2 eerste keren: kopshouten snijplank & laser graveren

jorisvh

Post veel
Joris is het een optie om messing plaatjes te laseren en deze er dan op te schroeven.
Dat denk ik wel.
Volgens de review is dit mogelijk op RVS (al twijfel ik of dit effectief RVS is) mits eerst zwart spuiten, laseren, zwarte verf met aceton verwijderen.
1690696907321.jpeg1690696950454.jpeg
de krassen zijn om aan te tonen dat het duurzaam is, denk ik.

blanco gestanste messing plaatjes zijn vermoedelijk wel te koop want metaal snijden gaat natuurlijk niet lukken met 5W.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
RVS is lastiger om te graveren met een CO2 laser en zeker als je maar 90 watt hebt.
Er zijn spuitbussen in de handel (ik kom even niet op de naam, ik kijk wel morgen even op mijn werk), dit spuit je er op, graveer je en met een vochtig doekje veg je alles schoon. Waar de laser is geweest is die spray vast gebakken en zit echt goed vast.

Wat betreft het hout graveren en de iets minder scherpe randen, dat kan ook te maken hebben met dat het hout niet overal dezelfde hardheid heeft. Wat je kan proberen is een papier tape t nemen, niet de goedkope schilderstape, dan ga je de lijm inbakken. Rijstpapier tape bijvoorbeeld, die heeft een minder vette agressieve lijm laag. Als je dit plak over de plek wat je wil graveren, dan heb je kans dat je iets scherpere randen krijgt.
Maar dit zijn dingen die je moet testen en proberen.

Het zwart rondom de lijnen is vaak door dat heel kort een vlammetje komt, wij hebben op de kop een klein blaasmondje zitten die constant lucht blaast. Een ander punt is de juiste instellingen, dit heeft daar ook effect op.

Een laser graveer machine is een X/Y machine, altijd met vectoren werken, pixel bestanden kan wel, maar is vaak ellende.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
dankjewel!

moet ik dat "harden" of "uitdrogen" zien als fysisch uitdrogen van de olie zelf (vluchtige componenten die verdampen en minder vluchtig residu dat achterblijft)?
of is het een onomkeerbare scheikundige reactie (van de olie met het hout)?
‘Drogen’ is in deze context eigenlijk een foute benaming. Het is een polymerisatiereactie can de olie die een hars oplevert. Net als bij klassieke olieverf. De reactie is dus wel onomkeerbaar maar niet _met_ het hout. Wel is het zo dat de olie in de poriën verharst en er dus niet meer uit kan…
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en ornament

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Er zijn spuitbussen in de handel (ik kom even niet op de naam, ik kijk wel morgen even op mijn werk)
Morgen is een dag later geworden, maar goed, hierbij de informatie over de spray.

markSolid 114.M9AS-300ml, art.nr.
aerosol spray can, BLACK all metals

Pigmentum GmbH
Schillerstraße
3590547 Stein
Germany

Phone: +49 911 21260-0
E-Mail: office@marksolid.deInternet
www.marksolid.com
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
RVS is lastiger om te graveren met een CO2 laser en zeker als je maar 90 watt hebt.
Er zijn spuitbussen in de handel (ik kom even niet op de naam, ik kijk wel morgen even op mijn werk), dit spuit je er op, graveer je en met een vochtig doekje veg je alles schoon. Waar de laser is geweest is die spray vast gebakken en zit echt goed vast.
Interessant, dat wordt dan eerder een soort printen dus (je laat extra materiaal achter dat je er aan bakt) ipv graveren (je brandt materiaal weg).
met de zwarte verf truuk die ik gezien heb, is het idee om het RVS minder reflecterend te maken zodat de temperatuur hoger wordt en je toch min of meer kan graveren. maar echt goed zal het met 5W optisch vermogen nooit worden, geen probleem want ik wil vooral hout graveren.
Wat betreft het hout graveren en de iets minder scherpe randen, dat kan ook te maken hebben met dat het hout niet overal dezelfde hardheid heeft. Wat je kan proberen is een papier tape t nemen, niet de goedkope schilderstape, dan ga je de lijm inbakken. Rijstpapier tape bijvoorbeeld, die heeft een minder vette agressieve lijm laag. Als je dit plak over de plek wat je wil graveren, dan heb je kans dat je iets scherpere randen krijgt.
Maar dit zijn dingen die je moet testen en proberen.

Het zwart rondom de lijnen is vaak door dat heel kort een vlammetje komt, wij hebben op de kop een klein blaasmondje zitten die constant lucht blaast. Een ander punt is de juiste instellingen, dit heeft daar ook effect op.
ja, ik moet nog veel experimenteren om de optimale settings te vinden, en waarschijnlijk op elk materiaal opnieuw.
die luchtstroom heb ik ook met de air assist. die geeft zeker een scherper resultaat heb ik kunnen vaststellen. ik herinner me vaag een video waaruit bleek dat te veel luchtstroom weer slechtere resultaten gaf. wellicht omdat je de vlam dan aanwakkert?
Een laser graveer machine is een X/Y machine, altijd met vectoren werken, pixel bestanden kan wel, maar is vaak ellende.
ja, doe ik, SVG = vectorformaat. dat gaat erg snel.
opgevulde vakken duren langer omdat dat dunne lijntjes naast elkaar zijn. ook daar moet ik nog ervaring opdoen om de optimale afstand te ontdekken.
en bitmaps zijn te vermijden voor alles wat “vectoriseerbaar” is. mijn testpatrinen bevatten bitmaps en duren daardoor zeer lang (2u, denk ik). misschien dat ik die er maar eens uit gooi zodat ik sneller resultaat heb.

