advies gevraagd over grenen schaven op een vandiktebank

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Je hebt er zo te zien een mooi werkstuk van gemaakt. Fijn dat je probleem toch simpel opgelost is.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
238
15
uden
Inderdaad, Die Chambon bleek meer dan € 6000 te kosten. En dit werkt ook heel goed. Zo'n Frommia 241 is een oude schaafmachine maar ik ken geen betere. Is af te stellen op 0,1mm
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
238
15
uden
Het schaafresultaat met die vlakke plaat op de ondertafel is erg goed, veel beter dan met onderrollen.
Wel merk ik dat het grenen af en toe nog hars afgeeft aan de tafel waardoor het hout niet meer schuift.
Ik vertelde eerder in deze post al dat ik geen glijmiddel wil gebruiken omdat dat in het hout gaat zitten,
maar dat is vooral als je het glijmiddel verneveld. Würth heeft daar een speciale spuit voor.
Omdat het hout soms niet schuift, duw ik het er met een lat doorheen en aan het eind van die lat heb ik een dik stuk vilt vast gemaakt en op dat vilt heb ik glijmiddel gespoten. Met dat vilt ga ik over de tafel en daar blijft een superdunne film glijmiddel achter wat niet aftekent op het hout en toch zijn werk doet. Met die lange lat ga ik snel een keer over de tafel heen en weer en dan kom ik ook beter op de plek waar het nodig is.
Dit is een oplossing die ik vaker ga gebruiken want het werkt erg goed.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
238
15
uden
geen idee. Ik voorzie meer nadelen dan voordelen van zo'n plaat teflon. Want hoe voorkom je dat die teflon gaat meeschuiven? En teflon is heel zacht, een noest die iets uitsteekt zal er een flinke groef in trekken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Je kan het toch vast schroeven? Het zal wel slijten, maar dat gaat ook weer niet zo snel.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
238
15
uden
teflon kun je niet schroeven. ik schaaf gemiddeld 4 uur per dag dus hier slijt het wel. teflon is voor mij geen optie. Maar ik zou zeggen, probeer het eens en laat ons weten of het gelukt is. kan trouwens ook met PE, dat is een stuk goedkoper, makkelijker aan te komen en heeft ook een goede wrijvingscoëfficiënt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Teflon plaat kan je toch echt prima schroeven. Lijmen lukt minder goed. Teflon platen kan je zonder problemen op maat bestellen. Waarom het van belang is dat je maar halve dagen werkt, begrijp ik niet. Dan gaat het gewoon 2 keer zo lang mee. Waar zou ik het op moeten proberen?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Wij gebruikten vaak Werkstof S voor toepassingen waar materialen over elkaar moeten glijden.
Of hars uit grenen niet hecht weet ik niet, basis voor werkstof S is polyethyleen waar niet veel stoffen aan hechten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
In mijn ervaring heeft PE plaat meer moeite met scherp materiaal, dan teflon plaat. En in het formaat van Van Berkels machine scheelt het misschien 150 euro.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
238
15
uden
Werkstof S is inderdaad PE, poly-ethyleen. Harder en slijtvaster dan teflon. En vooral goedkoper want echte teflon is schreeuwend duur.
Teflon is heel zacht. Bij een belasting zal een schroefgat meteen uitleuteren, vandaar dat teflon vaak als coating toegepast wordt. Als je teflon als glijblok wilt gebruiken zal het heel dik moeten zijn en je moet het zijdelings opsluiten. Teflon lijmen gaat helemaal niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Werkstof S is vrij zacht. Dat is prima voor een kettinggeleiding, maar als je er stukken hout met een scherpe gezaagde hoek over heen schuift, wil je hout als schaaf gaan werken. Je hebt PE met een veel grotere hardheid, dat daar beter tegen bestand is. Dat lijkt meer op PTFE . Vandaar dat dat me voor deze toepassing de beste oplossing lijkt.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
238
15
uden
google ff op hardheid HMPE1000 (kettinggeleider) en hardheid teflon, dan zie je het verschil. HMPE is harder en slijtvaster.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
238
15
uden
regelmatig, en jij? maar ik zie waar deze discussie naartoe gaat. Tegenvraag aan jou; teflon is qua glij-eigenschappen veel beter dan wat ook maar hoe komt het dat alle machine-fabrieken voor werkstof S kiezen? Ik kom bijna nergens teflon tegen behalve als de prijs helemaal niet uitmaakt en als het een constructie is die glijproblemen heeft die op geen enkele andere manier opgelost kunnen worden. Dus, heb je gelijk als je zegt dat teflon heel goed glijdt? Ja. Heb je gelijk als je zegt dat het beter is dan werkstof S? Nee, want er spelen nog meer dingen een rol behalve de glij-eigenschappen, zoals de prijs, de verkrijgbaarheid en de krasvastheid. Ik heb niet gekeken wat het prijsverschil precies is tussen een plaat teflon en een plaat HMPE maar ik weet nu al dat ik nooit van mijn leven een plaat teflon ga kopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Je kiest altijd het goedkoopste product dat aan de eisen voldoet. In jouw toepassing denk ik dat een plaat teflon een betere keuze is, ondanks de meerprijs. Maar je kan toch beginnen met een plaat PE? Die kost je misschien 30 euro. Werkt het dan ben je koopman. Valt het toch tegen, dan heb je al een boormal.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Wij gebruikten vaak Werkstof S voor toepassingen waar materialen over elkaar moeten glijden.
Een ander materiaal wat we ook gebruikten was Robadur. Maar waar en in welke vormen je dat hier kunt kopen weet ik niet.

Maar misschien een andere denkrichting; in plaats van het voorkomen van vervuiling kun je wellicht ook kijken naar het eenvoudig(er) verwijderen van de hars, goede ervaringen met Eco point. Moet je wel even laten inwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.