Accu gereedschap

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Daar ben ik niet zo zeker van. Alles gaat steeds meer naar accu ipv naar snoer. Ook de accu's zelf zullen nog doorontwikkeld worden.
Het staat je vrij alles op accu te kopen. Mij niet gezien. Maar goed, ik kom meestal niet uit mijn werkplaats. En een zware klont aan het gereedschap is vaak ook niet goed voor de balans. Op elk potje past een dekseltje zeg maar :)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Tis ook maar net hoe actief een hobbyist is met het gebruik van een accuboormachine, er kommen wel steeds betere accu's op de markt de ontwikkeling gaat ook door , als ik zie hoe veel mensen ook een accuboormachine hebben
Pas nog een nieuwe glijlager in mijn electrische Boormachine gemaakt die kan weer jaren mee,
Pistoolgreep bij een boormachiene zorgt dat er ook zijwaartse druk op het lager komt en slijt daar door
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Om hout op locatie af te korten, heb ik een handzaag in de bus. Ik heb alleen een schroefmachine op accu. Verder alles met snoer. Veelal 30 tot 40 jaar oud. Soms zet ik ergens een nieuwe boorkop op, maar alle oude machines werken al die tijd al probleemloos. Ik heb niet zo'n moeite met snoeren. Je moet alleen de fabriekssnoeren gelijk na aanschaf vervangen door een snoer van 4 of 5 meter.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar en Boktor026

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Tot nu toe nooit problemen met accu's gehad. Als je alles van 1 merk hebt worden ze genoeg gebruikt, dus verslijten door stilstand valt wel mee. Dat was vaak een issue bij oude accu's. Ik heb trouwens veel gereedschap van worx en dat bevalt me prima. Accu's zijn ook toepasbaar op hun tuingereedschap van 20v , zoals kanten maaier, heggenschaar,etc... Als je toch al veel accu's hebt zou ik voor accu's gaan bij veel apparaten. Oja worx schijnt ook gedeeltelijk uitwisselbaar te zijn met Wesco las ik ergens op het www.
Om hout op locatie af te korten, heb ik een handzaag in de bus. Ik heb alleen een schroefmachine op accu. Verder alles met snoer. Veelal 30 tot 40 jaar oud. Soms zet ik ergens een nieuwe boorkop op, maar alle oude machines werken al die tijd al probleemloos. Ik heb niet zo'n moeite met snoeren. Je moet alleen de fabriekssnoeren gelijk na aanschaf vervangen door een snoer van 4 of 5 meter.
Nog beter vervang ze door een snoer met een neutrik koppeling.
 
