Accu gereedschap

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
75
Oldenzaal
Helaas zijn nieuwe tools van na begin jaren 80 kwalitatief alleen maar slechter geworden. Er worden allerlei dingen verzonnen om je elke 5 jaar je machine te laten vervangen. Goed voor de aandeelhouders. slecht voor de rest.
Misschien is het beter om te zeggen dat er veel rotzooi merken bij zijn gekomen. Ali en Banggood staan er vol mee. Consumptie producten. Ze zijn er, dus is er vraag naar.
Er zijn nog steeds goede, sterke merken met kwalitatief goede producten. 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

jorisvh

Post veel
18v Makita accu nu is rond de 55-60 euro. De 40v (5amp) zijn rond de 200.
als je appelen met appelen vergelijkt is het prijsverschil een stuk minder groot. de hoeveelheid energie die een batterij kan bevatten (of het aantal cellen dat de fabrikant er in heeft gestopt), druk je uit in Wh en dat is V x Ah. een 40Vmax XGT (die nominaal eigenlijk 36V is) van 5Ah is dus 2x een 18V LXT van 5Ah
  • 18V LXT, 5Ah, catalogusprijs 95€ excl —> 1,06€/Wh
  • 40Vmax XGT, 5Ah, catalogusprijs 220€ excl —> 1,22€/Wh
als het aan Makita ligt valt het verschil tussen het nieuwe en het bestaande platform dus wel mee.
in de praktijk ga je de LXT met grotere korting vinden (62€ is de beste prijs die ik vind) dan de XGT (176€ is beste prijs die ik vind). maar dan nog is het verschil 40% en geen factor 3-4.

dit gezegd zijnde, ik stap zelf ook niet in 40VMax omdat dat zo’n grote capaciteit m.i. helemaal niet nodig is voor handgereedschap zoals schroefmachines e.d.
 

jorisvh

Post veel
of de kwaliteit van de A-merken achteruit gaat, betwijfel ik toch.
ze brengen regelmatig innovaties, ja, maar we zijn toch niet verplicht om perfect werkende machines te vervangen omdat er een nieuwe versie met extra snufje is?
ik vind dat ze veel moeite doen om je zo lang mogelijk met hun machines te laten werken, bvb de onderdelenservice van Makita: van alle machines vind je exploded view tekeningen met onderdeelnummers. je kan gemakkelijk zelf de juiste onderdelen vinden en bestellen.
onlangs de aanslagen van mijn flipper zaag van rond 2008 vervangen voor 9€/stuk 😳. ik denk er niet aan die te vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
J

j1eke

Guest
Kwaliteit is moeilijk te kwantificeren omdat de meeste machines niet vergelijkbaar zijn en ook het gebruik is sterk veranderd. Tegenwoordig ligt de nadruk vooral op productiviteit en is veiligheid ook meer een dingetje. De meeste mensen hebben veel meer machines bij zich en kunnen steeds complexere bewerkingen op locatie uitvoeren dan vroeger.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Helaas zijn nieuwe tools van na begin jaren 80 kwalitatief alleen maar slechter geworden. Er worden allerlei dingen verzonnen om je elke 5 jaar je machine te laten vervangen. Goed voor de aandeelhouders. slecht voor de rest.
Lekker generaliserend en kort door de bocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Noem mij dan eens gereedschap wat na die tijd geproduceerd is, dat kwalitatief beter is geworden . Ik heb bergen oude aeg's, elu's bosch, ook groen, voorzien van nieuwe lagers, nieuw snoer ,setje koolborstels. Allemaal machines van een jaar of 40 oud. Modernere machines, uitgerookte wikkelingen, lagers die meedraaien in het huis, zodat het plastic onbruikbaar is geworden, peperkoek tandwielen die aan gort zijn, elektronika met kuren. vaak wel op voorraad, maar dan 3/4 van de nieuwprijs van de machine. Hakhamers waar het hamermechanisme van kapot gaat. Allemaal a merk machines. Als ik bij bijvoorbeeld mijn eigen kleine slijptollen kijk. De ene is een groene bosch. Die heb ik al 30 jaar en hij was gebruikt toen ik hem kocht. Die wordt al 30 jaar afgebeuld. Ik heb er een makita bijgekocht . Die doet het nu nog prima, maar je hoort al aan hoe hij loopt, dat hij de geest gaat geven voor die oude bosch. Ik heb nog een stuk of wat van die bosch slijptollen in onderdelen liggen. Ze zien er het zelfde uit als mijn oude, zowel de groene als de blauwe, maar allemaal al aan gort.
 
