Bedankt iedereen voor de deugddoende complimenten. Ik deel dan ook met plezier nog wat verdere details.
@Charel09: Ja, er is overal 9 mm aangehouden. De truc hiervoor is als volgt:
1. Kijken in welke richting de volgende te schroeven plank krom is (en dat zijn ze allemaal als het over mm's gaat).
2. De plank zodanig leggen t.o.v. de vorige plank dat de grootste afstand 9 mm is en ze op die plaats vastschroeven.
3. Dan de rest van de plank opspieën t.o.v. de vorige plank tot 9 mm, dit in stappen en telkens schroeven. De onderbalken liggen 30 cm hoh van elkaar. Het voordeel van billinga is dat het zo hard is dat je zelfs van beuken spieën geen afdruk ziet.
Zoals je kunt zien op de laatste foto van m'n vorige post zijn de planken ook nog eens op de uiteinden geschroefd. Ik merkte nl. dat nogal wat planken uit deze partij een hockeystick vorm hadden: in z'n geheel wel mooi recht, maar de laatste 30 à 40 cm krom. Geen idee of dit typisch is voor billinga, maar deze slechte stukken heb ik er uit gehaald. Omdat er hier geen tand- en groefverbinding is om de uiteinden op hun plaats te houden, zijn ze dus geschroefd.
@HKuit: Het afplakken en kitten viel beter mee dan verwacht. Dat komt door de voorbereiding:
1. De naadbreedte is overal 9 mm.
2. De PU-vulling zit overal even diep.
3. De planken liggen allemaal exact even hoog.
Hierdoor is de te vullen voeg steeds even groot en kan je met een constante snelheid kitten. De truc is net voldoende kit aan te brengen om bij het afstrijken de voeg netjes te vullen. Niet te veel dus, want dan wordt het een grote smosboel. Eens je hiervan de pak weg hebt, gaat het snel vooruit. Een kitpistool op batterijen is wel een luxe. Een van mijn beste investeringen overigens.
Nee, het meeste werk was het exact op hoogte brengen van de ondersteuningsbalken. De ondergrond zijn ruwe betonnen welfsels die door de overspanning (5 mtr) ook nog eens een dikke cm doorhangen.
Onderstaande foto's geven een idee van hoe ik dit heb aangepakt: de bevestiging aan de ondergrond is met tire-fonds gedaan (schroefbout in NL?) en Fisher SX-pluggen, het op hoogte brengen is gedaan met vulplaatjes (3 en 5 mm) en lapkes EPDM (1 mm), telkens tussen de tirefonds in.
Elke zesde ondersteuningsbalk is zo op hoogte gebracht:
1. overal vulplaatjes plaatsen
2. tirefonds aandraaien
3. ter hoogte van elke 'stapel' vulplaatjes de hoogte opmeten m.b.v. de kruislaser; de afwijking t.o.v. de nullijn noteren op de balk
4. tirefonds loszetten
5. de hoogte van elke stapel vulplaatjes corrigeren
6. tirefonds aandraaien
7. opnieuw meten enz.
Na dit 2 à 3x herhaald te hebben ligt zo'n balk dan over de gehele lengte mooi waterpas.
De tussenliggende balken ging sneller omdat ik dan met een lange waterpas kon werken.
Geen idee of dit een courante manier van werken is, maar de balken liggen wel super-stabiel en in hun geheel binnen de mm, met de laatste meter 8mm aflopend naar de tuin toe.
De dubbele tussenbalkjes zijn trouwens voor de bevestiging van de uiteinden zoals eerder beschreven.
Voilà, een heel verhaal. Hopelijk werkt het inspirerend. Was voor mij ook de eerste keer. Het helpt natuurlijk wel als je de tijd kunt nemen om grondig te werken. Voor belangrijke zaken probeer ik dat steeds te doen.
2.6.0.0
@Charel09: Ja, er is overal 9 mm aangehouden. De truc hiervoor is als volgt:
1. Kijken in welke richting de volgende te schroeven plank krom is (en dat zijn ze allemaal als het over mm's gaat).
2. De plank zodanig leggen t.o.v. de vorige plank dat de grootste afstand 9 mm is en ze op die plaats vastschroeven.
3. Dan de rest van de plank opspieën t.o.v. de vorige plank tot 9 mm, dit in stappen en telkens schroeven. De onderbalken liggen 30 cm hoh van elkaar. Het voordeel van billinga is dat het zo hard is dat je zelfs van beuken spieën geen afdruk ziet.
Zoals je kunt zien op de laatste foto van m'n vorige post zijn de planken ook nog eens op de uiteinden geschroefd. Ik merkte nl. dat nogal wat planken uit deze partij een hockeystick vorm hadden: in z'n geheel wel mooi recht, maar de laatste 30 à 40 cm krom. Geen idee of dit typisch is voor billinga, maar deze slechte stukken heb ik er uit gehaald. Omdat er hier geen tand- en groefverbinding is om de uiteinden op hun plaats te houden, zijn ze dus geschroefd.
@HKuit: Het afplakken en kitten viel beter mee dan verwacht. Dat komt door de voorbereiding:
1. De naadbreedte is overal 9 mm.
2. De PU-vulling zit overal even diep.
3. De planken liggen allemaal exact even hoog.
Hierdoor is de te vullen voeg steeds even groot en kan je met een constante snelheid kitten. De truc is net voldoende kit aan te brengen om bij het afstrijken de voeg netjes te vullen. Niet te veel dus, want dan wordt het een grote smosboel. Eens je hiervan de pak weg hebt, gaat het snel vooruit. Een kitpistool op batterijen is wel een luxe. Een van mijn beste investeringen overigens.
Nee, het meeste werk was het exact op hoogte brengen van de ondersteuningsbalken. De ondergrond zijn ruwe betonnen welfsels die door de overspanning (5 mtr) ook nog eens een dikke cm doorhangen.
Onderstaande foto's geven een idee van hoe ik dit heb aangepakt: de bevestiging aan de ondergrond is met tire-fonds gedaan (schroefbout in NL?) en Fisher SX-pluggen, het op hoogte brengen is gedaan met vulplaatjes (3 en 5 mm) en lapkes EPDM (1 mm), telkens tussen de tirefonds in.
Elke zesde ondersteuningsbalk is zo op hoogte gebracht:
1. overal vulplaatjes plaatsen
2. tirefonds aandraaien
3. ter hoogte van elke 'stapel' vulplaatjes de hoogte opmeten m.b.v. de kruislaser; de afwijking t.o.v. de nullijn noteren op de balk
4. tirefonds loszetten
5. de hoogte van elke stapel vulplaatjes corrigeren
6. tirefonds aandraaien
7. opnieuw meten enz.
Na dit 2 à 3x herhaald te hebben ligt zo'n balk dan over de gehele lengte mooi waterpas.
De tussenliggende balken ging sneller omdat ik dan met een lange waterpas kon werken.
Geen idee of dit een courante manier van werken is, maar de balken liggen wel super-stabiel en in hun geheel binnen de mm, met de laatste meter 8mm aflopend naar de tuin toe.
De dubbele tussenbalkjes zijn trouwens voor de bevestiging van de uiteinden zoals eerder beschreven.
Voilà, een heel verhaal. Hopelijk werkt het inspirerend. Was voor mij ook de eerste keer. Het helpt natuurlijk wel als je de tijd kunt nemen om grondig te werken. Voor belangrijke zaken probeer ik dat steeds te doen.
