Afwerking esdoorn / teak snijplank - Mineraal olie & bijenwas of Tungolie?

Danby

Nieuw lid
14 okt 2023
2
0
Utrecht
Recentelijk heb ik een mooie snijplank gekregen gemaakt van esdoornhout en ben ik onderzoek aan het doen naar een goede afwerking en goed onderhoud.

Mijn eerste keus viel op mineraal olie + bijenwas. Na verder onderzoek (hier) lijkt tungolie ook een erg goede optie maar wel minder vergevingsgezind en met een lange droogtijd voordat het voedselveilig is. Wel met het voordeel dat dit dan weer veel minder onderhoud nodig heeft.

Een van de opties om tung olie sneller te laten drogen is het verlengen met terpentijnolie. Ik ben er achter dat dit vrij duur is en het middel is qua gezondheidsrisico's ook niet mild. Daarom wil ik dit eigenlijk achterwegen laten en dan maar langer wachten op het drogen. Een alternatief hierop zijn citrusoplosmiddelen maar hiervan heb ik totaal geen idee wat een geschikt product zou kunnen zijn en wat voor effect dit heeft op de geur van de snijplank.

Daarnaast wordt de voedselveiligheid van tungolie voor snijplanken ook betwist. Het geeft in ieder geval voldoende stof tot nadenken.

Bij de Blokker zag ik laatst een plankje die ik misschien voor het vlees kan gebruiken. Mijn idee is om de snijplank van esdoornhout met mineraal olie en bijenwas te onderhouden en deze teak plank te gebruiken om een poging doen tung olie aan te brengen.

Ik ben benieuwd wat voor ervaringen jullie hebben.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Geen olie op snijplanken! En al helemaal geen bijenwas!!
Als je toch iets van afwerking wilt dan medicinale paraffine olie. Wordt nooit ranzig zoals druif- walnoot- of olijfolie en is smaak en reukloos voor de gemiddelde consument.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier worden de snijplanken droog gehouden, dat is het veiligste, dit is bewezen in een paar universiteit testen die gedaan zijn.

Mineraal olie ook baby olie en medische olie is allemaal hetzelfde, zuivere olie uit de grond zoals motor olie en smeer vet etc, MINERAAL.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Geen olie op snijplanken! En al helemaal geen bijenwas!!
Als je toch iets van afwerking wilt dan medicinale paraffine olie. Wordt nooit ranzig zoals druif- walnoot- of olijfolie en is smaak en reukloos voor de gemiddelde consument.
Ik denk dat je hier te stellig bent over olie op snijplanken en veel over een kam scheert….
Druivenpitolie en walnootolie wordt al jaren door veel forumleden gebruikt, waaronder mijzelf. Olijfolie heb je gelijk wat het ranzig worden betreft. Kijk maar eens in de vele topics hierover op het forum. Vooral de adviezen van @henkverhaar zijn waardevol en kunnen we gezien zijn achtergrond goed opvolgen.

In dit topic staan veel van Henk zijn adviezen met wetenschappelijke onderbouwing.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Tja ik ben naast meubelmaker ook nog kok. Beide zijn ambachten due combineren mooi ;)

De reden dat ik nooit olie op mijn snijplanken wil is dat het toch enigszins de smaak kan beïnvloeden als een plank met olie er op lange tijd niet gebruikt is. Bijenwas is natuurlijk helemaal uit den boze in dat opzicht!
Druivenpitolie is nog het meest neutraal op paraffine-olie na dan. Maar walnootolie bevat best wat tanine en dat wil ik niet in mijn gerechten hebben. (Alleen in de begeleidende wijn)

Maar ieder zijn keuze uiteraard hoor. Ik heb zelf ook een plank van eikenhout. Absolute no-go in kookkringen maar ik vind hem mooi en gebruik hem alleen als presentatieplank.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Leo bedankt voor deze informatie. Het was even weggezakt. Volgens mij heeft Henk Verhaar hier in het verleden al een keer iets over geschreven.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Als hobbykok hier ook heel wat houten snijplanken in gebruik en allemaal onbehandeld om dezelfde reden als H@ns aangeeft.
Op youtube zie je ze vaak behandeld worden omdat ze daar mooier door worden door gebruik van dit
dit soort materialen;


En de planken gaan als zoete broodjes over de toonbank..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.