J

j1eke

Guest
Er zijn nou eenmaal verschillende parameters van belang voor verschillende mensen.
Gebruiksgemak is bijvoorbeeld wel enorm verbeterd. De nastelbaarheid van oude machines is bijvoorbeeld vrijwel altijd een enorm geklooi.
Zo vind ik het ook enorm handig bij het plaatsen van een inbouwkast dat ik een zaag op een rail heb en een frees die je gewoon in de kast kunt gebruiken als het moet.
Of als ik ergens een dak op moet om even wat te herstellen. Ik gooi een emmertje vol met een cirkelzaagje, een multitool en een slagschroevendraaier en ik ben binnen 5 minuten weer weg.
Vroeger moest je dan de klant om een stopcontact gaan vragen. Een kabel door het raam het raam naar buiten leggen. Het dak op om te meten, weer naar beneden om te zagen, dan weer naar boven om het aan te brengen etc.
En ja, sommige machines die ik heb uit de jaren 80 en 90 die ik nog heb doen het nog. Maar die gaan nooit meer mee en ook in de werkplaats doen ze nauwelijks meer mee, want ik ben gewend aan de andere.
Bivendien zijn het alleen de machines die het vol hebben gehiuden waar je blij mee bent. In die tijd was er ook genoeg zooi, maar die is inmiddels verdwenen.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
75
Oldenzaal
dit gezegd zijnde, ik stap zelf ook niet in 40VMax omdat dat zo’n grote capaciteit m.i. helemaal niet nodig is voor handgereedschap zoals schroefmachines e.d.
Als ik met een torx 40 een terras in elkaar zet, dan is die 40v echt wel een keer leeg gedurende de dag. 😅😉
 

jorisvh

Post veel
Als ik met een torx 40 een terras in elkaar zet, dan is die 40v echt wel een keer leeg gedurende de dag. 😅😉
daar twijfel ik niet aan en als dat je dagelijkse bezigheid is, is de 40VMax voor jou bedoeld, denk ik.
met potscharnieren boren, kasten monteren, … krijg ik de 18V ook leeg. maar zolang een batterij leeg werken langer duurt dan een 2de batterij opladen (45’ in mijn geval), kan ik blijven gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Daar ben ik niet zo zeker van. Alles gaat steeds meer naar accu ipv naar snoer. Ook de accu's zelf zullen nog doorontwikkeld worden.

Makita support heeft vanmorgen aangegeven dat het 40v accu platform relatief nieuw is en ze verwachten dat de accu's nog wel vele tientallen jaren geproduceerd worden. Dan zou het geen issue kunnen zijn maar snap wel de reacties.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Was een praatje aan het maken bij de outodealer hier in de straat. Veel vraag naar electrisch, maar de prijzen stijgen hard, met name door de accu's. Lithium raakt op.
 
J

j1eke

Guest
Was een praatje aan het maken bij de outodealer hier in de straat. Veel vraag naar electrisch, maar de prijzen stijgen hard, met name door de accu's. Lithium raakt op.
Ja, de innovatie kan de vraag niet helemaal bijhouden. Maar dat wordt vast snel genoeg opgelost. Er is te lang eenzijdig ingezet op de verbrandingsmotor, nu moet er weer een grote omschakeling komen.
 
J

j1eke

Guest
Ze zijn druk aan het werk om accu's te ontwikkelen zonder die zeldzame stoffen maar als dat wat wordt?
Het zal wel moeten. Op de lange duur is dit geen oplossing. Leuk om je ratelaar of telefoon op te laten lopen, dat kan nog wel even. Maar auto's met duizenden van die dingen vol leggen is geen goed idee.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
973
397
hilversum
Was vandaag me oplaad rondje aan het doen.
Ik gok dat ik nog wel even accu's heb voor een tijdje :)
IMG-20220428-WA0005.jpeg

En dat is alleen me Dewalt dan is er nog Bosch/Dremel 12v 2ah staafjes en CAS platform en wat verdwaalde milwaukee 12 volts.
 
  • Wow
  • Leuk
Waarderingen: mink en Jan.

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Nee, dat lag net even anders - of eigenlijk heel anders. Typisch klok-en-klepel verhaal... ;-)
Het ging er om dat toestellen na updates trager gingen lopen.Volgens apple was dat nodig om de levensduur te verlengen. De gebruikers werden door het trager worden van hun telefoons gedwongen een nieuwe te kopen. De update werd dus een downdate
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.850
902
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, er was dus een technische 'noodzaak' voor de ingreep - niet (louter) een klantje-pesten-laat hem maar een nieuwe kopen. Dat Apple dat qua uitleg (in eerste instantie) en qua PR minder handig heeft aangepakt staat buiten kijf. Aan de andere kant, als je niet per se al die nieuwe fratsen van de upgrades naar nieuwere versies van het iOS nodig hebt bleven die toestellen prima functioneren, en het was (uiteindelijk, meen ik) ook mogelijk om de upgrade ongedaan te maken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.