28 halfhoutverbindingen met de hand maken: is dat nog normaal?

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Als je ook zover moet gaan moet voor een Decathlon,
dan moet je de hengels ook maar zelf maken.

Hoe dan ook , je hebt je vis op je bord.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Nou, gratis; alleen voor de kosten van al die vispassen kan ik al een half jaar vis kopen... ;-)
Raar dat die limburgse verenigingen allemaal vasthouden aan hun eigen water.
hier in noordholland is een heel groot deel landelijk ingebracht en de rest in de federatie.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Even terug on topic... ?

Ja het duurt lang, en ook met een machine duurt het langer dan je zou verwachten. Je denkt tijdens het bouwen na, moet plannen bijstellen omdat een assemblage volgorde niet klopt, kunt het juiste spul niet vinden, etcetera etcetera. Ik kijk graag naar Adam Savage die veel machinaal doet ( veel cosplay/ decorbouw), maar ook vaak laat zien dat ie met 2 onderdelen voor zich liggend zit te dubben over hoe hij iets aan moet pakken. Gevolg: zijn "one day builds" kosten vaak minimaal 2 dagen :p
Voor mezelf pak ik vaak dingen aan per avond dat ik er aan werk. Dus zorgen dat aan het einde van de avond een plank recht, vlak en haaks is aan twee zijden. Of alle zwaluwstaart pinnen gezaagd aan 1 kant (en dan misschien ook al de andere kant afgetekend). Ik kan dan de klus tevreden afsluiten omdat ik een stap heb gemaakt waar ik de volgende dag mee verder kan. Voor mij is het ook hobby, eerder deed ik 's avonds programmeerwerk maar dan kon ik nooit aan het eind van de avond een goed punt vinden om te stoppen.... Om kort te gaan: als het nu en snel moet, ga ik ook naar de Ikea. Daarnaast heb ik een hobby waarmee ik dingen bouw waar ik een warm gevoel van krijg, en die vaak langer meegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Raar dat die limburgse verenigingen allemaal vasthouden aan hun eigen water.
hier in noordholland is een heel groot deel landelijk ingebracht en de rest in de federatie.
Niet alleen limburgse verenigingen hoor. Ik heb ook een pas voor Groene Hart/Haagse/Groot Rotterdam - en die hebben niet alleen gezamenlijk water, maar ook water dat alleen voor houders van 1 van deze drie passen open is. En ik heb 2 passen voor verschillende stukken van de Geul - voor de Geul vind ik 'exclusiviteit' best acceptabel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal, dank weer voor al jullie reacties! Ik zal morgen wat foto's plaatsen van het raamwerk, en ook van het plankje waar ik 3 Japanse diamantstenen in heb gezet zodat ik vandaag voor het eerst mijn beitels zelf kon slijpen, dat ging prima.

Ik doe nu alles per onderdeel in serie waardoor het denk ik sneller gaat: eerst alles op maat zagen, daarna alle balken aftekenen voor de halfhoutverbinding i.c.m. kruishout.

Vandaag ging ik verder met raamwerk #2, en ondanks dat ik goed mogelijk probeerde noesten te ontwijken had ik vandaag in 1 deel toch 2 noesten bij elkaar zitten waardoor het moeizaam verliep. De delen zonder noesten gaan inmiddels redelijk vlot, maar zodra ik een noest tegenkom dan valt het behoorlijk tegen: de grondschaaf heeft daar moeite mee, en gewone steekbeitels eigenlijk ook. Nu las ik dat een gebruiker zich afvroeg waarom je hout met noesten neemt. Dat was geen bewuste keuze, maar het was hout wat ik nog had staan. Het is vast geen hoogwaardig hout, SLS balken van vurenhout.

