Billinga werkvloerke

Deepo

Nieuw lid
15 sep 2016
10
0
Turnhout (B)
Beste collega-houtliefhebbers,

Hier mijn eerste vraag op dit forum, gericht aan de kenners van houten vloeren.

In een gedeelte van ons werkhuis wil ik een vloer in Billinga leggen. In de eerste plaats omdat ik het hout heb liggen, maar ook omdat dit deel werkhuis open is naar de tuinkant toe. Bij hevige regen in combinatie met een ongunstige windrichting - wat gelukkig zelden voorkomt - wordt de eerste meter nat.
Waarom dit open deel? Houtklussen die veel stof maken doe ik hier. Dan sta ik buiten, maar toch beschut en kan ik lekker stoebberen terwijl het werkhuis zelf proper blijft. Op dit moment is er nog geen echte vloer, d.w.z. ik zit nog op de ruwe betonnen welfsels (‘kanaalplaatvloeren’) te werken. Niet zo prettig zo'n harde vloer en bovendien een merde voor gereedschap op wielen.
Soit, het idee is nu om de Billinga planken 140 x 21 op dwarsbalkjes te schroeven, met een tussenafstand van zo'n 8 mm, zoals een terrasvloer dus.
Om te voorkomen dat de ruimte tussen en onder de planken vol vuil (zagemeel ed) komt te zitten heb ik twee oplossingen in ‘t gedacht:

  1. [*=left]de opening tussen de planken opvullen met een nadenkit, zoals bij een scheepsdek

    [*=left]de planken voorzien van tand en groef, zodat er geen opening meer is
Met beide opties heb ik ervaring, maar niet i.g.v. Billinga.
Optie
1 zou me zo’n 200€ kosten aan vulband en kit, maar me wel het werk van optie 2 besparen. Billinga schijnt bovendien sletig te zijn voor gereedschappen.
Ook i.g.v. regen lijkt optie 2 me niet ideaal, ondanks duurzaamheidsklasse I.

Wat denken jullie hiervan? Of is er nog een slimme optie 3, 4, ...?

Misschien nog meegeven dat dwarsbalkjes een must is. Ten eerste om de vloer op het niveau van de deurdorpels te brengen (ca. 6 cm), maar ook om de doorbuiging van de welfsels weg te werken.

Alvast bedankt voor het mee nadenken.

Groeten uit de Belgische Kempen

2.6.0.0
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Ik heb in het verleden ook een billinga vlonderhouten terras belegt, maar die mocht er na 1,5 maand weer uit. Hij ging "bloeden" een transparante hars. Je kunt in plaats van mes en groef ook alleen aan beide zijde een sponning in lopen en hem dan potdekselen. Zorg alleen dat hij kan bewegen voor krimpen en uitzetten.
Mvg Cees
 

Deepo

Nieuw lid
15 sep 2016
10
0
Turnhout (B)
Bedankt voor je antwoord, Cees.
Is dit ongeveer wat je bedoeld?
Picture1.jpg
Enig idee waaraan het 'bloeden' toen te wijten was? Jong hout? Mijn voorraad Billinga heb ik 5 jaar geleden op een failissements-veiling gekocht. Sindsdien is de hele stapel al een paar keer verplaatst, maar ik heb nooit ergens iets van hars gezien.2.6.0.0
 

Bijlagen

  • Picture2.jpg
    Picture2.jpg
    8,1 KB · Weergaven: 470
P

Pel

Guest
Ik zou me een goede afzuiging aanschaffen en dit gedeelte bij de werkplaats betrekken, maar je zal wel meer als genoeg ruimte in de werkplaats hebben dat je dit nodig hebt?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Opletten bij het aanbrengen van nadenkit, de kit mag enkel hechten aan de zijkanten van de groef, NIET aan de bodem.
Daarom moet op de bodem eerst een speciale tape aangebracht worden om aanhechting van de kit te verhinderen.

