Achteruit zagen

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Regelmatig zaag ik kunststof met een kleine zaagtafel. Heb daarbij de rare gewoonte om het zaagblad om te draaien omdat dit gewoon beter zaagt. Ben ik de enige en is dit gevaarlijk zoals laatst iemand tegen mij zei?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Klink in mijn oren als een heel slecht idee. Je zaag als ik het goed begrijp op de opgaande beweging van de zaag. Daarmee heeft het werkstuk dus heel erg de neiging om te stijgen. Vliegt je werkstuk weg, dan ga je wellicht mee, richting de zaag!!

Daarnaast, waar zit je spouwmes dan wanneer je de zaag omdraait?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zowel 'kunststof' als 'het zaagblad' zijn uitermate ruimte begrippen, waar van alles onder kan vallen. Kun je wellicht iets preciezer zijn? Gaat het om dik/dun of hard/zacht kunstof? En is het een zaagblad met veel of weinig tanden, bijvoorbeeld?

Gevaarlijk lijkt het mij niet, want als je alleen het zaagblad omdraait, en het materiaal van dezelfde kant af aanvoert, is er toch geen gevaar voor opstijgen?
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Materiaal is PTFE, blad 200 met relatief fijne vertanding. Spouwmes is er afgevallen denk ik 🤔
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het zaagblad draait de zelfde kant op. Je zaagt min of meer met de botte kant van je zaagblad. Ik zie nog niet waarom het gevaarlijker zou zijn.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Dat wil gewoon zeggen dat je niet het juiste zaagblad (lees: de juiste vertandingshoek/vorm) gebruikt.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Zowel 'kunststof' als 'het zaagblad' zijn uitermate ruimte begrippen, waar van alles onder kan vallen. Kun je wellicht iets preciezer zijn? Gaat het om dik/dun of hard/zacht kunstof? En is het een zaagblad met veel of weinig tanden, bijvoorbeeld?

Gevaarlijk lijkt het mij niet, want als je alleen het zaagblad omdraait, en het materiaal van dezelfde kant af aanvoert, is er toch geen gevaar voor opstijgen?

Dan is de vraag of je vanaf dezelfde kant doorvoert?
Als je gewoon vanaf dezelfde richting doortvoert, dan snap ik al helemaal niet waarom je dezaag zou omdraaien, dan heb je gewoon, zoals hierboven vermeld, het verkeerde zaagblad.

Daarbij is zagen zonder spouwmes wat mij betreft 100% een no-go! De kans dat als je ook nog eens zonder pushstick zaagt en kickback krijgt, je je klauwen in de zaag krijgt is dan ineens een heel stuk groter!

Ik hoor een heleboel zaken die gewoon fout gaan en zou dan ook adviseren om eens de veiligheid van je handelen na te gaan.

ik vond dat deze gast het wel aardig door had

 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Als je alleen het blad omdraait, maar wel de zaagtafel gewoon normaal gebruikt, is er niks aan de hand. En dan heb je een mooie zaagsnede waar je tevreden mee bent.
Wil je een betere oplossing, dan zal je een ander zaagblad moeten nemen.
Als ik kunststof (POM) koop bij de Metaalwinkel, zie ik een cirkelzaagsnede. Dus er zijn wel bladen voor beschikbaar.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Voor kunstof alu en trespa gebruik ik altijd een vlak dak tand blad met zo veel mogelijk tandjes.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Aluminium en trashpa😁 zijn heel hard. PTFE is lekker zacht. Zo zacht dat je snel een holte in de plaat zaagt. Door andersom te zagen trek de zaag het materiaal veel rechter en makkelijker door.
Tanden zijn gekozen om voldoende materiaal snel te kunnen afvoeren
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Klinkt raar maar holte ontstaat door het niet goed tegen de geleider kunnen drukken van het materiaal waardoor de plaat waar je stoken afzaagt hol wordt
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Regelmatig zaag ik kunststof met een kleine zaagtafel. Heb daarbij de rare gewoonte om het zaagblad om te draaien omdat dit gewoon beter zaagt. Ben ik de enige en is dit gevaarlijk zoals laatst iemand tegen mij zei?

Je hebt dan min of meer hetzelfde effect als met een voorritszaag. Het verschil met de voorritszaag is dat die alleen maar de bekleding zaagt en jij de hele plaat. Heb je aan beide zijden een strakke zaagsnede?

Ik meende ooit eens ergens gelezen te hebben dat men het ook wel doet met een invalzaag. Diepte instelling op 2 mm en dan achteruit over de geleiderail. Men deed dat om de rafelrand aan de bovenkant te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HEVE

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mijn makita invalzaag heeft die functie om ondiep voor te ritsen ong 2mm
Al gebruik je dit gewoon in vooruitgaande beweging.
Achteruit zou ik met een invalzaag niet doen dan loopt ie uit de snede en zo over je handen of lineaal
 
  • Wow
Waarderingen: vandikte

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Zaag er 1 tot 10mm mee. 1mm is echt een uitdaging want het is net of je een krant probeert door te zagen. De platen zijn niet recht, niet haaks en niet even dik. Dwarsgeleider op de zaag werkt niet voor de dunne maatjes. Zo slap als een vaatdoek. Met een beetje creativiteit lukt het wel. Andersom zagen, zaag afdekken met geleiders boven en naast de zaag voor de 1 en 2mm. Zaagsnede is mooi, soms wat breedteverschil zeker bij de smalle stroken 20-30mm
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
waarom dan niet gewoon een rei pakken en met een stanley mes er langs?
Geen stof en strakke snedes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.