Beginnend Houtsnijder

YeshuaHaMashiach

Nieuw lid
4 jan 2016
7
0
Ede Gld.
Het lijkt me leuk om te starten met houtsnijden, relief snijden/letters graveren. Om bijvoorbeeld als cadeau een mooi naambordje o.i.d. te kunnen maken of dieren te kunnen graveren. Met wat voor setje kan ik het beste beginnen? En hoe kan je je houtsnij gereedschap het beste scherp houden? Ik heb al een diamantsteen van Baptist 400/1000 grit voor mijn beitels, kan die ook gebruikt worden voor gutsen/messen of is dat onvoldoende?

Ik zit zelf te kijken naar een starters set van pfeil, simpel 4 delig setje met 3 gutsen en een hout snijmes. Maar dat zijn dan wel kleine gutsen, misschien
is dat voldoende voor relief en letters? Of kan ik beter voor iets grotere gaan.. en hoe verhouden pfeil en kirschen zich bijvoorbeeld als het gaat om houtsnijden? Ik heb tot nu toe het idee dat pfeil echt de top kwaliteit is op dit gebied· Graag jullie ervaring en advies!
 
P

Pel

Guest
Ik raad je aan, als je gutsen koopt koop dan goede gutsen, van Pfeill heb je bijvoorbeeld twee soorten gutsen, amateur en professional, koop dan de professional. De meeste gutsen die ik heb zijn Pfeil gutsen van Baptist afkomstig. De gutsen van Kirschen zijn op zich wel goed maar ze blinken zo erg, ze zijn verchroomd, persoonlijk hou ik daar niet zo van, maar dat is iets persoonlijk. Ze snijden wel goed maar het oog wil ook wat vandaar dat ze verchroomd zijn. Ik zou beginnen met een setje gutsen beitel holling 8 /16 mm en holling 7 /10 mm en een burijn. Natuurlijk kun je je eigen steekbeitels gebruiken die gebruik ik ook, je kunt alles gebruiken van gereedschap wat jij gemakkelijk vind.

Ik weet niet of het boekje nog verkrijgbaar is maar het boekje Houtsnijden Beeldhouwen & Vergulden van William Wheeler & Charles H.Hayward van Kluwer is zeker aan te bevelen. Het is dan wel in zwart wit maar daar staat duidelijk omschreven hoe te beginnen met houtsnijden, en ook de verschillende aspecten van het houtsnijden belicht. Het scherp houden van je gereedschap leer je niet op een dag de diamant plaat die je hebt van 1000 en 400 gr is uitstekend voor te slijpen maar de vouw van een guts moet mooi met de holling mee lopen dat zul je moeten leren. Daarna met je de guts afwetten op een polijst steen van 3000 of 5000 gr. Op een stuk leer met polijst pasta gaat ook prima. Ik weet niet waar je woont maar je bent bij mij altijd welkom om te leren gutsen te slijpen en scherp te houden, succes.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Welkom op het forum, YeshuaHaMashiach!

De gutsen van Kirschen zijn inderdaad wel erg blinkend. Dit komt doordat het staal gepolijst wordt en daarna wordt er een vernislaag op aangebracht. Ze zien er dan ook een beetje als verchroomde beitels uit.
De vernis beschermt wat tegen oxidatie, maar op lange termijn komen er toch wat zwarte vlekken onder de vernis. Wat overigens helemaal geen kwaad kan.



groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Geopotes

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Shalom Yeshua,

Ik gebruik voor al mijn snijwerk nog voornamelijk een 6mm beitel. Sinds kort heb ik zo'n kort beiteltje van Kirchen, maar daarvoor gebruikte ik een lange van Sorby. Daarbij heb ik een houtsnijmes van Veritas, waar je verschillende mesjes in kunt zetten.

Slijpen doe ik met een 600/1200 steen en een wetsteen. Eigenlijk is die wetsteen voldoende, als je hem veel gebruikt.

Ik raad je aan om met weinig te beginnen en dan alleen te kopen waar je behoefte aan hebt. En wat je koopt moet goed zijn. Slecht spul levert alleen maar frustatie op.

En zorg ook dat je met geschikt hout begint. Linde of peer ofzo.
 

YeshuaHaMashiach

Nieuw lid
4 jan 2016
7
0
Ede Gld.
Bedankt voor al de adviezen!

@Pel Ik denk dat ik zo te lezen dan liever voor pfeil ga dan kirschen. Probleem bij mij is wel het budget, en voor de meeste pfeil profi sets ben min. 200 euro kwijt (wat ik tot nu toe heb gezien tenminste).. en dat is wel direct een grote investering. Maar jouw tip om die 8/16 en 7/10 + burijn te nemen ga ik denk ik opvolgen. Dan maar geen set, maar een paar gereedschappen om mee te beginnen. Stomme vraag misschien maar waar is die burijn goed voor? Ik zag dat er verschillende zijn, 60graden 90gr. 55gr. - welke is goed om standaard aan te schaffen? En zou je ook een houtsnijmes erbij kopen van pfeil? Een wetsteen zal in elk geval goed zijn ook voor mijn beitels dus denk dat ik in elk geval een 3000 gr wetsteen zal aanschaffen. En wat betreft het slijpen, ik woon in Ede.. maar misschien heb je tips - of weet je een website met een makkelijke intro op gutsen slijpen? Dat boek wat je adviseerde ga ik zo eens googlen om te kijken, tot nu toe heb ik alleen tage frid teaches woodworking - boeken set - maar dat gaat niet zozeer over houtsnijden maar is meer algemeen de basis van meubelmaken/houtverbindingen etc.

