Advies gezocht bouw eikenhouten boekenkast

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
347
97
Mijn vrouw wil al tijden een mooie boekenkast, en haar grote collectie boeken staat dan ook al sinds de verhuizing in dozen.
We hebben een muur uitgezocht, die ze donkergroen wil verven, en daar moet een wandvullende kast komen. Haar wensen zijn:

- wandvullend, doch maximaal 25 centimeter de kamer in (diep dus)
- ze wil er graag doorheen kunnen kijken en de muur erachter deels zien
- geen vakken van verschillende hoogte (de breedte per vak mag 'dynamisch' zijn echter)
- geen 'dominant' voorwerp dat de hele kamer beheerst, het moet 'luchtig' zijn

Nu, als het aan haar ligt schroeven we die hele muur vol met dragers met daarop planken.
Los van het feit dat ik aan grafhekel heb aan boren in peperkoeken muren zou dat weinig met houtbewerken te maken hebben natuurlijk.
Het schrijft daarom echter wel voor dat ik geen 'front' mag bouwen dus multiplex als hoofdconstructie is daarmee afgevallen. Ze wil wel 'mooi' hout (mag gerecycled zijn, dat ondersteunt ze zeker, maar mijn voorstel om sloophout of barnwood/wagonplanken te gebruiken werd afgeschoten). Ook een 'boomstamkast' mag niet :p.

Ik heb dus als tegengas gegeven dat ze zich moet beseffen dat er potentieel honderden boeken in een kast van dit formaat gaan passen, en dat gewicht moet ergens heen.
De kast moet dus zeker 'beefy' genoeg zijn om dat te handelen.

Ik ga dus straks even rondsnuffelen bij iemand in de buurt:


En dit is de wand in kwestie:

20200824_144353.jpg

De beschikbare maten zijn ruwweg 265 centimeter (van de linkermuur tot aan dat stukje uitstekende muur rechts) breed en ongeveer 255 centimeter van vloer tot plafond. Ik wil de kast echter wel op poten hebben (in ieder geval geen plank direct op de vloer) zodat ik de kast kan stellen op de (frans eiken) vloer die niet overal even recht is. Er komt dan uiteindelijk een houten plint voor zodat je die poten (en het stelmechanisme, of de wigjes :)) niet kunt zien.

Bovenop de kast komt uiteindelijk óók een plint om het gedeelte naar het plafond dicht te maken, maar dat heeft meer te maken met het weghalen van de TV uit de woonkamer. Dit wil ik ooit kunnen vervangen voor een beamerscherm dat uit de bovenzijde van de kast naar beneden kan zakken. Ik zit dus te denken aan het volgende:

20200824_145159.jpg

Op die lengte/breedte en met veel boeken gaat elke plank natuurlijk uiteindelijk doorhangen. Ik wil dus ook met verticale 'dividers' werken. Deze maken de kast in vakken en verplaatsen het gewicht steeds verder door naar beneden. Voor de veiligheid zal deze kast bovenaan uiteraard aan de muur verankerd worden.

De planken die ik zoëven linkte in een MP advertentie zijn naar zijn zeggen reeds vlak en kantrecht. Als dat klopt heb ik 28mm dikte. Ik reken dan met een werkbare kastmaat van 240cm waarbij elke 'ruimte' 30cm hoog zal zijn, dat is genoeg voor de wat flinkere boeken die ze bezit. Dat brengt ons dan op 8 planken als ik de bodem ook meereken.


Ik heb ooit een boekenkast in een schuine nis gemaakt van vuren meubelplanken op deze manier, en dat ging hartstikke perfect. Maar die stond aan alle kanten gezekerd en heeft er maar een jaar gestaan voor ik verhuisd ben. Is dit een manier van bouwen die me geen problemen op gaat leveren? Vergeet ik belangrijke zaken? Wat zouden jullie zéker anders doen?

