Afzuiging Parkside pasa B2

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.793
3.964
Die profi heb ik ook. Die is bedoeld om 2 slangen van 100mm op te zetten. Met een van 100 werkt hij nog redelijk . Zo gebruik ik hem op mijn spilfrees. Maar hem nog verder knijpen vindt hij niet leuk.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.793
3.964
Ik heb ook een wolfcraft freestafeltje met een freesmachine er onder. Daar werkt de afzuiging het beste met mijn starmix op de afzuigpoort. Met een zo goed mogelijke pasring in de plaat, heb ik weinig stof onder de tafel.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
865
340
Middelburg
Die Parkside heeft de binnenkant van een stofzuiger, veel meer moet je daar dan ook niet van verwachten.
Hier op het forum zijn er wel wat ervaringen te vinden, over het algemeen positief.
M.b.t. de Dewalt. Ik ben er uitgebreid mee bezig geweest om die stofarm te krijgen. Alle kieren en gaten (en dat zijn er best veel) zo veel als mogelijk afgeplakt met ducttape. Een bovenkap gemaakt naar model van Philippe Zehnder van Homeworkshop.ch. En alleen afzuigen aan de achterkant met mijn Festool stofzuiger met korte 50 mm slang. Daarmee redelijk stofvrij gekregen. Maar helemaal zonder stof zul je deze zaag nooit krijgen.

En bij een bovenfrees al dan niet in een tafel is het zaak om een afzuigkap zo dicht mogelijk bij het freesje zelf en goed mogelijk om het freesje heen en in de richting waar het stof naar toe geslingerd wordt te maken.
Hoi Elzenmaa ik ben me er steeds meer van bewust geworden dat de afzuiging met hetgeen ik nu heb niet 100% zal gaan worden hoe graag ik het ook zou willen. De freesgeleider is een bestaand concept dus hier valt weinig aan te veranderen, het is met name het houtstof wat slecht wordt meegenomen richting de afzuiger, de houtsnippers daarentegen doen het stukken beter. Maar als ik filmpjes zie op Youtube, dan zie ik freestafels die uitstekend worden afgezogen door een zuiger. Echter helaas wordt de desbetreffende zuiger niet vernoemt in het filmpje of in de aftiteling waarbij het overzicht wordt getoond wat allemaal nodig was,....dus ja een beetje incompleet geouwehoer begrijp je? Prachtig dat ze iets stofvrij hebben gekregen maar volgens mij mogen ze gelijkertijd ook aandacht besteden met wat voor afzuiger ze hebben gewerkt.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
865
340
Middelburg
Die profi heb ik ook. Die is bedoeld om 2 slangen van 100mm op te zetten. Met een van 100 werkt hij nog redelijk . Zo gebruik ik hem op mijn spilfrees. Maar hem nog verder knijpen vindt hij niet leuk.
Klopt echter ik heb die verdeler 100/100 verwijdert, en de ontstane 125mm opening aangesloten op de aanvoer opening van de Oneida die rond de 125mm is daarna verjongt naar 120mm en 80mm voor bovenkant zaag (zie foto). Echter bovenkant zaag moet nog worden bevestigd op de bovenafzuiging van mijn K3 Hammer. Zou 80mm veel problemen gaan geven?? Die Duitse Youtuber Marius Hornberger heeft namelijk een zelfde diameter gekozen voor zijn bovenafzuiging? Ik dacht als het bij hem werkt zal het ook wel bij de mijne werken ;) of heeft hij een 100 miljoenen zuiger aan zijn tafeltje hangen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.793
3.964
Heb je het al eens geprobeerd met de grote afzuiger direct op je t stuk? Want je lijkt een hoop moeite te hebben gedaan om je afzuiger te wurgen.