@ornament thanks - ik ga idd eerst voor pfeil :)

@meron Shalom :) ja ik denk dat ik inderdaad met een paar gereedschappen begin, heb alleen geen linde of peren hout - een beetje eiken wel - maar vooral veel sloophout (geen idee welke soort) wat ik gebruik om soms kleine krukjes/tafeltjes/bankjes te maken. Hoe komen jullie aan goed hout om te snijden? Zo weer een kannonade aan vragen, bedankt voor al jullie reacties! :D Ik heb er echt wat aan..
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Je kunt Rick van Masave een berichtje sturen. Voor een klein bedrag kun je vast wat hout krijgen waar je als houtsnijder blij van wordt. Eiken is erg hard en sloophout is vaak vuren/grenen en dat is erg onprettig om mee te werken.
 

YeshuaHaMashiach

Nieuw lid
4 jan 2016
7
0
Ede Gld.
Nee helaas nog niet, ben wel begonnen met iets maar dat is gepriegel met een paar mesjes die ik bij de kringloop op de kop heb getikt. Hele kleine dingen, zag later dat het linoleum gutsjes zijn en een paar x-acto messen - dus werkt niet heel rap en ik moet het snijden zelf ook nog in de vingers krijgen en geen stukken perongeluk wegsnijden of uitschieten enzo ;). Maar zodra ik iets waardigs heb afgemaakt zal ik t posten!
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@Gobert

* Buxus voor het hele verfijnde werk. Is erg hard, maar kun je zeer gedetailleerd mee aan de slag
* Peer is ook mooi. Werkt prettig en geeft goede detailering
* Linde is goedkoop en lekker zacht, dus snijdt erg makkelijk.
* Ebben wordt ook veel gebruikt. Heb ik nog te weinig ervaring mee...
 
P

Pel

Guest
@yeshuahamashiac h Je kunt het beste beginnen met lindehout, dat is makkelijk te snijden, heeft helaas weinig tekening in het hout. Eiken is weer een stuk harder, al hoewel toen ik begon met houtsnijden kon ik geen lindehout vinden, ben toen in eiken beginnen te snijden. En snij nog het meeste in eiken, het gaat niet zo snel als lindehout maar is m.i. veel mooier.

Groet Pel.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik ben ook beginnend houtsnijder (weet trouwens niet of ik ooit verder kom dan dat) maar ik heb prettige ervaringen met elzenhout. Mooie warme uitstraling, en ongeveer net zo zacht als linden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo YeshuaHaMashiach,

voor een burijn
Het is om te beginnen zowat het potlood van de houtsnijder. Het maakt V vormige groeven.
Daarnaast kan men verschillende massa's van elkaar snijden. Dus ook aangewezen de definitieve contouren van een ornament tov de achtergrond te snijden. Door het een beetje te "forceren"enn beetje " oneigenlijk " te gebruiken, geeft het nog veel meer mogelijkheden.
nog enkele opmerkingen,

- indien men niet loodrecht op de draad snijdt, wat meestal het geval is, zal één kant van de burijn steeds tegen de draad snijden.
- volgens mij is 60° echt wel het meest universeel
- Beginners hebben heel veel moeite met het slijpen van een burijn, kunnen de twee benen niet recht houden. Ik zou het daardoor niet opnemen op een lijst van eerste gereedschappen om houtsnijden te verkennen,.
- koop in ieder geval zo'n setje van 4 Arkansas steentjes, hiermee kun je ongeveer alle gutsen en burijnen wetten aan de binnenzijde
large_13783999769846.jpgARKSET.jpg


In welke streek woon je?

Het is gemakkelijker getoond dan uitgelegd wat je met een burijn kunt doen.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
P

Pel

Guest
@ YeshuaHaMashiach Jammer dat je niet bij mij in de buurt woont, anders had ik het jou kunnen tonen hoe e.a. werkt, maar op You Tube staan vele filmpjes wood carving. Wat de gutsen betreft, ik heb mijn gutsen ook per stuk of max. per twee gekocht, zo heb ik na heel vele jaren nu toch een behoorlijk aantal gutsen tot mijn beschikking. Als klopper beveel ik een klopper van steenbeuk aan van de beeldhouw winkel in Scheveningen een heel fijne winkel, en goede service.
http://www.beeldhouwwinkel.nl/houtbeeldhouwen/handgereedschap/kloppers/klopper-steenbeuken.html Ze zitten ook in Zutphen misschien dat je daar eens naar toe kunt gaan, ze kunnen je daar ook goed uitleggen hoe e.a. werkt met het slijpen, en hoe je met een burijn werkt, trouwens en je kunt er ook hout kopen. Met sommig gereedschap is Baptist goedkoper, en met andere dingen zoals bv. de klopper is de beeldhouw winkel weer het goedkoopst.

