Blik in mijn Timmermans opleiding/werk!

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ik denk dat je de dak latjes met een grote zaag hebt gezaagd, als je de kapzaag daarvoor had gebruikt hoef je niet zoveel te schuren en heb een bijna vlakke kant. Zie mijn commentaar wel als opbouwende kritiek, niet dat je denkt wat heeft die Pel weer te zeiken:)

Groet Pel.

Jammer genoeg heb ik die niet beschikbaar!

De timmermans kist zoals ik deze mag gebruiken bestaat uit:

Duimstok
Potlood
Handzaag (grote)
no4 schaaf
zweihaak
schrijfhaak
Beitels
kruishout

En aangezien ze moesten verhuizen is er op dit ogenblik zelfs geen machinale! Er staat alleen een afkortzaag en een combi zaagtafel/afkortzaag. Dus ja. Ik moet het doen met wat ik beschikbaar heb. De ruwe kant is trouwens omdat ik met een beitel heb moeten steken omdat ik vergeten was rekening te houden met overlengte dus had de zaag niet goed houvast in het hout. Al doende leert men.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Schuren...... bij 't bankje is dat niet toegestaan volgens de tekening.:rolleyes:
Van zo'n bankje kan je lang plezier hebben, de mijne gaat al bijna 30 jaar mee.

Succes met je opleiding
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Schuren...... bij 't bankje is dat niet toegestaan volgens de tekening.:rolleyes:
Van zo'n bankje kan je lang plezier hebben, de mijne gaat al bijna 30 jaar mee.

Succes met je opleiding

mwah die tekening kan de pot op haha. Ik denk dat ze bedoelen dat je het niet mag gebruiken om de hoek te maken op de poten. Zodat je een schaaf moet gebruiken
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik vind het een leuk dingske maar ergens zijn dit wel de opdrachten die me tegen houden om een cursus te gaan volgen... Het liefst zou ik dan aan een wat groter en voor mij ook praktisch project werken, waarin uiteraard ook veel eigenschappen van houtbewerking in terug te vinden zijn.

Aan de andere kant heb ik al zo veel geleerd door hier te lezen en zelf te prutsen. Ik kwam hier als leek en had geen enkele (basis)kennis, zelfs begrippen als dessert gezaagde planken en kwartier gezaagd had ik nog nooit van gehoord. Nu vele uren/dagen hier op het forum en YouTube filmpjes verder begrijp ik in ieder geval voor het grootste deel de basis. En ik ben ook wat eigenwijs en denk zo'n cursus niet nodig te hebben en door veel te oefenen, fouten te maken en goede adviezen ter hand nemen ik er ook wel kom.

Ik twijfel in ieder geval hard of ik een cursus zal gaan volgen. Hou ons op de hoogte met je projecten, mischien dat deze mij toch bewegen om me aan te melden.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Excuses, ik reageerde op het vogelhuisje een zaagbank is zeker al interessanter.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ik vind het een leuk dingske maar ergens zijn dit wel de opdrachten die me tegen houden om een cursus te gaan volgen... Het liefst zou ik dan aan een wat groter en voor mij ook praktisch project werken, waarin uiteraard ook veel eigenschappen van houtbewerking in terug te vinden zijn.

Aan de andere kant heb ik al zo veel geleerd door hier te lezen en zelf te prutsen. Ik kwam hier als leek en had geen enkele (basis)kennis, zelfs begrippen als dessert gezaagde planken en kwartier gezaagd had ik nog nooit van gehoord. Nu vele uren/dagen hier op het forum en YouTube filmpjes verder begrijp ik in ieder geval voor het grootste deel de basis. En ik ben ook wat eigenwijs en denk zo'n cursus niet nodig te hebben en door veel te oefenen, fouten te maken en goede adviezen ter hand nemen ik er ook wel kom.

Ik twijfel in ieder geval hard of ik een cursus zal gaan volgen. Hou ons op de hoogte met je projecten, mischien dat deze mij toch bewegen om me aan te melden.

Er waren toevallig drie andere leerlingen bezig met een dakwerk. Ik denk dat het formaat heus wel rond 2x1,5x1,5 m was. Je moet klein beginnen hé! En wat je klein kan moet groot ook wel lukken.

