advies gevraagd over grenen schaven op een vandiktebank

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Na zo'n ervaring met marktplaats snap ik dat je het voor gezien houdt.
En ach, vertellen hoe jij iets zou doen vind ik geen corrigeren hoor. Als ik van anderen hoor hoe ze iets zouden aanpakken of hebben gedaan, kan dat verhelderend en leerzaam zijn.
En eigenwijs is iedereen hier, dus dat je iemand iets opdringt of zo, daar hoef je niet bang voor te zijn, ha,ha.

Welk type machine heb je nu op het oog?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Als je op 'kleinanzeigen' zoekt, je kunt een stad en een radius instellen, pik een b.v. stad in het Zwarte Woud of Thüringen. Misschien vergoot het je kans, gezien al het naaldhout dat er verwerkt wordt. Als je niet al doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik zoek inderdaad meestal op Ebay Kleinanzeigen en Maschinensucher.
Ik heb een Chambon gevonden zonder rollen in de ondertafel.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
het wordt ws een Chambon (nooit van dat merk gehoord)
apart ding, 2 aangedreven invoerrollen waarvan eentje met rubber bekleed, 1 uitvoerrol van rubber.
gladde ondertafel zonder rollen, tafel is bekleed met een coating, 70cm lang
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Dat kan ik helaas niet vertellen, behalve dat het heel veel is, geen meubels, niets voor in de bouw, akelig nauwkeurig, veel bewerkingen. Je ziet het over een tijdje vanzelf op de markt verschijnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat kan ik helaas niet vertellen, behalve dat het heel veel is, geen meubels, niets voor in de bouw, akelig nauwkeurig, veel bewerkingen. Je ziet het over een tijdje vanzelf op de markt verschijnen.
Nu ben ik pas echt nieuwsgierig 😳!
Houdt je ons op de hoogte als je product op de markt verschijnt ?
Alvast succes !
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Je zag de citaat niet denk ik, dat grenen soms vol zit met hars is inderdaad bekend.
Niet fijn op de handen, met isopropyl veeg je het makkelijk weg.

De TS schreef "akelig nauwkeurig", in mijn beleving is dat bij hout wel een dingetje aangezien het vaak blijft werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
toch ja
bij mij druipt het hars er soms uit
vooral wanneer het grenen uiteindelijk op een warmere plek zit dan waar het bewerkt geweest is
Volgens mij gebruiken jullie het hout veel te vers.
Kom ook wel harsholten tegen in mijn grenen, maar voor de rest nooit last van gehad.
Ligt hier gezaagd nog wel minstens 2 jaar te drogen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
IK heb hier een stuk liggen waar heel veel hars in zit. Balk was 35 cm hoog en vrij dik. Kwam uit een huis gebouwd in 1860. Kunnen over eens zijn dat het niet meer vers is. Als ik met normale zaagbladen zaag is dat blad met 2 meter vol met hars. (ik denk dat het grenen is maar iets van yellow pine zou ook kunnen) Het ruikt bij het draaien heerlijk. Ik had er een keer een potje van gedraaid. 8mm dik en op hars plekken kwam er wat licht door. Ik gebruik het nu ook voor kozijn reparatie.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
IK heb hier een stuk liggen waar heel veel hars in zit. Balk was 35 cm hoog en vrij dik. Kwam uit een huis gebouwd in 1860. Kunnen over eens zijn dat het niet meer vers is. Als ik met normale zaagbladen zaag is dat blad met 2 meter vol met hars. (ik denk dat het grenen is maar iets van yellow pine zou ook kunnen) Het ruikt bij het draaien heerlijk. Ik had er een keer een potje van gedraaid. 8mm dik en op hars plekken kwam er wat licht door. Ik gebruik het nu ook voor kozijn reparatie.
Ik en mijn broertjes nuttigden hars als kauwgom (het werd wel uitgespuugd, meestal). Vader was timmerman/uitvoerder en lange tijd werkzaam bij een kleine aannemer in het dorp met eigen werkplaats, waar we vaak kwamen. Gezien het volkomen ontbreken van veiligheidsmaatregelen (jaren 60) en veel onbeschutte ronddraaiende scherpe zaken zou dat heden ten dage zeker uitdraaien op uithuisplaatsing van de kinderen en gevangenisstraf voor de ouders…
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en mathieu

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Even inhaken op de tip over het gebruik van ovenreiniger: wees daar alsjeblieft voorzichtig mee als je iets wilt ontharsen waar tanden van carbide op zitten. Het bindmiddel dat daarvoor gebruikt wordt vindt ovenreiniger niet altijd even leuk. Dat kan dus tot gevaarlijke situaties leiden, waarbij (stukjes van) de tanden loslaten.

Nu weet ik niet of het middel van HG ook dat effect oplevert, maar ik zou voor de zekerheid eerst even testen op een oud verspanend werktuig met tanden van carbide. Een gewaarschuwd mens...

En nee, dit is geen bakerpraatje. Sommige producenten verwijzen er zelfs expliciet naar in hun veiligheidsinstructies.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Mijn slijper gebruikt een product van Metspray dat bedoeld is om koolafzettingen en hars op snijdend gereedschap te verwijderen. Metspray is een merk, welk product het precies is weet ik niet maar het maakt de zoektocht wel makkelijker. Kost ca € 10 per liter of kg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.