2 eerste keren: kopshouten snijplank & laser graveren

jorisvh

Post veel
Ik geniet altijd van de bouwverslagen hier dus ik dacht om zelf ook maar eens wat bij te dragen.

Een vakantie/hobby experiment/projectje tussendoor: 2 kopshouten snijplanken.
Daarnaast heb ik al maanden geleden mezelf een Sculpfun S9 (5W optisch vermogen) Chinese laser graveerder cadeau gedaan maar ik was nog niet aan toegekomen om er echt wat mee te gaan doen.

Als ik YouTube moet geloven was ik zowat de enige houtbewerker die nog nooit een snijplank gemaakt had.
Bovendien hint mijn beste vriend al jaren (gaandeweg minder subtiel) dat kopshouten snijplanken zo duur zijn en dat hij er geen koopt omdat hij er dan 2 zou hebben als ik er een voor zijn verjaardag zou maken :ROFLMAO:. Nr 2 vindt wel een bestemming, bvb onze eigen keuken.

Doel was een puur functionele snijplank, voor dagelijks gebruik in de keuken.
Kops hout gekozen voor de levensduur van plank en messen.
Aan de lange zijde een rand als aanslag tegen de rand van het werkblad.
2-zijdig bruikbaar.
Zoiets dus:
1690555309486.png
Geen verschillende speciale houtsoorten, 3D patronen, …
Gewoon beuken (vermits zowat elke slager al jaar en dag een beuken kapblok heeft, moet dat wel een goede keuze zijn?) in “halfsteensverband”.

Bekantrecht gestoomd beuken gevonden: dikte 8/4” (was effectief 55mm 👍), breedte 15,5cm, lengte 4m aan 87€/m2 excl, (omgerekend ~1.600€/m3). Een restpartij die bij de houthandel al jaren stof lag te vergaren (aka drogen).
Daar moesten 2 snijplanken van ~40x50x4cm uit passen. Materiaalkost 25€/plank.

3 x 80cm afgekort en in de breedte gehalveerd. Na schaven hield ik 6 secties over van 71mm x 51mm. Dat wordt dus de maat van de “bakstenen”.
1 van de 6 secties herzaagd naar 40mm breedte (halve baksteen om mee te beginnen + overmaat om op het einde de korte kanten haaks te zagen)
en een extra lengte 80cm afgekort en naar 75mm breedte herzaagd (laatste baksteen + overmaat).

Deze 7 secties verlijmd tot een langshouten paneel van ong 54cm breed. Helaas geen foto.

Vermits het breder was dan m’n VVD lust, gevlakt met de bandschuurmachine met schuurraam.

Dan in 2 x 7 mootjes van 43mm dik gezaagd en verlijmd tot een kopshouten paneel.
1690558322030.png
Je hebt nooit genoeg klemmen (deels met dank aan amazon.de).

Voor de opstaande kanten nog 2 mootjes van 63mm gezaagd en de 51mm herzaagd naar 2 x 24mm.
Ik heb hier domino’s gebruikt zodat ik de opstaande kanten 1 voor 1 droog kon bevestigen en telkens 1 kant vlakken (opnieuw bandschuurmachine met schuurraam).
Dan 3de verlijming met domino’s:
1690558371409.png

Dan zijkanten haaks gezaagd.
Kantjes gebroken.
Handgrepen ingefreesd met een bolle radiusfrees 914.191.11 (dia 19mm) en een snel in mekaar geprutst malletje waar de 100*100mm 3D-geprinte voetplaat voor de Makita RT700 van @Inbeelder in past.
1690566612506.png

Geschuurd tot korrel 180.
Dan was ik klaar om te oliën ... en kreeg ik plots het idee om m'n laser graveerder eens te testen om m'n logo er op te zetten. Daarover in volgende aflevering.
Eerst FFW naar het oliën.
Ik had in al mijn naïviteit 1 flesje 500ml AH Monini druivenpitolie gehaald.
Ik gebruik voor meubels altijd Rubio Monocoat. Met die hoeveelheid zou ik 15m2 doen.
Maar dat kops beuken is vrij dorstig. Ik goot er een laag van een paar mm op en die verdween binnen enkele seconden volledig.
1690560116392.png
Het was dus snel duidelijk dat ik een 2de ritje naar de AH nodig had. Daar de volledige voorraad opgekocht: nog 3 extra flesjes.
Die heb ik quasi volledig opgebruikt. In elke snijplank van 40x50x4cm (ongeveer 8 “liter” hout inhoud dus) is dus bijna 1 liter olie gegaan :oops:.
Dat had ik echt niet verwacht maar nu lijken ze toch echt verzadigd.