En zoals mij verteld is. Timmerman moet in je zitten. Je kan het niet leren. Je moet natuurlijk wel een aantal schoppen krijgen om het helemaal te begrijpen. Zo was er een kerel bij de intake die zat me een partij te prutsen! Kon niet een schroef in het hout draaien.
 
P

Pel

Guest
Ik twijfel in ieder geval hard of ik een cursus zal gaan volgen. Hou ons op de hoogte met je projecten, mischien dat deze mij toch bewegen om me aan te melden.[/QUOTE]

@Korte, ik ben het niet met je eens, op zo'n cursus zoals Wooper ze doet leer je veel meer dan je nu denkt. Voor het zaagbankje moet hij bijvoorbeeld een uitslag gaan maken, een pen en gat verbinding ziet er zo op het oog makkelijk uit, maar maak ze maar eens. Natuurlijk grote projecten zijn ook leuk om te maken, maar begin eerst eens in het klein en zo steeds groter dan leer je immers de verschillende stadia van het vak. Maak het vogelhuisje van Wooper maar eens na dan kom je erachter dat er meer bij komt kijken als op het eerste zicht lijkt.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik twijfel in ieder geval hard of ik een cursus zal gaan volgen. Hou ons op de hoogte met je projecten, mischien dat deze mij toch bewegen om me aan te melden.
@Korte, ik ben het niet met je eens, op zo'n cursus zoals Wooper ze doet leer je veel meer dan je nu denkt. Voor het zaagbankje moet hij bijvoorbeeld een uitslag gaan maken, een pen en gat verbinding ziet er zo op het oog makkelijk uit, maar maak ze maar eens. Natuurlijk grote projecten zijn ook leuk om te maken, maar begin eerst eens in het klein en zo steeds groter dan leer je immers de verschillende stadia van het vak. Maak het vogelhuisje van Wooper maar eens na dan kom je erachter dat er meer bij komt kijken als op het eerste zicht lijkt.

Groet Pel.[/QUOTE]

Pel; ieder z'n mening maar ik ben het wel met korte eens, de opleiding wordt leuker naarmate je interessante projekten kan doen.
Ik zou er ook wat tegenop zien als je verplichte en misschien niet altijd leuke en/of interessante opdrachten moet doen.
Dit is natuurlijk ook een timmermans opleiding, da's weer wat anders dan een opleiding meubelmaken.
Ik heb een opleiding gedaan bij een meubelmaker en daar mocht iedereen met z'n eigen ideëen cq ontwerpen komen.
De meubelmaker hielp je dan door het werkstuk heen en zo leerde je zowel de houtsoorten, het ontwerpen, het bewerken met machines en de verbindingen en de afwerking plus de truuks.
In mijn geval vond ik het heel prettig dat dit een vrije opleiding was in plaats van iets wat van te voren vast ligt.
Je kon ook per maand in-en uitschrijven dus het was niet echt een officiële vastglegde opleidiing maar voor mij de juiste aanpak.
Ik heb ook nog 'ns een opleiding als draaier/freezer gevolgd en dat was ook heel klassikaal, 5 dagen in de week met ieder z'n eigen draaibank.
Was de eerste opdracht een schuifblok op maat vijlen en stond je 2 dagen te vijlen, echt k.t om het maar even op z'n Hollands te zeggen.
Wel goed om het vak te leren maar niet altijd leuk.
Daarnaast vind ik wel dat zeker als alles nieuw voor je is dat een cursus zoals wooper nu volgt wel heel goed is om de basis van het houtbewerken te leren.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mannen, jullie hebben het hier over een uitslag maken adhv een tekening of opdracht. Wat is een uitslag en hoe werkt dat?
Ik heb een heleboel tekeningen van het HMC (en die circuleren hier ook op dit forum) die volgens mij dit soort actie vergen, want ik kan ze niet lezen.
Wie helpt mij (en anderen) uit de brand en wil hier een online mini- cq crashcursus over geven?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
NIET LEUKE OPDRACHTEN KUNNEN WEL LEERZAME OPDRACHTEN ZIJN, maar dat besef je pas achteraf.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De meubelmaker hielp je dan door het werkstuk heen en zo leerde je zowel de houtsoorten, het ontwerpen, het bewerken met machines en de verbindingen en de afwerking plus de truuks.
In mijn geval vond ik het heel prettig dat dit een vrije opleiding was in plaats van iets wat van te voren vast ligt.
Je kon ook per maand in-en uitschrijven dus het was niet echt een officiële vastglegde opleidiing maar voor mij de juiste aanpak.
Die meubelmaker zit nu in Den Oever; zie http://www.houtateliertaxus.nl/
Twee van onze leden van Radius NHN zijn hier elke donderdagavond van de partij. Ze zijn er erg tevreden over.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Mannen, jullie hebben het hier over een uitslag maken adhv een tekening of opdracht. Wat is een uitslag en hoe werkt dat?
Ik heb een heleboel tekeningen van het HMC (en die circuleren hier ook op dit forum) die volgens mij dit soort actie vergen, want ik kan ze niet lezen.
Wie helpt mij (en anderen) uit de brand en wil hier een online mini- cq crashcursus over geven?

