Blog : Mijn belevenissen in houtland

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb je nog meer yellow poplar (ik neem aan dat het om tulipwood gaat?), en zo ja kun je dat ook dun geschaafd leveren? Mijn zoon gaat een surfplank maken en we denken erover om de dekken van yellow poplar te maken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@henk : Yellow poplar is echt zo'n houtsoort die ik standaard niet heb liggen maar wel goed kan mee bestellen van de groothandel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vorige week kreeg ik een bestelling voor yellow poplar. Dit was natuurlijk geen probleem. Alles netjes op maat gezaagd en geschaafd. De klant had ook plaatmateriaal nodig. Normaal gesproken verkoop ik dit dus niet maar toch maar eens een uitzondering gemaakt. Het is natuurlijk wel net zo makkelijk om alles op 1 adres te kunnen halen. Ga me nu niet allemaal mailen met vragen over plaatmateriaal ;) Wel grappig hoe dingen lopen. Straks dus de platen verzagen tot de gewenste maten.

Hopelijk kan ik dan gelijk even verder met mijn snijplanken. De lijm zal wel droog zijn na twee dagen ;)

Gisteren kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik nog snijplanken ed heb liggen voor de verkoop. Iemand wilde alles wel meenemen naar een beurs en daar verkopen in hun stand. Da's helemaal makkelijk natuurlijk. Ze wilden graag iets afwijkends van hun eigen houten product en blijkbaar past mijn werk daar goed tussen. Zij maken vooral dingen uit 1 houtsoort en ik lijm werkelijk alles tegen elkaar...net een bonte specht :p

Verder leuken mijn handen om de draaibank weer eens aan te slingeren. Voor mijn verjaardag heb ik een machtig mooie beitel gekregen maar die heeft nog weinig hout aangeraakt. Misschien dit weekend even ?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Whooeeehoeeee...gisteren kreeg ik dan eindelijk het telefoontje dat de pakket met "figured maple" of te wel "enorm gaaf esdoorn" maandag in Zwolle geleverd gaat worden. Heeft even geduurd maar dan is het dan zover. Er zit gevlamd en gewolkt esdoorn tussen. Er ligt al een beste lijst met bestellingen dus ik kan een reeks mensen al blij maken met dit hout. Verder verwacht ik in die week nog een levering van allerlei bijzonder hout. Straks even wat hulpkrachten inschakelen.

Nu eerst even naar de werkplaats om een aantal snijplanken te maken. Het lijmwerk is gedaan en nu begint de afwerking. Vanmiddag foto's maken voor de mailing van vandaag, er ligt al eaa klaar : penblanks in gevlamd esdoorn,wenge en ziricote ..... de rest ziet een ieder dan wel verschijnen in zijn mailbox...mits hij/zij natuurlijk geabonneerd is op de nieuwsbrief.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG1139.jpg
En daarom lijm ik altijd een extra rij aan mijn snijplanken...soms ook gewoon een stukje resthout maar dit had ik toevallig over... Een paar ritjes over de vlakbank en dan door de vandiktebank en...hoppakee....de snijplank is vlak....nu nog schuren :eek:
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Shit , motten we ook nog is op passen tijdens de open dag bij Rick dat we dat ding niet op ons achterwerk krijgen (asbest boxershort :p )
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@rendew : Inderdaad...ik sluip stilletjes door hun publiek en druk iedereen zo'n mooie masave stempel op zijn/haar billen ;)

@sunrayes : Bedankt he, heeft Geertje ontworpen. Naast de verkoop van hout maakt Masave ook sieraden en glaskralen. Dat is Geertje haar kant , ik ben meer van het hout hoewel ik zelf ook wel eens sieraden maak maar dan met hout ipv glas
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-4928.html

Deze kwam ik net nog tegen. Het leek me tof om een dag te organiseren voor mede houtgekken. Toen had ik nog geen externe locatie en dus hebben we de achtertuin gebruikt. Op deze foto zie ik een aantal mensen staan die ik leerde kennen als medehoutbewerker maar die ik nu tot mijn vrienden reken. Dat is toch wel het mooie van het uitoefenen van dezelfde hobby.

