Advies gevraagd: Festool accu schroefboormachine. welke?

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Aan de hand van dit topic ben ik voor me zelf ook nog even aan het kijken gegaan. Ik ben wel gecharmeerd van de Mafel A10 of the metabo PowerMaxx BS Quick Pro. Weet iemand wat het verschil tussen de 2? Het prijs is verschil is wel behoorlijk. Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met de kwaliteit van Metabo wellicht is dat dan wel het verschil?
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou voor deze van, €239 voor machine met 2 4Ah accu's
http://m.ebay.de/itm/Bosch-Akkuschr...18V-4-0Ah-Lader-AL1860CV-L-Boxx-2-BURSTENLOS-

Ik heb dezelfde maar nog de versie met koolborstels .
Best wel tevreden van .. maar is niet de topline van de 18V serie .. prijs is wel zeer scherp .( werkzeugalarm.de is wel een van de scherpere voor Bosch )
Ik gebruik deze vooral voor voor te boren of om in alu te boren .. voor schroeven gebruik ik het 10,8vol broertje of mijn slagmoer VEC 18V
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Aan de hand van dit topic ben ik voor me zelf ook nog even aan het kijken gegaan. Ik ben wel gecharmeerd van de Mafel A10 of the metabo PowerMaxx BS Quick Pro. Weet iemand wat het verschil tussen de 2? Het prijs is verschil is wel behoorlijk. Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met de kwaliteit van Metabo wellicht is dat dan wel het verschil?

Tja .. zien er idd gelijkaardig uit qua specs en ook beide met verwisselbare koppen ..
Denk beide wel goeie merken .. Mafell betaal je gewoon wel altijd meer voor .. of het dan zoveel beter is kweet niet ..
Je moet ze eens in je handen hebben denk ik .. persoonlijk weet ik niet of die verwisselbare koppen zo handig is .. ik vind 2 machines persoonlijk handiger .. al gaat wisselen wel snel met dat systeem .
Heb zelf ook al gekeken om evt mijn bosch up te graden naar de FEC ..( 18volt model ook met verwisselbare kopen ) maar heb er niet echt nood aan .

https://www.youtube.com/watch?v=SoboLwW2zns

verschil is idd toch meer of 30% ..

http://www.toolnation.nl/metabo-pow...qdKnbXJvUHjt9VkjnqnBoeMhLZGPXd2Ct0aAuYU8P8HAQ

http://www.toolnation.nl/mafell-a-10-m-accu-schroefboormachine-10-8v-4-0-2-0ah-li-ion.html
 
Laatst bewerkt:

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Een verwisselbare kop is geen systeem, dat is een handigheid en die wordt nu door meer merken geleverd. Dat wat voor mij het enige onderscheidende vermogen van de Festool tolletjes en dat is nu dus weggevallen.
Volgens mij is de Festool PDC 18 toch wel redelijk onderscheidend. Koolborstelloze motor, electronische vier versnellingsbak, verwisselbare koppen en 3850 rpm (!!). Daarnaast zijn volgens mij bij de andere merken die ook hun producten nog in 1e wereld landen (Makita, Mafell, Metabo) laten maken vergelijkbare 18v modellen ongeveer even duur.

Dat gezegd hebbende, als je geen verwisselbare kop wil, geen hoge rpm nodig hebt en het je niet uit maakt waar het apparaat gemaakt wordt dan zijn er zeker goedkopere alternatieven waar je voor 9/10 toepasingen minimaal net zo goed mee uit de voeten kunt.
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Volgens mij is de Festool PDC 18 toch wel redelijk onderscheidend. Koolborstelloze motor, electronische vier versnellingsbak, verwisselbare koppen en 3850 rpm (!!). Daarnaast zijn volgens mij bij de andere merken die ook hun producten nog in 1e wereld landen (Makita, Mafell, Metabo) laten maken vergelijkbare 18v modellen ongeveer even duur.

Dat gezegd hebbende, als je geen verwisselbare kop wil, geen hoge rpm nodig hebt en het je niet uit maakt waar het apparaat gemaakt wordt dan zijn er zeker goedkopere alternatieven waar je voor 9/10 toepasingen minimaal net zo goed mee uit de voeten kunt.

Yep ik heb die 2 weken getest met de actie van festool hier in Belgie .. en vond het ook wel leuk toestel ..
Maar wat zwaar voor gewoon "schoefwerk" vond ik .. maar boren in steen ging wel goed .. veel herrie .
En ja die 4 speed is ook leuk .. dat had ik nog nooit gezien op accuboor ..
Alleen de prijs viel me dik tegen ... 800 euro voor de set ( offiiceele prijs ) heb die oo moeten voorschieten bij die dealer .. wel terug gekregen na de test :)
Ik zou em zelf nie meteen kopen omdat ik hem wat zwaar vind .. en omdat ik andere machines genoeg heb uiteraard .
Nadeel bij festool vind ik de speciale centrotec bitjes .. mijn gewone dewalt bitjes pasten niet .. ( heb geen festool centrotec bithouder )
Ik moest dus de gewone boorkop usen met gewone bithouder ..
Ik weet daar zijn nu alternatieven voor ( goedkoper dan festool) maar ja ...
 