De Arkansas wetsteentjes die Ornament je aanbeveelt zou ik zeker ook kopen, ik heb de wetstenen met houtsnijden altijd bij de hand, zou gauw ik merk dat de beitel een beetje bot wordt, wetten! Toen ik begon met houtsnijden, ging ik veel te lang door met snijden ook als de beitel of guts bot aan het worden was. Maar op een bepaald moment wordt je wakker en merk je dat een scherpe guts als boter door het hout gaat, en met een botte guts zit je maar wat de duwen maar het wordt niets. Al doende leert men, nu wet ik mijn gutsen regelmatig, dit kun je natuurlijk ook niet blijven doen, op een bepaald moment is de snee weg, (de vouw wordt korter) en slijp je de guts weer opnieuw.

Veel succes, groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zoals hierboven meron al zegt; linde is bij uitstek het hout voor de beeldhouwer en peren werkt ook heel goed want het heeft zo'n fijne nerf, daar werken ook veel beeldhouwers mee.
Ebben is wel mooi te bewerken maar wel heel specifiek omdat het zo donker is en duur ook trouwens.
vuren is goedkoop maar minder mooi, ik heb er wel 'ns een beeld mee gemaakt met behulp van m'n Dremel, werkt perfekt zo'n ding met zo'n flexibele slang.
Je hebt ook nog andere merken, hier op het forum zijn er genoeg die ervaring hebben met andere merken.
Hier wat voorbeelden; https://www.google.nl/search?q=wood...X&ved=0ahUKEwj-lp2jy5XKAhXF_Q4KHTzcCNEQsAQIJQ
Op youtube zijn er ook wel clips van.
Eiken vind ik zelf echt niet mooi voor dit soort werk.
Taxus kan ook bijv maar is wel wat giftig dus gebruik dunne handschoenen.
Hout kan je bij Massave of bij de Fijnhouthandel in Amsterdam of Arnhem kopen, ligt eraan waar je woont.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Maar Willem, vind jij eiken houtsnijwerk niet mooi? Vind je de eikenhouten beelden in kerken en de beeldhouwkunst in het rijksmuseum niet mooi, nou ja Smaken verschillen natuurlijk?
 

YeshuaHaMashiach

Nieuw lid
4 jan 2016
7
0
Ede Gld.
Opnieuw bedankt voor alle reacties! @Pel Ik heb even gekeken op de site van beeldhouwwinkel en denk dat ik nog even doorspaar en dan in een keer arkansas wetstenen/klopper en 2 of 3 gutsen + burijn ga kopen en gelijk wat lindehout om mee te kunnen oefenen, heb nu wel een beetje een idee wat de basis is om mee te beginnen. En ik moet nog steeds dat boek nog even opzoeken op google bedenk ik me net.

@ornament ik woon in Ede, maar ik hoop dat het slijpen/wetten van gutsen/burijn niet snel zo verkeerd kan gaan dat het gereedschap vernield is? Ik vind het opzich niet erg om even te moeten afkijken van youtube filmpjes o.i.d.

Hebben anderen ervaring met goede boeken over houtsnijden, voorbeelden hoe je een tekening in hout maakt en welke houtsoorten wat voor effect geven of welke snij technieken er zijn. Ik ga zo even zoeken, maar internet staat vaak boordevol met vanalles-en-nog-wat daardoor vind ik het soms lastig om te bepalen wat het beste is.. nogmaals bedankt voor alle tips! :)
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Er zijn natuurlijk verschillende soorten houtsnijden; ik ben begonnen met 'relief carving' en vond op youtube de filmpjes van Mary May erg behulpzaam en ik gebruik een boek van Chris Pye: Relief carving in wood, a practical introduction (verkrijgbaar bij Baptist).
 
P

Pel

Guest
Bij de Slegte, en in tweedehands boeken winkels of internet kun je misschien het Houtsnijboek van Richard Bütz vinden? Het is dan wel een oud boek met zwart wit foto's, maar de info die er in staat is zeer leerzaam, en het is ook op een goede informatieve manier geschreven. Je hebt ook Beeldhouwen in hout het complete handboek, van Josepmaria Teixidó i Camí Jacinto Santamera daarin staat alles uitstekend in beschreven. Wat dat sparen betreft, een verstandig besluit, je kunt beter in een keer goed gereedschap kopen, als van die goedkope gutsjes van peperkoek. Je kunt ook op kleine dorps rommelmarkten zoeken naar gutsen en beitels. Op marktplaats vragen ze goud geld voor een paar oude beitels, of je moet geluk hebben dat ze iemand verkoopt die geen handelaar is.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.