Afkortzaag Topcraft TGS 1100 vreemd gedrag.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
46
5
Een poos geleden kreeg ik van een buurvrouw iets verderop een afkortzaag ook wel Kap en verstekzaag genoemd van bovengenoemd merk en type aangereikt.
Buurman is een paar jaar geleden overleden en haar geste bestond eruit dat ik wel eens hout deed zagen en ik er misschien iets mee kon.
Hartelijk dank daarvoor.

In eerste instantie blij mee en stekker in contactdoos om te zien of ie nog werkte.
Ja, dus mooi.
Een tijd op de plank gestaan, niet meer naar omgekeken en gisteren bedacht dat ik een partij blank afvalhout wilde verzagen tot mooie stukjes kachelhout.
So far so good.
Opstelling gemaakt om een beetje door te kunnen zagen, en gezien en gevoeld dat zaagblad niet echt scherp meer was.
Had nog een zaagblad met zelfde diameter en asgat liggen, dus denk ik vervangen.
Borgbout komt los, maar de centreering niet, draait gewoon de motoer mee rond.
Onderzoek leert dat de vergrendeling niet meer werkt.

Okay dan, dan maar met het zaagblad wat erin zit zoveel mogelijk zagen met wat extra rookontwikkeling.
Ging eigenlijk best wel goed voor een half uurtje, daarna de rookontwikkeling zat.
Vanochtend verder.
Ging ook goed, tot op een bepaald moment de motor nog wel draaide, maar het zaagblad stopte zodra het blad aangreep op het hout.
Centreerplaat en borgbout lijken muurvast te zitten, dus naar mijn idee kan het daar niet aan liggen.

Even een paar keer zonder te zagen materiaal getest wat er gebeurt.
Schakelaar indrukken, motor begint te draaien en komt goed op toeren.
Zaagblad begint langzaam te draaien, en krijgt steeds meer snelheid.
Schakelaar los en motor stopt vrijwel direct.
Zaagblad blijft wel 2 minuten doordraaien.

Mijn vermoeden is dat dit machientje naar de eeuwige rustvelden kan worden gestuurd, maar ben benieuwd of er nog tips en tricks zijn om te proberen de machine in de categorie gered gereedschap te plaatsen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.830
2.826
Klein-Brabant, Vlaanderen
topcraft is een aldi-model vermoed ik
niets op tegen
kwaliteit is meestal naar de prijs

als de machine gekke kuren vertoont, zou ik mijn veiligheid niet in gevaar brengen

het is 10 jaar geleden, maar toen heb ik voor afvalhout een wipzaag gekocht
zaagblad 400 mm
al veel gebruikt
veilige machine
rond de 200 euro
mij lijf en leden zijn nog intakt

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
46
5
Mede daarom gestopt met zagen.
Topcraft is inderdaad een Aldi product.
Neemt niet weg dat ik nog wel benieuwd ben naar eventuele herstelmogelijkheden en of vervang mogelijkheden van bijvoorbeeld het zaagblad.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.830
2.826
Klein-Brabant, Vlaanderen
Neemt niet weg dat ik nog wel benieuwd ben naar eventuele herstelmogelijkheden en of vervang mogelijkheden van bijvoorbeeld het zaagblad.
standaard zit bij de meeste machines in dat marktdeel een zaagblad dat je beter niet gebruikt
dat uitproberen kunnen wij niet voor jou
zoek de prijs van een degelijk zaagblad op
en vergelijk dat met de prijs van de machine
en met de prijs van jouw gezondheid
zie ik het té zwart-wit ?
(de machine was gratis, dus je verliest niks, maar hebt kans om heel wat te verliezen)

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
46
5
Wat de machine ooit gekost heeft geen idee, maar zal geen honderden guldens zijn geweest.
Boekje wat in de doos zit en dat moet doorgaan is van 1999, dus gulden tijdperk.

Uiteenzetting hierboven is duidelijk.
Het is me duidelijk om geen poging te doen dit machientje weer aan de praat te krijgen.
Maar, mag ik vragen wat dan de prijzen voor een degelijk zaagblad zijn.
Het eerste wat door de grote zoekmachines wordt gevonden is van HBM, en dan voor hout zaagbladen van € 5,--.
En om dan een stapje verder te gaan, een wipzaag gaat het niet worden, gewoonweg geen plaats meer om deze te op te slaan.
Wat zou een goed of redelijk alternatief kunnen zijn voor incidenteel gebruik?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.750
966
Moordrecht
Degelijke zaagbladen kan je bij Ecotools aanschaffen.

