Bouwplan salontafel

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hoi René,
Ik weet niet of het echt een bladwervel is omdat ik 'm dmv een halve zwaluwstaart aan de zijkant vast zet.
Normale bladwervels hebben speling om krimp en uitzetten mogelijk te maken, maar dat ga ik op een andere manier doen.
De filmpjes doen het bij mij wel, zowel op de i-Phone, Windows-pc en een i-Mac. Misschien is er iets bij jou niet goed ingesteld?

Bedankt Wim!

Nou Hugo, ik heb zelf ook vaak naar dat blad staan kijken met de gedachte: 'pfff, zal ik Tamar maar gewoon bellen'. Maar als je dan een stuk af hebt, zoals de plint of het tussenstuk, dan geeft dat ineens veel energie om door te gaan.
Vooral het schaven van het ruwe hout duurt erg lang en is behoorlijk zwaar. Dat was echt ff doorzetten. Maar nu wordt het steeds leuker. Zeker omdat hij er al af uitziet.

Ik zal eens proberen om een film te maken hoe ik deze bladwervels er in hak. Maar dan ga ik wel de camera van mijn zwager lenen want met de telefoon is het een beetje behelpen.

Grts, Raymond
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Zelfs met elektrische gereedschappen zou het voor velen al een uitdaging zijn om dit werkstuk te maken. Het feit dat het handmade is geeft deze prestatie nog meer glans. Ook die vindingrijkheid waarmee sommige hindernissen worden omzeild is mooi om te zien!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Weer een stuk verder.
Sterker nog, op de afwerking na is hij af! :D :D

Maar eerst nog wat meer werkverslag, foto's en filmpjes.
Hier een film van het inhakken van een bladwervel. Het is wel een filmpje voor de echte houtbewerkersfetisjist. :rolleyes:


Na de bladwervels heb ik het systeem verzonnen en gemaakt om het blad uiteindelijk aan het onderstel vast te zetten.
Hiervoor moest ik acht ehhh.. dingen maken, bestaande uit twee onderdelen:
2015-03-07 14.54.47.jpg

2015-03-07 14.19.45.jpg
Eerst inzagen.
Hier gebruik ik mijn zwaluwstaartzaagje voor (schulp tand), maar deze was niet diep genoeg dus het laatste stukje met de Japanse zaag.
Vanaf nu staat er ook een Tenon Rip Saw op mijn verlanglijstje. ;)
2015-03-07 14.22.25.jpg

Na wat schaafwerk had ik dit:
2015-03-07 15.11.02.jpg

In alle plankjes moet een sleuf komen:
2015-03-07 20.05.33.jpg

En na wat steken met de beitel had ik acht combinaties:
2015-03-08 11.35.25.jpg

De bedoeling is dat het schuine gedeelte in het dwarsplankje valt, dus weer met de beitel aan de slag.
2015-03-08 11.35.13.jpg
2015-03-08 13.21.07.jpg

En het past:
2015-03-08 13.21.19.jpg
Netjes op een rijtje:
2015-03-08 16.09.23.jpg

Vervolgens:
Gaten boren
Soevereinen
Uitmeten
Voorboren
En vastschroeven.

2015-03-08 16.28.08.jpg

Dan heb ik uiteindelijk dit:
2015-03-08 16.54.10.jpg.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Met de latjes erin ziet het er zo uit:
2015-03-08 16.58.35.jpg

Voordat ik ze op het blad monteerde heb ik eerst een test gedaan met een stukje underlayment.

Zo kan ik het blad op de tafel leggen en via de opening van de lade het blad vast zetten. De wig in het midden drukt de latjes tegen de bladwervels aan.

En toen hebben we hem beneden gezet:

2015-03-08 17.36.08.jpg
2015-03-08 17.36.18.jpg
2015-03-08 17.36.32.jpg

Nu schuren en lakken.
Dat zal nog wel een week of twee duren, dus ff wachten nog op het eindresultaat.

Dan zal ik ook een filmpje maken hoe de tafel in elkaar gezet wordt. Hij bestaat nl uit drie onderdelen: de plint, het tussenstuk en het blad.

Groeten, Raymond
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een anarchist's salontafel!! Prachtig werkstuk geworden Raymond en ook heel fraai gedocumenteerd! Welke lak ga je gebruiken? Als je er van houdt, dan lijkt me Skylt goed passen bij het bleke karakter van het hout en de natuurlijke look.

jaap
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Nou, dat wordt nog een hele uitdaging.
Mijn vrouw wil de onderkant wit en het blad transparant.
Voor het blad en het ladefront heb ik al een satijnglans parketlak staan. Die heb ik van Tonnema, die ook het blad voor me gelijmd heeft.
Ik heb dat op andere bladen gezien en dat ziet er mooi uit.

Voor de onderkant wil ik eigenlijk hetzelfde als wat ArtHag met zijn Anarkissie heeft gedaan. Maar dat ziet er wel erg ingewikkeld uit.

Maar voordat ik iets ga doen ga ik eerst op onderzoek uit.
Ik wil van de week naar http://www.dullerenco.nl. Ik had van hetzelfde essenhout een proefstuk met zwaluwstaarten gemaakt en neem dit mee naar die winkel.
Een mooie fluweelachtige gebroken witte (of misschien zelfs wel een grijze) kleur zal het blad er nog beter uit laten springen.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Wat een prachtig handwerk-resultaat Raymond ! Echt chapeau !!! Enige dissonant in het hele artikel is die foto met de blauwe Makita erop... hahahaha...

Mijn vrouw wil de onderkant wit en het blad transparant.

Op zich een prachtige combinatie. Ben je alleen niet bang dat je mooie constructiedetails verloren gaan door het wit maken? Of wordt het een transparante witte laag??

