amper Ah accu kettingzaag

carvingloekie

Nieuw lid
19 aug 2023
7
2
Margraten
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een accu kettingzaag aan te schaffen. Ben regelmatig bezig met mijn benzine kettingzaag bezig en wil eigenlijk van het lawaai en de stank af ( de buren ook trouwens ).
Mijn vraag nu, voor de techneuten onder ons, de zaag die ik ga aanschaffen, daar horen 5.0 Ah accu's in.
Ik heb een boormachine van hetzelfde merk en de accu´s hiervan passen ook op de kettingzaag maar deze zijn 3.0 Ah.

Wat gebeurt er, zijn de accu's van 3.0 Ah binnen now time leeg, of zou dat meevallen?

Groeten,
Loek
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Is het een 18v systeem? Ik heb zelf een trimmer en heggeschaar van Milwaukee 18V, en die verslind 5Ah accu’s al zeer snel. Ik heb hiervoor een 8Ah gekocht. Ik denk dat je met zagen ook aardig wat vermogen trekt, dus ik zou schatten dat je 10 minuten zagen niet haalt met een 3Ah batterij…
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik kan alleen ervaring delen met Parkside's 20 Volt systeem. (Lidl)
Daar heb ik al een hoop verschillende werktuigen van en diverse accu's van verschillende capaciteiten.
Als ik de haakse slijper gebruik met een 3 Ah accu, dan stopt hij steeds bij de minste of geringste belasting. Met de 5 Ah accu heeft ie daar geen last van, die levert gewoon meer Ampères.
Dus bij een kettingzaag zou ik zeker een grote capaciteit accu nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rutger Broekman

carvingloekie

Nieuw lid
19 aug 2023
7
2
Margraten
Het is inderdaad een 18V systeem, de kettingzaag gaat van het merk Makita DUC353 worden. Ik snap dat ik geen uren achter elkaar kan zagen met 3.0 Ah en dat hoeft ook niet, maar 10 minuten is wel heel erg kort!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Bij makita zie ik dat die zaag twee accu's gebruikt.
Dan heb je 108 Wh (2 × 18V x 3 Ah) tot je beschikking met 2 3Ah accu's.
Met 5 Ah accu's is dat (2 × 18V x 5 Ah) 180 Wh.
Dat is een aardig verschil. Hoe lang je er mee kan zagen ligt natuurlijk aan wat je er mee doet.
En ik lees ook dat je ze zelf kan testen. Zou ik doen.

Hier een test

 
Laatst bewerkt:

carvingloekie

Nieuw lid
19 aug 2023
7
2
Margraten
Oke, ik begrijp het, uiteraard ligt het aan de werkzaamheden. Dus ik denk dat ik voor de zwaardere versie ga.
Maar nu stel ik de vraag andersom, kan ik deze accu's van 5.0 Ah ook op de accuboormachine gebruiken of " blaas " ik een en ander op?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Is het de bedoeling om ergens in het bos te gaan zagen of heb je een grote tuin?
Ik woon midden in de stad en gebruik vanwege geluid meestal een elektrische husqvarna met een snoer voor het zagen van haardhout. Is misschien ook een optie als je in de buurt van een stopcontact blijft.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

carvingloekie

Nieuw lid
19 aug 2023
7
2
Margraten
Klopt, ik heb een grote tuin en aansluitend een bosperceel. Daar is over nagedacht, ik moet 150 meter met een kabelhaspel gaan slepen als ik voor elektrisch ga.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Waar ga je de accu's laden? Die zijn bij meer dan af en toe een takje zagen, rap leeg.
 