Ik weet overigens nog niet zeker wat ik met die plinten aan moet, en die linkerzijde. Daar zitten stopcontacten in de muur. Die plinten kunnen er wel af natuurlijk, als het moet, maar als ze blijven staan kan ik de kast niet tégen de muur aanzetten en dat lijkt me in dit geval wel een eis (qua stabiliteit). Dan kan ik hem daar tegen verankeren namelijk. Misschien gewoon hoekjes uit de staanders halen?
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
347
97
Aanvulling: Ik heb laten zien welke (beperkte) opties ik heb om de planken en staanders aan elkaar te maken zo zonder frontje. En waarom ik geen multiplex kan benutten zonder frontje.

Ze is nu toch overstag gegaan en nu mag er wél een frontje voor. Zolang er maar geen 'gekke werkjes of bochtjes' inzitten :p het moet strák zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

LeonvB

Actieve deelnemer
23 nov 2014
589
15
Je hoeft echt geen 28mm te gebruiken. Met 18-20mm lukt het ook, en is de kast zelf veel lichter en daarmee beter hanteerbaar. Houd de overspanning op maximaal 60cm, en ga juist wel voor die vaste plint onder je bodem. Monteer een plint zowel aan de voor- als aan de achterzijde. Dat zorgt ervoor dat je de staanders in het midden veel hoger kunt belasten.
Mocht je echt een verstelbare voet nodig hebben om de kast waterpas te kunnen neerzetten dan kun je eventueel dit gebruiken: Regelbare verstelpoot, 100mm
Deze is verstelbaar zonder dat je er echt veel van ziet.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
347
97
Je hoeft echt geen 28mm te gebruiken. Met 18-20mm lukt het ook, en is de kast zelf veel lichter en daarmee beter hanteerbaar. Houd de overspanning op maximaal 60cm, en ga juist wel voor die vaste plint onder je bodem. Monteer een plint zowel aan de voor- als aan de achterzijde. Dat zorgt ervoor dat je de staanders in het midden veel hoger kunt belasten.
Mocht je echt een verstelbare voet nodig hebben om de kast waterpas te kunnen neerzetten dan kun je eventueel dit gebruiken: Regelbare verstelpoot, 100mm
Deze is verstelbaar zonder dat je er echt veel van ziet.

Dank je :). Die 28mm komt vanwege het feit dat hij ze zo aanlevert. Wellicht moet er nog wat gevlakt worden en blijft er iets minder over, maar 25mm is ook goed. Ik begrijp dus nu dat minder ook voldoende is, maar hanteerbaarheid is geen issue. De kast komt daar en blijft daar, als het aan ons ligt, permanent. De diepte van 25 centimeter is wel nodig om voor het gevoel niet te ver te kamer in te komen.

Die overspanning - ik neem aan dat dit ook geld als de horizontale planken één geheel blijven, maar ik verticale delen als een soort 'stutten' ertussen monteer? Dit kan onder andere met deuvels prima onzichtbaar verwerkt worden me dunkt. Dan kan ik de horizontale verdeling een beetje luchtig en gevarieerd houden, in plaats van dat alles in rechte lijnen op en neer loopt.

Zoals @FredR heeft gedaan dus, maar dan zonder het doorhangen ;).
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
876
127
Klein-Brabant, Vlaanderen
Die 28mm komt vanwege het feit dat hij ze zo aanlevert.
hou de planken zoals ze zijn, als jullie het ruwe aspect verkiezen
moeten ze vlak, reken dan op 22 netto
De diepte van 25 centimeter is wel nodig om voor het gevoel niet te ver te kamer in te komen.
dat volstaat om een A4 in te passen, eventueel in een klasseermap
vlak je de planken, dan zou ik die 25 minstens uit 2 delen samenstellen om het werken te beperken
Die overspanning - ik neem aan dat dit ook geld als de horizontale planken één geheel blijven, maar ik verticale delen als een soort 'stutten' ertussen monteer?
zoals leonvb aangeeft, dien je de horizontale overspanning te beperken
250 cm is helemaal niet haalbaar
de vertikale delen kan je er los tussen zetten, waardoor je ze later kan herschikken
zelf zou ik voor veranderlijke hoogtes gaan, want er zijn kleine & grote boeken
maar smaak is smaak
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
347
97
hou de planken zoals ze zijn, als jullie het ruwe aspect verkiezen
moeten ze vlak, reken dan op 22 netto

