alaskan mill met 2 kettingzaag motoren.

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik had vandaag vrij genomen om te beginnen aan de Grote beuk. ik heb de geleidebalken gemonteerd op de stam en heb de 1e zuivere snede kunnen maken. dit zaagvlak gebruik ik dan om mijn geleidebalken op te leggen en zo de stam van boven tot onder door te zagen.

IMG_20160610_174320026.jpg

IMG_20160610_182810702.jpg

deze eerste plank word op zijn breedste punt al 1.60 breed!

ik hoop morgen een paar planken te kunnen zagen, en dan gelijk naar de houtdrogerij brengen. ik schat dat elke plank zo'n 700 kilo zal wegen

en er wordt natuurlijk weer een filmpje van gemaakt!

groeten Mark
 

Bijlagen

  • IMG_20160610_182822685.jpg
    IMG_20160610_182822685.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 365

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
helaas heb ik de sd kaart per ongeluk gewist :( maar ik ga aanstaande weekend hopelijk weer zagen dus het filmpje is wat verlaat ...

nog even een paar foto's van het hout :
IMG_20160611_110013497.jpg

IMG_20160611_170651482.jpg

IMG_20160611_170722078.jpg
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Als je even zoekt is er op internet wel en recover programmatje te vinden. Meestal lukt het dan wel grote delen terug te halen. Maar dan moet je er geen nieuwe data/foto's op hebben gezet.

helaas heb meerdere programmas geprobeerd maar geen van alle geeft bruikbaar materiaal. terwijl ik ze niet overschreven heb.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
beste mensen,

hier is ie dan, de video van de afgelopen zaagdag! Ik heb 2 platen van de stam gezaagd. de tekening in het hout is erg mooi! Ik ben nu ongeveer halverwege de stam en heb nu 4 platen van 105 mm dik. deze gaan nu gelijk de droogkamer in om heel langzaam terug te drogen. Ik ben benieuwd of het er een beetje recht uitkomt..

ik was van plan geweest om nog wat dingen te veranderen aan de mill maar ben nog niet aan alles toegekomen. wel heb ik het touw vervangen door dunne staalkabel, en heb ik een veer op het eind voor het geval hij vastloopt. ook heb ik de houten geleideklossen vervangen voor trespa. dit schuift al een stuk vloeiender en dus minder vastlopers tot gevolg.


IMG_20160618_180120285.jpg
 

Boo

Actieve deelnemer
Bedankt voor het delen, echt gaaf hoor Mark!
Wat een bladen zeg:)

Ik heb afgelopen dagen ook flink gestoeid met een paar boomstammen en ik moet wel zeggen dat ik heel jaloers ben hoe heerlijk jij rond loopt terwijl de zagen hun werk doen;)
Wat een strijd af en toe voor zo'n plankje, een gebroken ketting zelfs! Daar is heel wat geweld voor nodig..

Wanneer doe je de rest van de stam? Ik kom heel graag live kijken!

groeten Bo
En graag tot snel
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Mark,
Dat ziet er mooi uit! Ik vindt het klapperen van de zagen en het zwaard er wel zorgelijk uitzien.
Kun je de bevesting van de machines niet wat stijver maken? Ik verwacht dat je zaagoppervlak er ook mooier van wordt.
Daarnaast breng je hiermee een belasting aan waar aluminium niet zo van houdt (lees: snel vermoeid). Als iets afbreekt wordt het link, het zal je niet waarschuwen van tevoren.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Bedankt voor het delen, echt gaaf hoor Mark!
Wat een bladen zeg:)

Ik heb afgelopen dagen ook flink gestoeid met een paar boomstammen en ik moet wel zeggen dat ik heel jaloers ben hoe heerlijk jij rond loopt terwijl de zagen hun werk doen;)
Wat een strijd af en toe voor zo'n plankje, een gebroken ketting zelfs! Daar is heel wat geweld voor nodig..

Wanneer doe je de rest van de stam? Ik kom heel graag live kijken!

groeten Bo
En graag tot snel

Hallo Boo,

Leuk om van je te horen en ben wel benieuwd hoe jij dan zaagt. Alaskan? Dat was inderdaad ook mijn ervaring, eind van de dag ben je helemaal op, en koppijn van de uitlaatgassen. Het is nu met de lier wel een hard gelach inderdaad.

Morgen ga ik wat anders doen maar hopelijk weer een zaterdagje zagen binnenkort.

Groeten mark
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Hoi Mark,
Dat ziet er mooi uit! Ik vindt het klapperen van de zagen en het zwaard er wel zorgelijk uitzien.
Kun je de bevesting van de machines niet wat stijver maken? Ik verwacht dat je zaagoppervlak er ook mooier van wordt.
Daarnaast breng je hiermee een belasting aan waar aluminium niet zo van houdt (lees: snel vermoeid). Als iets afbreekt wordt het link, het zal je niet waarschuwen van tevoren.


Hallo Hans,

Ja inderdaad het frame moet nog wat verstevigd worden d.m.v een dwarsbalk of schuine schoren van de staanders naar het frame bijvoorbeeld. Maar ik wilde eigenlijk snel een paar plakken eraf zagen zodat die de droogkamer in kunnen dus had de klusjes even laten liggen.

Toch zie je het niet terug in het zaagbeeld.

Ik had het niet verwacht maar het 80x40 alu systeemprofiel tordeerd helemaal onder de kracht van de zagen.

Groeten Mark
 

Boo

Actieve deelnemer
Hoi Mark,

ja, maar dan nog met een enkele motor, momenteel tot maximaal 1,5 meter.
Ik slaap meestal best lekker na een dagje zagen, ja..;)

Als je een keer van tevoren weet dat je gaat zagen en het komt uit dat ik langs zou komen, stuur dan svp een pb'tje, ik verheug me er echt op dat monster in het echt te zien!

groeten Bo
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hoi Mark,

ja, maar dan nog met een enkele motor, momenteel tot maximaal 1,5 meter.
Ik slaap meestal best lekker na een dagje zagen, ja..;)

Hoy Boo,
Tot 1.50 m met een enkele motor?
Welke machine heb je erop staan?
Heb je enkele kiekjes of een filmpje van je combinatie?
Groeten
jan
 

Boo

Actieve deelnemer
Hoi Werkbank,

een stihl ms880 en momenteel een zelf geknutselde geleider.
Ik zal wel een paar foto's posten van de zaag en het resultaat maar dat doe ik dan wel een keer in een aparte topic.

groeten Bo
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hoi Werkbank,

een stihl ms880 en momenteel een zelf geknutselde geleider.
Ik zal wel een paar foto's posten van de zaag en het resultaat maar dat doe ik dan wel een keer in een aparte topic.

groeten Bo

olaa Bo,
en kan je ms880 een blad van 1.50m met een rip-ketting vlot aan?
je moet een gespierde kerel zonder rugklachten zijn ...
ik werk met een 088 en een blad van 90 cm, max 70 cm effectieve zaagbreedte
P1020653.jpg
en die weegt ook al serieus door...
ik kijk benieuwd uit naar de foto's van je geleider!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.