Advies gevraagd: Festool accu schroefboormachine. welke?

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Een beetje siliconenolie doet wonderen!Die van mij ging ook moeilijk open en dicht maar een drupje olie op de sluiting en hij gaat even goed als de Festool systainer.
heb er ook eentje van m'n freesje .. en ik moet toegeven vind de nieuwe beter van festool voor te openen .Makita gebruikt dus nog de oude systainers van Tanos blijkbaar .
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Dat zei ik ook. :) Ze passen wel direct op de machine aansluiting. Iig, de standaardbitjes die ik van diverse merken heb kan ik er gewoon in schuiven (net nog even moeten checken met een HBW bitje, ik wist het toch niet zo zeker :D ). Het rechter stuk op de foto:Bekijk bijlage 41121Edit: Ik zie dat miekol het wellicht beter uit heeft gelegd, dat wat ik bedoelde.. :bloos En dan ook nog mijn eigen post quoten.. Tijd voor bed! :D
Hmhm dat heb ik wss nie geprobeerd toen .. dus geen kop er op .. en direct een klein bitje in hex houder .Kan goed zijn ...
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Gebruik bedrijfsmatig veel accu machines en ben om service reden het afgelopen jaar overgestapt van Bosch blauw naar Milwaukee m12.
Heb er nu zelfs de cirkelzaag van Dit is perfect.
Voor heel fijn zaag werk pak ik altijd de Festool maar voor normaal klus werk is Milwaukee mijn eerste keus. 3 jaar garantie niet moeilijk doen en als eerste de 4 ah accu op de 12 volt(10,8) machines.
Heb 1 Festool 10.8 schroefmachine maar kan niet tippen aan Milwaukee.
Koop bijna 2 Milwaukee machines voor 1 Festool.
Ik vind het nog steeds een verlies dat Protool nu groen geworden is dit was een goede tussen stap naar Festool.
Ben Heel erg positief over Festool maar je moet daar niet alles van kopen
Ieder merk heeft zijn eigen specialiteit
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Milwaukee is bouwvakkersgereedschap, met alle voor en nadelen van dien. Overigens ook niet meer wat het geweest is sinds de productie overgeheveld is naar het verre oosten.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Beste Gobert

Ik zie dat je al een tijdje niet meer naar Milwaukee gekeken hebt. Milwaukee is een alround gereedschapsleverancier met als hoby lijn Ryobi en AEG
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb trouwens de mafell a10, gekocht uit interesse om te kijken of het wat zou zijn. Er zat een nare pieptoon in vanuit de electronica, maar nadat de koolborstels wat ingesleten waren verdween deze. Verder jammer dat het lampje niet even blijft.

Goede dingen, de enorme kracht terwijl het een klein machientje is, en de riemclip werkt uitstekend, je kan een marathon lopen met deze machine aan je zij.

Ook leuk dat je een grote en een kleine accu krijgt.

Iemand vroeg om een review in dit topic, dus bij deze :p
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb trouwens de mafell a10, gekocht uit interesse om te kijken of het wat zou zijn. Er zat een nare pieptoon in vanuit de electronica, maar nadat de koolborstels wat ingesleten waren verdween deze. Verder jammer dat het lampje niet even blijft.

Goede dingen, de enorme kracht terwijl het een klein machientje is, en de riemclip werkt uitstekend, je kan een marathon lopen met deze machine aan je zij.

Ook leuk dat je een grote en een kleine accu krijgt.

Iemand vroeg om een review in dit topic, dus bij deze :p

Koolborstels ik dacht dat, dat wel een beetje achterhaald was. Hmm
Wil je ook vertellen wat je er allemaal mee doet. Vooral fijnwerk of eigenlijk alles?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ja koolborstels helaas, zijn grote broer de a18 is wel brushless.
Ik gebruik de machine voor schroeven te plaatsen. Je hangt hem makkelijk aan je broek dus je hebt hem altijd bij je. Laatst moest ik zelfs in een krappe ruimte schroeven en toen had ik de hoekhulpstuk nodig! Nooit gedacht dat ik die ooit zou aanraken.

Hij schroeft lekker snel, al is een 10,8V slagschroevendraaier natuurlijk veel sneller, en net zo compact.

Dus een leuk ding voor erbij maar niet als hoofd accutol, dan wil je toch een zware.

Maar ik was op de gereedschappro opening en hij keek mij zo lief aan, kon hem niet laten liggen. Hij ziet er erg sexy uit.
Maar 650 neerleggen voor de a18? Nog in geen 650 jaar
 
Laatst bewerkt:

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik heb sinds kort een festool t15+3 set. Hiervoor een bosch blauw gsr 14.4 vli gehad. Maar bij deze machine kwam er erg veel speling op de boorkop. En uiteindelijk was het niet mijn machine. Even doorgespaard en toen de festool gekocht. Wat een fijne machine. Ligt fijn in de handen. Accu's lijken maar niet leeg te gaan. Ook de kop waarmee je om de hoek kan schroeven of boren is ideaal. Ik had waarschijnlijk ook wel een andere machine kunnen kopen voor het geld maar had zelf goed gevoel bij deze machine. Heb ook nog wel gekeken naar de fein 14 ascm. Maar vond dit een logge machine. En las ook in de reviews dat sommige mensen last hadden van een wiebelende boorkop. Uiteindelijk ben ik heel erg blij dat ik voor de festool heb gekozen.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Koolborstels ik dacht dat, dat wel een beetje achterhaald was. Hmm
Wil je ook vertellen wat je er allemaal mee doet. Vooral fijnwerk of eigenlijk alles?

