advies gevraagd over grenen schaven op een vandiktebank

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je zou eerder denken dat een getande rol meer grip heeft, dan een beklede rol. Bij zagerijen hebben de opdeelzagen en vierzijdige bij mijn weten ook altijd gekartelde aanvoerrollen. En daar gaan toch serieuze hoeveelheden hout door heen.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Een getande rol vreet in het hout waardoor je minimaal 0,5mm weg moet schaven, dat is mooi voor gezaagd hout wat geschaafd gaat worden. Maar voor geschaafd hout wat je nog een keer wil schaven niet. Daar is een vulkollan rol beter. Ik heb op een doorvoerapparaat van een freesbank nog nooit anders gezien dan een vulkollan rol. Bij teflon moet ik altijd denken aan dat volk in Den Haag, vooral die ene. Zo glad als een aal in een emmer snot. Lijkt me niet dat je dat op een aanvoerrol wilt hebben.
Maar ik ga weer terug naar de vraag want daar wil ik graag een antwoord op;

Ik ben op zoek naar een professionele vandiktebank, of vlak-vandikte, heel precies instelbaar met een ondertafel zonder rollen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Een andere machine kopen is toch zo klaar? Wat is daar dan het probleem mee? Je weet volgens mij prima, aan welke eisen de machine voor jouw moet voldoen?
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
heb je mijn vraag eigenlijk wel gelezen?
Ik ben op zoek naar een professionele vandiktebank, of vlak-vandikte, heel precies instelbaar met een ondertafel zonder rollen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik ben toch bang dat je die ergens moet gaan kopen. Vandaar mijn vraag van waar het probleem dan in zit. Alle professionele machines kan je precies af stellen. Dat lukt ook al prima met een scheppach. Alle professionele machines zijn van gietijzer, dus dan blijft er over schaafbreedte, breder is duurder, kleur, Afstand is blijkbaar ook geen probleem, want je wil voor betere prijzen in duitsland kijken, eventueel het messensysteem en het aansluitvermogen. Ik heb je vraag wel gelezen, maar ik ben toch bang dat ik niet precies begrijp wat je voor antwoord verwacht.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Het antwoord wat je zelf al gaf; sicma, chambon, scm wat ik zo snel even kan zien.
In Duitsland staan 2000 vandiktebanken te koop. Ik kan niet aan iedereen gaan vragen of er rollen in de ondertafel zitten, dus wil ik gericht gaan zoeken op merk of type.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Kijk, dat is een begrijpelijke vraagstelling. Je kan je wensenlijstje toch op marktplaats gooien? Als je geen hengel uit gooit, dan weet je zeker dat je niets vangt. Er zijn in de loop van jaren zo verschrikkelijk veel machines geproduceerd, vaak onder verschillende namen, maar uit de zelfde fabriek in italie, dat zoeken me lastig lijkt. Je lijkt niet echt een voorkeur voor een merk te hebben. Ik weet niet of je leeftijd belangrijk vindt. Budget maakt ook al een flinke schifting.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Beste Chevy, Lees je eigenlijk wel wat ik schrijf? Ergens in het begin zei ik al dat ik niet in Nederland zoek. Ik wil enkel merk of type weten zodat ik gerichter kan zoeken in Duitsland. Budget, breedte, kleur is mijn eigen pakkie an. Ik zoek een professionele machine. Daar komen weinig Italiaanse merken in voor.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Volgens zoek je iets dat gewoon weg niet bestaat.
En jouw harsprobleem ken ik enkel van niet voldoende gedroogd hout.
In de zagerij/schaverij waar ik kom en ze met 10tallen kuubs rekenen , kennen ze het probleem niet.
Dus ik zou een verder zoeken eerst naar mogelijke oorzaken
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik zal het jullie laten weten als ik een machine gekocht heb.