dat volstaat om een A4 in te passen, eventueel in een klasseermap
vlak je de planken, dan zou ik die 25 minstens uit 2 delen samenstellen om het werken te beperken

zoals leonvb aangeeft, dien je de horizontale overspanning te beperken
250 cm is helemaal niet haalbaar
de vertikale delen kan je er los tussen zetten, waardoor je ze later kan herschikken
zelf zou ik voor veranderlijke hoogtes gaan, want er zijn kleine & grote boeken
maar smaak is smaak

Ik was dus niet voornemens om een geheel gedeelte van 250cm niet-ondersteund te laten - ik maak het onderscheid tussen daadwerkelijk korte planken (van maximaal 60cm) tussen 'eigen' staanders, of een plank van 250cm die om de, ruwweg, ~45-65 centimeter ondersteund word door ofwel een losse staander of een zijwand.

We behoeven geen variabele hoogte, dat sommige boeken hoger zijn is prima. Variabele breedte is sowieso ook veel eenvoudiger te bewerkstelligen qua constructie dan dat ik echt compleet verschillende vakken ga maken.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
414
8
Groningen
Ik heb bij mijn boekenkast gedaan wat jij van plan bent: de liggers uit één paneel (delen van 7cm breed verlijmd tot ~35 cm diep), hier schotjes op gezet, verlijmd met twee lamellen voor de uitlijning. Ruim 2m hoog, staat als een huis :)
Ik zou voor de zekerheid toch even de kast met een hoekijzer aan de muur bevestigen bovenaan. Leeg gaat je kast zeker 250kg wegen, dat houd je niet tegen als ie naar voren komt..

Plintje zou ik laten afhangen van de rechtheid van je muur en hoe waterpas de vloer is. Ik heb geen plint etc, maar ben er achter gekomen dat de muur een beetje bol is, en de vloer een minieme helling heeft. Uiteindelijk niet storend, maar bij het plaatsen moest ik toch even achter m'n oor krabben: eerst de rechterkant tegen de plint, toen de linkerkant tegen de plint maar hey.... toen weer rechts, en links, en rechts ;) Bolling in de muur.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
347
97
Ik heb bij mijn boekenkast gedaan wat jij van plan bent: de liggers uit één paneel (delen van 7cm breed verlijmd tot ~35 cm diep), hier schotjes op gezet, verlijmd met twee lamellen voor de uitlijning. Ruim 2m hoog, staat als een huis :)
Ik zou voor de zekerheid toch even de kast met een hoekijzer aan de muur bevestigen bovenaan. Leeg gaat je kast zeker 250kg wegen, dat houd je niet tegen als ie naar voren komt..

Plintje zou ik laten afhangen van de rechtheid van je muur en hoe waterpas de vloer is. Ik heb geen plint etc, maar ben er achter gekomen dat de muur een beetje bol is, en de vloer een minieme helling heeft. Uiteindelijk niet storend, maar bij het plaatsen moest ik toch even achter m'n oor krabben: eerst de rechterkant tegen de plint, toen de linkerkant tegen de plint maar hey.... toen weer rechts, en links, en rechts ;) Bolling in de muur.

Wat heb je die supervet gemaakt!!! En zeker, ik was altijd al van plan de kast een de muur te verankeren, dit doe ik in principe met elk wandmeubel dat hoger is dan een meter. We hebben hier drie kleintjes rondlopen...
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
347
97
Ok, ik heb na wat nieuwe metingen de tekening iets aangepast.

