Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG1401.jpg

T is weer restanten-verlijm-dag....

IMAG1403.jpg

Heerlijk werk !!

IMAG1405.jpg

Dit was de laatste..... Zo heb ik toch een allerlei balkjes en latjes die anders in de vuurkorf waren gegaan 3 verschillende snijplanken gemaakt.....misschien dat ik er zelfs kopshouten snijplanken van ga maken....Dat moet ik nog even bekijken...

IMAG1404.jpg
Uit een verdwaalde plek amerikaans iepenhout heb ik dit kopshouten blok gemaakt....deze neem ik donderdag zeker mee naar forumlid Nerflander om te schuren.

Vanmorgen was er weer een boel visite in huize Koorman, erg gezellig !
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@civix : T zijn toch echt allemaal restanten...strookje van het ene, strookje van het ander en dan een pot met lijm ertussen....

IMAG1429.jpg

Hier zit ik prinsheerlijk om een nieuwe stapel hout...en dan begint de ellende....gelukkig was mijn steun en toeverlaat Ronald weer aanwezig om te helpen...nou ja...hij tilt en ik help een beetje...

IMAG1412[1].jpg

Plankjes wenge,essen en wat mahonie fineer ertussen...

IMAG1443[1].jpg

Zo....die gaan binnenkort naar een nieuwe eigenaar....Een deel blijft hier zodat potentiele afnemers kunnen zien wat er allemaal mogelijk is.

IMAG0682[1].jpg

Deze stapel amerikaans kersenhout komt binnenkort naar Zwolle....:)... Dikte 27mm...diverse breedte's en lengtes tot 2800mm
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Gistermorgen ben ik afgereisd naar het mooie Staphorst...voor de mensen die hier nog nooit geweest zijn : Echt even komen kijken...de oude rijksweg is een unieke straat in Nederland. Allemaal boerderijen met daarachter mooie schuren waar een ieder zijn/haar bedrijf heeft. Ik heb wel wat plekjes gezien waar ik met veel plezier kan wonen/werken.

Als snel was ik bij forumlid Nerflander. We hebben elkaar slechts hiervoor 1 keer ontmoet maar ik voel me gelijk al thuis. Wanneer je op bezoek bent bij gelijkgestemden dan heb je het al snel samen gezellig. Mooie ruime werkplaats ! En daar stond die ...de jet osc 22-44.....whooeeehaaa....Na een korte instructie mocht ik zelf aan de slag....Ik had wel eerdere gewerkt met breedbandschuurmachine maar dat waren grote industriele bakbeesten. De Jet vroeg om wat meer finesse...niet echt mijn sterkste punt...:D Na wat handige tips van Nerflander en een spiekbriefje ging het als een trein. Kopshouten snijplanken...quilted maple...flamed maple....allemaal geen probleem.....

Vanmiddag maar eens even rondbellen wie de machine mag leveren.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Maandag begint een 5-daagse mailing aktie met allerlei unieke stukken hout !! Dus 5 dagen achter elkaar mooie aanbiedingen over de mail...

wil je deze mailingen ook krijgen stuur me dan even een mailtje (hout@masave.nl) of geef je zelf op via mijn website (www.masave.nl)

Vandaag een dagje geen houtbewerking...t is tijd voor de grote schoonmaak...pff.....kelder uitmesten...keuken uitmesten..... :( Toch tussendoor nog even wat tijd vrijgemaakt voor het beantwoorden van mailtjes en zelfs weer een mailing verzonden naar alle mensen in ons mailbestand..
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
We zitten alweer halverwege de mailingweek. Links en rechts staan overal pakketjes hout met namen erop. Volgende week gaan we alles verzenden.

