaat!

Groeten Diego
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.