Blog : Mijn belevenissen in houtland

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
In ieder geval komt er een mooie houtlading vrijdag dat is altijd leuk! Ben benieuwd naar de foto's!
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Vooral verstandig blijven zijn, Rick. Jammer dat Zwolle zo'n eind rijden is, anders zou ik graag helpen met de ontvangst en het uitzoeken van een nieuwe levering hout. ☺
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Kreeg gisteren bericht dat er volgende week nog een bestelling binnenkomt..hahaha.... Bepaalde dingen kan je lastig plannen.... Nou...ik heb in ieder geval hout genoeg voor de Open Dag...

Straks even naar de werkplaats. Morgen worden er wat bestellingen opgehaald en daar moet eaa voor verlijmd worden.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Na 2 dagen weinig gedaan te hebben was het wel weer lekker om gisteren even een uurtje aan de slag te zijn geweest. Een groot deel van het esdoorn heeft nu een plekje, de rest zal ik de komende dagen proberen te verwerken. Om 7.45 komt er iemand helpen met het zagen van wenge. Hij had eaa nodig en ik had hulp nodig...mooi geregeld !!

In je eentje aan de slag is leuk maar met z'n tweeen is altijd gezelliger en in dit geval ook een stuk praktischer....Er zitten stukken tussen van 27x700x2400mm....dat tilt zo akelig in je eentje..
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Rrrr, cocobolo. Altijd mooi. wellicht wil ik daar wel een stukkie van... En wat versta je onder ijzerhart? Ik ken wel ijzerhard, maar dat is een kruid (verbena), en verschillende soorten ironwood, maar dat is een tamelijk veelomvattende term (het mooiste ironwood dat ik ken is Arizona desert ironwood - Olneya, overigens net als Dalbergia een vlinderbloemige - boon)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.637
204
48
zwolle
www.masave.nl
Zo...dat ligt allemaal binnen....Het was nou niet echt veel maar vooral zwaar hout. Het ijzerhout is een swartsia...uit mn hoofd bannia...

cocobolo , bocote, grenadille , osage orange, sapeli pommele , sitka spruce, khaya mahonie , indisch palissander ...uhmmm....oh ja...net is er ook nog ebben en western red cedar binnen gekomen....

IMAG1199.jpg

Volgende week staat er robinia en kersen op het programma. Tijd geleden al gekocht maar nog niet echt tijd gehad om dit te vervoeren.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
11015779_1121685777847197_6183250596706606616_n.jpg

Vanmorgen en vanmiddag een partij hout op maat gezaagd voor twee klanten....altijd leuk wanneer mensen mee helpen, dat scheelt soms enorm....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Die handschoenen....daar kijken toch nog steeds veel mensen verbaasd van op... Wanneer je veel hout door de vingers krijgt wil je na 1 dag wel handschoenen aantrekken. Ook met het vlakken van hout is dit erg prettig, je hebt toch iets meer grip op het hout. Neem wel handschoenen die goed strak zitten, ik zie ook wel eens mensen met te grote handschoenen aan t werk...dat is echt wachten op het moment dat je ergens klem komt te zitten.

Voor 2 weken terug moest er een nieuw lint op de grote lintzaag. Zoals altijd had ik nu ook mn handschoenen aan, leek me wel fijn met zo'n scherp lint. Helaas prikt t lint toch ergens in mijn handschoen en ineens zit ik met 1 hand gevangen...hahaha...Snel keek ik om me heen of iets deze briljante actie kan volgen....en jahoor...daar staat al iemand krom gebogen van het lachen...Grrr....en dan is het wel een gevecht om jezelf te bevrijden uit de brute grip van het zaaglint....

Bedenk me ineens dat ik weer nieuwe handschoenen moet gaan kopen.

10410692_1595622730712472_6587003580221204857_n.jpg

Zo...ff de lintzaag goed afstellen...een goede vriend komt straks wat hout verzagen... Een deel heb ik gezaagd maar het is toch leuk om eens met zo'n machine zelf te werken dus heel soms (echt heeeeel soms) mag iemand dan zelf even zagen...ik sta er dan wel met mn neus boven op.

11009180_1595622507379161_3109377099965843134_n.jpg

Dat was t ochtend programma...tussendoor veel ouwehoeren en koffiedrinken..

Toen lekker naar huis voor mijn dagelijkse siesta....Helaas werd die iets eerder onderbroken dan het plan was.... Tegen 13.30 stond ik alweer in de werkplaats...:eek:

11295573_1121685741180534_208927939623522439_n.jpg

Een gitaarbouwer kwam hout inslaan voor de komende maanden. Eerst alleen amerikaans elzenhout maar aan het einde van zijn bezoek hadden we een hele kar vol.... Hij keek mij een beetje verwijtend aan.... "Allemaal jouw schuld , waarom heb je dan ook zoveel mooi spul ?" .....haha...vind ik altijd leuk om te horen. Ik weet hoe erg ik mijn best doe om mooi hout te hebben liggen.