Op zeer korte termijn komt dan eindelijk de schuurmachine. Een mooie jet osc 22-44.....die gaat mij veel plezier opleveren....Eindelijk kan ik dan bv erg dun hout leveren...Tot op heden was 3,5 mm echt wel het dunste in een beetje brede delen namelijk. Ook het sterk getekende hout komt veel netter in onze winkel te liggen. En dan niet te vergeten : de kopshouten snijplanken....oeii...dat scheelt veel tijd en nog meer energie....

Vanmorgen wat bestellingen klaar gemaakt...die worden deze week opgehaald. Zo zit er een stukje beuken tussen voor een luchtbuks maar ook een heleboel latjes essenhout voor een groot interieurbedrijf. Mensen hebben soms het idee dat Masave een heel bedrijf is en kijken dan wel eens raar dat we eigenlijk met zn tweeen zijn.

Vanmiddag nog even naar de werkplaats om de eiken planken die straks komen alvast grof op maat te zagen...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
hahaha...scherpe opmerking !! Ik bedoel eigenlijk dat mensen denken bij een houthandel aan vele hallen vol hout met allerlei heftrucken die rondscheuren....

Vandaag een dagje geen werkplaats. Even tijd voor het uitwerken van ideeen en natuurlijk de administratie....zucht.... Dit is iets wat we elke week bijhouden...niet opsparen maar gewoon 1 x per week gaan zitten om alles netjes in te boeken.

Morgen wordt de vandikteschuurmachine geleverd !!;) Die gaan we dus volgende week mooi in elkaar zetten. Ik hoop morgenmiddag nog tijd te hebben om de lintzaag weer eens aan te slingeren. Er liggen wat bestellingen voor dunne plankjes en ik heb zelf ook nog eaa te zagen om de voorraad in de winkel aan te vullen.

Mocht je trouwens eens willen komen kijken in de winkel of werkplaats dan is dan altijd wel goed. Gewoon even een berichtje doen via woodworking.nl of rechtstreeks mailen op hout@masave.nl
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
pakketjes...pakketjes...overal pakketjes...hahahaha....straks maar weer een lading wegbrengen...volgende week gaan we over op andere vervoerder...die komt alles zelf ophalen...heerlijk lijkt me dat !!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
2015-06-19 09.13.58.jpg

Joepie ! Hij is er ! Gisteren werd hij netjes op 9 uur bezorgd. Over de snelheid van leveren niets te klagen...binnen 1 week in huis. Niets mis mee ! Helaas had ik weinig tijd om de machine uit te pakken dus dat wordt een later tijdstip. Eerst nog een verrijdbaar plateau maken waar alles op komt te staan. Het is namelijk geen machine die ik dagelijk ga gebruiken en dus moet hij verrijdbaar zijn. Dat wordt gewoon een plaat multiplek met 4 zwenkwielen.

2015-06-16 08.26.07.jpg
Op de kar waarmee ik het hout door de werkplaats verplaats zag ik dit mooie tafereel....vond ik wel een foto waard...wat is hout toch mooi...

2015-06-20 16.22.56.jpg
Nieuw in het assortiment....voor de bouwer van akoustische instrumenten...

Met twee weken begint hier in Zwolle alweer de grote vakantie. We gaan een weekje naar zee en de rest zijn we lekker rondom huis.Dat betekent dus lekker veel naar t zwembad. Tussendoor kan ik dan wat bestellingen klaar maken en zelf natuurlijk eaa gaan maken. Mijn handen jeuken om met de schuurmachine aan de slag te gaan. Het maken van kopshouten snijplanken wordt nu een stuk makkelijker. Ook het leveren van erg dun hout behoort tot de mogelijkheden.