Het eindresultaat:
1690567081584.png
Iemand ervaring met hoe lang ik moet wachten om in ze gebruik te nemen?

Volgende episode over de laser graveerder experimenten ...
 
Laatst bewerkt:

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
ziet er erg mooi uit! ik ben ook wel benieuwd naar je ervaringen met de Sculpfun S9.
Welke accessories heb je er bijvoorbeeld bij? Het lijkt me wel een interessante laser snijder / graveermachine voor de hobbyist.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Dat zijn wel erg veel klemmen voor die plank... :p

In principe kun je uitgaan van een drukvlak van 45 graden naar links en recht vanaf de bek van de klem. Als je dan op de lijmnaad overlappende drukvlakken hebt zit je goed. Nu kan het heel goed zijn dat je dat allang weet, of dat het optisch bedrog is, maar dit lijkt wat overkill te zijn? :oops:
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Iemand ervaring met hoe lang ik moet wachten om in ze gebruik te nemen?
Ik zou wachten totdat je de planken daadwerkelijk cadeau hebt gedaan. :LOL:

Zodra de plank verzadigd is met olie, is die meteen klaar voor gebruik. Hooguit met een vochtige doek even afnemen om het laatste stof van de werkplaats af te nemen.
En geef de ontvanger er gelijk een flesje druivenpitolie bij. De komende maanden zullen ze misschien nog wel vaker wat olie willen, en beter dat daarvoor vanaf het begin de juiste olie voor wordt gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ah, druivenpitolie. Dan heb ik gewoon niet goed opgelet. Ik zag Monini-flesjes en dacht gelijk dat het dus olijfolie was. Sorry voor die wat al te snelle aanname!
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Zo te zien heb je olijfolie gebruikt? Ben je niet bang dat dat ranzig gaat worden?
Euhm, neen, want de olijfolie is druivenpitolie
Dat zijn wel erg veel klemmen voor die plank... :p

In principe kun je uitgaan van een drukvlak van 45 graden naar links en recht vanaf de bek van de klem. Als je dan op de lijmnaad overlappende drukvlakken hebt zit je goed. Nu kan het heel goed zijn dat je dat allang weet, of dat het optisch bedrog is, maar dit lijkt wat overkill te zijn? :oops:
Ik ben nogal aanhanger van “te veel is nooit te weinig”. Het kon allicht met minder maar de klemmen heb ik toch dus het kost enkel een beetje tijd om ze te gebruiken.
voor de lijmdruk heb ik 7 Bessey korpusklemmen gebruikt (om en om onder/boven) verdeeld over ~50cm. die draai ik stap voor stap gelijkmatig aan tot ik overal gelijke lijmuitvloiing zie. doordat ik meer klemmen heb moet ik ze niet extreem hard aandraaien.
de 6 kleinere zijn enkel om alles mooi in het vlak te houden om zo weinig mogelijk te moeten vlakken.
Zodra de plank verzadigd is met olie, is die meteen klaar voor gebruik. Hooguit met een vochtige doek even afnemen om het laatste stof van de werkplaats af te nemen.
ik dacht dat ik de olie best eerst kan laten uitharden. Ik lees hier in de bijdragen van @henkverhaar dat druivenpitolie een traag uithardende olie is. Maar wat is traag? Enkele dagen, enkele weken, …
ik merk ook dat er momenteel ook wel wat olie terug uitkomt, misschien waren ze oververzadigd? Ik had ze op een keukenpapier op m”n werktafel liggen en er was olie door het papier tot in het werkblad getrokken. Voorlopig leg ik ze dus liever niet op m’n keukenaanrecht.
En geef de ontvanger er gelijk een flesje druivenpitolie bij. De komende maanden zullen ze misschien nog wel vaker wat olie willen, en beter dat daarvoor vanaf het begin de juiste olie voor wordt gebruikt.
goed plan. even wachten tot AH weer voorraad heeft …
ik ben ook wel benieuwd naar je ervaringen met de Sculpfun S9.
Welke accessories heb je er bijvoorbeeld bij? Het lijkt me wel een interessante laser snijder / graveermachine voor de hobbyist.
Ga ik zeker delen, allicht dit WE nog. .
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
ik dacht dat ik de olie best eerst kan laten uitharden. Ik lees hier in de bijdragen van @henkverhaar dat druivenpitolie een traag uithardende olie is. Maar wat is traag? Enkele dagen, enkele weken, …
Als ik me niet vergis harden druivenpitolie en walnootolie juist niet uit, daarom zijn ze bij uitstek geschikt voor een snijplank (waarbij druivenpitolie de voorkeur heeft wegens mogelijke reactie voor mensen met notenallergie).

