amper Ah accu kettingzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Ik heb ook overal peltor optime 3's hangen. Ik vind het een prettige oorklep. Voordat jullie helemaal los gaan, stihl geeft 103 Db op voor zijn kettingzagen. Gehoorschade heeft wel voordelen als je getrouwd bent.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Waarom bagatelliseer je dit?
Het was geenszins mijn bedoeling om dit te bagatelliseren, maar om het staatje dat je toont toe te lichten.
@chevy66 gaf dat ook al aan. Ik ben het helemaal met je eens dat je met hoge geluidniveaus niet voorzichtig genoeg kan zijn. Helaas zie je bijvoorbeeld nog stratenmakers met benzineslijpers in de weer zonder gehoorbescherming. Maar ook een overheid die het verdomd om de geluidsniveaus bij concerten aan banden te leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik heb ook een mening. 😇

Heb zelf ook een grote tuin met een stuk bos. Ben nu al 3 jaar bezig om achterstallig onderhoud weg te werken en ben al bijna halverwege.

Ik gebruik 80% van de tijd mijn Stihl MSA 300 kettingzaag op batterijen. Ideaal om dikke takken en kleinere bomen te zagen. Ook verdomd handig om als machette te gebruiken wanneer ik complete oerwouden van bramen weg probeer te halen. 🫣

Ik heb nog steeds oorkleppen op omdat ik het geluid irritant vind.
Ik heb ook veel andere Stihl apparaten die op accu’s werken dus ik heb een stapel van die accu’s.
Maar in praktijk laad ik een batterij op in dezelfde tijd dat ik er eentje leeg trek met de kettingzaag bij normaal gebruik.

Ik heb ook nog een benzine kettingzaag die ik gebruik om dikkere bomen te vellen of om stammen in stukken te zagen. Als ik dat probeer met de accu zaag dan worden de accu‘s bloedheet omdat ik ze in 5 minuten leegtrek.

Het grootste voordeel van een accu kettingzaag voor mij is dat ie altijd “aan” staat. Je pakt hem op en je hoeft hem niet eerst te starten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Aspen 2 is ook mengbenzine. 1 op 50.
Veel zuiverder en niet verschralend
Ik heb ook overal peltor optime 3's hangen. Ik vind het een prettige oorklep. Voordat jullie helemaal los gaan, stihl geeft 103 Db op voor zijn kettingzagen. Gehoorschade heeft wel voordelen als je getrouwd bent.
Volgens mij heeft stihl
Ik heb ook een mening. 😇

Heb zelf ook een grote tuin met een stuk bos. Ben nu al 3 jaar bezig om achterstallig onderhoud weg te werken en ben al bijna halverwege.

Ik gebruik 80% van de tijd mijn Stihl MSA 300 kettingzaag op batterijen. Ideaal om dikke takken en kleinere bomen te zagen. Ook verdomd handig om als machette te gebruiken wanneer ik complete oerwouden van bramen weg probeer te halen. 🫣

Ik heb nog steeds oorkleppen op omdat ik het geluid irritant vind.
Ik heb ook veel andere Stihl apparaten die op accu’s werken dus ik heb een stapel van die accu’s.
Maar in praktijk laad ik een batterij op in dezelfde tijd dat ik er eentje leeg trek met de kettingzaag bij normaal gebruik.

Ik heb ook nog een benzine kettingzaag die ik gebruik om dikkere bomen te vellen of om stammen in stukken te zagen. Als ik dat probeer met de accu zaag dan worden de accu‘s bloedheet omdat ik ze in 5 minuten leegtrek.

Het grootste voordeel van een accu kettingzaag voor mij is dat ie altijd “aan” staat. Je pakt hem op en je hoeft hem niet eerst te starten.

Je kunt voor bramen beter ern bosmaaier met ondersnijdend met gebruiken, mulch je xe boel gelijk en hoef je niet je kleding te slopen door met takken te gaan lopen.

Een goede kettingzaag die op temperatuur is start met 1 haaltje, even laten vallen en je kunt door, dus dat is nou niet veel lastiger dan die accu. Ik eacht voor in de tuin nog wel even op de volgende generatie accu's als ik dit weer lees qua gebruiksduur.....
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het was geenszins mijn bedoeling om dit te bagatelliseren, maar om het staatje dat je toont toe te lichten.
@chevy66 gaf dat ook al aan. Ik ben het helemaal met je eens dat je met hoge geluidniveaus niet voorzichtig genoeg kan zijn. Helaas zie je bijvoorbeeld nog stratenmakers met benzineslijpers in de weer zonder gehoorbescherming. Maar ook een overheid die het verdomd om de geluidsniveaus bij concerten aan banden te leggen.
Je verhaal was mij helder. De helmen die ik heb zijn voorzien van 27db kappen vanaf Stihl zelf en dat klopt ook met 103db, dan zit je onder de 80db resterend en dat is prima werkbaar en binnen de arbonorm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

carvingloekie

Nieuw lid
19 aug 2023
7
2
Margraten
Dank voor alle reacties. Ik ga zeker eens kijken om er een voor een poosje te huren. Momenteel ben ik bezig met wat carving werk, maar het snoeien van bomen en struiken komt ook regelmatig voor ( niet dagelijks dus ) dat is waar ik de zaag voor nodig heb. En ja, handzaag gaat ook, maar duurt mij echt te lang!
 