Heb je een voorbeeldje? Het is in feite de op schaal getekende tekening 1:1 tekenen.

Daarnaast;

ik volg geen cursus, het is een opleiding. Op dit moment volg ik nog een voorschakeltraject van 3 maanden, hierna is het 4 dagen werken en 1 dag school. Mits ik voldoende vooruitgang boek/goed werk lever!

En tsjah, misschien zijn de klussen niet zo leuk. Gelukkig het vak wel! Het gaat niet om het eind product maar de weg er naar toe :p. Uiteindelijk het eindproduct ook. Maar nu nog even niet.

En het vogelhuisje heeft al een val overleeft, deze is dus vrij sterk!
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0

Dat is een $#% tekening als je het mij vraagt.... De rechter bovenhoek moet het totaal plaatje verbeelden maar ik vindt dit zeer slecht getekend zeg... De letters geven de locatie van de doorsnedes aan en de locatie van de doorsnede kan je vinden in de rechter bovenhoek.

Ik kan hem wel lezen maar er komen veel vragen bij zeg... Zal je een voorbeeld of een goede overzicht tekening hebben dan zou dit een makkie zijn.

Wat mijn grootste vraag is van deze tekening waarom ze bij een doorsnede/detail voor de lade multiplex (C) hebben gearceerd en bij een andere vast hout (B)...
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik vind dat het erg van belang is dat je leert iets volgens opdracht te maken, zeker als je een opleiding volgt. Als je iets voor jezelf maakt en het lukt niet helemaal, dan kan je wel een beetje 'foefelen' om het toch acceptabel te krijgen. Dan pas je het resultaat aan aan je kunde. Juist bij een vakopleiding is het belangrijk dat je maakt wat wordt besteld. En dan is het maken van objecten die je misschien niet direct nodig hebt, maar die wel verschillende technieken vergen een prima weg. Bij ambacht behoort in mijn ogen de vaardigheid te maken volgens specificaties.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Gek genoeg hoe langer ik er naar blijf kijken hoe duidelijker het wel wordt..

EDIT:

Al eens aan gedacht om het eerst in sketchup te tekenen?
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Mijn opmerking maakt hier en daar wat los 😀

Om te beginnen moet ik bekennen dat ik deze opleiding verwarde met een cursus, wat zorgt voor een heel ander uitgangspunt.
Voor mij zou een cursus met vooraf vastgesteld materiaal en eindproduct niet ideaal zijn. Ik haal er juist het plezier uit om te werken aan iets wat ik zelf bedacht heb en uiteindelijk praktisch in kan zetten.
De wijze waarop Willem zijn cursus heeft gevolgd sluit wat dat betreft veel beter aan bij hetgeen ik zoek, lage instap en ondersteuning en uitleg wanneer je daar om vraagt.
Dat het in betreffend topic gaat over een voortraject van een opleiding was me niet geheel duidelijk (ik dacht dat het voortraject bestond uit de toelating/testen).
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Dat het in betreffend topic gaat over een voortraject van een opleiding was me niet geheel duidelijk (ik dacht dat het voortraject bestond uit de toelating/testen).

Dit klopt gedeeltelijk ook. Maar het voorschakeltraject is ook een soort opleiding. Ze willen mij bijvoorbeeld niet met te weinig kennis bij een betalende aannemer plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.