Nog vergeten te zeggen trouwens, maar het zijn twee heel geslaagde planken! Ik kan de keuze voor beuken zonder wild patroon wel waarderen. Beproefde houtsoort en een rustige aanblik in de keuken. Vaak vind ik de patronen veel te druk om in de keuken te willen hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
899
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als ik me niet vergis harden druivenpitolie en walnootolie juist niet uit, daarom zijn ze bij uitstek geschikt voor een snijplank (waarbij druivenpitolie de voorkeur heeft wegens mogelijke reactie voor mensen met notenallergie).
Druivenpitolie en (zeker) walnootolie harden wel uit. Het zijn zogenoemde halfdrogende olien. Ze bevatten niet genoeg meervoudigd onverzadigde vetzuren om helemaal uit te harden en te weinig 3voudig geconjugeerde vetzuren (zoals linoleenzuur of eleostearinezuur) om heel snel uit te harden (zoals lijnolie en tungolie doen), maar voldoende om uiteindelijk te drogen. Zeker walnootolie, met 14% linoleenzuur en 58 % linolzuur wil uiteindelijk wel drogen. Zonder siccatief (katalysator) kost dat wel een paar maanden voordat het echt hard is. Druivenpitolie bevat wel zon 70% linolzuur maar nauwelijks 3voudig geconjugeerde vetzuren en doet er dus nog langer over.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Gaaf gedaan, en dank voor de inspiratie. Een eigen kopshouten plank staat al een tijd op mijn wensenlijst en nu ik genoeg beuken en essen heb liggen, geen excuus meer om hem niet te maken... dank voor de schop onder de kont ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Gaaf gedaan, en dank voor de inspiratie. Een eigen kopshouten plank staat al een tijd op mijn wensenlijst en nu ik genoeg beuken en essen heb liggen, geen excuus meer om hem niet te maken... dank voor de schop onder de kont ;).
geen dank voor de virtuele schop onder je achtereinde, dat is met plezier gedaan :ROFLMAO:.
je hebt je gestoomd beuken voor een vriendelijkere prijs kunnen scoren, denk ik, en er is vast voldoende over na de bouw van de roubo.
inderdaad, geen excuus meer (tenzij plots een paar ton industriële archeologie waar een perfect werkende machine in schuilt je pad kruist natuurlijk ... ;))
 

jorisvh

Post veel
Druivenpitolie en (zeker) walnootolie harden wel uit. Het zijn zogenoemde halfdrogende olien. Ze bevatten niet genoeg meervoudigd onverzadigde vetzuren om helemaal uit te harden en te weinig 3voudig geconjugeerde vetzuren (zoals linoleenzuur of eleostearinezuur) om heel snel uit te harden (zoals lijnolie en tungolie doen), maar voldoende om uiteindelijk te drogen. Zeker walnootolie, met 14% linoleenzuur en 58 % linolzuur wil uiteindelijk wel drogen. Zonder siccatief (katalysator) kost dat wel een paar maanden voordat het echt hard is. Druivenpitolie bevat wel zon 70% linolzuur maar nauwelijks 3voudig geconjugeerde vetzuren en doet er dus nog langer over.
dankjewel!

moet ik dat "harden" of "uitdrogen" zien als fysisch uitdrogen van de olie zelf (vluchtige componenten die verdampen en minder vluchtig residu dat achterblijft)?
of is het een onomkeerbare scheikundige reactie (van de olie met het hout)?