Maar hoe doet de gemiddelde houtbeweker dit? Selecteert die altijd hout met weinig of geen noesten? Is het heel vreemd en onhandig om wel met hout met noesten te werken? In mijn beleving valt er veel hout af als je het zonder, of met weinig noesten wilt hebben?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ja een beetje houtbewerker selecteert zijn hout naar gelang het doel waar het voor nodig is.
Het hoeft niet foutvrij te zijn. vuren etc zonder kwasten is niet verkrijgbaar maar het is wel makkelijk om op de plek van de verbinding een mooi stukje te hebben en om voor de lange delen een recht stuk te gebruiken en een krom stuk te verzagen naar kleine lengtes enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Noesten zijn niet erg, zolang ze niet op plaatsen zitten waar je ze moet bewerken ;)
Dus het hout zo uitzoeken of verzagen dat de noesten in de niet te bewerken stukken vallen.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor jullie tips! Ik denk dat ik dan die 5 balkjes waar de noesten verkeerd zitten opnieuw ga zagen en het zo uitkien dat er dan geen noesten in zitten. Dan de 5 afgekeurde balkjes voor andere delen gebruiken. Al doende leert men... Het gaat nog niet zonder slag of stoot, maar ik ga stug verder!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Als je de houtverbindingen gewoon met een brede beitel doet, met een houten hamer, dan maak je die noesten toch makkelijk glad?
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@chevy66: ik werk met een grondschaaf om een gelijke diepte te maken, en dan zijn die noesten niet goed te doen. Ik werk er dan omheen en vervolgens pak ik inderdaad een brede scherpe beitel, maar ook dan vind ik het nog niet heel lekker werken, hoewel het wel lukt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Een horletoet lijkt me voor dat soort werk niet fijn. Je zaagt het blokje in en dan kijk je hoe de draad loopt en hak je het stukje er met de beitel en hamer uit. Dan schoon je het laatste beetje ook op met die beitel. Als je naar je afteken lijn werkt, dan past het toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Mijn ervaring met knoesten in halfhout is dat deze los gaan zitten als ze iets groter zijn. Hangt af van de dikte van het hout. Vaak zijn die knoesten erg hard. Ga je daar op slaan dan is de kans groot dat deze los gaan zitten. Makkelijkste oplossing wegfrezen of een ander stuk hout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Als je alleen met handgereedschap werkt, lijkt frezen geen optie. Met beter hout beginnen helpt wel. Ik gebruik altijd wat ik heb, dus je moet dan wel eens schipperen. Je kan de noesten ook uitboren en door een prop hout vervangen.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@chevy66 ik had op de houtbewerkcursus geleerd om de halfhoutverbinding met de grondschaaf te maken, dat was toen wel een kleinere maat hout dan ik nu gebruik. Het is inderdaad erg bewerkelijk om het oppervlak van 9x9 cm vlak te schaven met de grondschaaf. Ik zie bijv. Paul Sellers zijn pen-gat verbindingen met de beitel en hamer te maken, en goed te kijken naar de draad, of deze van / of naar de afgetekende lijn loopt.

Is het zo dat de ene werkwijze nog voorkeur geniet tov de andere? Ik ga zo eerst maar eens proberen een verbinding zonder grondschaaf, dus alleen met beitel en hamer, te maken...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Ik heb geen opleiding in houtbewerking, dus ik doe gewoon wat mij het makkelijkste lijkt, met de gereedschappen die ik heb. Ik weet eigenlijk door dit forum wat een grondschaaf is en waar je hem voor kan gebruiken. Ik bleek er zelfs een te hebben. Een ouderwetse houten nooitgedagt met een enkele beitel. Ik gebruik hem vooral om groeven die ik op de zaagmachine maak, door meerdere keren naast elkaar te zagen , schoon te maken. Vroeger deed ik dat gewoon met een beitel. En dat werkte ook prima. Probeer gewoon dingen uit. Als ik een half hout verbinding Van 90 x 90 zou moeten maken met handgereedschap zou ik het vlak dat je weg wil halen een keer of 4 inzagen tot net boven de lijn en het hout dan sectie voor sectie weg halen met de beitel en hamer. Dan heb je al veel minder problemen met het weglopen van de hout draad. Daarna vlak steken met een grote beitel en even na lopen met een klein schaafje. Ik gebruik daar zo'n klein stanley neusschaafje voor.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Houtmoet hierbij twee foto's van het eerste raamwerk / schot. Het betreffen balken met afrondingen, daarom lijken de kieren groter dan ze zijn. Het is nog niet perfect, maar ik merk dat het bij het tweede schot al veel beter gaat: door de tips van o.a. @chevy66 ben ik gestopt met het dwars inkepen van meerdere zaagsneden om die af te beitelen. Ook schulpen doe ik niet meer, tenzij er een noest is. Ik werk nu als volgt:

* eerst zo alles selecteren en uitzagen dat er geen of minimaal noesten op de verbindingen komen; dat is de beste aktie

* daarna teken ik alles af en zet ik de balk met kopse kant omhoog in de bankschroef. Ik tik aan weerszijden een stukje hout met grote steekbeitel weg om te kijken in welke richting de draad het hout doet verwijderen. Is dat gunstig, dan neem ik direct veel hout weg. Is het ongunstig, dan doe ik het verwijderen in kleinere stappen.

* daarna leg ik het hout plat op de werkbank en steek ik haaks op de draad het hout weg, zo vlak mogelijk. In de praktijk wordt dit gladder en mooier dan wanneer ik de grondschaaf gebruik.

* twijfel ik nog over de vlakheid, die ik met een winkelhaak controleer, dan pak ik nog even de grondschaaf. Ook pak ik de grondschaaf als er nog een minimale hoeveelheid hout af moet.

Door bovenstaande werkwijze ben ik nu 2 tot 3 uur, i.p.v. 6 uur bezig met het tweede schot. Ik verwacht dat het uiteindelijk wel in 1 uur moet kunnen met meer ervaring. Kortom, het gaat langzaam de goede kant op!
 

Bijlagen

  • P1012034_resultaat.jpg
    P1012034_resultaat.jpg
    78,8 KB · Weergaven: 38
  • P1012041_resultaat.jpg
    P1012041_resultaat.jpg
    64,7 KB · Weergaven: 38

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Dat ziet er toch heel netjes uit. Je kunt ook aan de draad van het hout zien hoe het gaat uitbreken, ook leuk om eens op te letten.
Dit soort pennen zijn ook wel fijn om af te tekenen met een mes en kruishout, in de 'kerf' kun je later weer je beitel zetten.
Qua accuraatheid is het belangrijk om de borstmaten steeds gelijk te hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.