dank voor je adviezen en ervaringen!
 

jorisvh

Post veel
‘Drogen’ is in deze context eigenlijk een foute benaming. Het is een polymerisatiereactie can de olie die een hars oplevert. Net als bij klassieke olieverf. De reactie is dus wel onomkeerbaar maar niet _met_ het hout. Wel is het zo dat de olie in de poriën verharst en er dus niet meer uit kan…
Dankjewel! Weer wat wijzer geworden.
Wordt die polymerisatie versneld door stoffen in het hout of lucht of vocht in het hout?
Als de reactie even lang duurt in het hout als wanneer de olie in het flesje zit, dan is het niet realistisch daar op te wachten, lijkt mij.
Ik heb hier een flesje druivenpitolie dat er al minstens 5 jr staat en dat is nog volledig vloeibaar.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
dankjewel, dat ziet er interessant uit.
wel prijzig, ik vond 80€ excl voor 300ml als beste prijs.
maar lijkt wel echt goed te werken

Nee, heel goedkoop is het ook weer niet, maar wij gebruiken het bij opdrachten en e doe er best wel veel mee.
Het zit bij ons dus in de prijs meegerekend.
Een andere optie is een andere laserbron, in onze laser is dat mogelijk naast de CO2 laserbron een FLEX laserbron te plaatsen, je moet dit dan echt gebruiken, want die FLEX laser bron kost ziek veel geld.

Wat betreft vector tekeningen, SVG is een heel mooi formaat, maar omdat wij veel met Adobe Illustrator (ook Photoshop) werken slaan wij het op als PDF omdat dit open voor iedereen is. De laatste jaren is SVG goed gegroeid.
Vectoriseren heeft voor mij een andere invulling dan het voor jou hebt denk ik, aangezien ik ruim 30 jaar met Illustrator werkt is vectoriseren voor mij echt optekenen of natekenen. Wij moeten dit dagelijks doen voor onze klanten. Jij bedoel met vectoriseren denk ik de tools die een logo automatisch overtrekken. Dit is leuk, ik gebruik het ook wel eens (soms) als de pixel van goede kwaliteit is, anders wordt het een drama.

Over welk logo of welk gedeelte van je logo hebben we het welke een pixel is?
Heb je wat dat je hier kan laten zien?
 

jorisvh

Post veel
Mijn logo is geen probleem. Het is door een grafisch buro ontworpen en ik heb de AI bronbestanden.
Dat bewerk ik zelf verder in Scribus en exporteer ik naar wat ik wil: vector (pdf voor drukwerk of svg voor laser graveren) of raster (png voor www).

Ik doelde op testpatronen voor de laser.
Ik heb deze van hobbylasercutters in Lightburn formaat.
1691010360502.jpeg
daar zitten elementen in raster in en daarom duren ze lang. ik moet die er maar eens uitgooien zodat ik een snelle test kan doen die relevant is voor war ik wil doen (vector dus).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dankjewel! Weer wat wijzer geworden.
Wordt die polymerisatie versneld door stoffen in het hout of lucht of vocht in het hout?
Als de reactie even lang duurt in het hout als wanneer de olie in het flesje zit, dan is het niet realistisch daar op te wachten, lijkt mij.
Ik heb hier een flesje druivenpitolie dat er al minstens 5 jr staat en dat is nog volledig vloeibaar.
zuurstof. En nog meer zuurstof. druivenpitolie in een fles heeft niet voldoende zuurstof om merkbaar te drogen. Bij sneller uithardende spijsolie die regelmatig gebruikt wordt (fles gaat regelmatig open en er wordt regelmatig wat olie uitgeschonken) zie je wel uitgeharde olie rond de dop gevormd worden - bij walnotenolie zie je dat duidelijk. Bij druivenpitolie zou je dat uiteindelijk ook moeten zien, maar die gaat niet polymeriseren in een fles die nooit opengaat. gekookte lijnolie daarentegen vormt na enkele weken of maanden na sporadisch openen een film op de olie - en je ziet uiteindelijk kunststof flessen ook indeuken (als gevolg van het verbruik van de bovenstaande zuurstof.

Olie die IN het hout getrokken is heeft ook slecht contact met zuurstof uit de lucht - daarom is een siccatief daarvoor op zich wel aan te bevelen - alleen dat roept dan weer vragen op over de voedselveiligheid van dat siccatief. Aan de andere kant - de olie die zich aan de buitenkant bevindt hard voldoende uit om uitlogen van de onderliggende olie goeddeels te voorkomen, dus die langzame uitharding binnenin is niet een heel serieus probleem.

Over het algemeen is mijn advies voor snijplanken walnotenolie.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Henk ik gebruik ook, tot volle tevredenheid, walnootolie. Ik hoor echter regelmatig dat mensen dit niet willen i.v.m. notenallergie. Ik heb echter geen idee of het beetje olie dat mogelijk op je product komt effect heeft op je allergie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.