m.a.w. wordt de snijplank ook echt harder en duurzamer na dit proces?
is het risico op uitzweten / uitlogen / uitspoelen door water van de olie achteraf kleiner?
in dat geval lijkt het me toch beter de plank enkele weken (maanden?) te laten rusten alvorens ze in gebruik te nemen.
 

jorisvh

Post veel
En dan de 2de 1ste keer: het laser graveer experiment …

Ik had in Sept/‘22 via vriend Ali een Sculpfun S9 gekocht en wou die eindelijk eens gaan gebruiken.
Dit is een hobby laser met 5W optisch vermogen en een bereik van ong 40x40cm. Volgens de reviews zou die optisch vrij goed zijn waardoor de bundel gefocust is over een relatief grote hoogte (wat eerder van belang is voor snijden dan voor graveren).
Beslissing was vooral gebaseerd op wat ik las en zag op hobbylasercutters.com, waarschijnlijk een gesponsorde site maar hij toont wel echte resultaten en heeft een rigoureuze objectieve testprocedure:

Dit was toen (10 maanden is natuurlijk een eeuwigheid in deze wereld) het 2de model na de S10, ondertussen is er de S30 boven geschoven. Toen 245€ excl betaald, ondertussen voor 187€ excl te scoren blijkbaar. Uit een EU warehouse laten opsturen om miserie met import heffingen te vermijden en zakelijk BTW-vrij te kunnen aankopen.
Ik heb er een air assist kit bij genomen. Daarbij zorgt een soort aquarium compressortje voor een luchtstroom van de lens, via een nozzle naar het werkstuk. Dat zou de lens vrij moeten houden van rookaanslag en tot fijnere snedes en graveringen lijden (door minder “nasmeulen”?).
Plus een 40x40cm honeycomb plaat om snedes onderaan zuiverder te krijgen.
Maar, de belangrijkste optie was zeker een goede bril met OD6+ beschermingsniveau in de band rond 455nm waar deze laser actief is. De brolbril die er bij was regelrecht de vuilbak in gekieperd.
ik zag nu dat er ondertussen ook specifieke S9 "plug&play” (pray?) eindstop sets aangeboden worden, wat ik wel overweeg. toen was het nog een beetje behelpen en zelf gaan knutselen en daar had ik geen zin in. met die optie kan de laser naar de absolute (0,0) gestuurd worden. de standaard versie heeft geen eindstopswitches en daardoor is "home" waar de kop staat bij opstarten of waar je hem manueel sleept.

Het plan was om m’n logo op de voor- & achterzijde op de “aanslag” te graveren, op langshout dus.
Ik had dit plan natuurlijk beter opgevat vòòr ik de plank in mekaar lijmde zodat ik dat stuk gewoon op tafel kon leggen.
Nu een beetje creatief moeten zijn en een uitstekend deel aan m’n werktafel geknutseld met opening waar de plank precies in past, in het vlak van de tafel.
1690645379254.png
Het logo had ik al in vectorformaat in Scribus (open source Adobe illustrator alternatief), van daaruit SVG geëxporteerd.
Lightburn licentie aangeschaft (de 1 maand trail die ik gestart vlak na de aankoop van de laser was natuurlijk vervallen). SVG perfect ingelezen.
Wat gespeeld met snelheid en vermogen op test stukjes en klaar om te graveren.

Het was niet helemaal perfect strak, kleine zwarte vlekjes vlak naast de lijnen maar die verdwenen na licht na schuren met korrel 180 na geschuurd.
maar toch tevreden met het eindresultaat
1690645759258.png

Ik heb test files (via hobbylasercutters, als ik me goed herinner) met een matrix van snelheid/vermogen en had die eigenlijk op massief beuken moeten branden om de perfecte parameters te bepalen maar was te ongeduldig want die duren een uur of zo gezien er ook bitmaps bij zitten. Ga ik zeker nog branden voor een aantal materialen om meer gevoel te krijgen.
1 van de plannen is om visitekaartjes op fineer te gaan graveren.
Ook snijden staat op het programma. Door 3mm berken mpx gaat zeker lukken. Bij het testen met graveren een 0 gemist voor de snelheid en gemerkt dat ie zelfs door 5mm massief beuken gaat.
enfin, genoeg ideetjes voor als er nog eens wat hobby tijd aanbreekt ...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.