balpennen afwerken met CE-lijm

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Probleem met al die olie, was en schellakafwerkingen is dat ze niet bestand zijn tegen dagelijks bepotelen, zoals je bij een pen doet. Bij een pen moet m.i. de afwerking eerst en vooral het dagelijks gebruik kunnen weerstaan (tenzij het om een pen gaat die voornamelijk symbolische of illustratieve waarde heeft). Daarom kies ik toch voor een CA-BLO afwerking. En ja, het heeft iets 'plestik-achtigs'. Dat heeft een Mont Blanc van 500 euro ook...
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Daarom ben ik aan het testen inderdaad, de gulden middenweg.

En die Mont Blanc van 500 euro die maak ik niet zelf dus daar maak ik me niet zo druk om, ik ben vooral op zoek naar een afwerking welke ikzelf volkomen achtersta. En ja, ik ben bang dat de perfecte afwerking nog niet bestaat ;).
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik gebruik altijd de vloeibare versie. Draaiers die de cream gebruiken doen dit bij grotere werkstukken.

Het klopt dat bij veelvuldig gebruik (bepotelen vind ik het nieuwe 2015 woord van het jaar!) de afwerking doffer wordt.

Wat ik ook nog wel doe is eerst porienvuller (sanding sealer) en daarna een goede jachtlak. Nadeel is dan weer de langere droogtijd en toch weer plastic-look.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Ik draai de laatste tijd ook nogal eens een pennetje en qua afwerking ben ik weer terug bij shellawax icm EEE shine. Geeft wat mij betreft het mooiste resultaat. CA glue vind ik niet prettig ruiken en ik krijg wat last van de ogen. Mijn vingers hebben ook regelmatig ruzie met CA
glue.
De aanschaf van een pen press heb ik overwogen maar ik heb uiteindelijk besloten om zo'n ding zelf te maken. Voorbeelden genoeg op youtube. Ik ga een toggle clamp als pers mechanisme gebruiken, hopelijk wordt deze snel bezorgd, dan kan ik er mee aan de slag.

Paul
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Wel omslachtig dat kopen bij Woodpolish.eu.... Eerst bestellen en dan krijg je een bevestigingsmail, dan een tijd of dagen tot je de werkelijke mail inclusief verzendkosten krijgt, vervolgens geld overmaken en zodra men dat binnen heeft sturen ze het op. Het principe van een webshop is nog niet doogedrongen in Alphen :).
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Was is in mijn opinie geen finish, veelte zacht en niet handelbaar, misschien goed aan een meubel stuk om tegen vocht te beschermen.

CA is het enigste materiaal dat vrij duurzaam is, en de reden dat zowat iedere penmaker het gebruikt.

Als je dat niet wilt gebruiken, dan een olie die polymeriseert is wel beter dan was, maar walnoten olie is zowat de minste van de olies die hard worden bij reactie met zuurstof, duurt voor eeuwig, BLO (lijnzaad olie) gaat vlugger en word harder maar verkleurd het hout nogal wat (geel en donkerder).

Volgens mij is de Polymeriserende Tung olie die het vlugste hard en harder en tougher is dan die andere olies, maar duurt nog minstens 8 uur voor elke laag te polymeriseren, (walnoot olie duurt weken)
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Volgens mij us dat het product wat ik op een Amerikaans forum tegenkwam en waar pagina's over vol geschreven waren. Ik zoek dat op wanneer ik thuis ben voor je.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
We hebben het daar al eens eerder over gehad. Volgens mij is het gewoon een (semi)drogend olieproduct op basis van walnootolie. Wellicht met wat toevoegingen (harsen, zodat het een vernislachtig product wordt, of andere toevoegingen die het uitgewerkte coating wat harder maken (schellak, carnaubawas, dat soort dingen), maar ik kan me niet voorstellen dat het resultaat exceptioneel beter zal zijn dan een goed lijnolie- of tungolieproduct. De rest is allemaal marketingspeak (gezeur over oplosmiddelen en zo). Afwerkproducten, althans klassieke die je kunt maken zonder een complete chemische fabriek te hebben (epoxies, alkydharsen, 2K polyurethaancoatings) zijn geen rocket science. De basis van klassieke afwerkproducten kun je feitelijk uit 'Mengen en Roeren' leren.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zo te lezen en te zien (filmpje) is het de evenknie van Shellawax.
Let er wel op bij dit soort producten dat de pen vrij warm wordt; het is niet voor niets 'friction polish'.
Deze warmte kan funest zijn voor sommige tropische houtsoorten; barsten en scheuren zijn meer regel dan uitzondering. Letterhout (snakewood) is er berucht om.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik had onlangs bij WOODTURNING-POLISH.EU opgevraagd wat een aantal spullen kosten, maar nog niet daadwerkelijk besteld. Kreeg ik vandaag een mail dat ze woensdag in de buurt zijn en de spullen af kunnen gooien zonder verzendkosten, of ik nog interesse had.


Eigenlijk wilde ik eerst Pens Plus proberen maar ik vond dit zo'n leuk stukje handelsgeest van een kleine ondernemer dat ik ja gezegd heb. vanaf woensdag dus werkstukken finishen met Shellawax en EEE.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Die krijg je zeker te horen Paul, we zitten in hetzelfde segment qua wat we maken dus ik geef je wel een heads up.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ben benieuwd naar je ervaringen Wim. Ik ben over beide producten zeer te spreken.

Ik heb Shellawax en EEE ultrashine inmiddels binnen en zojuist een testje gedaan. Stukje Bubinga rond gedraaid, in 3 vlakken verdeeld en opgeschuurd tot 12k. Het 1e stuk zo gelaten, het 2e stuk behandeld met EEE Ultrashine en het 3 stuk met EEE Ultrashine en 2 lagen Shellawax.

Helaas is op de foto verschil minder goed te zien terwijl het verschil echt significant is.

20150724_150758.jpg
deel 1 tot 12K geschuurd, deel 2 tot 12K en met EEE Ultrashine, deel 3 tot 12K & EEE Ultrashine & 2 x Shellawax
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
zeer mooi resultaat maar let wel, eee ultrashine is geen afwerk middel maar een schuur / polijst pasta en zal zeker bij balpennen (gebruiksvoorwerpen) heel snel dof worden. Persoonlijk vind ik shellawax prima voor decoratieve-en semi gebruiks voorwerpen maar mijn ervaring met balpennen is ook dat hij redelijk snel dof wordt, zeker als je vergelijkt met ca lijm (seconden lijm), vergis je niet in de zuurgraad van klamme handen :p

Groeten,
Patrick
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Thanks Patrick.

Ik gebruik het echter (nog) niet voor pennen, dat het in dit topic staat is vanwege dat we hier deze discussie hadden. Ik maak er 1 pen mee en ga daar een maandje intensief mee testen. Ik wil het vooral gaan gebruiken voor vogelhuisjes (binnen ter decoratie) en klein ander draaiwerk wat niet steeds beetgepakt zal worden.
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Mischien is de aussie oil van ubeat een beter alternatief hoorde dat hij binnenkort leverbaar is
grt eelco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.