In de zomer ga ik ook op bezoek bij een aantal nieuwe leveranciers buiten Nederland. Het wordt steeds lastiger om bijzonder hout te vinden. Ik merk dat de grootleveranciers binnen onze landgrenzen hun assortiment enorm aan het afslanken zijn. Op zich erg begrijpelijk want er is vooral vraag naar de reguliere houtsoorten maar die vind ik zelf minder leuk om te verkopen. Hout zoals ziricote , gevlamd esdoorn...daar wordt ik blij van.....Aan de andere kant is beuken en eiken ook erg mooi op hun eigen manier. Zo heb ik erg mooi kwartiers beuken voor iemand gevonden. Straks naar de werkplaats om een partij kwartiers eiken te schaven naar 8mm dikte...dan nog wat rustiek eiken schaven voor broodplanken...twee snijplanken schaven zodat ze verder bewerkt kunnen worden...4 kleine bladen verlijmen uit eiken....tineo uitzoeken voor dinsdag....sipo en esdoorn uitzoeken voor dinsdag....

Wat ga je doen dan dinsdag ? hahaha...Nou...tineo heb ik nodig om dunne plankjes van te zagen voor iemand die een gitaar wil bouwen en het sipo/esdoorn is voor een nieuwe opdracht voor een grote snijplank.

Ik ga me even omkleden en dan aan de slag.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hoe raar kan het lopen....zondag extra aan de slag gegaan om wat bestellingen klaar te maken zodat ik de week start met een kleine voorsprong.... Wil ik vanmorgen een plankje vlakken....ik draai de plank om om met de juiste nerfrichting te kunnen vlakken....TIK...ik zie een zwart dingetjes rondvliegen....mmmm...da's vreemd...dat lijkt wel de ster-driehoek-schakelaar...jahoor....FC Onbenullig heeft de knop eraf getikt....gloeiende,gloeiende.....

Dus.....de productie ligt even stil qua schaafwerk..... Morgen is het nieuwe onderdeel al weer in huis......
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vandaag wordt het weer een mooie dag. Nieuwe aanvoer van hout oa movinqui en glacial maple. Verder heb ik 4 briefjes vol met bestellingen. Die lopen uit een van tineo voor zijkanten van een akoustische gitaar tot aan stukjes amerikaans wit eiken voor de productie van whiskey. Mijn vrouw is een aantal dagen ziek geweest en dan ben ik dus wat meer thuis. Kopje thee brengen, broodje, stukkie fruit.... Vandaag de achterstand inhalen !!

Over een kleine twee weken begint de vakantie hier. We gaan een weekje lekker naar zee...in deze week worden er dus geen bestellingen uitgeleverd:) Het plan is om voor volgende week woensdag alle bestellingen klaar te hebben. De bestellingen die dan nog binnen komen worden in overleg met de klant opgeschoven tot een later moment. Raar hoor...een hele week geen planken en balken....Het enige wat dan kriebelt is het zand in de zwembroek:D

Daarna gaan we rustig aan weer beginnen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@dehaan : Uiteraard !!!

IMAG0244.jpg

Wat ben ik toch een technisch wonder....onderstel in elkaar gezet.....mmmm da's vreemd...er staat "push" op t deurtje maar het staat op de kop....oeps....had in het onderstel op de kop staan....hahahaha

IMAG0245.jpg

Aanhouder wint !! Komende zondag gaan we de machine afstellen en de eerste plankjes schuren....

IMAG0247.jpg

Ziricote herzagen....altijd leuk

IMAG0248.jpg

Hoppa....goed gelukt !! Even twee keer door de vandiktebank en het kan verlijmd worden...

IMAG0250.jpg

Tja...als je dan toch aan t zagen bent.....tineo....

IMAG0249.jpg

Quilted maple

IMAG0252.jpg

Deze bestellingen zijn klaar.....tegen 15.30 had ik alles klaar. Het werkt echt supersnel wanneer je alleen in de werkplaats bent. Echter is het gezelliger met meer mensen.

IMAG0254.jpg

nog meer ziricote...allemaal gezaagd op 5 mm dan kan zondag geschuurd worden....zeer benieuwd...
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
ik ben ook benieuwd! Kan je rechtstreeks van de lintzaag die stukken hout in die schuurmachine stoppen? ik neem aan dat je stukken er meerdere keren doorheen moet halen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.