Links en rechts ga ik de plinten aan muur 'vrij' laten, de kast gaat hierbinnen vallen.
De achterwand gaat nog steeds wel tegen de muur met hoekjes eruit voor de achterplint.
Deel van de ingeving hiervoor is de aansluiting voor Coax links op de muur.
Los van het zekeren aan de bovenzijde middels enkele metalen hoeken zal ik aan de zijkant de kast met 3cm afstandsbussen ook zijwaards zekeren. Niet alleen voor de stevigheid maar ook gewoon om het esthetisch één geheel met de wand te maken.

Hoogte van het plafond is 2m55 maar ik moet bovenop minimaal 15cm vrij laten voor de toekomstige opbouw van een projectscherm dat langs de kast naar beneden zal rollen. Onderkant ook een speling voor stevige poten c.q. een stelsysteem met een plint ervoor. Dat laat een geschatte hoogte van 2 meter 30 voor de kast zelf, minus de diktes van de planken. Als ik die van 28mm dik ruw kan laten doen we dat misschien, maar als ter plaatse blijkt dat ik geen/te weinig vlakke exemplaren kan vinden ga ik ze machinaal vlakken en dan hou ik zoals gezegd een stuk minder over. Ik zal mijn maten navenant aanpassen. Met 9 planken á (even makkelijk rekenen) 3cm gaat er dus nog ~20cm af en heb ik dus 2m10 te verdelen over 8 vakken, ofwel ruwweg 26 per vak, dat is te weinig voor sommige van onze boeken. Ik denk dat ik dus terugga na 7 vakken in de hoogte.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.035
19
Als je veel boeken in die kast wilt maak je vakken van verschillende hoogte.
Als je de hele kast op je grootste boek afstemt verlies je een hoop ruimte.
het gros van de boeken heeft aan 23 cm hoogt voldoende als je ze op hun kant in de kast wilt zetten.
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
347
97
Als je veel boeken in die kast wilt maak je vakken van verschillende hoogte.
Als je de hele kast op je grootste boek afstemt verlies je een hoop ruimte.
het gros van de boeken heeft aan 23 cm hoogt voldoende als je ze op hun kant in de kast wilt zetten.

Ik volg je redenatie. Ruimte maximaliseren is echter niet het primaire ontwerpdoel. Bovendien zal de kast geen achterwand kennen, en de wand waar hij tegen komt te staan zullen we een mooi kleurtje geven. Op die manier houden we de boel enigszins luchtig en als de kast precies passend vol met boeken stond zagen we die muur ook niet :).
 

LeonvB

Actieve deelnemer
23 nov 2014
589
15
Zonder achterwand zou ik zeker voor twee plinten gaan. Die geven namelijk vrij veel stabiliteit. En dikker materiaal is ook verstandig, net als het verankeren aan de muur op meerdere plaatsen. Als je de kleur van de achterwand goed wilt laten uitkomen kun je ook overwegen aan de achterkant een ledstrip op sommige hoogtes te monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.035
19
Als jouw vrouw op die van mij lijkt werkt lege ruimte als een magneet en komt die heus wel vol.:)
(die van mij legt boeken plat boven op de kleinere boeken.)

De stabiliteit van de kast is helemaal niet van belang als je hem aan de wand vast zet.

ik heb hier zonder achterwand planken kasten van l.b.h. 600.250.2300
die zitten aan de bovenkant met een hoekje en 1 stevige schroef aan de muur en gaat echt geen kant op ook niet als je er stevig tegen aan hangt.

