Advies gezocht bouw eikenhouten boekenkast

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
558
243
922ccf37-57cc-4773-972b-ded570d0d149.jpg

Ik sla de uitgebreide tussenstappen even over, dit is immers nog niet de échte kast, maar morgen nog een paar duvels, lelijke naadjes dichtmaken en nog wat lijmplekjes wegschuren. Dan kan de olie erop en ga ik voor het eerste ook met was werken - het word immers een boekenkast. Het hout mag glad lopen om de boeken niet te beschadigen en een beetje glimmen.

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
558
243
Pooootverdorie zeg, wat heb ik hier lang op moeten wachten.

20201121_140726.jpg

15 stuks 25mm dik, 250mm breed en 3 meter lang. En inderdaad, het is toch maar Douglas geworden. Niet dat dit makkelijker te krijgen was, maar Eikenhout voor een redelijke prijs en met minimale bewerking is niet gelukt. Deze stapel heb ik zeggen en schrijven voor 150 euro nieuw gekregen, A keuze bij de lokale houthandel. Afgezien van een miniem scheurtje op sommige kopstukken is het net hout en beter word het denk ik ook niet met constructiekwaliteit Douglas.

Vochtpercentage zit nog tussen de 21 en 24% dus ik heb ze voor nu even opgelat in de werkplaats, had daarvoor eerder al een speciaal zaagstation gebouwd met langhout opslag aan de onderkant van het blad. Zal ze de komende weken in de gaten houden, kijken hoe snel het percentage nog zakt. Idealiter wil ik wachten tot ze rond de 10 procent zitten voor ik ga meten en verzagen.

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
558
243
Ha Trigger,
Hoe staat het hier nu mee?

Momenteel is het hout nog steeds niet aangeland op de gewenste 10% vocht helaas :( dus het zal wel een lenteproject worden ondertussen. Het is simpelweg te koud en vochtig nu en de werkplaats word niet permanent verwarmd dus droogt het langzaam.

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
436
28
Groningen
Waar zit het percentage nu op? 10% is optimaal, maar heb zelf ook wel tafelbladen en een dekenkist gemaakt van hout met een vochtpercentage van tegen de 15%. Aan beide kanten goed lakken (skylt in mijn geval) en heb niets van werken gemerkt.. Succes met wachten, of toch beginnen :)

Bert Vanderveen

Post veel
1 sep 2015
1.759
195
Enschede, Twente
Momenteel is het hout nog steeds niet aangeland op de gewenste 10% vocht helaas :( dus het zal wel een lenteproject worden ondertussen. Het is simpelweg te koud en vochtig nu en de werkplaats word niet permanent verwarmd dus droogt het langzaam.
Zet een ventilator in die ruimte. Neemt nauwelijks stroom en bevordert droging.

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
558
243
Waar zit het percentage nu op? 10% is optimaal, maar heb zelf ook wel tafelbladen en een dekenkist gemaakt van hout met een vochtpercentage van tegen de 15%. Aan beide kanten goed lakken (skylt in mijn geval) en heb niets van werken gemerkt.. Succes met wachten, of toch beginnen :)
Het gaat de goede kant op denk ik! Ik heb zojuist gemeten, en alhoewel ik zonder de hele boel uit de stelling te trekken alleen de voorste planken kan meten heb ik die nu nergens boven de 14% zitten, sommigen zelfs al richting de 11%. Ik zeg nog een maand of 1/2 en dan kan ik los :).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.