amper Ah accu kettingzaag

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Ik heb geen kettingzaag maar wel ander accu tuingereedschap van Makita.
Mijn grasmaaier gaan ook 2 accu's in. Als we het gras op tijd maaien gaat dat prima. Maar als wat lang is en ik te veel in 1 keer er af haal dan heeft die maaier het er zwaar mee en zijn de accu's ook heel snel leeg. Ik heb nog nooit bijgehouden hoe lang precies maar ik schat ongeveer een kwartier. Ik laat ze dan niet geheel leeg trekken maar tot ze op 2 of 3 van de 4 streepjes zijn. Dan laden ze nog snel genoeg op dat ik met een 2e set accu's verder kan maaien.
Ik heb er zo'n oplader bij die 2 accu's in 1 keer oplaadt en ik heb 4 accu's van elk 5Ah .
Heb ook een bladblazer waar ook 2 accu's in gaan. Zetten we die op de hoogste stand dan blazen we nog net niet het onkruid uit de tuin maar dan zijn de accu's ook na een kwartier leeg.
Heggenschaar en strimmer gaan beiden wel een redelijk lange tijd door op 1 accu, maar die worden ook nooit zwaar belast.

Voor die kettingzaag zal hetzelfde gelden; als je een dikke eik of beuk omzaagt dan is het zo over met de accu's. Voor dunnere boompjes of struiken wil het vast prima.
Bijkomend detail wat voor een elektrische kettingzaag ook niet over het hoofd gezien moet worden is dat er nog steeds olie in moet voor het zaagblad.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Lijkt me ondertussen toch wel duidelijk dat doorgaand zagen met een accu systeem het niet gaat worden.
Ik zie daarbij het probleem niet van 3x50m verlengsnoer niet echt, alhoewel af en toe gebak en een flesje voor de buren ter compensatie van de Aspendrinker misschien relaxter is.....
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
917
318
Zaag gewoon door de week en gebruik een Stihl of Husky o.i.d.
Niet politiek correct/groen/duurzaam of wat dan ook doen en lekker door werken.
 

jorisvh

Post veel
Poging om het te quantificeren:

2 5Ah batterijen van 18V hebben een energieinhoud van ~0,18 kWh.
Een accu - elektromotor combinatie haalt ~80% rendement.
Je houdt dus 0,144 kWh over om te zagen.

Benzine heeft een energieinhoud van ~12,2kWh/kg of 8,5kWh/l (tweetakt of Aspen vind ik niet direct).
Een tweetaktmotor haalt ~18% rendement.
Uit 1/2l benzine haal je dus 0,75 kWh om te zagen.

Je kan er dus grofweg van uitgaan dat je met 1/2l brandstof 5 keer langer kan zagen dan met 2 forse accu’s.
Of dat lang genoeg is hangt ervan af wat je ermee wil doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Roel22

Post veel
27 feb 2017
917
318
Nou @Emilio ik heb twee al wat oudere zagen die al vele jaren gewone prik krijgen en er is nog nooit iets bijzonder mee gebeurd. En zoals @chevy66 al zei, wegzetten met Aspen als je de zaag een tijd niet gebruikt. Hier niet nodig...;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Makita geeft wel wat info over wat te verwachten is.*

1692523411081.png

Aantal zaagsnedes met volle accu in cederhout van 50 mm. Eigenlijk kan je hier niets zinnig mee want het ze gebruiken als test een kleine afmeting zacht hout. De zaag kan 30 cm aan.
Bij de 40 Volt versie wordt wel een vermogen opgegeven.

1692523684853.png
Maar geen verwachting van de prestatie. Met een 5 Ah accu kan je bij 2,2Kw (vermoedelijk opgenomen vermogen) goed 5 minuten zagen.
De 10 minuten die eerder naar voren werd geschoven lijkt dus wel een goede richtwaarde.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
917
318
@Emilio Ik heb het idee dat hoe ouder de machine, hoe minder deze zich iets aan trekt van wat je er in stopt. Mijn oude Ferm, veertig jaar trouwe dienst, wordt voor het zwaardere werk gebruikt, de kleine Husky voor lichter. Geen van beiden vertoont gebreken. Je zult er wellicht ook een beetje geluk mee moeten hebben.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Zou kunnen, ik heb geen heel oude zagen (gehad). Ik heb mijn oudste zaag, een kleine stihl ingeruild omdat hij echt te wisselvallig was qua starten en lopen. Nu een nieuwe kleine echo en die doet het voorlopig perfect, dus ja.... is het merk dan het verschil?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Neem een grote accu voor op je rug, sluit de bijbehorende kettingzaag aan en je kan langer zagen aan 1 stuk dan jij het kan volhouden.
Merk weet ik niet, ga er van uit dat je zo een paar duizend euro,s kwijt bent.
Die waren er 15 jaar geleden al.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Bij een moderne zaag moet je de carburator af en toe bijregelen. Synthetische benzine (zoals Aspen) heeft een iets andere samenstelling dan gewone benzine. Afstelling in zomer en winter scheelt ook (warme en koude lucht). Mijn grote zaag loopt ook niet altijd lekker, en zeker niet op Aspen. Maar een beetje bijregelen en ze draait als een zonnetje. De kleine tophandle loopt helemaal niet op mengbenzine (vervuiling bougie). Bijregelen zal dit ook wel verhelpen, maar die is zo zuinig dat ik het bij Aspen houd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je op de stihl website kijkt geven ze een run time van een uur op. Dat lijkt me niet onder belasting.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Neem een grote accu voor op je rug, sluit de bijbehorende kettingzaag aan en je kan langer zagen aan 1 stuk dan jij het kan volhouden.
Merk weet ik niet, ga er van uit dat je zo een paar duizend euro,s kwijt bent.
Die waren er 15 jaar geleden al.
Stihl heeft dit systeem met rug gedragen accu (Husqvarna niet voor kettingzagen). Kost meer dan 1200 euro en weegt 8 kg. En inderdaad een andere prijsklasse dan Makita.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Aspen 2 is ook mengbenzine. 1 op 50.
Ja, maar de chemische samenstelling van Aspen is iets anders dan benzine. Benzine is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen terwijl Aspen uit slechts één koolwaterstof bestaat.
En de mengverhouding olie/benzine zal ook wel een puntje zijn. Er zullen weinig mensen zijn die de olie exact afmeten. Het zal eerder een extra geut zijn want beter teveel dan te weinig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De olie zit er toch al in? Die hoef je toch niet zelf te mengen? Dat doe je alleen als je een oude tweetact hebt, die bijvoorbeeld 1 op 25 of 1 op 30 nodig heeft. Voor zelf mengen hebben ze van bijvoorbeeld stihl en yamaha van die knijpflessen met een reservoirtje met een maataanduiding. Die werken vrij nauwkeurig. En meer olie in het mengsel betekend ook vaak een grotere sproeier opening.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.