• Wow
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
865
340
Middelburg
Heb je het al eens geprobeerd met de grote afzuiger direct op je t stuk? Want je lijkt een hoop moeite te hebben gedaan om je afzuiger te wurgen.
Zoals je ziet, en zoals ik alreeds heb proberen te benoemen (zie boven) heb ik het nog niet aangesloten in werkende staat,, de uiteindelijke werking in zijn geheel moet ik nog uittesten dus de blastgate 80mm is tot nu toe nog gesloten (ik gebruik het spouwmes met de beschermkap tot op heden niet, shame on me🫣). Dus je denkt dat de HBM profi ondermaats is om een Y-stuk tussen te zetten?? Je zou denke genoeg volume zo rond de 2500MM (uiteraard gunstige opgave fabrikant), we gaan het zien

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.793
3.964
Ik heb de boven afzuig arm al jaren aan de muur hangen. Daar had ik meer last dan gemak van. Maar ik maak me toch al niet zo druk over afzuiging. Als het meeste in de afzuiger verdwijnt vind ik het verder wel prima. Voor de rest gebruik ik wel een bezem.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
865
340
Middelburg
De afzuiger dus met een slang direct op je t stuk. Dus zonder buizen en zonder cycloon.
Ik denk dat ik je raad in dit geval niet ga opvolgen. Ik heb een vandiktebank en het is niet bepaald mijn hobby om die zak van de HVLP te legen iedere keer na een kwartiertje schaven. Eerlijk gezegd vind ik het een crime het verwisselen van die vuilniszakken. En wat stof betreft daar verschillen we kennelijk ook in, want ik vind het tien x niks, om in een stoffige bende te moeten werken. Vegen doet het houtstof alleen maar meer opwaaien voor je het weet zit het tot in je nekharen. En ik weet het, we hebben het over houtbewerking en niet over kantklossen, dus daar mag wat stof worden gemaakt, maar wel op een voor mij verantwoorde wijze. Zoveel mensen zoveel wensen zullen we maar zeggen. Maar hoe dan ook, bedankt voor je reactie Chevy66, ik neem je raad altijd in overweging gezien je kennis en ervaring

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.793
3.964
Je kan toch even proberen wat er gebeurt? Je bent een probleem aan het oplossen. Je hebt nu te weinig luchtverplaatsing.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.793
3.964
Ik neem aan dat je gewoon 200 liter zakken onder je afzuiger hebt hangen? Wat heb je nu onder je cycloon? 200 liter vat?

48rmc

Post veel
2 dec 2021
865
340
Middelburg
Je kan toch even proberen wat er gebeurt? Je bent een probleem aan het oplossen. Je hebt nu te weinig luchtverplaatsing.
Klopt Chevy66 je hebt gelijk, uitproberen is nooit verkeert. Dat ik mijn hakken gelijk in het zand zette, was omdat ik 3x van zak heb moeten wisselen op de HVLP zuiger, waardoor ik een aversie heb ontwikkelt omtrent 200L zakken. Nee was het maar zo'n feest de Oneida heeft volgens mij een opvangcapaciteit van 65L, maar het is het snel ledigen, wat ik zo gebruiksvriendelijk vind. Nu zal een freestafel niet veel spanen maken, eerder houtstof, dus zal de HVLP zak niet snel vollopen. Het is in ieder geval het uittesten waard, bedankt morgenavond toch ff snel de werkplaats induiken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.793
3.964
Ik heb ook een hekel aan het wisselen van die zakken. En met vandikte schaven zitten die zakken zo vol. Maar dat is niet elke dag. Met zagen valt het wel mee. Met frezen met een spilfrees gaat het ook best snel. Ik moet er niet aan denken dat met een 60 liter vat te moeten doen. Dan zit elke keer het buizenstelsel vol.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.221
771
‘s-Hertogenbosch
Heb je al geprobeerd om alleen maar boven af te zuigen met 100 mm recht naar achter??? Doordat je van twee kanten zuigt, werkt de ene de andere tegen. Het meeste stof zit boven je tafel en onder de tafel wil de motor ook lucht hebben om te koelen. Het stof wat hier komt is na werktijd op te zuigen.
Het gat van 100 in je kast kun je open laten om lucht aan te kunnen trekken

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt maar het lijkt mij logisch dat afzuigen alleen kan als je voldoende lucht aanvoert.

