Blog: Flier gereedschappen

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Gisteren weer een serie beitels laten lasersnijden. Op m'n werk hebben we een lasersnijder waar ik af en toe gebruik van maak. De plaat is 1000x300mm, waar ongeveer 60 beitels uitgehaald kunnen worden. Uiteraard is dat afhankelijk van het type en grootte.
20230720_200553.jpg

Het loshalen is een leuk klusje. De beitels zitten nog aan de plaat vast met een zogenaamde micro joint zodat ze niet door het bed van de lasersnijder vallen.
IMG_20230720_204744_853.jpg

20230720_205331.jpg

Ik ben nu bezig met een serie standaard steekbeitels, een serie steekbeitels voor fijner werk, een serie korte beitels (butt chisel) en een serie 'paring chisels': lange dunne beitels voor fijn werk.

Volgende stap is het op maat frezen, de schuine zijden aanbrengen en het harden.

Zie voor filmpjes en meer foto's mijn instagram pagina:
Login • Instagram:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Wilco, leuk onderwerp. Ik kijk naar de vorm van de beitel en ik snap niet niet waarom deze uitloopt. Dus aan de kant waar ik de vouw/snede zou verwachten. Graag de reden.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wim, de laserstraal van de lasersnijmachine waaiert uit. Dat zorgt bij de rechte sneden voor een onhaaksheid boven en onderkant plaat van een paar 100ste mm. Alles heeft overmaat en die slijp/frees ik weer weg.

Echter op de kopse kant wordt dat effect versterkt omdat de snijkop van de machine daar haaks de hoek om moet. Die plotselinge beweging en de versnelling van de snijkop zorgt dat de straal 'na ijlt' en de bocht wil afsnijden. Een paar eerder gesneden testbeitels waren daar op die plekken dus al direct na het snijden ondermaats.

Met die uitstulpingen los ik dat op.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Wim, de laserstraal van de lasersnijmachine waaiert uit. Dat zorgt bij de rechte sneden voor een onhaaksheid boven en onderkant plaat van een paar 100ste mm. Alles heeft overmaat en die slijp/frees ik weer weg.

Echter op de kopse kant wordt dat effect versterkt omdat de snijkop van de machine daar haaks de hoek om moet. Die plotselinge beweging en de versnelling van de snijkop zorgt dat de straal 'na ijlt' en de bocht wil afsnijden. Een paar eerder gesneden testbeitels waren daar op die plekken dus al direct na het snijden ondermaats.

Met die uitstulpingen los ik dat op.
Weer wat geleerd.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ondertussen toch ook weer een paar mooie setjes beitels mogen maken.

Een setje met purperharthouten handvatten.
Bench Chisels Wilco Flier set.jpg

Onderstaand setje met op maat gemaakte handvatten in esdoorn.
Bench Chisels Wilco Flier.jpg

"Paring chisel" met kersenhouten handvat
paring chisel wilco Flier 2.jpg
Een setje paring chisels met handvatten van Laura Faja oftewel Lacewood.
paring chisel wilco Flier.jpgparing chisel wilco Flier 3.jpg
Zie voor meer foto's ook mijn Instagram account: Login • Instagram
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Strak werk Wilco. Ik mis jouw logo op deze beitels. Als je dit soort sieraden maakt mag je echt wel jouw naam erop zetten.
Je hebt een punt Wim, en ben er ook al wel mee bezig geweest. Maar ik heb nog geen goede methode gevonden. Een slagstempel sloeg de (nog ongeharde) beitels teveel krom. Etsen ging te vaak fout of kwam er te vaak niet mooi genoeg uit. En als allerlaatste stap in het maakproces was dat best wel zuur, als je door een mislukt geëtst logo een beitel moest afkeuren. Uitbesteden om te laten laseren/frezen was in verhouding met de beitelprijs te duur ivm de geringe aantallen per keer... Ik zoek iets wat snel en goedkoop is en altijd 100% slagingskans heeft.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
En stempel je met een pers? Of met de hand met een hamer? Het materiaal dat je weg drukt moet ergens heen. Het beste is dat het om hoog komt, zodat je het simpel kan weg slijpen.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Vermogen van de laser op werk 60 tandjes terug draaien? (of een Fiber/ co2 laser aanschaffen, maar ik ken jouw winstmarge niet en of dat dus uit zou kunnen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.