Laatst bewerkt:

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Yep ik heb die 2 weken getest met de actie van festool hier in Belgie .. en vond het ook wel leuk toestel ..
Maar wat zwaar voor gewoon "schoefwerk" vond ik .. maar boren in steen ging wel goed .. veel herrie .
En ja die 4 speed is ook leuk .. dat had ik nog nooit gezien op accuboor ..
Alleen de prijs viel me dik tegen ... 800 euro voor de set ( offiiceele prijs ) heb die oo moeten voorschieten bij die dealer .. wel terug gekregen na de test :)
Ik zou em zelf nie meteen kopen omdat ik hem wat zwaar vind .. en omdat ik andere machines genoeg heb uiteraard .
Nadeel bij festool vind ik de speciale centrotec bitjes .. mijn gewone dewalt bitjes pasten niet .. ( heb geen festool centrotec bithouder )
Ik moest dus de gewone boorkop usen met gewone bithouder ..
Ik weet daar zijn nu alternatieven voor ( goedkoper dan festool) maar ja ...
Hmmm ja dat zal de adviesprijs zijn, de SET variant (met haakse kop e.d.) is € 612,- bij Toolnation als ik zo even kijk. De Fein ASCM18QX heeft ook een verwisselbare kop, 4 versnelling, 3850rpm en ook Made in Germany en die is er al voor € 522,- bij Toolnation. Ook heeft de Fein meer max koppel als de Festool PDC. De Mafell A18 in Maxi uitvoering is alweer € 761,- en deze heeft 90nm koppel zoals de Fein, alleen maar maximaal 2050rpm vs de 3850 rpm van de Fein en Festool...
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Hmmm ja dat zal de adviesprijs zijn, de SET variant (met haakse kop e.d.) is € 612,- bij Toolnation als ik zo even kijk. De Fein ASCM18QX heeft ook een verwisselbare kop, 4 versnelling, 3850rpm en ook Made in Germany en die is er al voor € 522,- bij Toolnation. Ook heeft de Fein meer max koppel als de Festool PDC. De Mafell A18 in Maxi uitvoering is alweer € 761,- en deze heeft 90nm koppel zoals de Fein, alleen maar maximaal 2050rpm vs de 3850 rpm van de Fein en Festool...
klopt idd deze set was het https://www.festool.be/NL/Products/...cu-klopboorschroefmachine-PDC-18-4-Li-5-2-Set Mijn eraring met Festool dealers in Belgie is dat ze nogal nauw die prijzen hanteren .. mij TS55 komt ook van toolnation :)Eig nog niks in Belgie gekocht van Bosch en Festool .
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
De mafell machientjes zijn metabo's in een andere jas, ook de 18v reeks. Dit heb ik van een duits forum ergens. Eigenlijk een beetje zoals de fein en de vecturo. De 'grip' zal enigszins wel verschillen.
Klopt, de A10M is de Powermaxx 10,8v Quick en de A18M de BS 18 LTX Quick. Enige verschil wat ik tot nu ontdekt heb is dat de A18M 2050rpm heeft vs 1700 voor de BS 18 LTX Quick. Sander van GereedschapPro heeft me ook keer via de mail verteld dat o.a. de koppelcurve anders zou zijn.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
De mafell schroefboormachines zijn metabo's in een andere jas, ook de 18v reeks. Dit heb ik van een duits forum ergens. Eigenlijk een beetje zoals de fein en de vecturo. De 'grip' zal enigszins wel verschillen.update: de mafell's zijn wel geoptimaliseerd in hun koppel. De accu's zijn onderling uitwisselbaar.link: http://www.werkzeug-news.de/forum/viewtopic.php?f=5&t=36131&sid=0079b3cb241227fcae778dbfcfa83ee2
lol http://festoolownersgroup.com/other-tools-accessories/new-fesboschtool-drills-lol/30/
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Bij installatie en bouwbedrijven zie je vooral makita 14 en 18v machines. Heb zelf bij zulke bedrijfjes nooit festool oud gezien.
Zelf een complete set 18V boormachine met lader en accu gekocht, en daarna alleen machines in koffer + gratis accu van de makita actie. Een setje van een schroefmachine, boormachine en een slaghamer voor in beton is zo best betaalbaar, en super handig.
De instappers van makita zijn so so, maar de top (heb zelf de voormalige topper 458) is behoorlijk overkill, redelijk zwaar. Succes!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Yep ik heb die 2 weken getest met de actie van festool hier in Belgie .. en vond het ook wel leuk toestel ..
Maar wat zwaar voor gewoon "schoefwerk" vond ik .. maar boren in steen ging wel goed .. veel herrie .
En ja die 4 speed is ook leuk .. dat had ik nog nooit gezien op accuboor ..
Alleen de prijs viel me dik tegen ... 800 euro voor de set ( offiiceele prijs ) heb die oo moeten voorschieten bij die dealer .. wel terug gekregen na de test :)
Ik zou em zelf nie meteen kopen omdat ik hem wat zwaar vind .. en omdat ik andere machines genoeg heb uiteraard .
Nadeel bij festool vind ik de speciale centrotec bitjes .. mijn gewone dewalt bitjes pasten niet .. ( heb geen festool centrotec bithouder )
Ik moest dus de gewone boorkop usen met gewone bithouder ..
Ik weet daar zijn nu alternatieven voor ( goedkoper dan festool) maar ja ...

