Benchworks MFTC - anno 2019

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Bij deze mijn stand van zaken:



Ben ik er ook eens in geslaagd een afbeelding op z'n kant te zetten....


Is een langlopend nevenprojectje: wil er een, maar heb er eigenlijk te weinig tijd voor.....

Zal de voortgang posten, maar oefen wat geduld....


@ Ronald:

Ik denk dat de ontwerper de gaten boorde met een speedboor uit de hand, maar dat hij de poten wel verstevigde door ze te omspannen met klemmen.
Ik ga zelf eens proberen wat ik ervan bak, moet het tenslotte ook gedaan krijgen. Zal vermoedelijk voor eind van de week zijn, als ik het daartoe bestemde hout terugvind in de chaos hier.
Als een boor van 28 te krap is ga ik denk ik proberen een 30 wat bij te werken. Zal de bevindingen posten.

Moest blijken dat een kolomboor een vereiste is, kan je hier terecht, maar ik ga eerst zelf proberen of het lukt.
 

Bijlagen

  • IMG_0773.jpg
    IMG_0773.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 496
Laatst bewerkt:

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Dag Brt,

leuk om jouw voortgang ook te zien. Jouwe ziet er veel mooier uit, die hoef je helemaal niet te verven. Welke multiplex gebruik je?

Zal het nog eens proberen met speedboor op een nieuw proefstukje en laat weten...
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Nog een update - afgelopen weekend: de extensietafels.

Ik ging de hoofdtafel helemaal afwerken en daarna aan de rest beginnen. De volgende stap was verven, maar dat is buitenwerk en het regende heel de tijd :mad:. Heb dan maar de extensietafels in elkaar gedeuveld.

geklemd.jpg


Ik heb beslist om geen offerstrips aan te brengen. In de plaats zal ik werken met een volledige MDF offerplaat want:

a) zaagsnedes zijn toch altijd iets mooier met een onderpaneel

b) dan kan ik de tafels gebruiken om spullen op te zetten (altijd plaats te kort!)

c) als de MFTC stabiel genoeg zal zijn, kan ik m gebruiken voor de afkortzaag. De extensietafel dient dan als vleugel, hierover later meer.


Om het gewicht te beperken zal ik er dan MDF van 6mm opleggen, met een bevestigingsmechanisme dat toelaat om de mdf om te draaien als hij teveel opgeofferd is. Hoe weet ik nog niet.

Nog wat deuvelwerk:
deuvel1.jpgdeuvel2.jpgdeuvels open lijm.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Is 'gewone' meranti multiplex. Wel uit houthandel (koop nooit hout in DHZ:rolleyes:). Is zeker niet bijzonder van kwaliteit hoor...

Ben wel van plan hem te verven... Heb ook geen rekening gehouden met richting van nerf.

Komt daar prima in orde.... Vind het geweldig wat je op een relatief kleine ruimte gedaan krijgt !!
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Op youtube staat ergens een filmpje van iemand die er een gebouwd heeft met offerstrips en daarna platen gemaakt heeft die tussen de offerstrips vallen om de openingen op te vullen. Zal proberen de link terug te vinden.

Deze:

https://www.youtube.com/watch?v=lHFSEom0PE0

Is naar splinteren tot natuurlijk niet helemaal hetzelfde als een doorlopende plaat, maar anderzijds splintert het normaal aan de onderkant niet...
 
Laatst bewerkt:

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Komt daar prima in orde.... Vind het geweldig wat je op een relatief kleine ruimte gedaan krijgt !!

Werkruimte is inderdaad het pijnpunt hier :).
Vandaar ook de interesse in een opvouwbare MFTC, die binnen weinig plaats neemt en die ik gemakkelijk naar buiten kan rijden :)

Hopelijk kan dit verslag je wat aansteken om ook verder te werken aan jouw MFTC!

Ik heb ook het filmpje bekeken...weer een keuze optie om over na te denken.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Bedankt voor de opmerkzaamheid spaander: heb de mijne omgekeerd in elkaar gezet.. De achterkant zit vanvoor:mad::mad::mad: Eens effe nadenken of & hoe we dat gaan oplossen..... Van een motivatie om verder te doen gesproken....

@ Ronald. Boren met een speedboor van 28 uit de hand lukt mij... Tenminste op een proefstukje dat dunner is dan de eigenlijke poot.... Was wat tricky, denk dat ik voor de definitieve boringen de kolomboor gebruik, maar het gaat zeker:

IMG_0782.jpgIMG_0783.jpgIMG_0784.jpgIMG_0781.jpgIMG_0780.jpg
Bekijk bijlage 87388
Heb het ook met een forstner bit duim en een achtste, kwaliteit ecotools geprobeerd: gaat veel minder goed (trager, verbrandt sneller)
 

Bijlagen

  • IMG_0779.jpg
    IMG_0779.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 405
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ga de rug uit de mijne zagen & frezen en een nieuwe rug maken die aan de andere kant komt. Wees maar gerust Ronald, hij moet geverfd worden:D. Is nog niet voor morgen: moet a) terug naar de houthandel, b) staat een andere plaat in de voorraad bedoeld voor ladebodems (berken), wachten tot die af zijn en kijken of er genoeg overblijft.....
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Ik ga deze ook volgen. De tekeningen een tijd geleden al gekocht bij Timothy. Echter staat deze ook nog ergens op de lijst met projecten. Nu behelp ik mij nog met alles wat er aan werkbanken, schragen en workmates voorhanden is thuis...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@brt,

Kun je niet voorzichtig met zo’n dun japans zaagje het achterstuk eruit zagen?
Je gaat het later toch schilderen kun je de (hopelijk) lichte beschadigingen mooi weg werken.
Jammer, maar je moet toch verder als het zagen goed lukt kun je het achterstuk toch ook weer gebruiken.
Succes en geef de moed niet op, ik heb ook meerdere keren dingen verkeerd gedaan.

