Blik in mijn Timmermans opleiding/werk!

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
En ik ben ook al begonnen aan het volgende werk. Het maken van een zaag bankje. Deze heeft gecombineerde hoeken, dus dat wordt wat!
Dat zelfde model zaagbankje staat ook bij mijn moeder in de schuur, die heeft mijn oom 40 jaar geleden gemaakt op de LTS timmeren !
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Dat is een $#% tekening als je het mij vraagt.... De rechter bovenhoek moet het totaal plaatje verbeelden maar ik vindt dit zeer slecht getekend zeg... De letters geven de locatie van de doorsnedes aan en de locatie van de doorsnede kan je vinden in de rechter bovenhoek.

Ik ben geen ervaren tekeninglezer en deze gaat me niet zo best af om eerlijk te zijn😄

Wat betekenen bijvoorbeeld die halve maantjes in detailtekening B?
Ook de rechthoek met dat kruis erdoor die helemaal rechts in B staat kan ik niet goed plaatsen. Is dat een eindstop ofzo?
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ik ben geen ervaren tekeninglezer en deze gaat me niet zo best af om eerlijk te zijn��

Wat betekenen bijvoorbeeld die halve maantjes in detailtekening B?
Ook de rechthoek met dat kruis erdoor die helemaal rechts in B staat kan ik niet goed plaatsen. Is dat een eindstop ofzo?

Ik zou haast willen gokken dat het misschien lamello's zijn. Want nergens staat een verbinding getekend voor de zijkanten. Maar dat krijg achterin, ik heb geen idee. Wel kan ik zeggen dat een kruis vak voor een sparing/opening wordt gebruikt in bouwtekeningen, misschien zit daar dus niets ???
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Ik zou haast willen gokken dat het misschien lamello's zijn. Want nergens staat een verbinding getekend voor de zijkanten. Maar dat krijg achterin, ik heb geen idee. Wel kan ik zeggen dat een kruis vak voor een sparing/opening wordt gebruikt in bouwtekeningen, misschien zit daar dus niets ???

een klosje waar de lade tegen aanloopt.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik zou haast willen gokken dat het misschien lamello's zijn. Want nergens staat een verbinding getekend voor de zijkanten.

Ja, nou je het zegt. Dank, scheelt weer wat hoofdbrekens.

een klosje waar de lade tegen aanloopt.

Ik dacht inderdaad ook al iets van een eindstop ofzo. Tekening C linksbovenin met de afmeting9x12 is volgens mij deze eindstop van bovenaf bezien.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Die halve maantjes vormen het handvat boven in het bankje, een lade of ladestop zit volgens mij nergens in het bankje.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voor het zaagbankje ben je een uitslag nodig om de werkelijke lengte te kunnen bepalen van de poten, omdat ze onder een hoek staan. Voor het kastje is het handig alles uit te teken als voorstudie, maar niet perse nodig om maten te bepalen.

Die tekening van het kastje is puur een opleidingstekening, zodat je leert snappen hoe de werkstukken in elkaar steken qua verbindingen, zelf ook wel dergelijke tekeningen tijdens de kopklas meubelmaken, maar daarna nooit weer tegen gekomen.

Voor het maken van het zaagbankje teken je eerst het zijaanzicht uit, je kunt daaruit meten hoe lang het schuine vlak is waarin de poten staan, daarna kun je met de verkregen maten de poten met de verbindingen uittekenen.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Die meubelmaker zit nu in Den Oever; zie http://www.houtateliertaxus.nl/
Twee van onze leden van Radius NHN zijn hier elke donderdagavond van de partij. Ze zijn er erg tevreden over.

Ja dat is 'm Pieter!
Ik heb een jaar of 2 met veel plezier bij hem lessen gevolgd toen hij nog in Schoorl zat.
Een vakman, een houtliefhebber en hij heeft een hele mooie houthandel er bij.
Kan iedereen die in Noord Holland zit 'm aanbevelen voor diegene het meubelmaken wilt leren of die z'n kennis wilt verbreden/verdiepen.
Het is een hele losse, vrije opzet voor ieder niveau en voor een hele redelijke prijs.
 
Laatst bewerkt:

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Zo weer wat verder! (Eigenlijk heb ik de zaagbank al af!)