J

j1eke

Guest
Werk regelmatig met de ls002(en de rest van de letters) van Makita de afgelopen weken. Fijn apparaat, nauwkeurig en zeker genoeg kracht. Kan hem moeilijk vergelijken met onze ls1219, omdat de beweging wat anders is, maar vind hem net zo makkelijk zagen. De levensduur van de accu is meer dan prima, gewoon indrukwekkend. Ook is hij voor een afkortzaag lekker licht, maar voelt toch degelijk. Als je regelmatig op locatie werkt of altijd eerst moet opbouwen voor je kunt gaan klussen is dit wel ideaal.
Het is uiteraard niet de goedkoopste optie en een afkortzaag is ook zo'n machine die vaak de hele dag op dezelfde plek blijft staan. Maar persoonlijk ben ik wel fan van accu's. Werken waar je wilt en nooit meer een draad die ergens achter haakt of net te kort is.
Of je beter een afkortzaag of een andere machine kunt gebruiken moet je zelf inschatten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik weet niet wat zo'n neutrik koppeling is, maar ik weet zeker dat ik die niet nodig heb.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik weet niet wat zo'n neutrik koppeling is, maar ik weet zeker dat ik die niet nodig heb.
Ach wat heb je wel nodig, 90% van je gereedschap zou je ook kunnen wegdoen je doet er dan alleen langer over om iets te maken? Het is gewoon handig die neutrik koppeling en gemak dient de mens! Ik heb ze op AliExpress bestelt en ga binnenkort mijn tools er naar ombouwen zodat ik niet meer gedoe heb met snoeren bij het opbergen e.d..
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Ik weet niet wat zo'n neutrik koppeling is, maar ik weet zeker dat ik die niet nodig heb.
Neutrik PowerCon true1, een 16A volledig gekeurde connector die in zowel male als female kabeldeel te krijgen is. Ik heb al mijn kabelgereedschap ervan voorzien en dat werkt fantastisch. De kabel in de bouwzuiger is vast, bij gereedschap wisselen is het snel de zuigslang en powercon wisselen.
Zoiets:
0F436C1B-27A6-43A3-8A23-0C568460E095.png
Ook geen goede meer met snoeren oprollen die niet de kant op willen draaien waar ze heen moeten omdat ze vast zitten aan een gereedschap.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Mooi dat je er blij mee bent. Lijkt me een onhandige klont aan je snoer, dat nu drie breekpunten heeft in plaats van een. Maar ieder zijn ding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Neutrik PowerCon true1, een 16A volledig gekeurde connector die in zowel male als female kabeldeel te krijgen is.
heb je ons een url van het type dat je gekocht hebt ?
dit systeem werkt dus zoals de losse kabels van festool ?
maw je hebt 1 lang snoer & dat past op alle identieke mannelijke stekkers die met een kort draadje aan je machine hangen ?
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
heb je ons een url van het type dat je gekocht hebt ?
dit systeem werkt dus zoals de losse kabels van festool ?
maw je hebt 1 lang snoer & dat past op alle identieke mannelijke stekkers die met een kort draadje aan je machine hangen ?
Correct, ik heb alle spaan of stof genererende gereedschappen met een stofzuigaansluiting (schuurmachines, lamellenfrees, afkortzaag, invalzaag maar ook mobiele tafelzaag, enkel de klopboorhamer niet dacht ik) voorzien van een mannelijke stekker (NAC3MX-W-TOP) en een paar snoeren (wel allemaal anders snoeren met een aarde geleider, dus niet de originele van het gereedschap) voorzien van een vrouwtje (NAC3FX-W-TOP). Te koop bij meerdere webwinkels, maar hij wordt voornamelijk gebruikt in de AV industrie, daar zijn ze dan ook het goedkoopst.
Voorbeeld schuurmachines:
B09CDE1E-B49C-4F6C-88C4-CF58F828D3B7.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Correct, ik heb alle spaan of stof genererende gereedschappen met een stofzuigaansluiting (schuurmachines, lamellenfrees, afkortzaag, invalzaag maar ook mobiele tafelzaag, enkel de klopboorhamer niet dacht ik) voorzien van een mannelijke stekker (NAC3MX-W-TOP) en een paar snoeren (wel allemaal anders snoeren met een aarde geleider, dus niet de originele van het gereedschap) voorzien van een vrouwtje (NAC3FX-W-TOP). Te koop bij meerdere webwinkels, maar hij wordt voornamelijk gebruikt in de AV industrie, daar zijn ze dan ook het goedkoopst.
Voorbeeld schuurmachines:
Bekijk bijlage 118005
Ik heb ook mijn gereedschap van deze neutrik stekkers voorzien,
bijvoorbeeld de kapzaag of mijn verfstripper. Het is weer een uitgave, maar ik vind het de moeite waard en ik ben een hobby klusser:)
Met drie goede verlengsnoeren van 2x5 en 1x10m ben ik zo mobiel als maar kan.

Mijn accutollen zijn uiteraard op accu, ik heb een GAS 18V met een 5,5AH Procore waar ik nu best tevreden mee ben en een paar bouwlampen.
Mijn schuurmachine op accu ben ik niet zo enthousiast over, net als de multitool die lang niet zo lekker werkt als mijn FEIN.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
22
Als hobby klusser mijn mening: alles waar je een stofzuiger aan hangt (met automaat natuurlijk) met snoer, anders vergeet je de stofzuiger in te schakelen (en extra handeling). Alles wat je over langere tijd gebruikt (bijv. schuurmachine, bovenfrees), met snoer.