Lees de gebruiksaanwijzing eens door van bijvoorbeeld sikaflex, de groef moet bij een bepaalde plankbreedte ook een bepaalde breedte en diepte hebben.
Word regelmatig tegen "gezondigd" met alle gevolgen van dien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
En vergeet ook de primer niet. Ik dacht dat het ook wel zonder kon, maar ik kon het kitwerk er zo weer uittrekken.
 

Deepo

Nieuw lid
15 sep 2016
10
0
Turnhout (B)
Hey Pel, bedankt voor de interesse. Ons werkhuis is 15x5, met links de werkplaats (7x5), midden het open deel waar de Billinga vloer voorzien is (5x5), en rechts het tuinhuis (3x5). Aan deze indeling kan niets meer wijzigen omdat het allemaal spouwmuren zijn.

Over stofafzuiging wil ik wel wat ervaringen delen. Indertijd ben ik ook gestart met het idee van een goede afzuiging te voorzien in de werkplaats zelf, maar ben hier al snel van teruggekomen omdat je nooit alles weggezogen krijgt. Wat hier wel in meespeelt is dat mijn werkplaats stofgevoelig is omdat alles op schabben (legborden) staat. Hier zijn waarschijnlijk ook al discussies aan gewijd, maar voor mij zijn de flexibiliteit van schabben en de maximale benutting van de wanden doorslaggevend geweest.

Na de zoveelste afstofactie heb ik besloten om alle houtklussen die veel stof maken of die het stof ver rondslingeren in het open deel te doen. Hier probeer ik het stof wel zoveel mogelijk direct op te vangen, want uiteindelijk moet je het toch ooit opruimen:
1. Stationaire machines als tafelzaag en vandiktebank hebben meestal een speciaal hiervoor ontworpen voorziening met een aansluiting voor een grote slang (d75-100). Met een goed afzuigapparaat (hier Metabo SPA 1702 W) krijg je 95% van het stof weg. En als je er een cycloonfilter voor zet (hier Oneida Dust Deputy) heb je geen omziens meer aan het afzuigapparaat. Het zijn immers grote stofdeeltjes en die houdt de cycloonfilter allemaal netjes tegen.
2. Bij handapparatuur om een kleine stofzuigslang op aan te sluiten (wipzaag, schuurmachine, cirkelzaag, bovenfrees, ...) gebruik ik deze voor zover de slang het werk niet te veel hindert. Omdat de cycloonfilter (hier ook Oneida Dust Deputy, kleine versie) niet alle fijn stof tegenhoudt, gebruik ik een afzuigapparaat dat zijn filters vrij houdt door ze te trillen (Metabo ASR 35 M ACP).
3. Rest nog de persoonlijke bescherming, véél belangrijker dan al de rest. Ik gebruik een 'volgelaatsmasker' met van die opschroeffilters (Deltaplus Galaxy M9300NO). Zo'n masker sluit perfect aan op je gezicht, in tegenstelling tot die witte stofmaskers met elastiekjes. Het heeft een groot zichtveld - condensvrij bovendien - en houdt echt ALLE stof tegen. Als hooikoortspatiënt kan ik er zelfs het gazon mee afrijden, wat anders een zelfmoordmissie is. Het kost wel wat, maar eens je het gewend bent is heel comfortabel werken.

Voor de geïnteresseerden kan ik nog het boek 'Woodshop dust control' (ISBN 978-1-56158-499-4) aanbevelen als naslagwerk.

Op de nadenkit kom ik nog terug. Alvast bedankt voor de feedback, Tuoh en Chevy66.2.6.0.0
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Zo te lezen ben je goed voorzien qua afzuiging en machinerie, ik maakte de opmerking eigenlijk omdat de meeste met ernstig ruimte gebrek te kampen hebben. Zelf heb ik ook het meeste gereedschap op een schappen liggen omdat ik zo in mijn beperkte ruimte het meeste kwijt kan. Het was iedere keer weer passen en meten als er wat nieuws bij kwam, ik heb mijn werkplaats indeling dan ook vaak genoeg veranderd om gemakkelijk te kunnen werken.