Mijn grenen is inderdaad "vettig" Komt uit Litouwen en ik weet dat grenen uit Scandinavië minder vettig is.
Het is niet KD en dat is ook een van de redenen dat het zo vettig is.
Maar ik heb daar weinig keuze in want mijn klant bepaalt wat het mag kosten en dan kan ik me geen KD grenen meer veroorloven. Binnenkort ga ik een proef doen met lucht gedroogd grenen uit Zweden. Dat schijnt constanter van kwaliteit te zijn, minder hars en geen grote noesten meer te hebben.
Maar blijft dat ik het wil schaven op een vandiktebank zonder onderrollen.
Chevy gaf al een paar merken aan en daar heb ik op gegoogeld en er ondertussen een van gevonden op Ebay.
Die heeft een lange ondertafel zonder rollen.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
De reden dat ik niet in Nederland zoek heb ik in het begin al verteld. Er zullen best wel betrouwbare handelaren zijn in NL maar de prijzen liggen hier veel te hoog t.o.v. Duitsland of Frankrijk. Bij een gewone vandiktebank kan dat al € 1000 schelen. En dan koop je hier vaak een kale bank terwijl ik in DE vaak machines koop met afstelgereedschappen erbij, reservemessen, etc, Geen afgeroomde machine dus.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Komt bij dat er vanuit de overheid een trend is om milieuvriendelijker materiaal te gebruiken en daar hoort KD hout niet bij vanwege de energie die gebruikt wordt om het te drogen. Ik ben niet roomser dan de paus en geen milieu-activist maar ik merk wel dat klanten van mij willen weten waar het hout vandaan komt, een deel moet hergebruikt zijn, veel houtsoorten mogen helemaal niet meer gebruikt worden, ik moet opletten hoe ik het hout behandel, etc. De tijd van celluloselak op ovengedroogd hout is voor veel mensen voorbij. Ik probeer mijn machines aan te passen aan moeilijker verwerkbaar hout. Vandaar mijn vraag.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Een oplossing voor het kleefprobleem die ik ben tegengekomen (niet zelf gebruikt, vanwege consequenties) is om gewoon water met een scheutje afwasmiddel erin te gebruiken als 'glijmiddel'. Het vormt een film die kleven voorkomt en laat geen residu achter op het hout. Nadeel (de consequentie waarover ik het had): je moet na gebruik de boel goed droog maken en eventueel nabehandelen om roest te voorkomen. In een productieomgeving Is dat natuurlijk minder een nadeel.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik wil hier niemand op de tenen trappen maar ik geef in het begin al een paar dingen aan, zoals wat ik zoek en waar ik het zoek en dan is het lastig als ik steeds opnieuw moet uitleggen dat ik niet in NL zoek, dus bijv niet op Marktplaats kijk.
Ik heb nu 105 machines staan waarvan er misschien 10 uit NL komen, de rest komt uit Duitsland en Frankrijk. Typ voor de gein eens "vierzijdige schaafbank" in op Marktplaats dan zie je Ă©Ă©n handelaar die alles overheerst en ik geloof net 1 prive-adres. Dan heb je dus geen keus. En ik koop niet bij een handelaar.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik heb eerder al vertelt dat ALLES wat je gebruikt om het hout beter te laten glijden een residu achter laat op het hout wat zich direkt als een vlek laat zien op het hout als ik dat ga behandelen. Ik gebruik dus geen enkel glijmiddel en neem het op de koop toe dat het hout moeilijker door de machine gaat. Tsja en water op een gietijzeren tafel is vragen om problemen. Gietijzer heeft binnen 1 minuut een vliegroestlaag omdat het blank is.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Hoi Jan,

Ik zie dat je 'enigszins' geirtiteerd raakt. Jammer, mensen doen toch hun best om je raad te geven, al begrijp ik best dat voorstellen voor silbergleit e.d. je in het verkeerde keelgat schieten omdat je duidelijk hebt aangegeven dit soort spul absoluut niet te willen gebruiken.
Weliswaar wil je ook niks met marktplaats te maken hebben, maar een 'gevraagd' artikeltje kost je niks. Misschien levert het niks op, dan ben je net zo ver als nu en is er ook niks aan de hand.
Ik denk dat op dit forum niet veel mensen een professionele vandikte bank hebben en je daarom geen antwoord krijgt op je specifieke vraag. Misschien eens langsgaan of informeren bij bedrijven die professioneel , zoals jij ook denk ik, hout schaven. Wellicht weten zij machines, merken en typen die aan jouw wensen voldoen. Dan kan je met die informatie gerichter zoeken in het buitenland.
Succes en ik ben benieuwd wat het wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
dag Thomasz
Tsja, ik zit al heel lang op marktplaats (nee, ik koop er niets), en heb ik in het verleden wel eens eens advertentie met "gevraagd" er op gezet en wat ik toen kreeg ben ik me echt van kapot geschrokken. De mensen die mij toen benaderden "praatten" naar mijn advertentie toe, dus als ik iets zocht, zat het er volgens hen op. En als ik dan ging kijken zat het er niet op "we dachten dat je hem toch wel zou nemen want je hebt nu zo'n eind gereden". Laatste keer dat ik ergens ging kijken bij een "gevraagd"advertentie eindigde ik op een park met allemaal witte caravans en nissenhutten....... Een val, achter mij ging het hek dicht en de rest kun je wel raden. Ik had geld bij. Nu ben ik niet bang uitgevallen en daar toen ook niet maar dat was meteen de laatste "gevraagd"advertentie. Dat werkt gewoon niet. Overigens waarschuwt Marktplaats daar zelf ook voor.
Ondanks dat er hier misschien weinig professionals zitten kreeg ik toch een naam van een schaafbank die ik niet kende en die heeft inderdaad een lange ondertafel zonder rollen. Dus helemaal voor niets was het niet.
En ja, ik probeer zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat ik zoek en waar en dan blijkt toch altijd dat mensen het niet lezen en er opnieuw over beginnen. Dan vertel ik het een tweede keer. Overigens is dat op elk forum zo. Bijna elk draadje gaat zijn eigen leven leiden en na 5 berichten weet niemand meer waar het mee begon.
Ik ben zeker geen professional, lees hier veel artikelen waarbij ik dan denk "dat zou ik zo nooit doen" maar ik heb niet de behoefte om een ander te corrigeren en laat iedereen zijn ding doen. Ik kijk wat ik hier kan leren en waar ik niets van kan leren sla ik over. Als iemand besluit om niet meer te reageren vind ik dat jammer want dat is niet mijn bedoeling. Van de andere kant heb ik geen zin om tig keer hetzelfde uit te leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.