Er werd aangeraden door de leermeester om de gaten van pen en gat verbinden voor te boren, maar ik heb daar van geleerd dat de gaten alleen maar lelijker worden. En maar hopen dat je recht boort! Dus het handmatig hakken maar is geprobeerd zoals Paul Sellers het doet, en ik moet zeggen de gaten zien er al stukken beter uit!

20160229_105413.jpg

En het uitzetten van het motief/radius op de zijkant:

20160301_104841.jpg

Deze heb ik dan wel mogen uitzagen met de decoupeerzaag. Ik mag beetje bij beetje meer machines gebruiken.

20160301_104909.jpg

De poten zoals deze er uit zagen op het moment van. Ze waren aardig identiek! Waar ik wel op moet gaan letten is de schouder(?) van mijn pennen. Ik zou graag de verbindingen wat strakker willen de toekomst. Dit zal waarschijnlijk beter gaan met een kapzaag. Het steken met een bijtel is ook niet op zijn netst.

Morgen een nieuwe projectje! En zal een foto maken van de voltooide bank. En hij is deze keer mooi opgeschuurd. Geen potlood meer aanwezig.
 
P

Pel

Guest
Goed zo Wooper, en ik vind het fijn om te horen dat je de gaten met de beitel uitgekapt hebt, inderdaad als de boor een beetje gaat lopen heb je al geen mooi gat meer. Dat de borsten van de pennen niet zo goed zijn, zal inderdaad komen doordat je geen kapzaag hebt, en alles met de grote handzaag moet zagen.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Leuk om te zien wat je allemaal doet:) ik ben benieuwd wat er nog allemaal gaat volgen!
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Zoo pff, even fast forward ha! Ik heb alleen een paar eindfoto's. Verder gewoon tekst!

Het zaagbankje! Voltooid. Netjes opgeschuurd. Het hout ga ik gewoon kaal laten.

20160307_133157.jpg

Na deze voltooid te hebben een stukadoorstrapje gemaakt. Wederom volledig uit vuren. De trapboom is alleen maar 19x120 vrij dun als je het mij vraagt! Maar tekening is tekening.

20160307_133208.jpg

De schoren waren wat lastig. Maar ik was blij met het resultaat. Hij zal worden gebruikt als planten display in de tuin.

Verder heb ik een collega/Leerling geholpen met zijn toets, het plaatsen van prefab elementen en later ook nog geholpen met opzetten van een dakwerk! Erg interessant om te doen, deze was nog vrij klein zal wat zijn in de echte wereld haha.

En volgende week zal ik 4 steigerhouten bar krukken maken! Wel leuk even wat afwisseling. Vandaag heb ik de tekening/mal gemaakt een uitgerekend hoeveel hout ik nodig zal hebben. Het verbaasde mij wel zeg. In 4 krukken, maar liefst 21 meter steigerhout.

En uiteraard leer ik elke week wel weer wat. Een goede tip is om alles eerst op maat te maken en dan pas de onderdelen samen te voegen,:rolleyes: :confused: . Ik weet eigenlijk niet waar ik dit gewoon al vanaf het begin deed. Maar ja. Zo leer je.
 
P

Pel

Guest
Mijn complimenten Wooper, voor mij ben je al geslaagd, je hebt het zo gezegd in de vingers. Als je aan de rechterkant tegen de trappenboom een lat 3 x 4 cm ±100 cm lang schroeft, moet je wel een stukje van de eerste lat afzagen. Dan is het een handig huishoud trapje zeker voor ramen te wassen. Tenminste als je vrouw rechts handig is, anders aan de linkerkant.

Groet Pel.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Mijn complimenten Wooper, voor mij ben je al geslaagd, je hebt het zo gezegd in de vingers. Als je aan de rechterkant tegen de trappenboom een lat 3 x 4 cm ±100 cm lang schroeft, moet je wel een stukje van de eerste lat afzagen. Dan is het een handig huishoud trapje zeker voor ramen te wassen. Tenminste als je vrouw rechts handig is, anders aan de linkerkant.

Groet Pel.

Vrouw poe poe, Ik vind 22 jaar nog al vroeg om te trouwen haha. En die hendel zal moeilijk gaan! Aan de bovenzijde is ook een verbinding aanwezig wat in de weg zal zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.