11255210_1121685764513865_4731429565724956701_n.jpg
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Bekijk bijlage 30658

dit was halverwege de zoektocht...deze kar ging zwaarbeladen naar de auto. Deze klant is een beroepsgitaarbouwer, zij willen altijd voor 3 a 4 maanden hout op voorraad hebben. Hout is niet een grondstof die altijd in dezelfde kwaliteit te koop is...wanneer je t vindt -> moet je t kopen !!
 

A.N

Actieve deelnemer
Die handschoenen....daar kijken toch nog steeds veel mensen verbaasd van op... Wanneer je veel hout door de vingers krijgt wil je na 1 dag wel handschoenen aantrekken. Ook met het vlakken van hout is dit erg prettig, je hebt toch iets meer grip op het hout. Neem wel handschoenen die goed strak zitten, ik zie ook wel eens mensen met te grote handschoenen aan t werk...dat is echt wachten op het moment dat je ergens klem komt te zitten.
Wat jij misschien niet weet Rick is dat het dragen van handschoenen wettelijk volgens het Arbobesluit niet is toegestaan bij het werken met houtbewerkingsmachines voor personeel maar ook vrijwilligers.
Op foto 2 is waarschijnlijk een vrijwilliger te zien die jouw helpt met zagen en handschoenen draagt, voor dat feit alleen kun jij als eigenaar al een boete krijgen. Je hoeft geen personeel te hebben om onder het Arbobesluit te vallen, een vrijwilliger die je helpt is al voldoende.
Mocht die vrijwilliger handschoenen dragen tijdens het werken met de lintzaag en een ongeluk krijgen ben jij verantwoordelijk.
Bij lichamelijk letsel ben je minimaal € 6000,- aan boete kwijt om van de vervolgschades als ziekenhuiskosten en evt arbeidsongeschiktheid maar niet te spreken.
Die schade gaat een verzekeringsmaatschappij op je verhalen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Weer wat geleerd !! Bedankt he !

Blijf echter wel mn handschoenen dragen anders zit ik elke dag splinters uit mn handen te toveren :p
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Weer wat geleerd !! Bedankt he !

Blijf echter wel mn handschoenen dragen anders zit ik elke dag splinters uit mn handen te toveren :p

Ik ben ook weer wat wijzer...twijfel wel of dit opgaat voor die strakke "grip" handschoentjes (die gebruik ik ook vaak)

"Handschoenen
Het dragen van handschoenen verhoogt het gevaar gegrepen te worden door de machine. Door het
dragen van handschoenen kan de mate van verwonding bij een ongeval ernstiger zijn. Het is daarom
niet toegestaan handschoenen te dragen tijdens het gebruik van houtbewerkingsmachines. Dit geldt niet voor het manipuleren met werkstukken of houten delen waar op dat moment geen bewerking aan plaats vindt ( Artikel 8.1 lid 2 )."


Voor een lintzaag begrijp ik het wel maar voor bijvoorbeeld een vlak en vandiktebank?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Het is idd wel zo wat je aangeeft Rick, niemand heeft graag een splinter neem ik aan en de ene heeft er sneller last van dan de andere ook.

Uiteindelijk heb je misschien wel meer grip zoals wordt aangegeven maar gevoel neemt wel een deel af, hoe je het draait of keert het blijft opletten aan machines met of zonder schoen of je hebt wat aan de hand. Het was trouwens niet mijn bedoeling deze commotie op te wekken maar het was eerder grappig bedoelt ;)

Groeten, John
 

A.N

Actieve deelnemer
[Voor een lintzaag begrijp ik het wel maar voor bijvoorbeeld een vlak en vandiktebank?

Alleen als je een volautomatische aanvoer op je vlak-vandiktebank hebt mag je handschoenen dragen, alles wat per hand wordt doorgevoerd bij houtbewerkingsmachines moet in principe zonder handschoenen gebeuren.

Sinds 2012 gelden ook voor zzp-ers bijna alle arboregels m.u.v het administratieve gedeelte
Zwaar tillen, veel uren maken etc is je eigen risico als zzp-er en valt niet onder het arbobesluit, ernstige letselgevaren echter wel (houtstof, machineveiligheid etc)
Elektrische handgereedschappen moeten bijvoorbeeld periodiek gekeurd zijn, bij het zagen moet je een beschermbril dragen Rick :p en geen handschoenen, etc etc

De gelijktrekking van regels m.b.t Arbo voor werknemers en zzp-ers is gedaan om o.a concurrentie vervalsing tegen te gaan.
Tijdens de bouwcrisis zijn veel bouwvakkers ontslagen om vervolgens als zzp-er weer te worden ingezet, dan kreeg je op de bouwplaats het verschijnsel dat werknemers aan alle arboregels moesten voldoen en de zzp-er niet.

Overigens moet iedere zzp-er wat mij betreft zelf weten hoe hij of zij het prettigst werkt, de overheid heeft er alleen wel regels voor en bij een controle (hoe klein die kans ook is) zijn de boetes niet mis.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
IMAG1207.jpg

Weer even tijd voor een akelig mooi gespiegeld setje....spalted maple...dus esdoorn met slaap....en zelfs een lichte gevlamde tekening....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.