idd op vandaag zou ik toch ook geen machine meer kopen met koolborstels .
Moet wel zeggen heb er nog een paar Bosch machines... waar je koolborstels zelfs nie kan vervangen .
Kan meestal alleen bij de duurdere modellen heb ik de indruk .. als je kijkt op de onderdelen lijst staan ze er niet op los ..denk hele motor vervangen ..
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb sinds kort een festool t15+3 set. Hiervoor een bosch blauw gsr 14.4 vli gehad. Maar bij deze machine kwam er erg veel speling op de boorkop. En uiteindelijk was het niet mijn machine. Even doorgespaard en toen de festool gekocht. Wat een fijne machine. Ligt fijn in de handen. Accu's lijken maar niet leeg te gaan. Ook de kop waarmee je om de hoek kan schroeven of boren is ideaal. Ik had waarschijnlijk ook wel een andere machine kunnen kopen voor het geld maar had zelf goed gevoel bij deze machine. Heb ook nog wel gekeken naar de fein 14 ascm. Maar vond dit een logge machine. En las ook in de reviews dat sommige mensen last hadden van een wiebelende boorkop. Uiteindelijk ben ik heel erg blij dat ik voor de festool heb gekozen.

Ik zit nu ook in deze richting te denken. Vast zwaar genoeg voor waar ik hem voor ga gebruiken en het lijkt mij typisch een apparaat waar ik geen spijt van ga krijgen. Maar eerst ga ik nog wat verschillende merken uitproberen. Gewoon voor de zekerheid
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik gebruik al jaren een 14,4volt 3amp Hitachi schroef machine.
Ik heb veel Festo gereedschap waaronder ook een schroefmachine maar om te schroeven gebruik ik altijd mijn Hitachi die ook nog eens wat prijsvriendelijker is.
Ik op mijn werk heb ik de laatste 12 jaar altijd een hitachi gebruikt.
 

blike

Nieuw lid
13 dec 2013
22
0
Volgens mij kun je dan beter doorpakken naar de T18. Die is nagenoeg gelijk aan de T15. Alleen de T18 is krachtiger.
Inderdaad, de T18 is qua handelbaarheid nagenoeg gelijk aan de T15. Met de 18V batterijen kan je dan later ook nog uitbreiden met andere machines. Festool loopt hier enorm achter op gebied van aanbod, maar ik heb het gevoel dat bijvoorbeeld de Vecturo 18V niet zo lang meer op zich zal laten wachten.
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Aan de T18 heb ik ook zitten denken. Alleen voor het werk wat ik er mee ga doen is de t15 voor mij meer als voldoende geschikt. Plus de t18 is weer iets zwaarder , duurder. En ik ben van plan om geen verdere accu producten van festool te kopen , vandaar dat ik voor de t15 heb gekozen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is inderdaad het zelfde, scheelt maar een paar gram maar wel sterker, dat is ook de reden dat ik bij de nieuwe machine wel voor een 18v heb gekozen (PDC18) echter liep ik vandaag een splinter nieuwe Ti15 tegen het lijf (met snelspan kop én accu) voor 200 euro dat heb ik (ook) maar gedaan...dus straks heb ik de luxe van twee machines (drie als ik de andere nog kan repareren, onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
...dus straks heb ik de luxe van twee machines

Daar sla je wat mij betreft wel de spijker op zijn kop, 4 machines is voor mij toch wel het minimum. Heb er zelf 9 en is vooral met al die torx maten erg handig.
Overal wel een machine liggen. Laatst nog nieuwste makita ddf481 brushless 115nm gekocht voor 183 euro kaal, nu met gratis accu
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
4 machines is voor mij toch wel het minimum.

Gekke interpretatie van het begrip 'minimum' heb jij...

Ik heb ook die Makita DHP481, samen met een goedkope black&dekker 14V. En inderdaad, soms is het makkelijk om twee machines te hebben, eentje om voor te boren, en eentje om te schroeven.
Maar hier komt de sterkte van het Centrotec systeem wel naar voor denk ik (zelf geen ervaring mee). Door het snelwisselsysteem heb je maar 1 machine nodig, geen twee (of vier, of negen). Waarschijnlijk zelfs nog handiger dan twee machines, want je moet niet steeds bukken om de ene machine neer te zetten en andere te nemen, laat staan wanneer je met je hoofd ergens in een kast zit of hoog op een ladder staat. Als je het zo bekijkt dan valt de kost van die centrotec systainer opeens veel beter mee.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een set boren met zeskant schacht om zoiets te evenaren met mijn niet festool/centrotec machines, in samenwerking met een snelwissel bithouder.
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Snap eigenlijk niet goed waarom Festool 3 verschillende machines op 18v heeft, nl de C18, de T18 en de DRC18.
Heb onlangs de pdc18 nog vastgehad, maar dat is me toch veel te log/zwaar.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Seren,

Babtist heeft ze, althans ik kocht ze daar een jaar geleden. Ze passen ook in de bithouder, maar dat is niet zo handig.

9 accuboormachines, wil ik ook (maar mag dat niet van mijn vrouw).


DenDeze,
je vergeet de DRC18. Maar zowel de PRC als de DRC zijn klassen apart. Die mag je niet vergelijken met reguliere accumachines.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.