De oplegging is bij mij heel simpel op de standers heb ik latjes gelijmd van 10*20
daar leggen de planken op en dan twee schroeven door de staander in de plank.
daar kan een propje op maar persoonlijk vind ik een gelijkmatig schroeven patroon geen bezwaar en neem ik dat voor lieft om ze makkelijk te kunnen demonteren en te hergebruiken (die van 600 waren vroeger 650 breed maar door de planken iest in te korten nu 600)

ik heb ze gemaakt van vuren timmer panelen
de planken 5 mm smaller dan de staanders zodat je geen gezeur hebt met net niet helemaal even breed zijn van je planken

1598435465652.png
 
Laatst bewerkt:

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
347
97
Zonder achterwand zou ik zeker voor twee plinten gaan. Die geven namelijk vrij veel stabiliteit. En dikker materiaal is ook verstandig, net als het verankeren aan de muur op meerdere plaatsen. Als je de kleur van de achterwand goed wilt laten uitkomen kun je ook overwegen aan de achterkant een ledstrip op sommige hoogtes te monteren.

Oh, er komt ook zeker verlichting in, al denken we nu aan twee spotjes van bovenaf. Meer sfeerverlichting dan wat anders. Ik zal zeker proberen de planken zo dik mogelijk te maken. 28mm is misschien 'stevig', ik bouw graag iets solide waar we jaren lol van hebben en de prijs van deze leverancier laat het ook toe.

Plinten komen er ook zeker op aan de onderzijde. Ik moet nog even rekenen hoe en wat (ook ivm de bevestiging) maar we willen er niet onder kunnen kijken (of hoeven stofzuigen ;)).

Als jouw vrouw op die van mij lijkt werkt lege ruimte als een magneet en komt die heus wel vol.:)
(die van mij legt boeken plat boven op de kleinere boeken.)

Ja, dat is hier een doodzonde, ik krijg altijd op mijn kop als ik dat doe :).

De stabiliteit van de kast is helemaal niet van belang als je hem aan de wand vast zet.

ik heb hier zonder achterwand planken kasten van l.b.h. 600.250.2300
die zitten aan de bovenkant met een hoekje en 1 stevige schroef aan de muur en gaat echt geen kant op ook niet als je er stevig tegen aan hangt.

De oplegging is bij mij heel simpel op de standers heb ik latjes gelijmd van 10*20
daar leggen de planken op en dan twee schroeven door de staander in de plank.
daar kan een propje op maar persoonlijk vind ik een gelijkmatig schroeven patroon geen bezwaar en neem ik dat voor lieft om ze makkelijk te kunnen demonteren en te hergebruiken (die van 600 waren vroeger 650 breed maar door de planken iest in te korten nu 600)

ik heb ze gemaakt van vuren timmer panelen
de planken 5 mm smaller dan de staanders zodat je geen gezeur hebt met net niet helemaal even breed zijn van je planken

Bekijk bijlage 90543

Wel, wij willen geen schroeven zien. Nergens. Wellicht dat ik de schroeven schuin via de onderzijde verzink daar waar nodig maar zeer waarschijnlijk ga ik met deuvels en lijm werken. De kast kunnen demonteren is wel een gedachte die meespeelt, maar we gokken erop dat het nooit nodig zal zijn. We willen hier niet weg en die wand, met die kastdiepte (25cm) zal nooit zo ver in de kamer komen dat het een her-inrichting van de kamer zoveel jaar verderop in de weg zou moeten zitten.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
950
9
prov Utrecht
Ik heb ooit (35 jaar geleden) een kastenwand gemaakt van een meter of 4 lang, dat bestond uit staanders van vloer tot plafond, met tussen 2 staanders planken van ongeveer 35cm en dan tussen die staanders weer een kastje wat ertussen hing, ik moet ergens nog wel foto's hebben maar dat is op papier en ergens diep verstopt.
Ik weet nog wel dat ik onderin tussen de staanders een ladekastje had zitten wat dieper was (staanders zelf waren ongever 25 -30 diep, en alles was 18mm dik, maar de voorkant van de staanders was opgedikt tot 40mm om het geheel een stoere aanblik te geven. Alles was met schroeven in elkaar gezet mnet daar propjes voor.
Ik had dus op die manier een staander-35cm plank-staander-80cm kasten boven de TV onderin een Stereo kast dan weer staander-35cm plank-staander en weer een 60cm kast dan weer staander-35cm plank-staander en dan een buro et planken erboven en aan het eind een enkele staander.
Ik zal nog wel eens zoeken naar de foto's
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
347
97
Project boekenkast gaat eindelijk van start :).