Groet Pel.
 

Deepo

Nieuw lid
15 sep 2016
10
0
Turnhout (B)
2.6.0.0
Zoals beloofd kom ik nog even terug op de nadenkit.
Ondertussen heb ik hierover al wat opgezocht en gelezen, o.a. de 'Marinegids' van Sika. Hierin staat uitgelegd wat Tuoh al aangaf, nl. dat de nadenkit niet aan de bodem mag hechten.
Ook voor de afmetingen van de voeg i.f.v. die van de plank zijn er richtlijnen te vinden. Maar omdat de planken breder zijn (140mm) dan wat gebruikelijk is voor scheepsdekken, ga ik uit van een voegbreedte van 10mm en een voegdiepte van min. 10mm.

Goed, nu heb ik 2 uitvoeringen in 't gedacht. In onderstaande figuur staan deze op schaal geschetst.
Bovenaan zoals het voor teak scheepsdekken gedaan wordt: sponning frezen, bodem afplakken met tape en dan kitten.
Onderaan zoals een siliconenkitter werkt, dus met een PU voegvulling. Zou dit lukken? Voor de kwaliteit van de naad zou er geen verschil mogen zijn. Maar het bespaart me wel een hoop freeswerk, én ik hou méér nuttige breedte over per plank.

Wat denken jullie hiervan?

Picture3.jpg
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heb in het verleden ook een billinga vlonderhouten terras belegt, maar die mocht er na 1,5 maand weer uit. Hij ging "bloeden" een transparante hars. Je kunt in plaats van mes en groef ook alleen aan beide zijde een sponning in lopen en hem dan potdekselen. Zorg alleen dat hij kan bewegen voor krimpen en uitzetten.
Mvg Cees

Weet je wel zeker datje Billinga gekregen hebt en niet wat anders? Het bloeden is echt geen eigenschap van Billinga.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Het was billinga, de vertegenwoordiger dacht dat het kwam door de hoge temperatuur. Overal doorzichtige parels op het hout die enorm plakte. Misschien gewoon pech, de vertegenwoordiger heeft de partij terug genomen en bankiria geleverd. Probeer het eens, een plank in de zon.

Succes en vriendelijke groet Cees.
 

Deepo

Nieuw lid
15 sep 2016
10
0
Turnhout (B)
@Tuoh: Bedankt voor je antwoord. Dat geeft me vertrouwen om het zo (met voegvulling dus) aan te pakken. Het zal nog wel even duren voor ik hier op terug kom,want ik ben nog bezig met de eiken vloer van het werkhuis zelf.

Wat het 'bloeden' van Billinga betreft, ga ik toch eens een paar planken buiten leggen, want deze hebben de laatste 5 jaar geen zon gezien. Ik heb ze in die periode wel allemaal een keer of 4 in handen gehad en nooit ergens hars gezien. Op basis hiervan twijfel ik ook aan het verhaal van CCN 74. Maar indien het effect inderdaad door warmte getriggerd zou worden, kan een testje voor de gemoedsrust geen kwaad.
2.6.0.0
 

Deepo

Nieuw lid
15 sep 2016
10
0
Turnhout (B)
Zoals beloofd kom ik hier nog even op terug. Het billinga 'werkvloerke' is inmiddels in gebruik genomen.
Voor het afkitten heb ik FixAll Flexi van Soudal gebruikt, in combinatie met PU voegvulling.
Hieronder een paar foto's van de voorbereidende test, van het afkitten en van het resultaat (waarvan ik wreed content ben: mooi én praktisch).
Aan de planken die zo'n 8 weken hebben buiten gelegen deze zomer was overigens niets van 'bloeden' te zien, wel vergrijzing. Vandaar de behandeling met Bangkirai-olie.
billinga_voorbereiding.jpgbillinga_uitvoering.jpg2.6.0.0
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.