2de Project : Van garage tot werkplaats

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Mooi project. En wat betreft de hoge. diepe laden is de gedachte dat je die altijd nog kunt voorzien van een binnenlade ook niet fout. Maar als je daar echt rekening mee houdt, was het handiger geweest de laden niet zo hoog te maken (ik bedoel dus de totale hoogte rondom lager, en een front op hoogte ervoor) -- dan kun je die binnenlade ook op geleiders tegen het corpus bevestigen. In mijn keuken heb ik dat veel toegepast en het levert ontzettend veel extra, goed bruikbare ruimte op.

Dat is nog eens een idee. Laat het voor nu maar even zo.
Maar in principe is dat niet zo heel moeilijk aan te passen. Lade over de zaagtafel heen en op het rest stuk een nieuwe bodem maken.
Geleiders installeren en klaar.
Deze ga ik ff onthouden, bedankt Bert!

Thanks mannen!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Kleintje vanavond.

Ff bezig geweest met de trim.
Alles op maat gezaagt, niet zo moeilijk, en 2 lagen beits eroverheen.
Opzich een mooi resultaat, maar ik denk dat ik nog een laagje ga doen.
Wil het toch wat donkerder hebben.



Tevens zit de geleider voor de stop-blok op zijn plek.
De Kapex staat al redelijk goed, morgen fijn afstellen.
Nu merk ik dat het toch wel handig zou zijn om een dado set op me zaagtafel te hebben.
Al die snedes maken voor de groef duurde wel heel erg lang :D

Aan de onderkant een stukje op 45graden afgehaald voor het stof.
Minder kans dat het ophoopt tussen de stopblok en werkstuk.

 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heel mooi zo, maar had je niet nog een halve meter over om die ook in de rechterkant erin te verwerken? Juist daar lijkt het me handig als je een plank in 10 stukken van 30cm moet zagen....

Heb nog een stukje liggen ja. Zat er eerst over te twijvelen of ik het daar wel echt nodig heb.
Maar net wat je zegt, heb het toch over, kan ik het net zo goed gebruiken. Morgen ook nog ff doen dan.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
hoi viepert wat is de dikte van je multiplex die je gebruikt voor de ladesnelle gr
peter
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Thanks Willem,

Zal wel een tijdje duren voordat ik dit vol krijg.
Kan zowiezo wel een paar lades gebruiken voor de hele kleine stukjes rest hout.

Pfoe, hoeveel platen...
Zo uit me hoofd een stuk of 7 mss 8.
Heb een programmatje gebruikt om de grote platen zo goed mogelijk te benutten.
Maxcut heet dat. Van alle rest stukjes kan ik net een klein kastje maken voor me radio.
Meer niet.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Wat is de reden dat je de rest van de lades wel met pocketholes hebt gemaakt? Esthetisch, of is het steviger als 'traditioneel' schroeven?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Theoretisch is het sterker dan normaal, maar voornamelijk omdat het makkelijker is.
Ik heb nu nog de Kreg Mini (?) geloof ik en dat werkt al sneller. Maar ik zou nog graag de K5 willen hebben. Die kan je gewoon op je werkbank vastzetten en met een snelklem de planken vastzetten. Maarja, die mag ik pas kopen van de vrouw als de oude kapot is.... :(
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Helder.
Ik heb wel al naar de kreg jigs gekeken, ik neem aan dat deze ook met gewone schroeven bruikbaar zijn? En is het zoveel beter als de wolfcraft mal die ik bij de bouwmarkt kan kopen?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Helder.
Ik heb wel al naar de kreg jigs gekeken, ik neem aan dat deze ook met gewone schroeven bruikbaar zijn? En is het zoveel beter als de wolfcraft mal die ik bij de bouwmarkt kan kopen?

Gewone schroeven gaan niet werken, het systeem is gebaseerd op wat de ami's 'panhead' schroeven noemen. Het flensje is nodig, want drukt op de overgang van grotere naar kleinere diameter van het gat.
De Wolfcraftmal is ten eerste van mindere kwaliteit en ten tweede beperkter in functionaliteit dan een K4 of K5 van Kreg -- die hebben instelmogelijkheden voor verschillende maten schroeven en materiaal. Er zijn ook jigs van andere fabrikanten, zoals Rockler en UJK, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Wolfcraft heb ik geen ervaring mee, maar net wat Bert zegt. Ook daar zal je de speciale schroeven moeten gebruiken. Nou ja, moet niks natuurlijk, maar de kans op splitten van je materiaal is zo hoog dat ik de kans niet zou nemen. En als je gaat kijken naar de prijs dan valt het best mee.

Thanks Masave, tis nu alleen nog ff de frontjes doen en dan kunnen we alles gaan vullen.
Stopblok is inmiddels ook klaar, zal daar van de week nog een post van maken. Eerst ff de nachtdiensten lopen en dan kunnen we weer normaal slapen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Vandaag even verder gegaan met de stopblok.
Grotendeels de "tutorial" van Jay Bates weer gevolgd.
Al heb ik hem wel 2x moeten maken. De kleine uitsparing voor het alu stukje eruit zagen gaat niet zo makkenlijk als je de spie er al in heb gelijmd :)
Het was ook even spelen met de toleranties voor de spie tegenover de T-track. Maar hij zit nu zo dat het blok wel wat wrijving heeft maar niet te strak vast zit.
Blok is gemakkelijk te verstellen en de fijnafstelling zit als gegoten.









Tevens boven de zaag nog een plank gemaakt voor de snelgrijp spullen. KregJig, boormachine, accu's, schroeven etc
Morgen nog het gevaarte een dak geven en dan kan de laatste stap gedaan worden. De frontjes van de lades.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.