Afkortzaag Topcraft TGS 1100 vreemd gedrag.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
49
5
Alle drie de types zijn Metabo.
De Bosch gaat een stapje hoger nog in €, dan moet ik even in een stel bruine ogen kijken die me meestal lief aankijken, maar bij sommige dingen iets anders stralen.
Ben benieuwd of iemand positieven ervaringen heeft met de KGS 254 M.
Heb vluchtig wat Youtube recensies bekeken in Duits en Engels, de ene Duitser was redelijk positief een ander niet, de Brit of Amerikaan was ook niet razend enthousiast.

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
171
57
Ik heb dat ding al meer als 10 jaar (zelfs een blauwe nog) en werkt nog altijd.
Wordt proffesioneel gebruikt dus heeft aanzienlijk veel gezaagd, verwacht geen loepzuivere machine maar dat zijn ze geen van alle het is en blijft een simpele afkortzaag of het nu een Metabo bosch Makita is daar doe je geen miskoop aan.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
49
5
@ZotVanHout
1 ding blijft hangen wat je noemde.
Minimale stevigheid bij de 216.
Kun je dit iets toelichten waar je dit in merkte?
Bruine ogen neigen namelijk ook naar beter iets meer uitgeven als dat beter is.

Laatst bewerkt:

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.861
1.339
Omgeving Leiden
Je schreef dat je niet al teveel ruimte hebt, maar toch zou ik overwegen een machientje van marktplaats te kopen voor het haardhoutwerk. En vanzelfsprekend een betere voor het nauwkeurige.
Anders dan anderen wellicht kan ik het niet over mijn hart verkrijgen met mijn goede gereedschap brandhout te lijf te gaan.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
49
5
Ik kan je volgen hoor @thomasz en dit allemaal aangewakkerd door een gekregen machine.
De bruine ogen waar ik het eerder over had vertelden mij dat ik vaker iets met hout doe dan ik zelf denk.
De vermeldingen zoals "en dat voor de prijs van een goed zaagblad" kon ik eerst niet plaatsen.
Nu wel.
Wat ik momenteel in overweging neem is de door @ZotVanHout genoemde Bosch.
Daar een zaagblad aan besteden enkel voor brandhout, en bladen bijkopen voor het eventuele fijnere werk.
Niet om lullig te klinken, maar MP staat ook vol met goed werkend aangeprezen spul waarvan het maar de vraag is of jij dat op afstand kunt zien.
Ik kan op steenworp afstand bijvoorbeeld een oudere Metabo KGS 254 kopen voor € 30,--. Volgens verkoper ging alleen de kap maar stroef omhoog.
Ter plaatse bleek ook de veiligheids kap te missen, en het onderstel niet echt recht te zijn.
Begin ik weer te knoeien.
Als de bruine ogen een fiat afgeven, en @ZotVanHout mij en haar kan uitleggen wat hij miste aan stevigheid aan de Metabo 216, ben ik overstag voor een Bosch.

Laatst bewerkt:

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.179
728
‘s-Hertogenbosch
Mooie ogen of niet, maar die zien ook liever mooie projecten en hele vingers zonder pleisters , denk ik zo. Waarover gaat het…. Inderdaad het is een uitgave maar één stuk gereedschap waar jullie nog jaren plezier van kunnen beleven zou een mooi spaarproject kunnen zijn.
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar weet wel dat een beter stuk elektrisch gereedschap vaak een leven lang mee kan gaan.
Heb zelf langs m’n ouwe Elu uittrekzaag een tgs 216 van metabo voor het rauwe werk maar pak deze regelmatig ook nauwkeuriger werk. Deze laatste was voor een jaar of 7 geleden ongeveer €105,- in de aanbieding bij de bouwmarkt.
Wel heb ik er een Elu zaagblad op zitten, scheelt in de herrie en veel stabiler.
Voor het echte rauwe werk gebruik ik de goedkoopste die ik aan kan komen tot ze bot zijn en dan weg…
Voor mij zijn onkosten voor scherp gereedschap bijkomende maar een hobby moet leuk zijn en mag beperkt geld kosten…….