Ik heb jaren met een simpele einhell gedaan, voor af en toe. Ik heb voor de vorige verbouwing een Blauwe Bosch radiaalzaag via MP gekocht voor €125. De mate van nauwkeurigheid is vele malen hoger. en veel meer bereik. Let vooral op de zaagbladgrootte. Ik heb 216mm en dat is meer dan prima voor mij

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.177
728
‘s-Hertogenbosch
Draai de bout eruit en zet een oude beitel met de vouw naar beneden op het zaagblad tussen zaagblad en centreer ring en geef er een ferme klap tegen…. Komt je ring er niet af kun je ook nog kruipolie gebruiken om eea los te krijgen.
Ik denk dat je ring niet voldoende klemt op je blad. mogelijk door oud vuil, zaagstof of roest zorgt er voor dat het niet lekker losgaat en echt vastzit.
Inderdaad van topcraft moet je niet de wereld verwachten maar zagen tot het op is. Als je de bout los wil draaien, houd er dan rekening dat het vastdraaien tegen de draairichting van het zagende blad ingaat dus met de draairichting van het zaagblad mee is los.
Werkt de blokkeer knop niet dan een plank of balk onder de zaag, naar beneden drukken en losdraaien….
Lukt het niet om alles los te krijgen en te vervangen of repareren kun je nog altijd afstand nemen van je krijgertje.
Zoals gezegd geen hoge verwachtingen hebben maar voor kachelhout goed genoeg

Succes ermee en groetjes John

• Leuk
Waarderingen: rinus

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
46
5
Bout komt los, dat is het probleem niet, blad en ring komen niet los.
Met beitel had ik nog niet geprobeerd.
Dat doet mij denken dat blad en ring goed vastzitten, maar als ik het goed begrijp zou het kunnen dat het te los zit?
Bout kan ik in ieder geval niet vaster draaien dan ie nu zit, en dan leidt blad een eigen leven ten opzicht van de motor.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
46
5
Dank voor de laatste 3 suggesties, morgen toch nog maar een poging wagen om het weer een beetje werkbaar te krijgen.

Naschrift, ik bedacht me dat ik nog niet naar de dikte van het zaagblad heb kunnen kijken, of het heb kunnen meten.
Volgens beschrijving zou er een 1,6 mm dik blad in moeten.
Stel dat als dan het blad wat ik nog heb liggen 2 mm is, zou ik dat kunnen proberen als de boel wel gedemonteerd kan worden om zo slippen van het blad te voorkomen?

Laatst bewerkt:

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.860
1.339
Omgeving Leiden
Eerst maar eens uit elkaar halen, dan wordt het vast duidelijk wat er loos is.
Op het exemplaar op deze foto van internet lijkt het alsof de ring met een pensleutel losgedraaid moet worden. Is dat bij jouw machine ook zo misschien?

afkortzaag-topcraft_23242_1.jpg

Laatst bewerkt:

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
46
5
@thomasz dank voor het meekijken en zoeken.
De ring van het zaagblad suggereert dat het met een pensleutel moet worden gedraaid.
Dit geprobeerd, pensleutel zit erbij.
Tot nu heb ik noch draaiend nog trekkend het blad of de ring kunnen verwijderen.
Pensleutel werkt perfekt om alles te borgen bij het los of vast draaien van de borgbout.

Echter wanneer bout los genomen is, en ik dan probeer om de ring te draaien links of rechtsom, het zaagblad of de as kan niet worden geblokkeerd.
Een blok hout eronder geeft onvoldoende weerstand om zaagblad te blokkeren en de ring rechts of links om te draaien.

Volgens het boekje zou het op de volgende manier moeten.
1 Machine uitschakelen
2 Stekker uit het stopcontact trekken!
3 Alleen zaagbladen met de opgegeven grootte gebruiken!
4 Linker helft van de veiligheidskap nr 7 eraf halen, Daarvoor de vier bouten losdraaien.
5 Zaagblad met de flens-sleutel vasthouden en de bout nr 9 met de steeksleutel losdraaien.
6 Opgelet deze bout heeft een linkse schroefdraad en moet in de richting van de wijzers van de klok los worden gehaald.
Tot zover alles gelukt

7 Borgring en voorste spanflens eraf halen.
8 Zaagblad verwisselen - de zaagtanden moeten in de draairichting wijzen - en in de omgekeerde volgorde vastzetten
9 Veiligheidsinrichting controleren en zaag laten proefdraaien.

