2de Project : Van garage tot werkplaats

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
610
57
Provincie Zeeland
Zie er mooi uit. Leuke filmpjes van Jay Bates.

Is er nu niet de kans dat het alu plaatje van je stopblok gauw beschadigd of verschuift als je wat zwaardere balken af gaat korten? Omdat je dan toch vaak tegen dat plaatje gaat stoten.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Plakliniaal is niet verzonken. Denk niet dat dat heel erg is. Is een metalen strip met coating eroverheen.
Wat wel een probleempje is, is wat CSK aangeeft. Tot +/- 3,5cm dik geeft het plaatje geen probleem, maar dikker dan moet ik een extra stukje tussen het blok en werkstuk leggen. Dat heb ik niet bedacht.
Dat wordt dus waarschijnlijk voor de 3de keer een versie maken :p
De plakstrip komt dan vlak boven de T-track. Dan heb ik +/- 9cm ruimte voordat ik het alu plaatje raak.

Thanks CSK!

PS als er iemand zich afvraagt waar dit soort plakliniaal te kopen dan kan ik de link wel neerplanten. Zal thuis ff kijken, nu op me werk.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou als ik dit maakte het meetlint boven of links van het blok afleesbaar maken.
dan kun je het hele blok gebruiken als aanslag met alleen een klein wijzertje voor de maat.
of de alu strip ook in een verzonken sleuf laten meeglijden dat je materiaal er voorlangs tegen het blok aan komt.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
610
57
Provincie Zeeland
Inderdaad, ik zou het ook boven afleesbaar maken, dan heb je er nooit last van.
Ik haal dat soort spul altijd in China, maar dan moet je wel ff geduld hebben natuurlijk :p
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat kan ook natuurlijk. Als het heel weinig scheeld dan doe ik de moeite niet.
Zag je bij ali staan rond de €6/7 incl verz , dan bestel ik het hier wel gewoon.
Binnen 3 dagen in huis en mocht het fout gaan dan is het ff makkelijker. Mijn Mandarijns is niet zo best ;)
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Wat wel een probleempje is, is wat CSK aangeeft. Tot +/- 3,5cm dik geeft het plaatje geen probleem, maar dikker dan moet ik een extra stukje tussen het blok en werkstuk leggen. Dat heb ik niet bedacht.
"Gewoon" het plaatje er langs links laten uitkomen, toch? Dan kan je zelfs het blokje hergebruiken, want de sleuf voor het plaatje is door en door. Uiteraard moet dan de lineaal ook opschuiven, én je verliest een centimeter of twee zaagbereik over de volle drie meter :).

Aflezen langs boven is 'ideaal', en de methode vd commerciële oplossingen zoals die van Kreg, maarreuh, dat is niet compatibel met de setup van Viepert (die ik beter vind - de hele bovenbouw zit in hetzelfde vlak en het ruimteverlies is derhalve nihil). Bovendien is het veel moeilijker om dit in zelfbouw foutloos uit te voeren.

Je gaat het blokje mss nog wel een beetje - meer - moeten laten zweven. Nu gaan er zaagsel/krullen onder verzamelen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Als ik hem aanpas, het zei naar boven brengen of naar de linkerkant dan moet de liniaal verplaatst worden. Ik ga even kijken of de liniaal makkelijk los te maken is en of hij daarna uberhaut nog wel wil plakken. Zo nee dan bestel ik weer ff een nieuwe.

Ruimte "onder" het blok is nu pak em beet 3mm.
Denk zelf dat dat wel genoeg is. Zodra alles klaar is ben ik wel van plan beter schoon te gaan maken :p
Mocht er wel spul onder gaan verzamelen dan is het een kwestie van ff door de zaag heen halen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
meetlint even warm maken met de föhn of verfbrander (150°)
gaat ie er zo af.
bij de action hebben ze smalle doorzichtige dubbelzijdige tape.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Eindelijk weer wat kunnen doen in de werkplaats.

Ondertussen heb ik een dak op het station geplaatst. Dat scheelt weer wat stof in de bovenste lades.
Tevens heb ik nu eindelijk de stopblok goed :) moet alleen nog het meetlint verplaatsen maar het blok is goed.
Helaas geen foto's van...

Ook even bezig geweest met de geluidsinstallatie.
Voor een paar auto speakertjes in een plafond komt er nog aardig geluid uit.
Ik moet het geheel nog ff een front geven, maar hij doet het ondanks het gepruts.
Een van mijn andere hobby's is pc's bouwen/modden en ik had nog toevallig een pc voeding liggen waar ik al een tijdje niks mee gedaan had.
Aangezien een autoradio ook op 12V loopt deze opgeofferd voor me garage.
Wat soldeer werk en stekkertjes knijpen en dit is het resultaat.

(CLICK ME)


Verder ben ik bezig geweest met de afzuiging.
Het was de bedoeling om de stofzuiger en (straks) nieuwe compressor onder de afkortzaag te krijgen.
De compressor is nu veels te groot, maar deze gaat ook weg. Jaren lang in een vochtige fietsschuur en nooit onderhoud gepleegd heeft zijn tol geeist.
Daar wil ik dus een klein compact model voor terug krijgen. Ik gebruik hem niet super veel, dus het hoeft niet groot te zijn.

Maar goed, de stofzuiger past er makkelijk onder.
Achter de kast langs kon ik 2 slangen kwijt mits ik een klein stukje eruit haalde voor de moffen.
Geen probleem, de lades gaan niet helemaal tot achterin.
Zoals de route nu gaat liggen.
Stofzuiger -> cycloon -> DustHub
Vanaf de DustHub gaat er 1 slang (36m) naar de Kapex die vast blijft zitten.
Aan de voorkant van de DustHub zit nog een blastgate die voor de zaagtafel is en voor de schuurmachines.
Later komt er eventueel nog een Y-stuk naar de zaagtafel toe voor de afzuiging van bovenaf.
Dit is niet echt nodig, dus dat zal een extra zijn.
Het is alleen even wachten op 2 moffen en een nieuwe slang.

Om de DustHub werkend te krijgen heb ik alleen nog een stukje buis nodig die een versmalling heeft.
Ik heb nog de buizen liggen die met de blastgates werken. Die moet ik nog even aanpassen.

Voor nu even wat foto's.









 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
De afzuiging moet er bij mij ook nog aan gaan geloven, maar dit doe ik als alles op zijn vaste plek staat, maar de radio mis ik wel en zal er hier ook snel komen.

En pc's bouwen zijn wij hier ook goed in, ik ben meer van het overclocken ( hier loopt loopt een i7 op 4.9GHz al 2 jaar stabiel op 31 graden met waterkoeling) en die broer van mij is meer een casemodder, zijn projecten scoorde hoge ogen in de casemod wereld.
in een ver verleden runden wij een casemod shop op het net "Atro computers" was ergens rond 2004.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
he das mooi dat groene kassie. die blastgates waar koop je die. ideaal spul kun je je slangen laten zitten. ziet er goed uit daar ga je veel plezier aan beleven.

gr peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.