28 halfhoutverbindingen met de hand maken: is dat nog normaal?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
een halfhout verbinding op het einde van een lat zoals op de foto die doe ik volledig met de zaag
en werk hem alleen even bij met de beitel.
een grondschaaf is meer voor groefjes in bijvoorbeeld een staander van een boekenkast
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor de bemoedigende reacties! Vanavond heb ik het derde schot in 1,5 uur tijd gedaan, ik moest wel flink doorwerken om dat te halen, maar ondanks dat het nu vier keer sneller dan het eerste schot gaat, is het zelfs iets netter ook!

Als je goed kijkt is het nog niet perfect, soms steekt een deel 1 tot 2 mm uit. Ik heb besloten dat voorlopig te accepteren, want het wordt toch weggewerkt / afgetimmerd. En constructief wordt het er niet minder op. Maar voor een object dat in het zicht komt zou het netter kunnen. Maar ik merk dat ik wel veel heb geleerd de afgelopen dagen. Ik blijf mij verbazen hoe veel er nog bij komt kijken, maar dat maakt het ook leuk. Ik ga met goede hoop rustig verder. Ik zal proberen t.z.t. wat foto's van de kast in wording te plaatsen hier, zodra het ergens op gaat lijken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Kijk, dat is een goede aanpak en instelling. Oefenen op minder belangrijke werkstukken en accepteren dat het niet perfect is. Tevreden terugkijken op wat je hebt gepresteerd is belangrijk om het plezier erin te houden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Hans je schrijft: soms steekt het 1 tot 2 mm uit. Heb jij je hout voor je begon nagemeten of de maten gelijk zijn? Soms zitten er best maatverschillen tussen de verschillende balken/planken. Zelfs plaatmateriaal is lang niet altijd gelijk van maat.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@wim: dank voor je bericht. Het zijn eigen fouten, ik heb tijdens het afkorten kennelijk toch soms 1 mm afwijking gemaakt. Verder is ook tijdens het aftekenen van de schouderposities een afwijking ontstaan. Ik ging er vanuit dat dat allemaal wel goed zou gaan, maar toen alles op maat gezaagd en afgetekend was ontdekte ik dus toch variatie. Volgende keer moet ik dus eerder na meten, beter aftekenen, beter zagen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Teken af met vaste maten. Bijvoorbeeld kruishout of een starrethaak (of kloon). Een aanslag op je liniaal kan ook. Die dingen zijn ervoor gemaakt omdat jij niet de enige bent die daar last van van heeft 😇
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@wim dank voor je tip. Ik werk met een Veritas "kruishout", maar het valt me op dat hij na een paar keer gebruik wat gaat afwijken, ongeveer 1 mm. Ik heb het wieltje wel goed aangedraaid. Maar misschien had ik de twee ringen voor micro-afstelling niet goed vastgezet...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
exact lang genoeg houden van de lippen is met de hand vrijwel niet te doen.
houd ze een halve cm te lang zet het frame in elkaar en zaag daarna de uitstekende delen af
dat is praktischer dan exact gelijk proberen te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

ik ben inmiddels wat verder met de kast: het onderstel staat. Ik ben er zelf heel tevreden mee.

Maar gisteren dacht ik opeens aan een mogelijke uitvoerfout: ik heb de planken niet speciaal met kern en spinthout op elkaar uitgelijnd toen ik ze naast elkaar legde en met veer en groef in elkaar schoof. Met andere woorden, bijvoorbeeld de bodem die uit enkele planken bestaat, daarvan liggen sommige planken met kern omhoog, en andere met kern omlaag. Ook bij de tussenschotten waar planken tegenaan geplaatst zijn is hier geen rekening mee gehouden.

Op dit moment zijn de planken nog nagenoeg recht, maar ze zijn niet kwartier gezaagd. Het waren de goedkoopste planken die ik kon vinden, dus ook met aardig wat noesten.

Nu vraag ik mij af: had ik ze wel allemaal met kernhout naar 1 zijde moeten leggen, omdat het in de toekomst in een drogere periode kan gaan hollen of bollen?

Ik heb alles met schroefjes in elkaar gezet, dus ik kan alles nog los maken, maar heb daar niet echt veel zin in... Wat zeggen jullie?

Hierbij wat foto's van het project tot nu toe:

P1012066_resultaat.jpg

P1012067_resultaat.jpgP1012065_resultaat.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Met het hart omhoog verdient de voorkeur, daarbij bolt het middendeel bij droging op.
Met het hart beneden krijg je bij droging opstaande randen. Dat is bij legplanken ongewenst omdat dan zowel de voorwerpen die je erin schuift (boeken?) als de plankranden gemakkelijker kunnen beschadigen.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Kor: dank voor je heldere reactie! Ik heb de boel toch maar gedemonteerd om de planken met hart omhoog te kunnen leggen... De kast zit inmiddels weer bijna in elkaar
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Het is mogelijk juist goed dat je de planken per ongeluk niet allemaal met de kern dezelfde kant op heb gelegd.

ff copy-paste uit een ander topic waar ik een zelfde reactie heb gegeven ooit ivm het verlijmen van een tafelblad:
Op den duur zal de houtnerf recht willen worden. Het hout zal daardoor krom gaan trekken. Het spinthout krimpt meer dan het kernhout. Het zal niet zo krom worden dat de nerven helemaal recht worden, maar het geeft wel de richting aan waarin het kromtrekt. En met meerdere planken naast elkaar die met de nerfrichting dezelfde kant op staan, waardoor dit effect juist wordt versterkt
Krom.jpg
Als je de plank in de lengte doorzaagt en om en om weer verlijmt, dus iedere 2e strook gewoon omdraaien, bovenkant onder (of zoals jij hebt gedaan, verschillende planken om en om monteren) dan is de plank veel stabieler. De afzonderlijke segmenten zullen wel krom willen trekken, maar doen dat om en om zodat je op zijn hoogst een soort golf krijgt.
Om-en-om.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
@klusrob Jouw methode is de juiste voor verlijming van meerdere smalle delen tot één brede plank.

@hans81 heeft echter bewust gekozen voor niet verlijmde vloerdelen met veer en groef, die per stuk op frames worden geschroefd. Zonder onderlinge verlijming is geen sprake meer van "stapeling van ellende" en kan worden gefocust op de individuele vloerdelen.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, dank voor de nieuwe reacties!

Ik heb inmiddels alle planken met hart naar 1 gelijke zijde (bovenzijde / buitenzijde) uitgelijnd, dat was nog een flinke klus. Begrijp ik goed dat in mijn geval, van losse, niet verlijmde planken, die met veer en groef in elkaar geschoven zijn, dit goed is om allemaal met hart naar boven / buiten uit te lijnen? Als ik Kor goed heb begrepen krijg je dan geen opstaande randen, zodat objecten die je in / uit de kast schuift niet hier tegenaan lopen. Hopelijk heb ik het nu goed uitgevoerd?

En de afbeeldingen van Rob zouden specifiek voor gelijmde delen gelden?
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Nog een hint voor die halfhout verbindingen van het laatste frame: ga niet meten, maar gebruik het hout als referentie. Dus leg de twee stukken kruiselings op elkaar en teken met een mes langs het bovenste hout af op het onderste. Daarna onderste bovenop en hetzelfde doen. Het ene stuk hout kan wel eens een millimeter dunner zijn dan het andere namelijk...

Dan met de beitel aan de afval-kant langs de messnede een gleufje maken (kijk op YouTube hoe Paul Sellers dat doet) waar je zaag in valt, en je bent af van de 1-2 mm verschillen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.