Bijlagen

  • 20230719_132516[1].jpg
    20230719_132516[1].jpg
    189 KB · Weergaven: 9
  • 20230817_153408[1].jpg
    20230817_153408[1].jpg
    166 KB · Weergaven: 9
  • 20230817_153416[1].jpg
    20230817_153416[1].jpg
    134,5 KB · Weergaven: 9
  • Leuk
Waarderingen: Aardappel en mathieu

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Veel zuiverder en niet verschralend
Volgens mij heeft stihl

Je kunt voor bramen beter ern bosmaaier met ondersnijdend met gebruiken, mulch je xe boel gelijk en hoef je niet je kleding te slopen door met takken te gaan lopen.

Een goede kettingzaag die op temperatuur is start met 1 haaltje, even laten vallen en je kunt door, dus dat is nou niet veel lastiger dan die accu. Ik eacht voor in de tuin nog wel even op de volgende generatie accu's als ik dit weer lees qua gebruiksduur.....
Voor erbij is de Stihl met AP 500 S echt wel een tof ding hoor. Zal nog niet een motor zaag vervangen als je produktie wil draaien maar zo’n Stihl MSA300 met dikke accu’s is echt wel een krachtige zaag. Staat gelijk een een Stihl 261 benzine. En echt veel stiller en vanuit dat perspectief fijner werken dan een motorzaag. Alleen de kosten zijn niet mals. Maar als je de Stihl accu’s hebt zijn de bodies zonder accu’s relatief betaalbaar.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Voor erbij is de Stihl met AP 500 S echt wel een tof ding hoor. Zal nog niet een motor zaag vervangen als je produktie wil draaien maar zo’n Stihl MSA300 met dikke accu’s is echt wel een krachtige zaag. Staat gelijk een een Stihl 261 benzine. En echt veel stiller en vanuit dat perspectief fijner werken dan een motorzaag. Alleen de kosten zijn niet mals. Maar als je de Stihl accu’s hebt zijn de bodies zonder accu’s relatief betaalbaar.
Ik denk dat m8jn "tuintje" en bos wat te groot zijn voor een dergelijke zaag als enige. Dan wordt het dus een snoeizaag en dan vind ik de kosten veel te hoog. Kleine echo kostte niet de wereld en werkt als een tierelier, supersnel, start met 2 vingers en loopt altijd. Ik wacht nog wel even....
 

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
38
11
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Dag Loek, misschien kan ik hier wat zinnigs bijdragen.
Je kan nergens lezen hoeveel vermogen hij neemt, dus ook niet zien hoe lang hij het zou moeten doen.
Ik heb een accugrasmaaier met een maaibreedte van 48 cm. Die heeft ook twee accu's.
Met twee 2 ah accu's kan ik ongeveer vijf meter maaien, zeg tien seconden bij hoog gras.
Met twee van 5 ah ongeveer 20 minuten. Ik heb genoeg accu's om door te kunnen maaien en probeer met al mijn gereedschap over te gaan op accu. Ik heb de kettingzaag van makita met snoer deze doet het best aardig, maar zoals makita zelf ook schrijft is het voor het kleinere werk. Zij prijzen de accuzaag aan als snoeizaag.
Voor mij is het gerommel met accu;s het wel waard tegenover de herrie en gebruik van brandstof
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik heb ook overal peltor optime 3's hangen. Ik vind het een prettige oorklep. Voordat jullie helemaal los gaan, stihl geeft 103 Db op voor zijn kettingzagen. Gehoorschade heeft wel voordelen als je getrouwd bent.
Die heb ik ook. Fijne kappen ! En die laatste opmerking is helemaal waar. :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Het was geenszins mijn bedoeling om dit te bagatelliseren, maar om het staatje dat je toont toe te lichten.
@chevy66 gaf dat ook al aan. Ik ben het helemaal met je eens dat je met hoge geluidniveaus niet voorzichtig genoeg kan zijn. Helaas zie je bijvoorbeeld nog stratenmakers met benzineslijpers in de weer zonder gehoorbescherming. Maar ook een overheid die het verdomd om de geluidsniveaus bij concerten aan banden te leggen.
Even over je laatste opmerking. Inderdaad is het overal in theaters te hard.
Vorig jaar zelfs bij The Analogues. Was niet te doen. En oorproppen is geen optie wegens mijn hoorapparaten. Die moeten dan uit en ik hoor dan alleen nog maar dof gedreun. Zo jammer...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Kunnen je gehoorapparaten niet voorzien worden van filters? Ik heb voor concerten alpines, maar ik neem ook altijd schuimpjes mee. Soms staat het geluid zo hard dat ik die er in stop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik mijd die concerten. Een leuke bluesavond in café Keerpunt verdiend onze voorkeur... :giggle:
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Je hebt helemaal gelijk, concerten zijn uiteraard 'hot' bluesavonden oubollig....
(sorry, kon het niet laten) ;) On topic maar weer!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bernard43

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.