De bitjes kan je trouwens direct in de aansluiting stoppen, die waar je Centrotec accessoires op klikt. Die aansluiting heeft gewoon een standaard maat. Voor lange bits kan je wel het beste de Festool bits gebruiken, die passen in de Centrotec kop. Anders moet je inderdaad de snelspankop gebruiken.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
De bitjes kan je trouwens direct in de aansluiting stoppen, die waar je Centrotec accessoires op klikt. Die aansluiting heeft gewoon een standaard maat. Voor lange bits kan je wel het beste de Festool bits gebruiken, die passen in de Centrotec kop. Anders moet je inderdaad de snelspankop gebruiken.

ik gebruik voo 80% 25mm bits van dewalt of wera .. zonder bithouder .
En die passen dus niet rechtreeks in de centrotec kop ..
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Bij installatie en bouwbedrijven zie je vooral makita 14 en 18v machines. Heb zelf bij zulke bedrijfjes nooit festool oud gezien.
Zelf een complete set 18V boormachine met lader en accu gekocht, en daarna alleen machines in koffer + gratis accu van de makita actie. Een setje van een schroefmachine, boormachine en een slaghamer voor in beton is zo best betaalbaar, en super handig.
De instappers van makita zijn so so, maar de top (heb zelf de voormalige topper 458) is behoorlijk overkill, redelijk zwaar. Succes!

Dat viel mij ook altijd op, maar ik denk dat dat komt doordat die beter tegen mishandeling kunnen. Vroeger had je daar ProTool voor, dat waren stevigere (lees: lompere ;) ) machines die goed tegen een stootje konden. Festool was (en volgens mij is) meer voor de meubelbouw/afbouw waarbij het werk schoner is. Een Festool hoort naar mijn mening niet op de ruwbouw. :)
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
ik gebruik voo 80% 25mm bits van dewalt of wera .. zonder bithouder .
En die passen dus niet rechtreeks in de centrotec kop ..
Klaas bedoelde 1/4" HEX bitjes, die kunnen direct in de aansluiting (zonder de Centrotec chuck erop dus).

De Centrotec chuck kan dan weer toevallig wél gebruikt worden op de Mafell/Metabo (Quick) modellen...

Dat viel mij ook altijd op, maar ik denk dat dat komt doordat die beter tegen mishandeling kunnen. Vroeger had je daar ProTool voor, dat waren stevigere (lees: lompere ;) ) machines die goed tegen een stootje konden. Festool was (en volgens mij is) meer voor de meubelbouw/afbouw waarbij het werk schoner is. Een Festool hoort naar mijn mening niet op de ruwbouw. :)
De Festool PDC 18 is 1 op 1 de oude Protool PDC 18. Dus wellicht dat die best of both worlds bied ;)
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Dat viel mij ook altijd op, maar ik denk dat dat komt doordat die beter tegen mishandeling kunnen. Vroeger had je daar ProTool voor, dat waren stevigere (lees: lompere ;) ) machines die goed tegen een stootje konden. Festool was (en volgens mij is) meer voor de meubelbouw/afbouw waarbij het werk schoner is. Een Festool hoort naar mijn mening niet op de ruwbouw. :)
yup ... ze hebben ook geen zware boorhamers of breekhamers :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
ik gebruik voo 80% 25mm bits van dewalt of wera .. zonder bithouder .
En die passen dus niet rechtreeks in de centrotec kop ..

Dat zei ik ook. :) Ze passen wel direct op de machine aansluiting. Iig, de standaardbitjes die ik van diverse merken heb kan ik er gewoon in schuiven (net nog even moeten checken met een HBW bitje, ik wist het toch niet zo zeker :D ). Het rechter stuk op de foto:

festool-564532-2.jpg

Edit: Ik zie dat miekol het wellicht beter uit heeft gelegd, dat wat ik bedoelde.. :bloos En dan ook nog mijn eigen post quoten.. Tijd voor bed! :D
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Koop alsjeblieft geen makita M-box.
Wat een klote dingen.
Schoonvader heeft er een die clipjes zijn niet open te krijgen met je vingers.
Moet met een klauwhamer of schroevendraaier.
De nieuwe festool systainers met die draai knop.
Superieur.
Hulde voor deze uitvinding
Een beetje siliconenolie doet wonderen!
Die van mij ging ook moeilijk open en dicht maar een drupje olie op de sluiting en hij gaat even goed als de Festool systainer.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Topline is de VE versie bedoel je? Die heb ik, das inderdaad een monster maar voor TS beetje overkill denk ik ;) Bovendien is die EC echt super voordelig geprijsd, als je bedenkt dat een 4Ah accu al €75 kost ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.