Einde tekst boekje.
De laatste 3 punten niet succesvol kunnen afronden.
Vandaar dat ik schrijf dat de gaten in de ring suggereren dat de ring draaibaar zou moeten zijn.
De tekst doorlezend lijkt het of de pensleutel en de ring alleen bedoeld zijn om te blokkeren en dat na het losdraaien van de bout het blad en de ring zo zouden moeten kunnen worden weggenomen.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
46
5
Met het o zo kleine boekje als handleiding, en bril op de neus nog maar eens bij de machine gekeken.
Er is werkelijk nergens een mogelijkheid te ontdekken om de as te blokkeren.
De blokkering die in het boekje wordt beschreven is bedoeld om de ingedrukte aan / uit knop ingedrukt te houden.
Dat deze niet werkt vind ik geen probleem.

Verder niets aan tekst of uitleg over hoe eventueel de draaias te blokkeren om zaagblad te verwijderen.

RoyR

Nieuw lid
30 okt 2023
5
1
Nederland
Een beetje een lompe manier om het zaagblad te blokkeren kan je een griptang vastzetten op het zaagblad en deze zo positioneren dat het blad niet meer kan draaien.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.860
1.339
Omgeving Leiden
@Hakar , dank voor je uitgebreide beschrijving en de citaten uit de handleiding.
Zo te lezen zou het een eenvoudig klusje moeten zijn, er is dus echt wel wat mis.
Lagers vinden dat niet fijn natuurlijk, maar misschien helpt een fikse tik met een hamer op de rand rand van de flens?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.712
3.930
Die flens draait niet op de as. De as heeft een afgeplatte kant, waardoor de flens alleen kan schuiven. Het borgen doe je met het boutje. Vermoedelijk zit er wat roest, of ingedroogd vet tussen de as en de flens, waardoor hij niet wil schuiven.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
46
5
Even wat dingen op een rijtje.
Blad is toch al niks meer, dus dat op een "lompe" manier blokkeren zou het blad niet slechter of beter maken.
Meerdere dingen wijzen er op dat het eigenlijk heel eenvoudig zou moeten zijn.
Andere aanwijzingen geven een beeld dat aangekoekte roest of vuil een oorzaak kunnen zijn.

Resumerend zijn er een aantal dingen voorbij gekomen.
Ik denk daar een volgend stappenplan mee te kunnen maken.
Veiligheids kap weer demonteren
Boutje weer demonteren
Blad borgen met hulp van een griptang.
Ring proberen te draaien met behulp van bijbehorende pensleutel
Als dat niet wil, ring met beleid een pak slaag geven om te proberen die te lossen.
Als dat niet wil, ring proberen te lossen door middel van wat klapjes op een oude beitel of schroevendraaier met slagvast handvat.

Maar eerst en vooral kruipolie, wat ik er net op heb gespoten en waarvan ik hoop dat het tussen de ring het blad en de as kruipt.
Nu eerst laten rusten, bos in met viervoetige vriend, en dan verder experimenteren.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
46
5
Verwarmen was niet nodig.
De gouden tip kwam in dit geval van @John1969 mogelijk in combinatie met de tip van @ZotVanHout
Zoals geschreven, eerst kruipolie gedurende een uurtje of twee laten inwerken.
Boutje was er al uit, dus ook in het asgat met draad even een badje kruipolie laten overlopen.
Blad geblokkeerd met de tip van @RoyR en griptang.
Flensring was draaibaar met de pensleutel, waarbij een rotatie in de motor hoorbaar was.
Dan maar een oude botte beitel en voorzichtig proberen die onder de flensring te tikken, en zowaar er kwam wat speling in.
Ring uiteindelijk los, en wat blijkt de ring heeft twee afgevlakte kanten in het gat wat over de as valt.
Ook de as heeft twee afgevlakte kanten, dus geen wonder dat de ring er niet draaiend af te halen was.

Ikke helemaal blij en na wat schoon borstelen een nieuw blad er op gezet.
Alles weer vast, en testen.
Blad komt langzaam op gang, maar nog geen slechte gedachten.
Op het blad van HBM staat ook, laat de machine eerst volledig op snelheid komen.
Dus doen, en dan stuk hout eronder.

Blad stopt eigenlijk direct bij de eerste aanraking met het hout en motor blijft op volle toeren rondgaan.
Zagen ho maar.

Mijn vermoeden is nu dat er inwendig iets niet goed is wat kan variëren van iets van een defecte slipkoppeling als die er in zit of een dusdanig gebroken as die wanneer hij belast wordt de krachten niet meer kan overbrengen.

Wil ik het weten?
Ja eigenlijk wel, mede met de vraag waarom dit in enen kan gebeuren.
Wil ik er tijd in steken?
Ja ook wel, maar eigenlijk wil ik eerst dat stapeltje hout wegwerken.

Zit nu in dubio what to do, of een nieuw niet al te duur hobby afkortzaagje kopen of eerst proberen deze weer leven proberen in te blazen.
Bij kopen van een ander machientje komt dan weer de vraag wat en waar?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.