Blog: Flier gereedschappen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ze werden vroeger ook gestempeld onder een excenterpers. Ik bedenk me net, dat die beitels niet over de gehele lengte hard waren. Vandaar dat ze tegenwoordig laseren. Etsen geeft bedrijfsmatig wat milieuproblemen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Geprobeerd, helaas is die (industriële) machine te grofstoffelijk. Goed genoeg voor constructiewerk, maar helaas niet voor deze beitels.

Etsen heeft nog het grootste potentieel denk ik, of een kleine handzame lasermachine.
Dat is balen, kleine handzame machines zijn wel lekker aan de prijs, maar ontzettend veelzijdig en dus wel waar voor je geld...
Anderzijds, beetje tijd investeren in het etsen levert misschien beter resultaat, er zijn immers legio methoden, elk met zijn voor en nadelen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Een handvat als voorbeeld Wilco sorry ik zie op mijn smartphone niet waar mijn persoonlijke berichten staan kennelijk ziet de indeling op mijn pc geheel anders uit dan op mijn smartphone, lekker handig ik kan hem niet vinden dan maar zo, excuses
 

Bijlagen

  • IMG_0204.jpeg
    IMG_0204.jpeg
    110,6 KB · Weergaven: 38

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Etsen geeft bedrijfsmatig wat milieuproblemen.
Bij electrolytisch etsen met een zoutoplossing zou dat nog best eens mee kunnen vallen. De zoutoplossing blijft gewoon bruikbaar en hoeft niet afgevoerd te worden.
Alhier gedemonstreerd door een deerniswekkende wannabe Rambo:

Wat mensen toch zien in dat soort messen.....
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij electrolytisch etsen met een zoutoplossing zou dat nog best eens mee kunnen vallen. De zoutoplossing blijft gewoon bruikbaar en hoeft niet afgevoerd te worden.
Alhier gedemonstreerd door een deerniswekkende wannabe Rambo:

Wat mensen toch zien in dat soort messen.....
Ik denk dat de grootste uitdaging bij deze aanpak het 'stencil' is. Gaat waarschijnlijk niet werken met herbruikbare stencils, dus dat worden single use transfers. Of je moet het stencil in situ maken met een photoresist (lakken, belichten, wegspoelen, etsen, overige photoresist verwijderen...)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik denk dat de grootste uitdaging bij deze aanpak het 'stencil' is. Gaat waarschijnlijk niet werken met herbruikbare stencils, dus dat worden single use transfers. Of je moet het stencil in situ maken met een photoresist (lakken, belichten, wegspoelen, etsen, overige photoresist verwijderen...)
Dat laatste heb ik inderdaad geprobeerd. Met Positiv20 lichtgevoelige lak. Dat werkt wel, nadeel is dat die lak kort houdbaar is.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Zelf heb ik op MP een vinylsnijder van Brother gekocht, uit 1 A4 zelfklevend vinyl haal je honderden maskers. Het enige is dat het logo niet al te veel priegelige stukjes moet hebben, want snijden is dan lastiger, en ik denk dat je dan kans hebt op onder etsen doordat het zoutwater onder het masker kruipt. Maar het zijn wel weer een extra processen die je in de vingers moet krijgen EN fout kunnen gaan.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Emco had volgens mij een fatsoenlijk CNC freesmachientje, niet een portaal machine, maar ik denk dat dat al gauw in de papieren gaat lopen. Of lomp groot wordt, een Deckel FP2 of zo.
Zo'n Emco (Emcomat?) zie ik zo even ook niet op MP staan.
Tegen zo iets moet je aanlopen, wel eens een kleine horlogemakers freesmachine gezien, supersolide en spelingsvrij, en dan daar CNC op bouwen, maar dat is ook nogal een project op zich...
Zo'n Deckel pantograaf kwam ik net op mijn korte zoektocht op MP tegen, ook gaaf ding.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Staat nog een deckel voor weinig op marktplaats in aalsmeer. Die dreigt naar het oud ijzer te gaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Die scripta die ook op MP staat is wel duurder, maar neemt weinig ruimte in in je werkplaats. Is volgens mij ook dichter bij je huis.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Die Scripta heeft wel maar een enkele kolom met een lang mechanisme eraan, maar dan nog is dat behoorlijk steviger dan een goedkoop chinees cnctje of een klein proxxon of emco freesdingetje.
Die industriele pantografen werden vooral typeplaten mee gedaan, denk ik. Nou zijn die ook wel van messing of alu, maar staal zal misschien ook wel gaan. Vraag of je hem uit mag proberen, en of de verkoper ervaringen heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.