Mvg, :),

@RonaldVereycken,

Je schiet al aardig op en het ziet er goed uit.

Mvg, :).
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ai Brt, pech met die achterkant. Hopelijk krijg je dat snel terug in orde.
Ik zie daar wel allemaal fijn festool materiaal staan, dat wordt plezierig werken
:rolleyes:

Zal binnenkort ook enkele van mijn "omwegen" posten ;-)

Ik heb nog eens gekeken en heb dus 20mm boor in meerdere edities maar géén van 28. Eentje besteld bij klium maar niet op stock, dat gaat dus nog even duren vooraleer ik kan gaan testen. Een gewone rechte boor besteld, geen speciallekes ... ;-)


@jan: zelfde hier: versleten bosch werkbank en een gewone tafel met beperkte klemmogelijkheden. Vandaar de motivatie voor MFTC...


@RonaldVereycken,

Je schiet al aardig op en het ziet er goed uit.

Mvg, :).
Bedankt! Heb er afgelopen week idd. iets meer tijd dan anders aan kunnen spenderen. Vanaf nu zal vooruitgang weer iets normaler verlopen (in beste geval enkel uurtjes in t weekend).
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Heb vandaag een miniem detail veranderd aan die van mij :rolleyes:. Blunder van dat formaat was eventjes geleden.....

Heb gedaan wat Spaander voorstelde. Maar dan met een dikke Europese zaag in plaats van een dunne Japanse :cool:

Rug uitgezaagd. Op de juiste plaats bevestigd met opgestopte deuvels (van buitenaf door het corpus geboord met handboormachine, propje van een paar mm om het proper af te werken). De zaagsnedes aan de voorkant voorzien van een ingelegd latje in Meranti. De boel vlak geschaafd / geschraapt / nageschuurd. Kan er weer mee door. Heeft uiteindelijk een paar uur werk, wat reststukjes meranti en een paar deuvels en wat lijm gekost.... Had erger gekund....

Weet dat het al aan bod gekomen is, maar hoe draai je ook al weer foto's?

IMG_0786.jpgIMG_0787.jpgIMG_0791.jpgIMG_0792.jpgIMG_0803.jpgvoorzijde.jpg
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Het handvat is ook afgeraakt. Benchworks verbond de delen met schroeven, maar ik heb ze gedeuveld. De zijkanten zijn maar 12mm dik, dat is niet veel, en bovendien in vurenhout want ik had niks beter op stock.
We zullen zien of het sterk genoeg is.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
verven

De boel is hier geverfd geraakt. 't Is te zeggen, een poging tot.

drogen.jpg

Nog nooit hout geverfd, evenmin al gewerkt met spuitbussen. De eerste maal betekent meestal opportuniteit om bij te leren.

Had 4 bussen gekocht: 2 'primer', eentje beige-wit en eentje groen van de festoolkleuren. Geen donkergrijs. Nog even overwogen rood te gebruiken ipv. groen, want dat is universeler: Mafell, Bessey, facom...

Gezien die spuitbussen veel rondblazen moest dit absoluut buiten want ik heb geen garage of werkhuis.

Les 1: slecht idee als het hard waait. 2 bussen primer en de witte verf opgebruikt voor de corpus alleen. Het gedeelte bedoeld voor de tafel & extensietafels zweeft ergens rond in de atmosfeer.

Les 2: bril vol kleine witte stipjes :(. Gelukkig zie je het enkel van heel dichtbij.

Les 3: na het primen en verven zie ik nog steeds hout. Te weinig geprimed, te weinig vooraf geschuurd, of nog een laag nodig?

Mij lijken die acrylaatspuitbussen geen kado voor het milieu en ook niet voor mijn longen. De andere delen zal ik afwerken met een pot en verfborstel op de ouderwetse manier.

Nu kan ik stilaan beginnen met assembleren, heb er al zin in!!
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Goed bezig.... Deuvel in handvat is i.m.o. beter dan de schroef v.h. origineel.

Zou persoonlijk geen spuitbussen gebruiken, tenzij voor eventueel de accentjes (maar dat heb je zelf al ondervonden :D)

Verf + viltrollertje (+ borsteltje)

Als je dat nog niet vaak gedaan hebt, zoek eens naar het youtube kanaal van verfwebwinkel. Hebben goede instructiefilmpjes (ik vond die toch nuttig).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik gebruik nagenoeg nooit spuitbussen en zeker niet buiten.
"Les 2: bril vol kleine witte stipjes :(. Gelukkig zie je het enkel van heel dichtbij."
Jouw ogen zitten dichtbij dus zie jij het gelukkig nog goed.;)

Voor grondverf/primer gebruik ik altijd de goedkoopste (kleine) schuimrollen en gooi die daarna weg.
Voor aflakken een betere kwaliteit bv. anza kleine viltrollertjes (10cm) die pluizen niet en blijven goed rollen ipv schuiven.
En daar natuurlijk altijd een kwast bij voor de moeilijke hoekjes.
Ik heb het handvat ook met deuvels gedaan werkt prima.
Je gaat lekker hoor, gewoon stug doorgaan.
Mvg, :).
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Bedankt voor de tips. Ik zag iedereen bezig met spuitbus, dacht dat ik de enige was die nog met borstel deed. Niet dus!

Verfwebwinkel hebben heel wat filmpjes, ga ik zeker bekijken. En dan de tafel & extensietafel verven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.