Zo vind ik het bijzonder jammer dat bv onze Rendew niet in Zwolle woont....Amsterdam-Zwolle is net even te ver om gewoon een bakkie koffie te doen. Maar dankzij Skype wordt de wereld een stuk kleiner. Ook mijn vrienden uit Lemmer,hoorn en leeuwarden.....verhuis allemaal nu naar Zwolle...dan regel ik elke zaterdagmorgen lekkere koeken bij de koffie;)

Gisterochtend heb ik de stellingen in de werkplaats netjes geordend zodat ik de nieuwe aanvoer deels gelijk in kan pakken. Meer stellingen is natuurlijk fijn maar dit past me eigenlijk wel goed. Fungeert gelijk als een soort van rem. Ik wil graag de beste houthandel in kleine hoeveelheden worden, daarvoor ben ik dus geen bergen hout voor nodig. Verder is dat ook beter voor het lichaam. Gesleep met zware balken hout is niet echt een optie;)


Vanmiddag ga ik verder met de snijplanken, kantjes breken en misschien al schuren. Ook even mijn kistjes afmaken. Laagje plakfluweel erin en dan kan het binnenwerk erin gelijmd worden.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-4928.html

Deze kwam ik net nog tegen. Het leek me tof om een dag te organiseren voor mede houtgekken. Toen had ik nog geen externe locatie en dus hebben we de achtertuin gebruikt. Op deze foto zie ik een aantal mensen staan die ik leerde kennen als medehoutbewerker maar die ik nu tot mijn vrienden reken. Dat is toch wel het mooie van het uitoefenen van dezelfde hobby.

Zo vind ik het bijzonder jammer dat bv onze Rendew niet in Zwolle woont....Amsterdam-Zwolle is net even te ver om gewoon een bakkie koffie te doen. Maar dankzij Skype wordt de wereld een stuk kleiner. Ook mijn vrienden uit Lemmer,hoorn en leeuwarden.....verhuis allemaal nu naar Zwolle...dan regel ik elke zaterdagmorgen lekkere koeken bij de koffie;)

Gisterochtend heb ik de stellingen in de werkplaats netjes geordend zodat ik de nieuwe aanvoer deels gelijk in kan pakken. Meer stellingen is natuurlijk fijn maar dit past me eigenlijk wel goed. Fungeert gelijk als een soort van rem. Ik wil graag de beste houthandel in kleine hoeveelheden worden, daarvoor ben ik dus geen bergen hout voor nodig. Verder is dat ook beter voor het lichaam. Gesleep met zware balken hout is niet echt een optie;)


Vanmiddag ga ik verder met de snijplanken, kantjes breken en misschien al schuren. Ook even mijn kistjes afmaken. Laagje plakfluweel erin en dan kan het binnenwerk erin gelijmd worden.

ff for the record, was je dat al niet dan? als ik denk dat ik hout nodig heb ben jij bijna altijd de eerste die aan wie ik denk (behalve voor steigerplanken).
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@paulw : mmmm...da's ook weer waar..... Keuze's...keuze's.....hahaha

IMAG1157[1].jpg

Vanmorgen kwam ik die boekje eiken fineer tegen. Jammer van dat defect linksonder maar met creatieve snijwerk is hier zeker nog iets moois van te voren. Een aantal vellen gaan in mijn eigen voorraad en de rest komt deze week voorbij in de houtmailing.

Straks naar de werkplaats. Ovangkol schaven, essen schaven en lijmen , snijplankje maken , esdoorn wegstapelen...., klanten helpen met hout in de auto leggen...yep....t wordt weer een heerlijke dag....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Hahahaha...dat klopt....Veel koffie....en koek eten natuurlijk....

Net even een uurtje administratie gedaan en we zijn weer bij. Straks richting werkplaats om de rest van het esdoorn te verwerken...tussendoor dan ook nog wat bestellingen klaarmaken...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Nou....gisteren was niet de beste dag in de week. Maandag heb ik iets te fanatiek in die stapel esdoorn staan trekken en helaas moet ik daar vaak al snel bezuren. Gisteren een half uurtje (waarvan 20 minuten koffie drinken) in de werkplaats geweest maar snel maar richting huis gegaan. Wanneer het lijf niet wil moet je niet aan de slag gaan met grote machines....dat kost vingers.... Nu loop ik al langere tijd met dit probleem rond maar ik ben van nature nogal energiek en enthousiast....;) Het hoofd geeft altijd gas maar het lichaam volgt niet helaas.

Alle afspraken van die middag en de dag erna verschoven..eerst even bijtanken en dan maar weer aan de slag. Morgenochtend ga ik dus even aan het werk. Vrijdag verwacht ik een 2e levering van hout en daar moet ik wel even plek voor maken natuurlijk. Gelukkig is het qua hoeveelheid een stuk minder. Er zit erg veel bijzonder hout tussen oa geurceder , gevlamd berken, cocobolo , ijzerhart en nog veel meer.....Heb er nu al weer plezier van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.