Ik heb de fout gemaakt om mijn Makita accugereedschap uit te breiden met een random orbital sander, maar die wordt dan te zwaar, je loopt continu accu's te wisselen en je vergeet de stofzuiger in te schakelen. Die ga ik dus omruilen voor een exemplaar met snoer.

Afkorten op locatie doe ik ofwel bij de vriendelijkere houthandel met een afkortzaag die ze daar hebben staan, of ik neem een handzaag mee. Definitieve maten zaag ik dan thuis. Plaatmateriaal laat ik over het algemeen bezorgen.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
273
76
Oldenzaal
Of het beste van beide werelden : %product-title% kopen

Een adapter om je accugereedschap op netstroom te gebruiken
Vernoemde adapter is voor koppeling met twee ruggedragen accustations. Dus niet voor aansluiting op 220v ... die is er "nog" niet.

Accu's zijn goed en sterk en iemand die denkt dat dit niet het geval is weet niks van product ontwikkeling en marktwerking. Denk je nu echt dat massa's bouwvakkers, timmenlui, installateurs, etc. genoegen nemen met een slecht product? Denk je dat merken zomaar miljoenen stoppen in onderzoek en ontwikkeling om de concurrentie voor te blijven?
Ik gebruik Makita tools en accu's sinds de 9volt staaf batterij begin jaren 90 ... wat een uitkomst was dat, geweldig. Ik heb nu 23 accu's in een mix van Makita, Milwaukee en Bosch.
Maar goed.

Beste argument wat ik tot nu toe gelezen heb is ... als er stofafzuiging aan zit, kan er ook best een 220v kabel mee. En stationair gereedschap kan uiteraard altijd beter op 220v.

Mijn voorschot op je investeringsplan.
Alles hand op accu. (Schroef)boor machines, decoupeer, cirkelzaag, bovenfrees, handpalm schuurmachine, tackers, mogelijk ook de invalzaag. Dan heb je de basis wel te pakken.
Moet je de nieuwste accu versies pakken? 18v vs 40v bv? Nee zou ik niet doen. Nog een te groot prijs verschil. 18v Makita accu nu is rond de 55-60 euro. De 40v (5amp) zijn rond de 200.

De rest, alle repeterende en stationaire tools op 220v.

Maar ..... accu gereedschap is niet gemaakt voor 20 jaar gebruik. Perfect want ik wil zeker gebruik maken van innovaties. Nieuwe tools zijn vaak beter, besparen tijd of werken gewoon prettiger. Slagboormachine met betere demping en stofafzuiging op de boorkop (huisvrouwen zijn meteen verliefd op je 😅 ), schroefboor machine met meer kracht, een linkshandige cirkelzaag waardoor je beter je zaagsnede kan zien en dus veel sneller kan werken, LED op de neus, zo simpel maar zeer prettig. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dus, denk vooral ook aan het gemak van werken en bespaar niet te veel op "beter" gereedschap.



Veel plezier met de hobby twdi.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Helaas zijn nieuwe tools van na begin jaren 80 kwalitatief alleen maar slechter geworden. Er worden allerlei dingen verzonnen om je elke 5 jaar je machine te laten vervangen. Goed voor de aandeelhouders. slecht voor de rest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Helaas zijn nieuwe tools van na begin jaren 80 kwalitatief alleen maar slechter geworden. Er worden allerlei dingen verzonnen om je elke 5 jaar je machine te laten vervangen. Goed voor de aandeelhouders. slecht voor de rest.
volledig met jou eens
produkten op de markt zetten die een kort leven beschoren is, is een strategie geworden
die zijn beterkoop, en de verbruiker beslist meestal op basis van de prijs
ik heb een paar keer een pomp van het merk g... gekocht
ging telkens een paar maanden na de garantieperiode stuk
toeval ?
is apple niet veroordeeld omdat zijn vriendelijke telefoons zo geprogrammeerd waren dat ze na een aantal jaren trager gingen werken, zodat de verbruiker aangespoord werd om een nieuwe te kopen ?
veel produkten worden zo gemaakt dat ze niet herstelbaar zijn door een klein onderdeel te vervangen, maar een groot deel of het hele produkt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.