Accu gereedschap

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Op zoek naar een afkortzaag, viel het me op dat ook die tegenwoordig op accu verkrijgbaar zijn.
Zo heeft Makita de ls002 en ls004 op 40v die minder ruimte in nemen omdat de geleiderail naast de motor zit. Dat laatste is voor in mijn kleine werkplaats wel handig.
Ze zijn wel duurder dan de reguliere modellen, echter volgens mij heeft alleen de LS1019 zo'n zelfde rail en die is ook niet goedkoop.

Het idee van de accu lijkt me wel handig voor als de zaag een keer mee moet, maar ook om minder snoeren overal te hebben liggen. Ik heb hobbyist maar ik denk alleen al aan het feit dat lange palen niet in mijn auto passen. Even op het parkeerterrein van de bouwmarkt de zaag uit de auto en klaar.

Ik vraag me nu af, of zo'n accusysteem wel voldoende kracht levert om toch wel een tijdje goed te kunnen zagen.

Heeft iemand ervaring met dit soort machines?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.964
Klein-Brabant, Vlaanderen
gaat het om palen, zoals voor een tuinafsluiting, en kort je die in, dan kan je ook ineens kortere palen kopen
balken van 63 mm die bij afhaling te lang zijn, zaag ik met mijn decoupeerzaag
een afkortzaag op batterij kopen om die mee te kunnen nemen, is voor een hobbyist een relatief dure investering, vermits de vermelde makita's rond de 600 euro komen
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
973
397
hilversum
Ik heb een dewalt DCS365N 18v.
Vind het een prima ding voor algemeen gebruik.
Kan vrij lang zagen op een accu.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
gaat het om palen, zoals voor een tuinafsluiting, en kort je die in, dan kan je ook ineens kortere palen kopen
balken van 63 mm die bij afhaling te lang zijn, zaag ik met mijn decoupeerzaag
een afkortzaag op batterij kopen om die mee te kunnen nemen, is voor een hobbyist een relatief dure investering, vermits de vermelde makita's rond de 600 euro komen

De LS002 is ruim 600 maar dan wel zonder accu's
Het 'palen' voorbeeld was gewoon een idee. Veel hout komt in lengtes die minder makkelijk in een gemiddelde auto passen. Nou heb je voor een 63mm balk waarschijnlijk al een zaag met een groter blad nodig zoals de LS004
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
973
397
hilversum
die is reeds 1/3de goedkoper, want rond de 400 euro
als @twdi nog een batterijen van 18V heeft, dan staat hij nu voor het kiezen van een bepaald merk
Nadeel van de mijne is de uitstekende geleiders.
Een beetje compacter had wel gemogen.

Maar ja over accu's gesproken.
Volgens mij is er voor elk merk ondertussen een adapter tekoop.
Dus echt accu gebonden hoef je niet te zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.964
Klein-Brabant, Vlaanderen
De LS002 is ruim 600 maar dan wel zonder accu's
Het 'palen' voorbeeld was gewoon een idee. Veel hout komt in lengtes die minder makkelijk in een gemiddelde auto passen. Nou heb je voor een 63mm balk waarschijnlijk al een zaag met een groter blad nodig zoals de LS004
de ls002 zaagt 70 mm op 90°
hij weegt 16 kg
mijn decoupeerzaag 3 kg, dus makkelijk uit de wagen te nemen
ik ben het er mee eens dat zonder snoeren werken handiger is
ga je daar over de ganse lijn voor, dan doe je een flinke investering
alhoewel bij het begrip 'flink' voor iedereen een ander getal staat
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
de ls002 zaagt 70 mm op 90°
hij weegt 16 kg
mijn decoupeerzaag 3 kg, dus makkelijk uit de wagen te nemen
ik ben het er mee eens dat zonder snoeren werken handiger is
ga je daar over de ganse lijn voor, dan doe je een flinke investering
alhoewel bij het begrip 'flink' voor iedereen een ander getal staat
Ik denk dat je aan al dat accugereedschap over 15 jaar niets meer hebt. En alles met een snoer wel.
 

jorisvh

Post veel
voor alles wat sowieso aan de stofzuiger moet (schuren, frezen, ...) of wat stationair is, zit een snoer m.i. niet extra in de weg en daarvoor kies ik dan ook altijd de versie met snoer. nooit lege batterijen, geen afnemende capaciteit, ...
een afkortzaag zit volgens mij in deze categorie en zou ik dus niet snoerloos kopen.

een ander argument is geen stroom hebben zoals in de bouwmarkt snel iets kleiner maken zodat je het mee krijgt. ik zou dan voor een accu decoupeerzaag gaan om snel met overmaat te zagen en thuis juist op maat afkorten met een afkortzaag met snoer.
voor een decoupeerzaag is het voordeel van geen snoer hebben een twijfelgeval omdat je al eens in kleine hoekjes wil komen en je die niet noodzakelijk altijd aan de stofzuiger hangt.