Vandaag wezen shoppen bij Jan JP, onze lokale houthandel. Ik kon nergens eiken vinden dat voldeet aan mijn vrouw's eisen (en mijn prijsbereik :sneaky:) dus toen gaf ze aan dat ze de kleur van mijn douglas meubelen ook heel mooi vind. Ik heb dus voor een hartstikke mooie prijs 15 stukken besteld á 300 bij 25 bij 2.5 centimeter. Die hebben wel wat levertijd, maar op de rommelstapel achter het pand mocht ik ook een pallet vullen en voor wisselgeld meenemen, en daar lager er een paar van 4 meter B keuze en nog 2 stuks 3 meter.

514bd125-d2b1-4fbd-9f68-23bce2e2e436.jpg

20200926_192036.jpg

ze hebben buiten gelegen dus ik laat ze even opdrogen, maar hiermee ga ik een kleinere versie van de boekenkast maken voor de bovenverdieping. Op die manier kan ik ervaring opdoen met de verbindingen die ik wil gaan gebruiken: ik wil de planken infrezen in de staanders, maar dan blind, zodat je dit aan de voorzijde niet ziet.

Waarschijnlijk houd ik nog over en maakt ik daarmee twee planken en enkele korte staanders die tot een doos gebouwd worden - deze komt tegenover de boekenkast in een nis van de woonkamer tegen het plafond. Op die manier kan ik hem aan het plafond en de muren verbinden en hoef ik geen dragers te gebruiken zoals bij een plank nodig geweest zou zijn. In die houten 'doos' komt o.a. de beamer waarvan het uitrolscherm bovenop de boekenkast verborgen gaat worden.
 

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
347
97
De zondagmorgenstond heeft zaagsel in de mond, dus we beginnen uiteraard gelijk met de werkzaamheden :).

Na een voedzaam ontbijtje van een restantje 'nudelauflauf' en een red bull (ik ben misschien 38 maar ga mee met de generatie) alvast een schetsje gemaakt:

20200927_092655.jpg

Linksboven de 'doos' welke ik in de woonkamer in het nisje wil maken. Deze nis is 2m76 breed en er is 40 centimeter hoogte beschikbaar ivm een raam, dus ik maak hem ongeveer 30 hoog (aan de binnenzijde). Dat is voldoende voor boeken, en geeft genoeg ruimte + luchtcirculatieruimte voor de uiteindelijke plaatsing van een beamer daar. Ik moet dus wel al gaten/uitsparingen maken aan de binnenzijde voor bekabeling.

Linksonder het oefenkastje. Ik maak de overspanning ongeveer 70 en een beetje centimeters: de kast word ongeveer 150 breed (buitenmaat) en de planken zijn ongeveer 25mm dik. Ik ga ze verdikken om de lichte bolling eruit te halen (en het vergrijzen van buiten te liggen) dus ik verwacht 20mm over te houden. Ik kan de planken dan minstens 5mm infrezen. Er komen alleen staanders in het midden verder, dus dat is gelijk een goede test tot hoe ver ik kan gaan qua overspanningsbreedte op 20mm plankdikte. Mocht het voldoende zijn hanteer ik dit ook voor de grote kast, en anders pas ik het aan. Hij krijgt 3 liggers en word in totaal 120cm hoog waarbij de bovenste plank op ongeveer een meter komt, zodat er nog steun aan de zijkant is voor boeken op de bovenste plank. Last but not least ga ik een plint maken aan de onderzijde. Is hier niet perse nodig maar ik heb dat nog nooit gedaan.

20200927_091901.jpg

20200927_092514.jpg

De staanders en liggers zijn bijna op maat gezaagd en gaan zometeen eerst door de vandiktebank heen. Kijken wat voor moois daaronder vandaan komt :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.