carvingloekie

Nieuw lid
19 aug 2023
7
2
Margraten
Die accu's ga ik laden in mijn werkplaats 150 meter terug. Op YouTube zie diverse video's met het gebruik van deze kettingzaag, die doen er wel wat meer mee als " een paar takjes " en het zal best " aangedikt " zijn. Maar als je er maar een paar takjes mee kunt snijden, krijgen ze deze machines aan de straatstenen niet verkocht toch....?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Oke, ik begrijp het, uiteraard ligt het aan de werkzaamheden. Dus ik denk dat ik voor de zwaardere versie ga.
Maar nu stel ik de vraag andersom, kan ik deze accu's van 5.0 Ah ook op de accuboormachine gebruiken of " blaas " ik een en ander op?
Neen, je blaast niks op. De accu's zijn allemaal 18 V. '3 Ah' betekent dat de accu gedurende 1 uur (h) continue 3 A kan leveren. Of gedurende twee uur 1,5 A. Een '5 Ah' accu kan gedurende een uur 5 A leveren etc....
Maar let wel: dit zijn theoretische waarden, maar het zal duidelijk zijn dat je met een 5Ah accu langer kan boren/ schroeven dan met een van 3Ah. Daar staat tegenover dat de 3 Ah lichter in gewicht is en dat daardoor je machine wat makkelijker te hanteren is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je zal er prima een behoorlijke boom mee kunnen omzagen. Maar als je hem tot brandhout wil verwerken ga je teleurgesteld worden. Zeker als je zaag wat minder scherp wordt, zijn je accu's eerder leeg dan dat de nieuwe zijn geladen. Dat is dus als je hout gaat zagen. Als je zo'n zaag gebruikt om takken wat bij te werken dan doe je langer met de accu's. Dat is niet negatief bedoeld, Maar accu's hebben gewoon een beperkte energie inhoud.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Als er gewerkt moet worden zit er gewoon te weinig capaciteit in de accu’s. Ik heb een haakse slijper van 125 mm met 5 Ah accu. Heel fijne machine en erg handig, maar enkel bruikbaar voor kleine werkjes. Maximaal 10 minuten is de accu leeg. En halverwege begint het vermogen terug te lopen. Deze week een speelhuisje met schommel gesloopt met de recipro zaag. De twee accu’s die ik mee had waren leeg. Ik schat ook maximaal 10 minuten zagen met een accu.
Kettingzaag gaat niet beter zijn. Heel leuk als snoeizaag, maar niet voor het echte werk.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het aantal Ah maakt alleen verschil in hoelang een accu mee gaat
als ze passen kan je ze uitwisselen.

Waarom geen stekker?
 

carvingloekie

Nieuw lid
19 aug 2023
7
2
Margraten
Dus, als ik het goed begrijp, zijn al die video's op YouTube maar fake en moet ik ervan afzien om een machine van 300 euro + aan te schaffen. Ik snap dat het geen productie zaag is, maar als het 10 minuten zagen en daarna 30 minuten accu laden is, dan gaat het hem niet worden. Dan ga ik gewoon verder met mijn milieu onvriendelijk stihl 170. En voor wat betreft; waarom geen stekker, zie bericht 16.46
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Of een accu kettingzaag voor jouw geschikt is , is gewoon afhankelijk van wat je er mee wil doen. Als je genoeg accu's hebt kan je ze gewoon wisselen. Je kan ook een kleine stille generator meenemen om je accu's te laden. Die hoor je niet. Of een dieselgenerator om het verlengsnoer in te pluggen van een gewone elektrische Kettingzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Nog even tervergelijking.
Het instapmodel van Husqvarna heeft een vermogen van 1,4 Kw. Gesteld dat de e-versie hetzelfde vermogen heeft (wat waarschijnlijk niet zo is omdat je benzine en electro niet 1 op 1 kan vergelijken), kan je 4 minuten zagen op vol vermogen.
Husqvarna heeft ook enkel 36 Volt voor zijn accu's, met een minimum capaciteit voor kettingzagen van 4 Ah.
Vermogens en accu capaciteiten zijn wat ze zijn, daar valt weinig aan te doen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Je hebt tegenwoordig heel veel portable powerstations, draagbare accu's die netstroom kunnen leveren. Kost wa, maar dan kan je aan je milieuschaamte werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.