Groetjes John

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.832
2.826
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout
1 ding blijft hangen wat je noemde.
Minimale stevigheid bij de 216.
Kun je dit iets toelichten waar je dit in merkte?
Bruine ogen neigen namelijk ook naar beter iets meer uitgeven als dat beter is.
tja, misschien is mijn oordeel te hard
hij is gewoon een keer zacht uit mijn bus gegleden
was geplooid en stond scheef
niet meer precies te krijgen
denk dat die metabo 216 naast een groene bosch mag staan

de kgs 216 m zie ik aan 210 staan

heb deze
zie hem in de handel aan 391 staan
die is ook al eens uit de bus gegleden
zaagt nog haaks

voor brandhout zou ik een wipzaag kopen
deze scheppach staat aan 338

vergelijken en kiezen is altijd moeilijk
kijk hoever die links en rechts kunnen draaien
zelf had ik nog liever een model gekocht dat zowel naar links als rechts kantelt
er is altijd beter . . . en duurder

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
49
5
Dankjewel @John1969
Ik denk dat een ieders portemonnee voor het gevoel altijd voller kan als het aankomt op het uitgeven van geld of het nu voor hobby is of niet.
Ik ben van oudsher opgegroeid met het idee dat elk dubbeltje 2 keer moet worden omgedraaid eer het uit te geven, vrouwlief is iets minder met dubbeltjes opgegroeid.
Toch doen we het al jaren samen en aankopen als deze worden dan open en eerlijk besproken.
Eigenlijk is de beslissing allang genomen, en is het enige waar ik heel erg benieuwd naar ben het verschil in stevigheid wat @ZotVanHout heeft ervaren tussen een Metabo 216 en de Bosch 8jsl.

Wat ik overigens nooit geweten heb is dat er op gebied van herrie ook nog verschil in zaagbladen zit.
Dat er een groot verschil zit in prijs heb ik al wel gezien in een snelle zoektocht langs verschillende aanbieders.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
49
5
Tijdens mij typen aan John bericht van ZotVanHout niet meegekregen.
Dank voor die uitleg.
Ik zal niet zo snel een afkortzaag in een bus vervoeren, dus eruit vallen zal ook niet snel gebeuren.
Maar beiden één keer uit je bus gevallen en de één niet meer te richten en de ander geen schade zegt eigenlijk genoeg.
En dank voor de vergelijking die je denkt te kunnen maken.
Groen Bosch was in het begin van mijn zelf iets doen carrière top of the bill.
Maar dat was 40+ jaren geleden.
In de loop der jaren toch vaker naar iets duurder gereedschap gekeken, en aangeschaft.
Voor decouperen heb ik nu een blauwe bosch GST en wat een verschil in degelijkheid vergeleken bij de oude groene die ik had / heb.
De groene gebruik ik nog voor brandhout en draai er ongewild en makkelijk rondjes mee.

Straks nog even weer een rond de tafel gesprek, maar ik vermoedt dat er een keuze gemaakt kan worden.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
49
5
Soms heb je van die kogels die door een kerk heen gaan.
Met bruine ogen nog een keertje rond de tafel gezeten en zij kon zich helemaal vinden in wat @John1969 min of meer schreef.
Een beter stuk gereedschap maakt het begin van het werk al makkelijker.
En is meestal veiliger ook.
De bruine ogen willen ook nadat het zaagwerk van brandhout is gedaan nog met mij voor de kachel zitten, met alle extremiteiten nog in tact.
Afwijkend van de dubbeltjes die altijd 2 keer moesten worden omgekeerd, nu mede doordat er geen dubbeltjes meer zijn, een flink aantal Euro's overgemaakt naar de Bolle punt van Com en als tegenprestatie bevestigd gekregen dat er morgen tussen 08.00 uur en 22.00 uur een Bosch GCM 8 SJL wordt afgeleverd.
Maandag of dinsdag volgen dan 2 ietwat goedkopere zaagbladen van Vonroc met iets fijnere vertanding voor het probeer en ruigere werk.

Alle deelnemers aan dit topic wat begon in een poging gereedschap te redden bedankt voor de input.
Ik heb er van geleerd, en sommigen van jullie hebben er ook van geleerd.
De bos hout voor de deur zal binnenkort wel verdwenen zijn, en wie weet heb ik dan wel weer een nieuw projectje.
Het was leuk, leerzaam en had een leuk einde.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.