Succes met deze "battle" :rolleyes:
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vind het echt klasse zoals jij dat allemaal gedaan hebt !!!!! TOP !!!!!!!

Ben eigelijk al benieuwd wat het volgende project gaat worden heb je daar al aan gedacht ..........vertel is !
 

tuoh

Oud hout
Knap werk Raymond, met een heel fraai eindresultaat. Je manier om het blad vast te leggen zit vermoedelijk ergens in onze genen opgeslagen, het principe werd namelijk al toegepast in het bronstijdperk:D Weliswaar met uitgehouwen klampen, maar dat mag de pret niet drukken. Je moet maar eens zoeken op "bronstijd boot van Dover"
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wat een prachtig handwerk-resultaat Raymond ! Echt chapeau !!! Enige dissonant in het hele artikel is die foto met de blauwe Makita erop... hahahaha...

Haha, ja. De volgende keer met een mooie spanzaag!

Mijn vrouw wil de onderkant wit en het blad transparant.

Op zich een prachtige combinatie. Ben je alleen niet bang dat je mooie constructiedetails verloren gaan door het wit maken? Of wordt het een transparante witte laag??

Succes met deze "battle" :rolleyes:

Klopt, daar ben ik ook bang voor. Daarom wil ik niet de eerste de beste verf kopen en er op smeren, maar ga ik op zoek naar een verf/beits/olie die gekleurd kan worden en dekkend is. Maar ook weer zo dun dat je de contouren van het kops hout en de nerven van het Essen er in ziet.
Misschien wordt het iets van een gekleurde beits met een beschermende transparante lak eroverheen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Vind het echt klasse zoals jij dat allemaal gedaan hebt !!!!! TOP !!!!!!!

Ben eigelijk al benieuwd wat het volgende project gaat worden heb je daar al aan gedacht ..........vertel is !

Thanx René!

Er zijn nog allerlei huishoudelijke klusjes die al een jaar liggen te wachten. (Plint onder de keuken vast zetten, trapleuningen verven, muren verven, een gat in het plafond repareren enz....)

En tijdens de bouw van deze tafel ben ik me aan een paar dingen gaan ergeren;
- Ik heb geen goede slijp/wet plaats om mijn beitels te slijpen/wetten. Tijdens de bouw heb ik vaak moeten slijpen en wetten en dit is niet handig!
- Mijn bankschroef is niet zo stevig als ik dacht.
- Mijn werkbank is niet zo stevig als ik dacht.
- Op de betonnen grond ligt een dun zeiltje van de Kwantum. Als ik een stuk hout laat vallen horen ze dat drie huizen verder nog. Dus:
geluidsisolatie!
- Ik heb van Roeland een junior beugelzaagje gehad om die om te bouwen tot een kleine spanzaag.
- Mijn steekbeitels hebben gerafelde handvatten die na 10 minuten mijn handpalm gaan irriteren. Dus: nieuwe handvatten maken.

Kortom, een hoop te doen.

Daarna de eettafel!! :D
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Knap werk Raymond, met een heel fraai eindresultaat. Je manier om het blad vast te leggen zit vermoedelijk ergens in onze genen opgeslagen, het principe werd namelijk al toegepast in het bronstijdperk:D Weliswaar met uitgehouwen klampen, maar dat mag de pret niet drukken. Je moet maar eens zoeken op "bronstijd boot van Dover"

Haha, duidelijk een afstammeling van de Germanen!
Misschien moet ik dan ook mijn baard maar laten staan.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Fantastische tafel! Erg mooi gemaakt, zeer gecharmeerd van je gebruik van handgereedschap. Wat een monnikenwerk ;-)

Wat die slijp/wet plaats betreft, Tom Fidgen heeft een mooi projectje daarvoor op z'n website staan: http://www.theunpluggedwoodshop.com/category/a-dedicated-sharpening-bench, misschien het bekijken waard.

Tnx.
Als ik met het gereedschap bezig ben vergeet ik vaak de tijd! Tijdens het ruwe hout schaven had ik nog wel dat ik mijzelf op moest peppen om te beginnen, maar als ik dan bezig was, was het ineens een uur later. :eek:

Dat is inderdaad een mooie slijpbank van Tom Fidgen! Maar zou dat na een tijdje niet heel vies en zwart worden? Tenslotte komt er veel water en slijpsmurrie bij.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ben idd wel bang dat het niet heel mooi blijft tenzij je alles direct wegveegt. Alternatief zou misschien zijn een mooi plaatje graniet voor het hele werkblad te gebruiken, dat is wat makkelijker schoon te houden.

Dat tijd vergeten komt me wel bekend voor... Nu ik met die werkbank bezig ben thuis (eindelijk genoeg eigen gereedschap!) vliegen de avonden voorbij.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Chapeau Raymond! Dat is een hele mooie tafel geworden. Ik zie dat de kleine al in de startblokken staat om er met z'n auto's op te spelen ;)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mooi eindresultaat en heel leerzaam om te volgen. Zeker de wijze van bevestigen tafelblad is om te onthouden!

Volgens Germaans gebruik eerst even een biertje na gedane arbeid. Wel volgens de huidig norm gebrouwen want het kauwen van gerst en hop en uit spuwen voor de gisting laat ik even aan me voorbij gaan.

Een baard laten staan is ook geen optie. Heb een baard van het voetbal type. Aan elke kant elf haren.
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het is een prachtig project geworden, heb genoten van het bouwproces!
Een inspiratie voor iedereen die met handgereedschap iets mooi wilt maken!!!!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Mooie reportage, met erg veel plezier gevolgd. En uiteraard veel respect voor het handwerk, een compliment voor het resultaat en dank voor het delen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.