Advies bij bevestiging tafelblad

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
215
90
Zaanstreek
waarom niet door-en-door die regels een getrapt gat met slob? Rampatje in het blad en hij zit goed vast.
Getrapt gat zodat je een cilinderkopbout helemaal kan laten verdwijnen in de regel. Verlijmen zou ik inderdaad niet doen, dit soort constructies beter mechanisch verbinden.

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
329
124
kan je niet gewoon met 4 rampamoeren werken en 4schroeven, toch plaats genoeg en ik veronderstel dat op dit soort tafel geen enorme krachten gaan komen...? evt camoufleer je de gaten nog door ze af te dichten met een prop...
1750163420843.png

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
294
103
kan je niet gewoon met 4 rampamoeren werken en 4schroeven, toch plaats genoeg en ik veronderstel dat op dit soort tafel geen enorme krachten gaan komen...? evt camoufleer je de gaten nog door ze af te dichten met een prop...
Bekijk bijlage 157654
Zoals de laatste 2 reacties zou ik het ook doen, rampamoer combineren met inbusbout met ring, eventueel een prop. Getrapt/verzonken/slobgat.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
502
258
56
Luzy Saint Martin
Even een schematisch bovenaanzicht van de situatie (niet geheel conform maar het gaat om het idee)
De driehoek is het tafelblad, de stippellijnen zijn het onderstel waar het blad op bevestigd moet worden, voor het gemak even de "regels" genaamd.

Ik zou dan tussen de blauwe lijnen het blad vastlijmen.
De rode lijnen zijn slobgaten, met, van onderaf gezien, een grote diameter tot halverwege de dikte van de "regel" en een kleinere diameter tot de bovenkant van de "regel".
In die "regels" schroef je het blad vast middels een bolkopschroef met eventueel een revetje er tussen in het midden van het slobgat. Daarna vul je de ruimte op met een passende prop. Als je een domino hebt zou je daarmee een ideale frees en opvulprop hebben, anders wordt het handwerk.

1750192091438.png

Zo zou ik het aanpakken.
Trouwens complimenten voor dit mooie organische ontwerp! Dit verdient een oplossing die het beeld van je ontwerp in stand houdt!

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.