dit gezegd zijnde heb ik zelf onlangs tegen mijn principe gezondigd door een Makita 2x18V accu invalzaag te kopen met hetzelfde argument: in de houthandel een plaat in 2 delen om ze makkelijker mee te krijgen of een geleverde 2800x2100 plaat in 2 delen zodat ik ze alleen binnen en op de formaatzaag krijg.
ik heb gekozen om niet in het XGT 40V platform te beginnen. dat is zeker nuttig voor echt zware machines die je buiten, op stellingen, ... gebruikt, m.a.w. eerder richting bouw dan meubelmakerij.
vermits ik al wat LXT 18V platform had en batterijen toch echt niet goedkoop zijn, ben ik bij LXT 18V gebleven. met 2x18V kom je heel dicht bij 40V. heb er al een tiental platen mee doorgehaald en nog steeds alle lampjes.

aan de kracht zou ik niet twijfelen, de machine zal niet minder krachtig zijn dan de snoerversie.
op de invalcirkelzagen zit een speciaal accu zaagblad dat extra dun is (~1mm) waardoor sowieso minder vermogen nodig is (maar ook minder stabiel en dus mogelijk minder mooie zaagsnede). zou hier ook het geval kunnen zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Volgens mij is het zagen om iets mee te nemen bij de bouwmarkt geen argument om een accumachine te kopen, omdat zover ik weet elke bouwmarkt dit in ieder geval zaagt, zodat je het kunt transporteren.:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Het was ook een voorbeeld schreef hij , bouwmarkt en laten zagen daar ok , of de man/dame is er niet
Lange wacht tijden, dan is zelf hulp geen overbodige lukse
Heb voor hobby gebruik ook 3 accuboormachine aan geschaft van parkside is wel een genot om mee te werken, de eerst een zware dan de lichtste en wat pak ik het meest de lichtste, had ook het plan alles op
Accu te kopen, tot ik weer met beide benen op de grond stond,
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.964
Klein-Brabant, Vlaanderen
ieder zijn situatie + organisatie
ik zie mij niet op de buitenparking van de leverancier platen zagen
en als het dan nog plots begint te regenen . . .
meestal kan ik de platen vooraf bestellen + op bruto-maat laten zagen, waarbij - zeker voor 18 mm dikte - 61 cm mijn streefbreedte is (halve plaat)
dan zijn de omvang + het gewicht handelbaar
bij balken beperk ik de lengte-overschotten tot het minimum door lange balken - die niet in mijn kar kunnen - te kopen, die ik met de wipzaag op bruto-lengte zaag
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Ik vraag me nu af, of zo'n accusysteem wel voldoende kracht levert om toch wel een tijdje goed te kunnen zagen.
De sterkste accuboormachines leveren 60-65 Nm koppel in zachthout en 120 Nm in hardhout . Kracht hoef je je geen zorgen over te maken. Kwestie van de specs afstruinen voor het apparaat type dat je zoekt.

Kabelmangement moet je even tijd aan besteden, zowel bij stationair werk als bij werk op locatie. Zoals in een eerdere discussie over accugereedschap, je hebt er toch die stofzuigerslang er aan hangen, wat maak je je druk om die kabel.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
Als het gaat om incidenteel afkorten om het in de auto te laten passen kun je ook denken aan een reciprookzaag op een accu. Is kleiner, goedkoper, en werkt ook voor andere materialen.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
973
397
hilversum
De LS002 is ruim 600 maar dan wel zonder accu's
Het 'palen' voorbeeld was gewoon een idee. Veel hout komt in lengtes die minder makkelijk in een gemiddelde auto passen. Nou heb je voor een 63mm balk waarschijnlijk al een zaag met een groter blad nodig zoals de LS004
Gewoon de balk omdraaien en nog x zagen.
Doe ik ook met me dewalt.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
357
45
Drunen bij Den Bosch
Als particulier zou ik 2x nadenken om grof te investeren in accu gereedschap. Kwalitatief goed elektrisch gereedschap zal bij veel hobbyisten vaak zowat een leven meegaan. Dat is bij accu gereedschap absoluut niet het geval. Na een paar jaar zijn de accu's versleten (ook omdat je ze juist te weinig gebruikt) en nieuwe originelen zijn over het algemeen duur (marketing) en de kwaliteit van goedkope grijze markt accu's kan goed zijn, maar soms ook niet. Originele accu's zijn vaak zo deur dat je je afvraag of het rendabel is om voor een paar jaar oude machine een kapitaal aan nieuwe accu's te kopen. Dat zelfde zie je ook met elektrische fietsen. Mijn advies koop met snoer en alleen met accu als het echt nut heeft (schroefmachientjes). Voor professionals ligt het anders, die gebruiken de machines zoveel dat een apparaat zich na een paar jaar al heeft terugverdiend, of de kosten voor accu's niet zo relevant zijn, maar dat is bij de hobbyist niet het geval. Ik werk als technicus in de zorg en heb veel ervaring met accu's en ook dat je als consument afgezet wordt als het gaat om vervanging van accu's.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.