Groetjes John

48rmc

Post veel
2 dec 2021
865
340
Middelburg
Ik heb ook een hekel aan het wisselen van die zakken. En met vandikte schaven zitten die zakken zo vol. Maar dat is niet elke dag. Met zagen valt het wel mee. Met frezen met een spilfrees gaat het ook best snel. Ik moet er niet aan denken dat met een 60 liter vat te moeten doen. Dan zit elke keer het buizenstelsel vol.
Dat ik een cycloon er tussen heb gezet, is omdat ik compleet gefrustreerd raakte bij constant wisselen van zak tijdens iedere schaafsessie. Ik ben nogal van het hergebruik en aangezien het weggegooide hout vaak voorzien is van oude verf/lak ben ik meestal een leuk tijdje bezig om dit allemaal te verwijderen. Op zich een leuke bezigheid wat bevredigend werkt alleen die zakken daar heb ik een fobie aan overgehouden. Het zou fijn zijn, als er een snellere manier zou zijn, om van zak te wisselen,.....die is er wel, maar dan betaal je gelijk de "hoofdprijs", het liefst zou ik een Felder met zo'n verrijdbare onderbak willen aanschaffen, de ruimte heb ik er voor, maar de poen ontbreekt nog😔 . Ondanks het maar een 60L vat is ledigt hij tienduizend x sneller dan zo'n HPLV zak dus voor mij reden te meer om zo'n cycloon te verantwoorden.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.793
3.964
Ik breng zo'n zak bij de stort. Waarom zou je die leeg maken? Nieuwe zak met een hand vol magneten aan de ring plakken. Strak trekken en omvouwen. Dan de klemband er om. Maar het blijft rot werk. De zak zit altijd vol, als je net lekker aan het schaven bent.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
865
340
Middelburg
Heb je al geprobeerd om alleen maar boven af te zuigen met 100 mm recht naar achter??? Doordat je van twee kanten zuigt, werkt de ene de andere tegen. Het meeste stof zit boven je tafel en onder de tafel wil de motor ook lucht hebben om te koelen. Het stof wat hier komt is na werktijd op te zuigen.
Het gat van 100 in je kast kun je open laten om lucht aan te kunnen trekken

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt maar het lijkt mij logisch dat afzuigen alleen kan als je voldoende lucht aanvoert.

Groetjes John
Hoi John,
om gelijk antwoord te geven op je vraag, nee dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, In dat geval moet ik een verloop aanschaffen, van 100 naar 63mm om een verbinding te maken met mijn bovenafzuiging, en de Parkside zal dan op een verhoginkje moeten staan om recht van achteren de boel af te zuigen. Wellicht heeft deze opstelling meer effect dan een slang van 63mm, Y-stuk in combinatie met een afzuiger van Parkside maakt in ieder geval geen kans, dat is duidelijk geworden. Bedankt John voor het meedenken

Laatst bewerkt:

48rmc

Post veel
2 dec 2021
865
340
Middelburg
Ik breng zo'n zak bij de stort. Waarom zou je die leeg maken? Nieuwe zak met een hand vol magneten aan de ring plakken. Strak trekken en omvouwen. Dan de klemband er om. Maar het blijft rot werk. De zak zit altijd vol, als je net lekker aan het schaven bent.
Ik heb het ook met magneten geprobeerd maar ik prefereer toch een vat boven die van het wisselen van zakken. En in een vat kun je ook een plastic zak doen hoor? Waar lees je dat ik het als losse bulk ledig? En gelukkig heb ik voldoende opslagruimte 2 x in het jaar de milieustraat opzoeken is al veel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.